Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst

Ga naar beneden 
+5
Kheops
esperanza
Alex
.
AndyB
9 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
AndyB




Aantal berichten : 35
Leeftijd : 49
Woonplaats : Hardenberg
Registration date : 27-06-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimezo jul 01, 2007 4:22 pm

Is de islamitische godsdient fundamentalistisch, m.a.w. is de jihad de ware islam, ben je alleen een goede moslim als je deelneemt aan de jihad. Of is de islam van oorsprong een vredelievende godsdienst?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://debijbeliswaar.tk
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimema jul 02, 2007 1:33 am

In de Koran zou staan dat moslims elke christen en elke Jood moeten respecteren. Ik geloof ook wel dat het oorspronkelijk een vredelievende godsdienst is.
Het probleem is het temperament. In het Midden-Oosten gaan ze wat sneller uit hun naad dan in Europa. Dus mensen die iets kwaads in de zin hebben, kunnen iedereen makkelijk overhalen.
Er zijn wel terroristische groeperingen uit naam van de islam, maar dat wil niet zeggen dat de islam terroristisch is. Als je praat over christendom, denken mensen ook heel snel aan kruistochten e.d. Dat ligt niet aan god of godsdienst, dat ligt aan de mensen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimevr jul 06, 2007 5:19 am

Citaat :
In de Koran zou staan dat moslims elke christen en elke Jood moeten respecteren

Graag je stellingen onderbouwen met citaten uit de Koran.

Citaat :
Het probleem is het temperament. In het Midden-Oosten gaan ze wat sneller uit hun naad dan in Europa. Dus mensen die iets kwaads in de zin hebben, kunnen iedereen makkelijk overhalen

Persoonlijk denk ik dat het probleem meer is dan temperament. In zekere zin staat de Jihad niet letterlijk in de Koran, maar de basisgedachte achter de Jihad, de voortdurende 'strijd'/'worsteling' met niet-moslims, vind je overal in de Koran terug (yep, ik heb de Koran gedeeltelijk gelezen).

Citaat :
Ik geloof ook wel dat het oorspronkelijk een vredelievende godsdienst is.

Je hebt gelijk als je zegt dat de moslim streeft naar vrede. Maar ik denk dat hun vrede ietwat anders is dan wij in eerste instantie denken. Vrede voor de moslims betekent dat iedereen zich heeft onderworpen aan de islam, aan allah.

Vaak horen wij moslims het volgende zeggen: 'In de Koran staat geschreven dat een ieder die een mens dood, is alsof hij de gehele mensheid heeft gedood'. Deze tekst heb ik gevonden en hij stat in Koran 5:32 (sorry, weet niet precies de officiële manier van quoten uit de Koran). Ik plaats hieronder de volledige zin:

"dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken"

Zie je hoe de tekst uit zijn context wordt geplaatst?

Lees ook Koran 17:33 :

"En doodt niemand die Allah heilig heeft verklaard, tenzij het met recht geschiedt."

Lees ook Koran 5:33:

"De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen. "

Natuurlijk is het zo dat je ook uit het OT teksten kan halen waarin geweld voortkomt, maar dat vind altijd plaats in de context van Israël. In de Koran is dit niet het geval, de teksten zijn nog steeds vandaag de dag van toepassing.

Eén van de meest schokkende teksten vind ik nog steeds Koran 9:5 :

"Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol. "

En vers 29 + 30:

"Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.
En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vََoor hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd! "

En vers 41:

"Gaat voort licht of zwaar, streeft (strijd) met uw bezit en uw persoon voor de zaak van Allah. Dit is beter voor u als gij het slechts weet."

Mohammed zelf zei dat het laatste uur niet zou aanslaan voordat de Moslims tegen de Joden vechten, en de Moslims de Joden zullen doden.

Veel moslims geloven dat het laatste uur is aangeslagen. En inderdaad vechten de moslims tegen de Joden (Palestina/Israël)

Verder hebben de moslims ook misopvattingen mbt tot het christendom. Zij geloven dat wij geloven dat God sex heeft gehad met Maria. Dat de drie-eenheid bestaat uit God, Jezus en Maria. Ook geloven ze dat Jezus niet tot dood is gebracht aan het kruis. Koran 4:157 staat:

"En om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - maar zij doodden hem niet, noch kruisigden zij hem (ten dode), - doch het werd hun verward, en zij, die hierover van mening verschilden zijn zeker in twijfel, zij hebben er geen kennis van doch volgen slechts een vermoeden en zij doodden hem gewis niet"

Persoonlijk denk ik dus niet dat de Islam een vredelievende godsdienst is. Ik denk dat de Jihad verscholen ligt op elke bladzijde van de Koran. Waar de christenen worden opgeroepen om met Hemelse wapenen te vechten, want onze strijd is niet tegen mensen van vlees en bloed, worden de moslims opgeroepen om met echte wapens te strijden.

Merk trouwens op dat ik alleen nu versen hebben gebruikt uit de Koran zelf. De Hadith en andere commentaren op de Koran staan nog veel meer vol geweld, en voor veel moslims zijn deze commentaren ook gezaghebbend
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimevr jul 06, 2007 6:04 am

Alex schreef:
Citaat :
In de Koran zou staan dat moslims elke christen en elke Jood moeten respecteren

Graag je stellingen onderbouwen met citaten uit de Koran.
Volgens mij heb ik dat ook ergens gelezen in de koran, ik weet alleen niet meer waar (waarschijnlijk in hoofdstuk 5). In ieder geval staat in 5:83 Waarlijk, gij zult de Joden en de afgodendienaren het meest vijandig jegens de gelovigen vinden. En gij zult degenen die zeggen: "Wij zijn christenen" het vriendschappelijkst vinden jegens de gelovigen.
Ook worden christenen en Joden volgens sommige teksten wel beloond na de dood (2:63)

Citaat :

Persoonlijk denk ik dat het probleem meer is dan temperament. In zekere zin staat de Jihad niet letterlijk in de Koran, maar de basisgedachte achter de Jihad, de voortdurende 'strijd'/'worsteling' met niet-moslims, vind je overal in de Koran terug (yep, ik heb de Koran gedeeltelijk gelezen).
Dit is alleen toegestaan als deze niet-moslims hen bedreigen (4:91)


Citaat :
Je hebt gelijk als je zegt dat de moslim streeft naar vrede. Maar ik denk dat hun vrede ietwat anders is dan wij in eerste instantie denken. Vrede voor de moslims betekent dat iedereen zich heeft onderworpen aan de islam, aan allah.
Kan je daar de tekst van geven?


Citaat :
Lees ook Koran 5:33:

"De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen. "

Natuurlijk is het zo dat je ook uit het OT teksten kan halen waarin geweld voortkomt, maar dat vind altijd plaats in de context van Israël. In de Koran is dit niet het geval, de teksten zijn nog steeds vandaag de dag van toepassing.
Deze tekst gaat over oorlog. Dan golden/gelden er altijd wrede regels van moord en straf. En inderdaad zie je zulke teksten ook in de bijbel terug. God had er toen blijkbaar nog geen moeite mee om de Israëlieten te bevelen hun tegenstanders zwaar te straffen.

Citaat :
Eén van de meest schokkende teksten vind ik nog steeds Koran 9:5 :

"Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol. "
Ook al kun je het niet goedpraten, uit de context blijkt wel dat ze niet willekeurig elke niet-moslim mogen doden: vers 4 Met uitzondering van diegenen der afgodendienaren met wie gij een verbond hebt gesloten en die in niets hebben gefaald, noch iemand tegen u hebben geholpen.



Citaat :
En vers 29 + 30:

"Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.
En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vََoor hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd! "
Ik denk dat dit over Joden gaat die niet meer geloven. Zie 2:63 Voorzeker, de gelovigen, de Joden, de Christenen en de Sabianen - wie onder hen ook im Allah en de laatste Dag geloven en goede daden verrichten, zullen hun beloning bij hun Heer ontvangen en er zal geen vrees over hen komen noch zullen zij treuren.

Citaat :

Persoonlijk denk ik dus niet dat de Islam een vredelievende godsdienst is. Ik denk dat de Jihad verscholen ligt op elke bladzijde van de Koran. Waar de christenen worden opgeroepen om met Hemelse wapenen te vechten, want onze strijd is niet tegen mensen van vlees en bloed, worden de moslims opgeroepen om met echte wapens te strijden.
Wat wel steeds terugkomt in de Koran, is dat ze mensen alleen mogen aanvallen, als zij hen zelf ook bedreigen. Als je hen dus geen reden geeft om je te doden, mogen ze dat volgens de Koran je niets aandoen. Dat er helaas ook moslims zijn die wel met de Koran in de hand iedereen denken te mogen doden, zorgt ervoor dat alle moslims zo'n slecht imago krijgen. We moeten dan ook niet alle moslims in een hokje proberen te stoppen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimezo jul 08, 2007 3:00 pm

Veel mensen hebben een verkeerd beeld over de Jihad. Door de vele vooroordelen is de ware betekenis voor de Westerse wereld vertroebeld.

Je hebt 2 soorten "Jihad"

De innerlijke Jihad: de strijd tegen verleidingen en de strijd tegen het ego. Door Ramadam en 5 maal bidden. Is verplicht voor elke Moslim

De uiterlijke Jihad: Is de DEFENSIEVE gewapende strijd tegen bedreigingen voor de Islam. Is NIET VERPLICHT voor elke Moslim.

Denk wel dat Christenen soortgelijke soortgelijke verplichtingen hebben.

We zijn ook blijkbaar vergeten dat Katholieken en Joden vrij leefden tijdens Islamitsche overheersing, bijvoorbeeld in Andalusië.
Het Christelijke antwoord tijdens de Reconquista? Dood en vernieling ...

De Islam is niet fundamentalistisch, er zitten net als bij de Christenen rotte appels tussen. En dan denk ik aan Bush ...
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimeza jul 14, 2007 9:47 am

Kheops schreef:
Veel mensen hebben een verkeerd beeld over de Jihad. Door de vele vooroordelen is de ware betekenis voor de Westerse wereld vertroebeld.

Je hebt 2 soorten "Jihad"

En vervolgens noem je de innerlijke en de uiterlijke Jihad. Ik moet je hierin even verbeteren/verduidelijken:

De Djhihad ('Heilige Oorlog') is het instrument om te komen van Dar al-Harb tot Dar al-Islam. Dar al-Harb is 'Huis van oorlog', deze term is van toepassing op landen die niet vallen onder de Dar al-Islam, het 'Huis van vrede'. In dit huis van 'vrede' is er geen scheiding van moskee en staat meer, dat is de situatie waar moslims naar verlangen. De vrede waar moslims over spreken is Salam, dit is de heerschappij van Dar al-Islam. Een land wordt beschouwd als Dar al-Islam als de sjaria daar is ingevoerd en de wet/recht gevende macht niet langer in handen is van kafirs (ongelovigen). Het impliceert dus een afschaffing van alle andere wetten, ze worden gesjariatiseerd (overigens bevindt zich ook nog een tussenfase tussen Dar al-Islam en Dar al-Harb, namelijk Dar al-Kufr, dit betekent 'Huis van ongeloof', landen die hieronder vallen zijn landen waar een groot deel van de bevolking moslim is, maar ze nog wel minderheid zijn en de sjaria niet is ingevoerd).

Het instrument dus om te komen van Dar al-Harb tot Dar al-Islam is de djihad, deze kent drie fasen:

1) Het hart, het denken van iemand, de 'inspanning van het geloof'
2) Het gebruik van het woord, op podium, in de pers, boeken en propaganda als 'culturele invasie'
3) De klassieke djihad is degene waarmee op vreedzame of gewelddadige wijze de moslimsamenleving wordt verwezenlijkt

Het verwezenlijken van een moslimsamenleving is voor iedere moslim een doel, een typische uitspraak voor dit is die van imam Özcan Arzöglü:

"De djihad is de strijd tegen de ongelovigen met de bedoeling hen tot de islam over te halen en de verspreiding en de triomf van de islam over alle godsdiensten te bewerkstelligen. Wanneer de ongelovigen weigeren moslim te worden, moeten zij worden onderworpen of vernietigd. De djihad is een goddelijk bevel en wordt als een heilige plicht voor moslimnatie beschouwd"

Kheops schrijft dat veel mensen in de westerse wereld een vertroebeld beeld hebben van de Islam en de Koran, en ik geef hem helemaal gelijk. Het probleem is dat wij vanuit tolerant gedachtegoed proberen de islam te begrijpen, terwijl de islam een arabisch iets blijft. Wij kunnen wel proberen om dialoog aan te gaan, maar dat heeft geen nut, een moslim zal dit zelfs verachten, of op zijn minst nutteloos vinden.

De moslims in het westen gaan vandaag de dag net zo om met ons als Mohammed in Medina. De meesten stellen zich vredelievend op, ze gaan roepen om religieuze, sociale en politieke rechten, ze krijgen veel kinderen en settelen zich. En naarmate de moslimgemeenschap zich uitbreidt vindt er een geleidelijke maar onomkeerbare rechts- en machtswisseling plaatst, net zolang totdat de 'jonge koekoek' de andere vogels wegdrukt of het nest uitwerkt.

Veel moslims treden op met twee gezichten, naar buiten toe, waar de moslims de minderheid zijn, worden de 'zachte' soerateksten gebruikt. Maar naar binnen toe, en waar de moslims de meerderheid vormen, worden de 'harde' soerateksten gebruikt. Dit principe noemen de moslims 'taqija', wat huichelarij betekent, en het maakt deel uit van 'hudna', oftewel een soort van wapenstilstand waarbij je de tegenstander zand in zijn ogen strooit en je ondertussen klaarmaakt voor de strijd. Aangezien moslims worden opgeroepen het voorbeeld te volgen van Mohammed, is dit principe voor iedere moslim bekend en wordt ook toegepast.

Van belang is het hierbij om het principe van abrogatie te begrijpen. Bij het bestuderen van de Koran blijkt namelijk dat veel teksten elkaar tegenspreken. In antwoord op de kritieken die hierdoor kwamen bedacht Mohammed de leerstelling van abrogatie (mansoekh/nasiekh), wat betekent dat sommige verzen worden afgeschaft en vervangen door andere verzen. Zo was er een tijd dat vechten niet mocht, maar nu is het een verplichting. Wanneer twee soera's elkaar tegenspreken geldt bijna in elk geval dat de soera die het laatst toegevoegd is geldig is.

Ik blijf er dus bij dat geweld een centrale rol speelt in de islam. Logisch opzich, aangezien Allah niemand anders is dan de maangod Hubal, deze maangod was tevens de god van oorlog (de Islam is in de strikste zin dan ook geen vorm van monotheïsme, maar henotheïsme). Ook leuk in deze context is het om te weten dat wanneer Mohammed zijn visioenen/openbaringen ontving gewoonlijk op de grond viel, zijn lichaam heftig schudde, hij hevig ging zweten, zijn ogen dichtgingen en het schuim hem op de lippen kwam te staan. Daarnaast kreeg hij barstende koppijn, dat is dan ook waarom in de Hadieth staat "als de inspiratie op de apostel neerdaalde, baadde men, vanwege de hevige hoofdpijn die gewoonlijk kwam, zijn heilige hoofd met henna" (Abu Huraira)

Oh ja, nog één feitje, Mohammed heeft in zijn leven 66 militaire expedities ondernomen. Hoezo onderwerping door geweld? Dat is ook de reden dat geenéén vooraanstaande moslimleider in Duitsland de aanslag op het WTC heeft afgekeurd.

Okey, nog een laatste toegift dan, moslims hoeven zich niet aan vredesverdragen te houden. Mohammed gaf hier zelf het voorbeeld in, namelijk in 629 tekende Mohammed met de koeraisj van Mekka een wapenstilstand voor tien jaar. Echter, een jaar later viel Mohammed ze al aan, omdat hij toen wel een sterk genoeg leger had. Deze daad is opgetekend in de Hadieth en wordt dan onder het mom van het Koeraisj-model nog steeds gebruikt als excuus om verdragen te schenden. Yasser Arafat is een voorbeeld van zo iemand die ditzelfde excuus gebruikte toen hem werd verweten dat hij het Oslo-akkoord met de Israeli's had getekend.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimeza jul 14, 2007 10:57 am

Een deel van jouw post herken ik als een tekst van bijbelenonderwijs.nl
Is dat een Christelijke website die onbevooroordeeld uitleg verschaft over de Islam en hun leefwereld?
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimeza jul 14, 2007 11:06 am

Citaat :
Een deel van jouw post herken ik als een tekst van bijbelenonderwijs.nl
Is dat een Christelijke website die onbevooroordeeld uitleg verschaft over de Islam en hun leefwereld?

Hmm, ik heb geeneens internet gebruikt voor het schrijven van deze post (met uitzondering van koran online)

Wel heb ik een aantal boeken gelezen erover, en ik moet toegeven, deze zijn niet allemaal onbevooroordeeld. Maar dat neemt niet weg dat er dergelijke teksten staan in de Koran en dat Imans zulke uitspraken doen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimeza jul 14, 2007 11:32 am

Alex schreef:
Hmm, ik heb geeneens internet gebruikt voor het schrijven van deze post (met uitzondering van koran online)

Hmmm, liegen is een zonde Alex ...

Mij maakt het niet uit dat je je bronnen niet vermeld. Maar schijnheilig doen door dit te ontkennen wel.

Alex schreef:
Het instrument dus om te komen van Dar al-Harb tot Dar al-Islam is de djihad, deze kent drie fasen:

1) Het hart, het denken van iemand, de 'inspanning van het geloof'
2) Het gebruik van het woord, op podium, in de pers, boeken en propaganda als 'culturele invasie'
3) De klassieke djihad is degene waarmee op vreedzame of gewelddadige wijze de moslimsamenleving wordt verwezenlijkt

VERSUS

Bijbelenonderwijs.nl schreef:
Djihad = vestigen van Dar al-Islam
Het instrument om te komen van Dar al-Harb tot Dar al-Islam is de djihad, ofwel ‘heilige oorlog‘. Hierover laat de Koran (bijvoorbeeld in de Soera’s 2, 8 en 47) geen misverstand bestaan.

De djihad kent drie fasen:

1. het hart, het denken van het individu, de ‘inspanning van het geloof’;
2. het gebruik van het woord, op podium, in de pers, boeken en propaganda als ‘culturele invasie’ met het gedachtegoed en begrippenkader van de islam;
3. de klassieke djihad is de daad waarmee op vreedzame of gewelddadige wijze de moslimsamenleving wordt verwezenlijkt met het invoeren van de sjaria.

Van deze djihad kan alleen de eerste fase worden beschouwd als religieus; maar tegelijk conditionerend tot de tweede en derde fase, die uitsluitend ideologisch en politiek zijn.

-----------------------

Alex schreef:
Het verwezenlijken van een moslimsamenleving is voor iedere moslim een doel, een typische uitspraak voor dit is die van imam Özcan Arzöglü:

"De djihad is de strijd tegen de ongelovigen met de bedoeling hen tot de islam over te halen en de verspreiding en de triomf van de islam over alle godsdiensten te bewerkstelligen. Wanneer de ongelovigen weigeren moslim te worden, moeten zij worden onderworpen of vernietigd. De djihad is een goddelijk bevel en wordt als een heilige plicht voor moslimnatie beschouwd"

VERSUS

Bijbelenonderwijs.nl schreef:
In diverse landen voltrekt zich momenteel al de derde fase. Hierbij gaat het dikwijls om provincies of deelstaten, zoals Mindanao in de (overwegend katholieke) Filippijnen, Atjeh, Centraal Sulawesi, de Molukken en Noordelijk Nigeria en de overige staten in West Afrika. Typerend is de volgende uitspraak van de gezaghebbende imam Özcan Arzöglü: "De djihad is de strijd tegen de ongelovigen met de bedoeling hen tot de islam over te halen en de verspreiding en de triomf van de islam over alle godsdiensten te bewerkstelligen. Wanneer de ongelovigen weigeren moslim te worden, moeten zij worden onderworpen of vernietigd. De djihad is een goddelijk bevel en wordt als een heilige plicht voor de moslimnatie beschouwd."

--------------

Alex schreef:
De moslims in het westen gaan vandaag de dag net zo om met ons als Mohammed in Medina. De meesten stellen zich vredelievend op, ze gaan roepen om religieuze, sociale en politieke rechten, ze krijgen veel kinderen en settelen zich. En naarmate de moslimgemeenschap zich uitbreidt vindt er een geleidelijke maar onomkeerbare rechts- en machtswisseling plaatst, net zolang totdat de 'jonge koekoek' de andere vogels wegdrukt of het nest uitwerkt.

VERSUS

Bijbelenonderwijs.nl schreef:
Het denken van de moslims is echter niet Westers maar Arabisch. Het wordt levend gehouden door het opzeggen van de Koran en het onderwijs in de Hadieth. Zo gaan de leidende moslims op dezelfde wijze met het Westen om als Mohammed in de zevende eeuw met Medina: Migreer naar de christelijke gebieden, want men is daar tolerant en gastvrij; stel je vredelievend en vriendelijk op; ga roepen om religieuze, sociale en politieke rechten en privileges; krijg veel kinderen en vestig je er voor vast. Naarmate de moslimgemeenschap zich uitbreidt, vindt er een geleidelijke maar onomkeerbare rechts- en machtswisseling plaats, net zolang totdat de balans doorslaat en de ‘jonge koekoek’ de andere vogels wegdrukt of het nest uitwerkt (vrij naar G.L.O. Moshay, Wie is deze Allah?, pag. 31-32.)

---------------------

Alex schreef:
Veel moslims treden op met twee gezichten, naar buiten toe, waar de moslims de minderheid zijn, worden de 'zachte' soerateksten gebruikt. Maar naar binnen toe, en waar de moslims de meerderheid vormen, worden de 'harde' soerateksten gebruikt. Dit principe noemen de moslims 'taqija', wat huichelarij betekent, en het maakt deel uit van 'hudna', oftewel een soort van wapenstilstand waarbij je de tegenstander zand in zijn ogen strooit en je ondertussen klaarmaakt voor de strijd. Aangezien moslims worden opgeroepen het voorbeeld te volgen van Mohammed, is dit principe voor iedere moslim bekend en wordt ook toegepast.


VERSUS

Bijbelenonderwijs.nl schreef:
Ook het optreden met twee gezichten is een zaak van taqija. In landen waar de moslims een minderheid vormen, wordt gesproken met de 'zachte soerateksten' vanuit de Mekkaperiode; maar in landen met een moslimmeerderheid kunnen de niet-moslims daar geen beroep op doen, want daar gelden de 'harde soerateksten' uit de Medina-periode. (zie ook bij Koran onder 'abrogatie')

Moet ik nog doorgaan?
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimeza jul 14, 2007 12:19 pm

Je mag best doorgaan, maar ik loog niet. Het blijkt kennelijk dat de schrijvers van het boek dezelfde zijn als die van de site. Dit wil nog niet zeggen dat ik internet heb gebruikt Wink

De boeken die ik heb gebruikt zijn:

Wie is deze Allah? Door G.J.O. Moshay

&

Secrets of the Koran, door Don Richardson

Verder heb ik een brochure gebruikt, genaamd; twee gezichten, één islam. Het is deze brochure die kennelijk ook op het internet is gepubliceerd.

Edit: ik heb het nog eens opgezocht, en deze brochure is inderdaad gepubliceerd op de site van bijbelenonderwijs

Voortaan zal ik ook direct de bronnen vermelden. Dit is een fout van mijn kant, maar dit betekent niet direct dat wat er staat geschreven fout is natuurlijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimeza jul 14, 2007 12:32 pm

Point taken, blijkbaar veel te snel mijn conclusies getrokken waarvoor mijn excuses!

Die brochure is idd uitgegeven door Bijbelenonderwijs.nl en gebruikt ook dat ander boek als bron.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedo jul 26, 2007 4:21 am

Maar goed, ik had onderhand wel een antwoord verwacht wat inging op de gepresenteerde feiten. Het is duidelijk dat de bron nu christelijk is. JAZEKER, CHRISTELIJK! Okey, dat is niemand meer onduidelijk nu. Mijn vraag, cq, uitdaging is nu als volgt:

Kan iemand, rekening houdende met de christelijke achtergrond van deze bron, het weerleggen? Wat mij betreft mogen er ook andere bronnen worden aangehaald. Islamitische bronnen worden ook, dan wel juist, aangemoedigd.

Hieronder 'mijn' post nogmaals:

Citaat :
In de Koran zou staan dat moslims elke christen en elke Jood moeten respecteren

Graag je stellingen onderbouwen met citaten uit de Koran.

Citaat :
Het probleem is het temperament. In het Midden-Oosten gaan ze wat sneller uit hun naad dan in Europa. Dus mensen die iets kwaads in de zin hebben, kunnen iedereen makkelijk overhalen

Persoonlijk denk ik dat het probleem meer is dan temperament. In zekere zin staat de Jihad niet letterlijk in de Koran, maar de basisgedachte achter de Jihad, de voortdurende 'strijd'/'worsteling' met niet-moslims, vind je overal in de Koran terug (yep, ik heb de Koran gedeeltelijk gelezen).

Citaat :
Ik geloof ook wel dat het oorspronkelijk een vredelievende godsdienst is.

Je hebt gelijk als je zegt dat de moslim streeft naar vrede. Maar ik denk dat hun vrede ietwat anders is dan wij in eerste instantie denken. Vrede voor de moslims betekent dat iedereen zich heeft onderworpen aan de islam, aan allah.

Vaak horen wij moslims het volgende zeggen: 'In de Koran staat geschreven dat een ieder die een mens dood, is alsof hij de gehele mensheid heeft gedood'. Deze tekst heb ik gevonden en hij stat in Koran 5:32 (sorry, weet niet precies de officiële manier van quoten uit de Koran). Ik plaats hieronder de volledige zin:

"dat wie ook een mens doodt, behalve wegens het doden van anderen of het scheppen van wanorde in het land, het ware alsof hij het gehele mensdom had gedood, en voor hem, die iemand het leven schenkt, alsof hij aan het gehele mensdom het leven heeft geschonken"

Zie je hoe de tekst uit zijn context wordt geplaatst?

Lees ook Koran 17:33 :

"En doodt niemand die Allah heilig heeft verklaard, tenzij het met recht geschiedt."

Lees ook Koran 5:33:

"De vergelding dergenen die oorlog tegen Allah en Zijn boodschappers voeren en er naar streven wanorde in het land te scheppen, is slechts dat zij gedood of gekruisigd worden, of dat hun handen en hun voeten de ene rechts en de andere links, worden afgesneden, of dat zij het land worden uitgezet. Dat zal voor hen een schande in deze wereld zijn en in het Hiernamaals zullen zij een grote straf ontvangen. "

Natuurlijk is het zo dat je ook uit het OT teksten kan halen waarin geweld voortkomt, maar dat vind altijd plaats in de context van Israël. In de Koran is dit niet het geval, de teksten zijn nog steeds vandaag de dag van toepassing.

Eén van de meest schokkende teksten vind ik nog steeds Koran 9:5 :

"Wanneer de heilige maanden voorbij zijn, doodt dan de afgodendienaren waar gij hen ook vindt en grijpt hen en belegert hen en loert op hen uit elke hinderlaag. Maar als zij berouw hebben en het gebed houden en de Zakaat betalen, laat hun weg dan vrij. Voorzeker, Allah is Vergevensgezind, Genadevol. "

En vers 29 + 30:

"Bestrijdt diegenen onder de mensen van het Boek, die in Allah noch in de laatste Dag geloven, noch voor onwettig houden wat Allah en Zijn boodschapper voor onwettig hebben verklaard, noch de ware godsdienst belijden totdat zij de belasting met eigen hand betalen, terwijl zij onderdanig zijn.
En de Joden zeggen: "Ezra is de zoon van Allah" en de Christenen zeggen: "De Messias is de zoon van Allah." Dit is, hetgeen zij met hun mond zeggen. Zij spreken de woorden na van degenen die vََoor hen ongelovig waren; Allah's vloek zij over hen, hoe zijn zij afgekeerd! "

En vers 41:

"Gaat voort licht of zwaar, streeft (strijd) met uw bezit en uw persoon voor de zaak van Allah. Dit is beter voor u als gij het slechts weet."

Mohammed zelf zei dat het laatste uur niet zou aanslaan voordat de Moslims tegen de Joden vechten, en de Moslims de Joden zullen doden.

Veel moslims geloven dat het laatste uur is aangeslagen. En inderdaad vechten de moslims tegen de Joden (Palestina/Israël)

Verder hebben de moslims ook misopvattingen mbt tot het christendom. Zij geloven dat wij geloven dat God sex heeft gehad met Maria. Dat de drie-eenheid bestaat uit God, Jezus en Maria. Ook geloven ze dat Jezus niet tot dood is gebracht aan het kruis. Koran 4:157 staat:

"En om hun zeggen: "Wij hebben de Messias, Jezus, zoon van Maria, de boodschapper van Allah gedood", - maar zij doodden hem niet, noch kruisigden zij hem (ten dode), - doch het werd hun verward, en zij, die hierover van mening verschilden zijn zeker in twijfel, zij hebben er geen kennis van doch volgen slechts een vermoeden en zij doodden hem gewis niet"

Persoonlijk denk ik dus niet dat de Islam een vredelievende godsdienst is. Ik denk dat de Jihad verscholen ligt op elke bladzijde van de Koran. Waar de christenen worden opgeroepen om met Hemelse wapenen te vechten, want onze strijd is niet tegen mensen van vlees en bloed, worden de moslims opgeroepen om met echte wapens te strijden.

Merk trouwens op dat ik alleen nu versen hebben gebruikt uit de Koran zelf. De Hadith en andere commentaren op de Koran staan nog veel meer vol geweld, en voor veel moslims zijn deze commentaren ook gezaghebbend
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedo jul 26, 2007 4:24 am

Ow, sorry Esparanza, ik zie jou reactie nu pas.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedo jul 26, 2007 12:43 pm

Alex schreef:
Ow, sorry Esparanza, ik zie jou reactie nu pas.

Soms zie je door de bomen het bos niet meer Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimewo aug 15, 2007 12:12 pm

De Islam een vredelievende godsdienst of oorlogszuchte godsdienst? Ik denk een vredelievende godsdienst, de berichtgeving van de media over de Islam doet je denken dat de islamitische godsdient fundamentalistisch is, terwijl er binnen de Islamitische godsdienst net zoals in de christelijke godsdienst ook allerlei verschillende soorten stromingen zijn. Hoe het zit met betrekking tot de jihad daartoe zou ik eerst wat bronnen moeten raadplegen. Of een moslim goed is, in een goede positie kan komen bij Allah als hij deelneemt aan de Jihad, dat weet alleen God lijkt mij.

Of de Koran geweld legitimeert, dat wil zeggen een oorlogszuchtige godsdienst zou zijn, het lijkt mij niet, als je zegt van wel zou je ook net zo goed kunnen zeggen dat de Bijbel geweld legitimeert, weet even niet de precieze vers, waarin staat dat de ouders kinderen een corrigerende tik mogen geven.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimewo aug 15, 2007 12:20 pm

Dat is lang geleden, Speedy Very Happy

speedy schreef:
Ik denk een vredelievende godsdienst, de berichtgeving van de media over de Islam doet je denken dat de islamitische godsdient fundamentalistisch is, terwijl er binnen de Islamitische godsdienst net zoals in de christelijke godsdienst ook allerlei verschillende soorten stromingen zijn.


Het is erg jammer dat de media alleen maar gericht zijn op de negatieve kant van de Islam. Bijna elke moslim in Nederland is tegen (zelf)moordacties, maar toch vergeet je dat snel als je alleen maar hoort/leest dat moslims het er achter staan.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedi aug 21, 2007 10:18 am

De vraag is nu; wat wil de media dan bereiken?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedi aug 21, 2007 1:33 pm

Zoveel mogelijk lezers krijgen Very Happy. Slecht nieuws doet het altijd goed.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedi aug 21, 2007 1:36 pm

@Alex: Ik geloof best dat de Koran een boek is met gewelddadige verhalen erin, ik heb het zelf nog nooit gelezen. Maar ik heb de Bijbel wel gelezen, en ik weet dat daar ook vreselijk gewelddadige verhalen instaan. Dus is de islam daarom zoveel slechter? Wel consequent blijven he. Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimewo aug 22, 2007 3:14 am

@ Esperanza:

Het is waar wat je zegt. Geld verdienen is gewoonweg een simpel doel. Maar iemand zei eens dat wie de media in handen heeft, de wereld aan zijn voeten ligt. Wie controleert de media? De media dient ter controle van de wereldgebeurtenissen en van de politiek, maar mijn vraag is; wie controleert de media? Bestaat er vrije pers? Durven journalisten wel echt hun mening te geven? En zo ja, waarom lijkt de berichtgeving dan altijd zo eentonig?

@ Sion; de vraag is nu dan; spoort de bijbel vandaag de dag nog steeds aan tot geweld en spoort de koran vandaag de dag nog steeds de dag aan tot geweld?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimewo aug 22, 2007 6:48 am

Alex schreef:
@ Esperanza:

Het is waar wat je zegt. Geld verdienen is gewoonweg een simpel doel. Maar iemand zei eens dat wie de media in handen heeft, de wereld aan zijn voeten ligt. Wie controleert de media? De media dient ter controle van de wereldgebeurtenissen en van de politiek, maar mijn vraag is; wie controleert de media? Bestaat er vrije pers? Durven journalisten wel echt hun mening te geven? En zo ja, waarom lijkt de berichtgeving dan altijd zo eentonig?

@ Sion; de vraag is nu dan; spoort de bijbel vandaag de dag nog steeds aan tot geweld en spoort de koran vandaag de dag nog steeds de dag aan tot geweld?
moeilijke vraag de laatste, daar kan volgens mij geen eenduidig antwoord op geven worden, of de bijbel en/of koran vandaag de dag nog steeds tot geweld aansporen. De bijbel en de koran op zichzelf sporen geen geweld aan. Omdat een boek uit zichzelf niet kan gaan lopen of spreken Wink. De geschriften worden door imams, dominees, journalisten en andere mensen anders geïnterpreteerd. De een kan zeggen dat een vers uit de bijbel of koran tot geweld kan aansporen en de ander beweert het tegendeel omdat hij/zij dat vers anders interpreteert.

Mijn mening over de eerste vraag is dat er tegenwoordig je in Nederland wel zou kunnen spreken dat er vrijheid is van pers en meningsuiting. Wel moet je oppassen in je uitlatingen dat ze niet oproepen tot discriminatie en te zwart-wit nietszeggend zijn. In Amerika wordt de pers gecensureerd door de regering Bush en kun je niet alles vrijuit zeggen over de kwestie Irak en het conflict Israël/Palestina.

op de vraag wie controleert de media kun je geen eenduidig antwoord geven omdat ik niet begrijp wie je hieronder verstaat Alex, tv, commerciële zenders, Arabische wereld tov het westen? Rusland moet je dan ook niet vergeten en Indonesië.

Nog even terugkomende op de vraag of de Islam een vredelievende of oorlogszuchtige godsdienst is? die vraag kun je je ook afvragen bij het christendom... je kunt op die vraag geen eenduidig antwoord geven.

Het Amerikaanse leger bidt voordat ze de strijd aangaan in Irak dat er zoveel mogelijk vijanden mogen sneuvelen (Bron: documentaire Irak War, Discovery channel)., zou je daarbij kunnen zeggen dat het Christendom wordt gebruikt voor oorlogszuchtige doeleinden...
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimewo aug 22, 2007 9:39 am

Alex schreef:
wie controleert de media? Bestaat er vrije pers? Durven journalisten wel echt hun mening te geven? En zo ja, waarom lijkt de berichtgeving dan altijd zo eentonig?
De media kunnen elkaar controleren. Toch kunnen ze ook elkaar helpen door allemaal maar één kant van het verhaal te laten zien, de interessante kant. En misschien doen ze het ook wel niet bewust. Maar alle kranten willen gewoon interessant nieuws. Hoeveel horen we nu nog van de gijzeling in Afghanistan? Pas als er weer iemand vermoord wordt, zullen de kranten er bol van staan.

Citaat :
spoort de bijbel vandaag de dag nog steeds aan tot geweld en spoort de koran vandaag de dag nog steeds de dag aan tot geweld?
Je kunt beiden met een ja én met een nee beantwoorden. Ik ben het met Speedy dat het afhangt van de interpretatie.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedi aug 28, 2007 12:55 pm

Citaat :
Je kunt beiden met een ja én met een nee beantwoorden. Ik ben het met Speedy dat het afhangt van de interpretatie.

Natuurlijk, interpretatie is alles. Laten we daarom ook vooral kijken naar wat de geloofsboeken zelf zeggen over hoe we het moeten interpreteren. Voor de bijbel is het duidelijk, gelukzalig zijn de vredestichters. Keer de ander de wang toe. Verheug je als je geslagen wordt.

De Koran is wat mij betreft ook duidelijk.

Waar het mij om gaat is niet zozeer de interpretatie, maar gewoon wat de boeken van het geloof ons leren. Wat staat er? De Koran heb ik al genoeg over geschreven, en de bijbel heb ik denk ik ook al genoeg aangehaald. Op een gegeven moment is het inbrengen van interpretatie wel heel gemakkelijk in een discussie.

Simpeler gesteld; als iemand, die geen dure opleiding achter de rug heeft en die geen kaas heeft gegeten van de 'hogere theologie' etc, één van beiden geloofsboeken gaat lezen; hoe zal deze het dan interpreteren? Zal hij dan ook aankomen met allerlei ingewikkelde tekstverklaringen en/of beargumenteren dat het uiteindelijk draait om persoonlijke interpretatie?

Wat gebeurt er als iemand de woorden van Jezus Christus letterlijk neemt?

Wat gebeurt er als iemand de woorden van Mohammed letterlijk neemt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimedi aug 28, 2007 2:59 pm

Alex schreef:


Wat gebeurt er als iemand de woorden van Jezus Christus letterlijk neemt?

Wat gebeurt er als iemand de woorden van Mohammed letterlijk neemt?

Welke woorden? Ze staan beide bol van de tegenstrijdigheden!

Elke ketter heeft zijn letter. De kruistochten zijn ook in naam van Jezus gestreden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitimewo aug 29, 2007 3:17 am

Collegevanerik schreef:
Welke woorden? Ze staan beide bol van de tegenstrijdigheden!

Eerst vragen welke woorden, en dan vervolgens direct zeggen dat ze vol met tegenstrijdigheden staan lijkt mij een voorbarige conclusie.

De kruistochten zijn inderdaad in naam van Jezus gestreden. Gruwelijk is dat, een strijd waarin de christenen de joden en moslims op onmenselijke wijze ter dood brachten. Een antisemitische kerk is voor mij een tegenstrijdigheid in termen, want Jezus zelf was Joods. Christenen neigen dat nogal eens te vergeten. De kruistochten waren militaire campagnes van de Rooms Katholieke kerk om controle te krijgen over Jeruzalem en ondertussen ook nog ff de Joden te doden, als straf voor de moord op Christus (welke overigens door de Romeinen is gekruisigd).

Als je wil weten wat Jezus zegt; lees dan onderstaande:

Tot jullie die naar mij luisteren zeg ik: heb je vijanden lief, wees goed voor wie jullie haten, zegen wie jullie vervloeken, bid voor wie jullie slecht behandelen. Als iemand je op de wang slaat, bied hem dan ook de andere wang aan, en weiger iemand die je je bovenkleed afneemt niet ook je onderkleed. Geef aan ieder die iets van je vraagt, en eis je bezit niet terug als iemand het je afneemt. Behandel anderen zoals je wilt dat ze jullie behandelen. Is het een verdienste als je liefhebt wie jullie liefhebben? Want ook de zondaars hebben degenen lief die hen liefhebben. En is het een verdienste als je weldaden bewijst aan wie weldaden bewijzen aan jullie? Ook de zondaars handelen zo. En is het een verdienste als je geld leent aan degenen van wie jullie iets terug verwachten? Ook zondaars lenen geld aan zondaars in de verwachting alles terug te krijgen. Nee, heb je vijanden lief, doe goed en leen geld aan anderen zonder iets terug te verwachten; dan zullen jullie rijkelijk worden beloond, en zullen jullie kinderen van de Allerhoogste zijn, want ook hij is goed voor wie ondankbaar en kwaadwillig is. Wees barmhartig zoals jullie Vader barmhartig is. Oordeel niet, dan zal er niet over je geoordeeld worden. Veroordeel niet, dan zul je niet veroordeeld worden. Vergeef, dan zal je vergeven worden. Geef, dan zal je gegeven worden; een goede, stevig aangedrukte, goed geschudde en overvolle maat zal je worden toebedeeld. Want de maat die je voor anderen gebruikt, zal ook voor jullie worden gebruikt.’ (Jezus Christus, zoals opgeschreven in Lucas 6:27-37)

Dit, en alle andere, zijn de woorden van Jezus Christus waar ik op doel. Wat zal iemand doen die deze woorden letterlijk neemt?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Gesponsorde inhoud





Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Empty
BerichtOnderwerp: Re: Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst   Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst
Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Boeddhisme een godsdienst?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Niet-christelijke religies-
Ga naar: