Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Het boek van Henoch

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Het boek van Henoch   do jun 28, 2007 8:24 am

Henoch was de grootvader van Noach, en van hem wordt gezegd dat hij werd weggenomen door de Heer (Genesis 5:24), omdat hij hier op aarde wandelde met God.

Het boek van Henoch is ruim voor de geboorte van Christus geschreven en werd door vele kerkvaderen als deel van de Bijbel beschouwd (ook door Ireaneus, Origine, Clement en Justin). De brief van Judas (welke in de bijbel is opgenomen) quotes zelfs uit het boek van Henoch!

'Zij zijn het ook over wie Henoch, de zevende vanaf Adam, geprofeteerd heeft toen hij zei: ‘Ik zie de Heer komen met zijn heilige tienduizendtallen om over allen zijn vonnis uit te spreken; alle goddeloze zondaars zal hij veroordelen voor alle goddeloze daden die ze in hun goddeloosheid bedreven hebben en voor de harde woorden waarmee ze hem hebben beledigd.’ (Judas vers 14 en 15)

Ik weet niet de precieze redenen waarom het boek geband is. Ik denk wel dat het boek enige mate van inspiratie bevat.

Op dit moment ben ik het boek aan het lezen. Dit kan je doen via de volgende link: http://www.theologienet.nl/documenten/henoch_compleet.pdf(ik weet overigens niet of dit de beste vertaling is, maar t geeft iig wel een indruk)

Ook kan ik je de link http://www.hermetics.org/pdf/enoch.pdf (Engels) aanraden, welke ook dieper ingaat op de achtergrond van het boek.

Ik ben benieuwd naar jullie mening over het boek. Vinden jullie dat het boek opgenomen had moeten worden in de bijbel?

esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Re: Het boek van Henoch   vr jun 29, 2007 3:35 am

Alex schreef:

Ik weet niet de precieze redenen waarom het boek geband is. Ik denk wel dat het boek enige mate van inspiratie bevat.

Alle boeken in het oude testament zijn in het Hebreeuws geschreven. Dat was Henoch niet (geschreven rond de 2e eeuw v.Chr.). Waarschijnlijk zat dit boek in de septuagint, de Griekse bijbel (waarschijnlijk citeerden alle schrijvers van het NT hieruit). De reden dat veel boeken uit de septuagint niet in de nieuwe bijbel kwamen, was omdat die boeken in de kelder van een tempel gevonden waren, terwijl de bijbelboeken altijd als heilig gezien werden, men durfde ze niet eens aan te raken.

In het OT wordt nog wel gesproken van het Boek van de Oprechte:
Jozua 10:13b Dit staat opgetekend in het Boek van de Oprechte (dat de zon stil bleef staan).
En 2 Samuel 1:18 Hij heeft gezegd dat alle Judeeers dit lied, het Lied van de boog, moesten leren. Het staat opgetekend in het Boek van de Oprechte.

Dit boek gaat ook over Henoch.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken

Het boek van Henoch
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Moeilijke vragen rondom geloof en de bijbel-
Ga naar: