Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Voor de evangelisten onder ons

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Rereformed

Aantal berichten : 92
Registration date : 04-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   vr jul 06, 2007 10:46 am

esperanza schreef:
Eťn ding snap ik alleen niet zo goed. Als ik dat rijtje zo zie, dan maakt vooral Mattheus een paar gigantische blunders (de maagdelijke geboorte, de vervloekte Jechonja als Jezus' voorvader, verkeerde citaten, verwarring met NazoreeŽr en Zacharia). Een echte Jood, zou zulke fouten nooit maken. Zou de schrijver van dit evangelie dan wel ťcht Mattheus kunnen zijn geweest? Het lijkt me erg sterk...

Ik zou het niet weten. Men kan immers volstrekt niets weten over de onstaansgeschiedenis van de evangeliŽn. Men weet zelfs niet wat de relatie is tussen de drie synoptische evangeliŽn. Men kan zelfs met geen enkele zekerheid een datum geven voor het schrijven ervan. Het evangelie wordt pas voor het eerst genoemd ca. 190-200 na Christus (door Irenaeus).
Het evangelie is bovendien anoniem. Er zijn dus in werkelijkheid geen enkele doorslaggevende redenen om aan te nemen dat de schrijver ene MattheŁs was, en ook niet dat de schrijver joods was. Een interessante link om door te lezen is deze, waarin redenen worden aangegeven om dit evangelie zelfs als het meest anti-joodse te zien: http://www.kerkenisrael.nl/voi/voi30-1b.php

Maar toch zou het ook een jood geweest kunnen zijn. Wat is tenslotte een echte jood? Moet je daarvoor een FarizeeŽr of SadduceeŽr zijn die in het toenmalige Palestina woonde?
Ook Paulus was een Jood of sorts, en was het sinds hij christen was oneens met zo goed als alle andere joden die hij tegenkwam. Ook Philo van AlexandriŽ, die een synthese maakte tussen het joodse geloof en Plato, was joods. Joden leefden toen al overal in het Romeinse rijk, en waren toen al verdeeld in vele sekten en zienswijzen. De tijdgeest was bovendien zeer syncretistisch.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/
esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   vr jul 06, 2007 11:20 am

Rereformed schreef:

Ik durf te beweren dat intelligente gelovigen in ieder geval nooit fundamentalisten zijn, en al helemaal niet brave fundamentalisten.

Ik weet niet wat voor jou intelligente mensen zijn en wat je precies bedoelt met fundamentalisten bedoelt, maar als je daar de van kaft-tot-kaft gelovigen mee bedoelt, dan ben ik het er niet mee eens. Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die de bijbel 100 % letterlijk nemen, en daar zitten zeker (hoog) intelligente mensen tussen, die zeker van hun gelijk zijn.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   vr jul 06, 2007 11:29 am

Rereformed schreef:

Maar toch zou het ook een jood geweest kunnen zijn. Wat is tenslotte een echte jood?
Mij was altijd verteld dat het evangelie van MattheŁs o.a. betrouwbaar was juist omdat hij Jood was. Joden zouden in die tijd namelijk een grote kennis hebben van de bijbel en de gebruiken. Ook is Jood-zijn van hem een gebruikt argument om aan te geven dat zijn fouten geen echte kunnen fouten zijn, omdat hij als Jood 'natuurlijk' alles wist van het Hebreeuws.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Rereformed

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   vr jul 06, 2007 2:46 pm

esperanza schreef:
Rereformed schreef:

Maar toch zou het ook een jood geweest kunnen zijn. Wat is tenslotte een echte jood?
Mij was altijd verteld dat het evangelie van MattheŁs o.a. betrouwbaar was juist omdat hij Jood was. Joden zouden in die tijd namelijk een grote kennis hebben van de bijbel en de gebruiken. Ook is Jood-zijn van hem een gebruikt argument om aan te geven dat zijn fouten geen echte kunnen fouten zijn, omdat hij als Jood 'natuurlijk' alles wist van het Hebreeuws.

Tsja, er is ons zoveel verteld.
Je moet het zo zien. de gelovige is overtuigd van zijn geloof en zoekt dus naar argumenten die het versterken. En dan kun je van alles verzinnen, doet er niet toe wat, als het maar in je straatje te pas komt en de boodschap betrouwbaar is.

Vroeger was de diaspora van de joden het bewijs dat het evangelie juist was, en zei men dat het eeuwig zou duren, omdat de kerk in de plaats van IsraŽl is gekomen. Na de oprichting van de staat IsraŽl is in een mum van tijd de theologie bijgespijkerd, en is de staat IsraŽl opeens het bewijs van de juistheid van de bijbel.

In geloof is het altijd aankruisen wat je wel aanstaat.
Terug naar boven Go down
Rereformed

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   vr jul 06, 2007 2:50 pm

esperanza schreef:
Rereformed schreef:

Ik durf te beweren dat intelligente gelovigen in ieder geval nooit fundamentalisten zijn, en al helemaal niet brave fundamentalisten.

Ik weet niet wat voor jou intelligente mensen zijn en wat je precies bedoelt met fundamentalisten bedoelt, maar als je daar de van kaft-tot-kaft gelovigen mee bedoelt, dan ben ik het er niet mee eens. Ik ken eigenlijk alleen maar mensen die de bijbel 100 % letterlijk nemen, en daar zitten zeker (hoog) intelligente mensen tussen, die zeker van hun gelijk zijn.

Je hebt gelijk. Mijn bewering klopte niet.
Terug naar boven Go down
Kheops

Aantal berichten : 184
Leeftijd : 38
Registration date : 10-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   zo jul 08, 2007 2:47 pm

Google eens op "Concilie van Nicea" ivm die verwijdering van contradicterende geschriften EN de nieuwe regeltjes die ze toen opeens hebben opgesteld.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   zo jul 08, 2007 3:02 pm

Kheops schreef:
Google eens op "Concilie van Nicea" ivm die verwijdering van contradicterende geschriften EN de nieuwe regeltjes die ze toen opeens hebben opgesteld.

Concilie van Nicea: geloofsbelijdenis opgesteld, besluit dat het OT moest blijven, vaststelling van de datum van Pasen en Drie-eenheid besproken.

"Wat besloot het concilie over de Schriften? Geheel niets. De zaak kwam niet te berde."
http://www.answering-islam.org/Dutch/n/niceabedoelingenthemas.htm

Dus ik lees niks over contradicterende geschriften, Kheops. Bedoel je misschien een ander concilie?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Kevin

Aantal berichten : 169
Leeftijd : 31
Registration date : 08-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   ma jul 09, 2007 4:45 am

Kevin is hier altijd al geweest, alleen zit ik niet iedere dag op dit forum. Rolling Eyes

Ik sluit me aan bij rereformed, en ik dank hem voor zijn uitvoerige bijbelkennis. Hij heeft 'wat meer' (understatement) gestudeerd dan ik als het aankomt op de bijbel en de foutjes daarin.

Die van de ezel en de maagdelijke geboorte wist ik van mezelf, maar die namen daar zat ik toch even mee.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Kevin

Aantal berichten : 169
Leeftijd : 31
Registration date : 08-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   ma jul 09, 2007 4:48 am

Esperanza: Tijdens het concilie van nicea zijn heel veel evangeliŽn (hoeveel waren er in totaal.. 32? 34?) eruit gehaald. Waaronder hedendaags meest bekende denk ik wel het gnostische evangelie van Thomas is. Daar doelt Kheops op. Er is ook het evangelie van Judas, waarin Judas geen verader is, maar 'hij die begrijpt'. Dit is een contradictie met de andere twee verhalen die wťl in de bijbel zijn opgenomen en zichzelf ůůk contradicteren (hangt Judas zichzelf op, of sterft hij aan een open buikwond?)
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   ma jul 09, 2007 4:52 am

Thanks, Kevin. Ik zie nu dat het met de opstelling van de geloofsbelijdenis te maken had.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Kheops

Aantal berichten : 184
Leeftijd : 38
Registration date : 10-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   ma jul 09, 2007 11:29 am

Bedankt om voor mij te antwoorden Kevin Smile
De Concilie van Nicea had eigenlijk meer met politiek te maken dan met religie. Constantijn wou er gewoon voor zorgen dat zijn rijk eensgezind was.

Deze link is het bekijken waard, is een Christelijke website trouwens.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   ma jul 09, 2007 11:57 am

Kheops schreef:

De Concilie van Nicea had eigenlijk meer met politiek te maken dan met religie. Constantijn wou er gewoon voor zorgen dat zijn rijk eensgezind was.

Die Constantijn was in ieder geval niet op z'n achterhoofd gevallen. De kans is groot dat zonder hem het christendom nooit zo'n wereldreligie zou zijn geworden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Voor de evangelisten onder ons   

Terug naar boven Go down

Voor de evangelisten onder ons
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Moeilijke vragen rondom geloof en de bijbel-
Ga naar: