Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Israel waar ben je mee bezig

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
AndyB

Aantal berichten : 35
Leeftijd : 43
Registration date : 27-06-07

BerichtOnderwerp: Israel waar ben je mee bezig   zo jul 01, 2007 2:58 pm

Israel is Gods volk, en toch doet de regering rare dingen, of misschien toch niet. Zo dit is een lastig verhaal, het conflict in het midden-oosten!!! Hoe kijken wij als Christenen hier tegenaan? Wie heeft gelijk Israel, de Arabieren of de Palestijnen (noem ik als aparte groep buiten Arabieren)? Of heeft niemand gelijk.

Geef je mening. Ik hou mijn eigen mening even voor me om de discussie niet te beinvloeden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://debijbeliswaar.tk
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   ma jul 02, 2007 1:45 am

Aan ťťn kant geloof ik wel dat IsraŽl daar hoort, dat is het Beloofde Land. Maar het is dan nog steeds lastig. Het is inderdaad een heel lastig probleem.
De Palestijnen willen het hele land, en zo ook IsraŽl. IsraŽl heeft het en heeft macht, Palestijnen hebben een klein deel en hebben verder niet veel. Palestijnen plegen terroristische (zelfmoord-)aanslagen, IsraeliŽrs gebruiken geavanceerde wapens: komt op 't zelfde neer. Jeruzalem is een belangrijke stad voor de drie belangrijkste religies op aarde.
Kortom, het is een grote rotzooi en moeilijk te zeggen wie er gelijk heeft. Ook al geloof ik dat IsraŽl recht heeft op 't land, vind ik niet dat ze elkaar daar allemaal moeten afschieten. In beide groeperingen zitten mensen die gewoon vrede willen. Het probleem is dat als er eindelijk kans is op vrede, er toch weer een aanslag komt en 't begint weer bij 't begin.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   ma jul 02, 2007 5:10 am

AndyB schreef:
Israel is Gods volk, en toch doet de regering rare dingen,
Heeft Israel altijd al niet vreemd gedaan, als je de bijbel mag geloven (denk aan de uittocht) ? Wink Sowieso, waarom zou zo'n volk geen rare dingen doen?

Citaat :
Wie heeft gelijk Israel, de Arabieren of de Palestijnen (noem ik als aparte groep buiten Arabieren)? Of heeft niemand gelijk.
Ik hou me niet heel veel bezig met dit onderwerp. Zoals Sion al zei, het is een grote rotzooi.
Maar volgens mij was Israel wel bereidt om te onderhandelen met de Palestijnen. Ze mochten zelfs in het land blijven, als ze wilden. Helaas riep de Palestijnse regering het volk op om daar weg te gaan.
Toch vind ik het gedrag van de Palestijnen niet vreemd. Zij moesten wel zomaar hun land opgeven.
Waar het volgens mij fout is gegaan, is toen men besloot de Joden terug te laten gaan naar Palestina. Hier had men beter over moeten nadenken.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   do jul 05, 2007 2:01 pm

Yep, een groot deel van de schuld ligt dan ook bij de Britten. Maar het is en blijft een lastige kwestie waar ik niet uitspraak in durf te doen. Wel vind ik dat we als christenen IsraŽl, of in ieder geval de Joden, moeten ondersteunen, aangezien het christendom uit het Jodendom is voortgekomen. Met name de Messiaanse tak van het Jodendom verdient onze steun. En de Joden blijven Gods volk.

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 2:48 am

Alex schreef:
En de Joden blijven Gods volk.
De Joden waren zijn volk. Blijkbaar was hij ze zat, want ook als zij Jezus niet aannemen, zullen ze branden in de hel, als we Jezus mogen geloven. Leuk, om een 'volk van God' te zijn Wink.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 3:16 am

Citaat :
De Joden waren zijn volk. Blijkbaar was hij ze zat, want ook als zij Jezus niet aannemen, zullen ze branden in de hel, als we Jezus mogen geloven. Leuk, om een 'volk van God' te zijn

hmm, ik vraag me af hoeveel daadwerkelijke bijbelkennis je bezit.

Romeinen 11 (NBV):
1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een IsraŽliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin. 2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. Of weet u niet wat de Schrift over Elia zegt, hoe hij IsraŽl bij God aanklaagt? 3 ĎHeer, uw profeten hebben ze gedood, uw altaren verwoest. Ik ben als enige overgebleven, en nu hebben ze het ook op mijn leven voorzien.í 4 Maar hoe luidt het antwoord van God aan hem? ĎIk heb zevenduizend mensen voor mijzelf in leven gelaten; die hebben niet voor Bašl geknield.í 5 Zo is ook nu een klein deel over dat God uit genade uitgekozen heeft. 6 Maar wanneer ze uit genade zijn uitgekozen, dan is dat niet omdat ze de wet naleven, want in dat geval zou de genade geen genade meer zijn.
7 Wat betekent dit alles? Wat IsraŽl heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, 8 zoals ook geschreven staat: ĎGod heeft hun geest verdoofd, hun ogen blind gemaakt en hun oren doof, tot op de dag van vandaag.í 9 En David zegt: ĎLaat hun tafel een valstrik worden, een strik, een valkuil en een straf. 10 Laat het licht uit hun ogen verdwijnen, krom hun rug voorgoed.í 11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden. 12 Maar als hun overtreding al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd. 13 Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dŠŠrom zo hoog 14 omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. 15 Als God zich met de wereld heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood? 16 Als een klein deel van het deeg aan God is gewijd, is al het andere deeg het ook; als de wortel aan God is gewijd, zijn de takken het ook. 17 En als nu sommige takken van de edele olijfboom zijn afgebroken en u, loten van een wilde olijfboom, tussen de overgebleven takken bent geŽnt en mag delen in de vruchtbaarheid van de wortel, 18 dan moet u zich niet boven de takken verheffen. Als u dat doet, moet u goed bedenken dat niet u de wortel draagt, maar de wortel u. 19 Maar nu zult u tegenwerpen: ĎDie takken zijn toch afgebroken zodat ik geŽnt kon worden?í 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen? 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is, maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor u Ė als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders wordt ook u afgekapt. 23 En als de IsraŽlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geŽnt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. 24 Immers, als u die van nature een tak van de wilde olijfboom bent, tegen de natuur in op de edele olijfboom bent geŽnt, hoeveel eerder zullen dan zij die er van nature bij horen, op die boom worden geŽnt!
25 Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van IsraŽl werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel IsraŽl worden gered, zoals ook geschreven staat: ĎDe redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.í 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan. 30 Zoals u God eens ongehoorzaam was, maar door hun ongehoorzaamheid Gods barmhartigheid hebt ondervonden, 31 zo zijn zij nu ongehoorzaam om door de barmhartigheid die u ondervonden hebt, ook zelf barmhartigheid te ondervinden. 32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens barmhartig kan zijn.

33 Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen. 34 ĎWie kent de gedachten van de Heer, wie was ooit zijn raadsman? 35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?í 36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. Amen.

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 4:24 am

Alex schreef:
Daar zit het wel goed mee hoor, op de bijbelkennisquiz van de eo had ik nog een 9,5 Wink.

Romeinen 11 schreef:

1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een IsraŽliet, een nakomeling van Abraham, afkomstig uit de stam Benjamin. 2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. (...)
5 Zo is ook nu een klein deel over (namelijk de paar Joden die Jezus aannamen) dat God uit genade uitgekozen heeft. (...)
7 Wat betekent dit alles? Wat IsraŽl heeft nagestreefd, heeft het niet bereikt; alleen zij die zijn uitgekozen hebben het bereikt. De overigen werden onbuigzaam, (...)
maar door hun overtreding konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden.
(...) 20 Zeker, ze zijn afgebroken vanwege hun ongeloof en u dankt uw plaats aan uw geloof. Wees daarom echter niet hoogmoedig, maar heb ontzag voor God: 21 als hij de oorspronkelijke takken al niet heeft gespaard, zou hij u dan wel sparen? 22 Houd daarom voor ogen dat God niet alleen goed is, maar ook streng. Hij is streng voor wie gevallen zijn, maar goed voor u Ė als u tenminste trouw blijft aan zijn goedheid, want anders wordt ook u afgekapt. 23 En als de IsraŽlieten niet volharden in hun ongeloof, zullen ook zij worden geŽnt, want God is bij machte hen opnieuw te enten. (dus alleen als ze tot geloof komen)
enz. enz.
Dus nu bestaat Gods volk uit de paar Joden die bekeerd zijn plus alle heidense christenen. De ongelovige Joden zijn van de boom afgebroken en verstoten door God.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 4:35 am

Alex schreef:

Esperanza schreef:
Daar zit het wel goed mee hoor, op de bijbelkennisquiz van de eo had ik nog een 9,5

Haha, moet ik wel toegeven dat de EO nou niet echt een hele hoge standaard heeft Smile.

Maar na die teksten die jij aanhaalt schrijft Paulus het volgende:

"Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van IsraŽl werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel IsraŽl worden gered, zoals ook geschreven staat: ĎDe redder zal uit Sion komen, en wentelt dan de schuld af van Jakobs nageslacht. 27 Dit is mijn verbond met hen, wanneer ik hun zonden wegneem.í 28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het evangelie aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen liefhebben omdat hij de aartsvaders heeft uitgekozen. 29 De genade die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan"

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 5:11 am

Alex schreef:

Haha, moet ik wel toegeven dat de EO nou niet echt een hele hoge standaard heeft Smile.
Dat is waar, en er zat nog een fout antwoord tussen ook Very Happy.

Citaat :

Maar na die teksten die jij aanhaalt schrijft Paulus het volgende:

"Er is, broeders en zusters, een goddelijk geheim dat ik u niet wil onthouden, omdat ik wil voorkomen dat u op uw eigen inzicht afgaat. Slechts een deel van IsraŽl werd onbuigzaam, en dat alleen tot het moment dat alle heidenen zijn toegetreden. 26 Dan zal heel IsraŽl worden gered,
Het is alleen de vraag wat hij bedoelt met 'heel IsraŽl'. De statenvertaling heeft vers 25 zo vertaald: 25 Want ik wil niet, broeders, dat u deze verborgenheid onbekend zij (opdat gij niet wijs zijt, bij uzelven), dat de verharding voor een deel over IsraŽl gekomen is, totdat de volheid der heidenen zal ingegaan zijn.

Zo zie je dat het gelovige deel van IsraŽl wordt opgevuld door de bekeerde heidenen, waardoor IsraŽl weer vol is geworen. Dat is ook het hele beeld van Romeinen 9-11 (bijv. Rom. 9:6 Want niet alle IsraŽlieten behoren werkelijk tot IsraŽ) . De ongelovige Joden horen niet meer bij Gods volk, maar nu bestaat het volk uit bekeerde Joden ťn heidenen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 5:32 am

Citaat :
Dat is waar, en er zat nog een fout antwoord tussen ook

Tsja, typisch EO maar weer. Ik ben dan ook altijd blij als mensen christenen niet verwarren met EO'ers. Hoewel ze trouwens wel degelijk goede programma's hebben moet ik toegeven. Het is alleen niet mijn stijl.

In vers 26 staat in de SV:

En alzo zal geheel IsraŽl zalig worden; gelijk geschreven (zie hiervoor Psalm 14:7, Jesaja 27:9, Jeremia 31:31-34, 2 Kor. 3:16, Hebr.8:8 & 10:16) is: De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Ik denk niet dat we het moeten lezen alsof IsraŽl wordt 'opgevuld' met heidenen. Het is een beetje geknoei met teksten als we het eerste deel wel lezen als het over het Joodse deel gaat en dan het tweede deel lezen alsof het gaat om de 'ware' gelovigen. Bovendien moet je het geheel ook in de context plaatsen, Paulus heeft het erover dat we niet hoogmoedig moeten worden en dat we niet moeten neerkijken op de Joden.

Ik zou het volgende artikel willen aanraden, hier wordt iets dieper op de stof en de context ingegaan:

http://www.whitefield.nl/artikelen/romeinen11twee.html

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 6:34 am

Alex schreef:

De Verlosser zal uit Sion komen en zal de goddeloosheden afwenden van Jakob.

Ik denk niet dat we het moeten lezen alsof IsraŽl wordt 'opgevuld' met heidenen. Het is een beetje geknoei met teksten als we het eerste deel wel lezen als het over het Joodse deel gaat en dan het tweede deel lezen alsof het gaat om de 'ware' gelovigen. Bovendien moet je het geheel ook in de context plaatsen, Paulus heeft het erover dat we niet hoogmoedig moeten worden en dat we niet moeten neerkijken op de Joden.
Citaat :

Ik zou het volgende artikel willen aanraden, hier wordt iets dieper op de stof en de context ingegaan:

[url=http://www.whitefield.nl/artikelen/romeinen11twee.html
http://www.whitefield.nl/artikelen/romeinen11twee.html[/quote[/url]
De context gaat hier niet verder dan hoofdstuk 11 van romeinen. Er wordt niet ingegaan op bijv. Romeinen 9 vers 25 Zoals ook bij Hosea staat geschreven:'Wat mijn volk niet was, zal ik mijn volk noemen; wij mijn geliefde niet was, zal ik mijn geliefde noemen. 27 En Jesaja roept over IsraŽl uit: 'Al zou het volk van IsraŽl zo talrijk zijn als zandkorrels aan de zee, slechts een klein deel zal worden gered.

In hoofdstuk 10 zegt Paulus dat hij bidt tot God dat de Joden alsjeblieft weer tot geloof mogen komen. Waarom doet hij zo wanhopig, als hij blijkbaar al door een visioen/profetie wist dat heel het volk gered zou worden?

Maar als je deze teksten nog weet te verklaren, heb je me overtuigd.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
AndyB

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 12:16 pm

Haha, gebruikt nu iedereen de statenvertaling na eerdere opmerkingen van mij op een ander forum Very Happy Very Happy Very Happy Grapje!!

Ga door met jullie mening, leuk om te lezen, mijn antwoord op de door mijzelf gestelde vraag geef ik binnenkort.
Terug naar boven Go down
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 12:20 pm

AndyB schreef:
Haha, gebruikt nu iedereen de statenvertaling na eerdere opmerkingen van mij op een ander forum Very Happy Very Happy Very Happy Grapje!!
Je maakt me nu wel nieuwsgierig naar jouw opmerking over de SV Razz

Citaat :

Ga door met jullie mening, leuk om te lezen, mijn antwoord op de door mijzelf gestelde vraag geef ik binnenkort.
We zijn alleen wel een beetje off-topic geraakt, zie ik nu. Mijn fout Very Happy.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
AndyB

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   vr jul 06, 2007 3:10 pm

esperanza schreef:
AndyB schreef:
Je maakt me nu wel nieuwsgierig naar jouw opmerking over de SV Razz

Citaat :

We zijn alleen wel een beetje off-topic geraakt, zie ik nu. Mijn fout Very Happy.

Ik bedoelde dat andere forum waar ik aanhaandel soms liever NBG of SV te gebruiken in plaats van NBV, weet ff niet meer welk forum. Was meer een grapje hoor. Ik vind de NBV een leuke vertaling maar soms ben ik het niet helemaal eens en hou ik me liever bij de NBG of SV, die liggen naar mijn gevoel dichter bij de oorspronkelijke teksten. Maar als we nu iet of topic zijn dan weet ik het niet meer Very Happy
Terug naar boven Go down
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   zo jul 08, 2007 10:28 am

Volgens mij heeft niemand gelijk maar moeten alle drie de groepen proberen er samen met hulp van de internationale gemeenschap uit te komen. Wat betreft het volk van IsraŽl, de Joden, de regering van IsraŽl heeft nog een hoop te leren. Ze zijn een bezetter in eigen land en verhinderen de Palestijnen om naar hun werk te gaan, school of universiteit of boodschappen te doen. De Palestijnen hebben weinig bewegingsvrijheid in eigen land, Gaza en de Westoever en ze mogen IsraŽl niet eens in. De Palestijnen kunnen nou eenmaal niks anders doen dan zich te verzetten tegen de IsraŽlieten. De gematigden onthouden zich van geweld zoals premier Abbas, maar de radicalen onder de Palestijnen zetten zich af tegen de regering/leger van IsraŽl waardoor je telkens een eeuwigdurende cirkel hebt van geweld, wraakacties en vergeldingsacties. Het zou een goede begin zijn als die muur op de westelijke jordaanoever eens zou worden afgebroken en dat Palestijnen vrije doorgang wordt verleend door het IsraŽlische leger/regering tot IsraŽl. De arabieren hebben niet zoveel te vrezen van de IsraŽlieten. De joden/IsraŽlieten moeten door de internationale gemeenschap eens op hun fouten worden gewezen en misschien is het een idee als de VN met een leger er eens een onder veiligheidsmandaat toezicht gaat houden. Amerika moet eens ophouden met zo lief te zijn voor de IsraŽlieten.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Israel waar ben je mee bezig   

Terug naar boven Go down

Israel waar ben je mee bezig
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Maatschappij & Internet :: Maatschappij-
Ga naar: