Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimevr jul 06, 2007 6:31 am

In recentere tijden doen de Wachttorenleiders alsof zij nooit met deze valse voorspellingen te maken hadden

Lees hun uitspraak in “Ontwaakt!” van 8 april 1969, onder het kopje “Het verschil”:

“Inderdaad zijn er in het verleden personen geweest die een “einde van de wereld” voorspelden ... Zij maakten zich schuldig aan vals profeteren ... Waar het zulke personen aan ontbrak, waren Gods waarheden en het bewijs dat zij door God geleid en gebruikt werden”.

Lees eens verder in De Wachttoren van 15 dec. 1961 blz. 757-758 par. 15 en 18:

“De organisatie waarnaar wij moeten zoeken, is die welke er blijk van geeft dat Gods Geest er in deze ‘laatste dagen’ op is uitgestort door op de voorzegde wijze te profeteren ... Wanneer Gods heilige Geest op het overblijfsel van het geestelijk Israël wordt gestort, brengt deze de leden hiervan er alleen maar toe de waarheid, Gods eigen waarheid, te prediken of te profeteren. Zijn Geest staat niet toe dat iemand onder een religieuze dekmantel leugens profeteert of onwaarheden en dwalingen predikt”.

Het jaar 1975

In de publicaties van het Wachttorengenootschap werd voortdurend gewezen op het jaar 1975. Met veel demagogie - zowel verbaal als in publicaties - was deze datum ook het onderwerp van de kringvergaderingen en de massa-congressen. Iedereen in hun rangen leefde er naartoe. In dat jaar zou de mens precies 6000 jaar op aarde zijn. Het zevende duizendtal moet daarna de sabbat van 1000 jaar of Christus’ koninkrijk zijn.

Met chronologische berekeningen had men 1975 precies vastgelegd. Men telde daartoe de leeftijden in Genesis 5, 7, 11 enz. gewoon bij elkaar op. De gedeelten van een jaar (maanden, weken, dagen), waarover de Bijbel niets zegt, interesseerde het Genootschap niet. En al evenmin de overgeslagen personen in de bijbelse geslachtsregisters. Hierdoor zijn relatief grote spelingen in de chronologie mogelijk. Toch stelde het Genootschap met zekerheid vast dat Adam in 4026 voor Chr. moet geschapen zijn, en dan nog wel in de herfst van dat jaar!

Toen dan in 1975 Armageddon niet kwam, trachtten de Wachttorenleiders te verklaren dat zij nooit pertinent hebben verklaard dat de grote verdrukking in dat jaar zou uitbreken. Zie de Wachttorenbrief.

En degenen die ontgoocheld waren na 1975, werd de schuld in eigen schoenen geschoven. Zie De Wachttoren van 15 okt. 1976 blz. 626 par. 15:

“... dat niet het woord van God in gebreke is gebleven of hem heeft misleid ... maar dat zijn eigen inzicht op verkeerde gronden was gebaseerd”.

De bal wordt teruggekaatst naar de massa Jehovah-getuigen die volkomen monddood gemaakt zijn door de Brooklyn-dictatuur. Zij moeten zich schuldig voelen, terwijl zij leerstellig niets in te brengen hebben. Erger: wie eertijds niet geloofde in 1975, die werd gebrandmerkt als een zwakke in het geloof. Iemand die met die datum geen rekening hield kreeg geen zgn. voorrechten en die telde niet meer mee.

Toch heeft het Wachttorengenootschap op ontelbare manieren en in vele geschriften het jaar 1975 als het begin van het duizendjarig rijk gesuggereerd en zelfs vele malen expliciete verklaringen afgelegd. De volgende gedrukte verklaringen wil ik hierna aanhalen. U kan er van op aan dat ze precies werden weergegeven. Als u het niet gelooft: zoek de oude lectuur erop na.

Verklaringen die aan duidelijkheid niets te wensen overlaten

1. Ontwaakt! 22 april 1967 blz. 19

a. bovenaan, rechterkolom, vanaf 8ste regel:

“... de 1000-jarige regering van Christus (Openb. 20:3, 7). Deze zevende periode van 1000 jaar van het bestaan van de mensheid ...” Tel dus maar eens uit vanaf 4026 v.Chr.! Men komt dan onmiskenbaar in 1975 terecht, want 4026 v.Chr. is voor de getuigen een absolute datum.

b. rechterkolom midden-onder:

“... dat Adam in de herfst van het jaar 4026 vGT.[/color][1][color=#000000] werd geschapen. Te eniger tijd in datzelfde jaar moet Eva zijn geschapen ...” De zevende 1000 jaar moet daarom in 1975 beginnen: tel 6000 jaar erbij en je komt in 1975.

c. rechterkolom, onder:

“... In welk jaar zouden de eerste 6000 jaar van ’s mensen bestaan en tevens de eerste 6000 jaar van Gods rustdag dan ten einde lopen? In het jaar 1975”.

d. rechterkolom, midden:

“... Loopt Gods rustdag parallel met de tijd die de mens sinds zijn schepping op aarde is geweest? Klaarblijkelijk”. In Van Dale staat er: Klaarblijkelijk = duidelijk blijkend.

2. De Wachttoren 1 aug. 1968[/url][color=#000000] blz. 466

a. paragraaf 5 bovenaan:

“Derhalve lopen Gods zevende dag en de tijd die de mens op aarde is klaarblijkelijk parallel”.

b. par. 5 onderaan:

“Zeven jaar vanaf de herfst van 1968 zou ons tot de herfst van 1975 brengen, 6000 volle jaren in Gods zevende dag, zijn rustdag”. Gelieve te weten dat de Jehovah-getuigen de 6000 en 1000 jaar samen nog eens zien als de lengte van de zevende scheppingsdag: 7000 jaar dus.

3. De Wachttoren 1 aug. 1970 blz. 465

a. par. 5 onderaan:

“... dat Adam in het najaar van het jaar 4026 vGT. werd geschapen, zal ons echter op het jaar 1975 GT. brengen als de datum die 6000 menselijke geschiedenis kenmerkt, waarna er nog 1000 jaar moeten volgen voor Christus’ koninkrijksregering”.

4. Gods eeuwige voornemen zegeviert thans tot ’s mensen welzijn - boek uit 1974

a. blz. 44 onderaan, onderkopje:

“De “avond” van de zevende scheppings-“dag” begint (4026 vGT)”. Reken dus maar om: 6000 jaar = 1975.

b. Blz. 128, bovenaan, onderkopje:

“De “morgen” van de zevende scheppings-“dag” begint (526 vGT)”. Reken om: 3500 - 1000 = 1975.

5. “Eeuwig leven - in de vrijheid van de zonen Gods” - boek uit 1963 blz. 30:

“... en de gepubliceerde tijdtabel die het resultaat is van deze onafhankelijke studie vermeldt als datum van ’s mensen schepping 4026 vGT. Volgens deze betrouwbare bijbelse chronologie zullen zesduizend jaar sedert de schepping van de mens in 1975 eindigen en zal de zevende periode van duizend jaar menselijke geschiedenis in de herfst van 1975 GT. beginnen...”

En achteraan het boek is er een tabel opgenomen met de belangrijkste datums sinds de schepping van de mens in 4026 vGT. tot ... jawel: 1975!!

6. De volgende suggestieve verklaring wil ik u ook niet onthouden: Ontwaakt! van 8 april 1969 blz. 13, 14, 23, 24, onder het onderkopje “6000 jaar bijna voltooid”:

“... het feit vaststellen dat wij in de laatste paar jaren van deze “tijd van het einde” leven (Dan. 12:9) ... dat wij het einde naderen van een volledige zesduizendtal jaren van de menselijke geschiedenis ... Toch zijn er wellicht enkelen die zeggen: “Hoe kunt u daar zeker van zijn? ..."

Onder het onderkopje “Het verschil” volgt daarop het antwoord:

“Inderdaad zijn er in het verleden personen geweest die een “einde van de wereld” voorspelden ... Zij maakten zich schuldig aan vals profeteren ... Waar het zulke mensen aan ontbrak, waren Gods waarheden en het bewijs dat zij door God geleid en gebruikt werden”.

Met eigen woorden maakt de Wachttorenorganisatie zichzelf schuldig aan vals profeteren (Deut. 18:20-22)!

Later wilden zij dat niet toegeven. Zie b.v. hun brief achteraan dit document.

Deze schaamteloosheid van de Wachttorenleiders gaat door tot in deze tijd

Zij blijven ontkennen dat zij voor 1975, en andere datums, het einde hadden voorspeld.

De volgende Wachttoren van 1 dec. 1979 blz. 31, par. 33 bewijst hun schaamteloosheid:

“In tegenstelling tot datgene wat de leden van de Jeremiaklasse sinds het naoorlogse jaar 1919 bekend hebben gemaakt, verkondigen de woordvoerders van de christenheid hun valse, misleidende boodschap” (Jeremiaklasse = hun kaste van supergelovigen - de zgn. “gezalfden” - van waaruit de leiders samengesteld worden)

Niet ZIJ maar de anderen zijn valse misleidende boodschappers!

Ontwaakt!!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimezo jul 08, 2007 3:01 pm

Bron?
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimema jul 09, 2007 2:05 am

http://users.skynet.be/fa390968/_ValseVoorspellingen.doc

Kijk daarvoor ook in deel 1
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimema jul 09, 2007 11:16 am

Waarom staat dit trouwens bij "niet-Christelijke religies"?
Ik dacht dat zij ook de Bijbel als basis gebruiken.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimema jul 09, 2007 2:22 pm

Kheops schreef:
Waarom staat dit trouwens bij "niet-Christelijke religies"?
Ik dacht dat zij ook de Bijbel als basis gebruiken.
De meeste christenen vinden dat Jehova's getuigen geen christenen zijn, omdat ze niet in de drieeenheid geloven. Maar zijzelf zien zichzelf wel als christen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimedi jul 10, 2007 2:28 am

Het gaat geeneens zozeer om de drie-eenheid. Dat is namelijk gewoon een theologisch concept, daar zal je redding niet vanaf hangen. Persoonlijk ben ik het nog wel redelijk met ze eens wat betreft de drie-eenheid.

Overigens praat ik redelijk vaak met ze, dus ik heb wel enige kennis ervan.

Het genootschap is opgericht door Charles Taze Russell, deze man was een vrijmetselaar (hoge rang). Als je de boekjes van de Jehova's getuigen grondig bestudeert vindt je ook best wat vrijmetselarij-elementen terug in afbeeldingen en teksten.

Ze hebben een eigen bijbelvertaling gemaakt waarin de teksten die niet stroken met hun opvattingen zijn aangepast (en grondig afwijken van de Hebreeuwse grondtekst).

Ze geloven dat het koninkrijk van God is gesticht in 1914. Waarom weet ik ook niet precies, volgens mij heeft het met hun interpretatie te maken van de profetie zoals die geschreven staat in het boek Daniël. Ze moeten ook verplicht langs de deuren om een bepaald quota te halen van uitgedeelde boekjes. Ze geloven dan ook dat hun manier van 'evangeliseren' de enige juiste is. En dat terwijl Jezus en zijn discipelen juist bijna altijd op de markt en rond de synagoges evangeliseerden. Ze mogen geen verjaardagen en feesten vieren (ook in tegenspraak met de bijbel) en ze mogen geen bloedtransfusies doen. Wegens het verbod om bloedtransfusies zijn er al veel Jehova's getuigen overleden. Verder hebben ze ook een kleine kans om te mogen komen in het koninkrijk, want ze geloven dat er maar 144.000 mogen regeren met Jezus Christus. Ze hebben dan ook nooit zekerheid van hun redding en mede hierdoor zijn er ook best veel psychische klachten binnen de getuigen.

Dan misschien het belangrijkste punt; Jehova's getuigen geloven dat Jezus Christus de eerstgeschapene van God is, en niet zoals in de bijbel staat de eerstgeborene. Dit is een wezenlijk punt van verschil.

Verder geloven ze dat Jezus alleen geestelijk is opgestaan uit de dood. Christenen geloven dat Jezus ook nog als mens is opgestaan, met lichaam.

Ook geloven ze niet in de hel en in de onsterfelijke ziel.

Bij aanbidding mogen ze geen beelden gebruiken, dit punt ben ik het wel helemaal mee eens.

Zo zijn er best wat verschillen, en met name wat ze geloven rondom Jezus is een dwaalleer.

Als je kijkt naar de oprichting van de Jehova's getuigen, dan is dit gebeurd door een vrijmetselaar en zeer waarschijnlijk lid van de Illuminati. De familie Rothschilds is hierbij erg betrokkken geweest en heeft de oprichting financieel ondersteund. Hun doel was in eerste instantie om het zionisme te promoten.

Dit maakt de Jehova's getuigen, of genootschap van 'bijbelonderzoekers', een werktuig in de handen van de Illuminati.

Naar mijn mening zijn de Jehova's getuigen dus een dwaalleer en neemt de groep sektarische vormen aan (verplichten bijeenkomsten/quota). Dit is echter voor mij geen reden om ze volledig uit de weg te gaan. Als ik ze tegenkomen knoop ik altijd een gesprek met ze aan en vraag ze wat Jezus voor hen betekent. Op deze manier heb ik al iets van 6 Jehova's getuigen 'versleten' bij mij aan de deur, ze sturen steeds weer nieuwe met meer bijbelkennis, maar uit het gesprek blijkt altijd dat ze dwangmatig dingen geloven die niet in de bijbel staan. Ik probeer ze altijd wat van de liefde van God en van Jezus Christus te laten zien en uit te leggen wat er daadwerkelijk in de bijbel staat. Tenslotte zijn Jehova's getuigen ook maar mensen die misleid zijn en hun hele leven worden geïndoctrineerd met de 'wachttoren'. Voor een Jehova's getuige zijn de getuigen zijn hele wereld, Jehova's getuigen die zich bekeren en zich afkeren van wat ze eerst geloofden hebben het dan ook altijd erg moeilijk met het opnieuw een weg vinden in de maatschappij. Ze worden dan ook geexcommuniceerd door het genootschap.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Rereformed

Rereformed


Aantal berichten : 92
Woonplaats : Finland
Registration date : 04-07-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimedi jul 10, 2007 3:13 am

Alex schreef:

Naar mijn mening zijn de Jehova's getuigen dus een dwaalleer en neemt de groep sektarische vormen aan (verplichten bijeenkomsten/quota)... uit het gesprek blijkt altijd dat ze dwangmatig dingen geloven die niet in de bijbel staan. Ik probeer ze altijd wat van de liefde van God en van Jezus Christus te laten zien en uit te leggen wat er daadwerkelijk in de bijbel staat. Tenslotte zijn Jehova's getuigen ook maar mensen die misleid zijn en hun hele leven worden geïndoctrineerd met de 'wachttoren'.

Hoe blind kun je zelf zijn? De bijbel voorspelt overduidelijk de spoedige wederkomst van Jezus. Deze spoedige wederkomst is nooit uitgekomen. Bijgevolg is welk christelijk geloof dan ook een misleiding, een gigantische dwaling.

Wanneer jij niet begrijpt dat 'Zie, Ik kom spoedig' betekent, geen periode van 2000 jaar of langer kan betekenen, dan lees jij ook niet wat daadwerkelijk in de bijbel staat, dan ben jij evenzo geïndoktrineerd door valse evangelische redeneringen en zit jij in een hopeloos moeras van valsheid en waandenken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimedi jul 10, 2007 3:31 am

2 Petrus 3:12

(NBV)
u die uitziet naar de dag van God en het aanbreken daarvan bespoedigt!

(SV)

Verwachtende en haastende tot de toekomst van den dag Gods,

(NGB51)

vol verwachting u spoedende naar de komst van de dag Gods

(Het Boek)

U moet vol verwachting naar die dag toeleven en eraan meewerken dat hij gauw komt

Uit het Grieks blijkt inderdaad de juiste vertaling die van het boek (en ook de NIV), namelijk dat wij kunnen meewerken aan de komst van JC.

Uit de tekst blijkt dus dat wij ook een rol spelen in de komst van de dag Gods. Daarom is het ook onjuist om alleen het laatste deel van de tekst de citeren uit Openbaringen, hier vers 17 en het volledige vers 20:

17:

" De Geest en de bruid zeggen: ‘Kom!’ Laat wie luistert zeggen: ‘Kom!’ Laat wie dorst heeft komen; laat wie dat wil vrij drinken van het water dat leven geeft"

20:

"Hij die van deze dingen getuigt, zegt: ‘Ja, ik kom spoedig!’
Amen. Kom, Heer Jezus!"

We zien hierin dus zowel een gebed/oproep, namelijk; Kom, Heer Jezus, alsmede een antwoord: Ja, ik kom spoedig.

Voor een goede preek hierover, check http://home.hetnet.nl/~tjderuiter/preek58.htm

Overigens zou ik hier verder graag willen praten over de Jehova's getuigen, er bestaat een ander topic over de terugkomst van Jezus Christus.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Rereformed

Rereformed


Aantal berichten : 92
Woonplaats : Finland
Registration date : 04-07-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimedi jul 10, 2007 5:29 am

Alex schreef:

Overigens zou ik hier verder graag willen praten over de Jehova's getuigen, er bestaat een ander topic over de terugkomst van Jezus Christus.

Ik begrijp het, en zal op dit topic niet meer reageren, want het is voor mij volstrekt om het even of men katholiek, oosters-orthodox, charismatisch, reformatorisch, dispensationalistisch, adventistisch, evangelisch, vrijzinnig of op de manier van jehova-getuigen dwaalt in het christendom. Het is slechts een bizarre gewaarwording met welk een gemak de ene religieuze dwaler en misleider de ander voor dwaler en misleider kan uitmaken.
Alle vormen van christelijk geloof zijn dwaalwegen en gebaseerd op misleiding en geforceerd denken, hetgeen al geheel duidelijk wordt wanneer men slechts dit ene punt van de spoedige wederkomst onder de loep neemt.
Ik zette deze kanttekening hier omdat ik in dat topic waarnaar je verwijst je al had gewezen op je eigen dwaling, en er geen enkele reaktie op had gekregen. Op bovenstaand argument van je heb ik overigens aldaar gereageerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimedi jul 10, 2007 5:43 am

Citaat :
Alle vormen van christelijk geloof zijn dwaalwegen en gebaseerd op misleiding en geforceerd denken

Zelf zie ik dit anders, zoals je wss zelf ook al begrijpt. Ik zie dat sommige geloven gebaseerd zijn op de bijbel en andere niet. Jehova's getuigen lijken in eerste instantie ook gebaseerd op de bijbel, maar zijn dat dus niet, zoals ik hierboven heb aangetoond.

Als je de bijbel niet als waarheid beschouwt, okey, daar kan ik niets aan veranderen. Maar noem het dan geen dwaalweg, want dat impliceert dan er wel een goede weg bestaat. En die noem je niet. Als er sprake is van misleiding dan moet er dus ook wel een goede norm zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Rereformed

Rereformed


Aantal berichten : 92
Woonplaats : Finland
Registration date : 04-07-07

Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitimedi jul 10, 2007 7:51 am

Alex schreef:
Citaat :
Alle vormen van christelijk geloof zijn dwaalwegen en gebaseerd op misleiding en geforceerd denken

Zelf zie ik dit anders, zoals je wss zelf ook al begrijpt. Ik zie dat sommige geloven gebaseerd zijn op de bijbel en andere niet. Jehova's getuigen lijken in eerste instantie ook gebaseerd op de bijbel, maar zijn dat dus niet, zoals ik hierboven heb aangetoond.

Inderdaad zijn ze dat niet, maar evenmin zijn alle andere christelijke richtingen dat, want we leven in een volkomen andere wereld, en het is veelal onmogelijk zelfs om na te gaan wat de bijbel leert. Soms leert de bijbel zowel het één als het ander, of iets wazigs waaraan we verschillende conclusies kunnen verbinen, enz. Zoals je wellicht weet zijn er duizenden kerkrichtingen, en wil jij beweren dat alleen die richting van jou gebaseerd is op de bijbel? Veel waarschijnlijker is dat jouw geloof ook niet gebaseerd is op wat de bijbel zegt. Omdat jij in 2007 leeft moet jij bijvoorbeeld ontkennen dat er in de bijbel duidelijk wordt gezegd dat Jezus spoedig weder zal komen. Maar de bijbel beweert het wel degelijk, en vele malen zelfs. Jij ontkent dat er in de bijbel fouten staan, maar die zijn toch echt niet te ontkennen, zoals ik heb aangetoond in Mattheüs. Jij bent van mening dat de slang in Genesis Satan is, hetgeen de schrijver van Genesis in het geheel niet zegt, enz. enz. enz.

Citaat :
Als je de bijbel niet als waarheid beschouwt, okey, daar kan ik niets aan veranderen.

Daar kun jij wél wat aan veranderen. Ik heb namelijk mijn redenen om de bijbel te verwerpen als niet waar. Mijn motto is Met Reden niet geloven in het christelijk geloof. Ik heb honderden redenen, waarvan de grootste is dat 'met reden geloven in het christelijk geloof' een volslagen onmogelijkheid is, een contradictio in terminis. Zelfs Paulus gaf toe dat het geloof een dwaasheid is en geheel tegen alle rede ingaat. Ik heb de bijbel bijna een halve eeuw bestudeerd, heb er uren over horen preken en uren over zitten lezen. Ik heb conclusies getrokken uit ontelbaar vele zaken. In de paar dagen die ik hier meedoe heb ik jou al een kast vol zaken gegeven die je aan het denken moeten zetten. Ontzenuw ze, toon aan dat ze onterecht zijn. Toon aan dat het geloofwaardiger is dat het geloof de waarheid is dan aan te nemen dat het onbetrouwbare informatie is.
Indien dit niet aangetoond kan worden is jouw geloof eenvoudig volstrekt irrationeel. Je kan dan zeggen dat het geloof leuk is en een prettig gevoel geeft, maar dat is mij om het even. Vissen en tuinieren en naar een pretpark gaan geeft ook een prettig gevoel. Ik ben enkel en alleen geïnteresseerd in of het waar is of niet.


Citaat :
Maar noem het dan geen dwaalweg, want dat impliceert dan er wel een goede weg bestaat. En die noem je niet. Als er sprake is van misleiding dan moet er dus ook wel een goede norm zijn.

De goede norm is er uiteraard wél. Dat is rationeel denken, dwz nooit geloof schenken aan (overtuigd zijn van) zaken die een grote waarschijnlijkheid hebben van niet-waar zijn, waarvan je nooit kan weten of ze waar zijn. Het is alweer een contradictio in terminis om dat wat ons uit tweede hand is overgeleverd een openbaring te noemen, of het ons nu verteld wordt of dat we erover lezen. En hoewel de ontvanger van de openbaring zich genoodzaakt moge zien het te geloven, kan het op geen enkele manier mij verplichten er op dezelfde manier in te geloven. Want het was geen openbaring aan mij, ik heb slechts zijn woord dat het aan hem geopenbaard werd.
Je moet bovendien nooit je denken verdraaien tot geforceerde uitleg van zaken om er een geloof mee overeind te houden, maar voor alles wat geloof vereist juist dubbel zo streng te zijn dan voor alles wat vanzelfsprekend is, voordat je het aanneemt (dus het probleem van één ezel (drie bronnen) of twee ezels (één bron) bij de intocht geeft eerder reden tot denken dat het om een contradictie gaat dan dat de getuigenissen met elkaar in overeenstemming zijn te brengen, vooral omdat het ook niet om ooggetuigenverslagen gaat). Jij hebt het in het leven verkeerd om gedaan. Als jong mens die nog weinig ervaring en kennis heeft opgedaan een ideologie van horen zeggen aannemen voor absoluut waar, en dan de rest van je leven in alle bochten wringen om alles maar in te passen en de gaten in je bootje te dichten.

Een buitengewoon onwaarschijnlijke zaak zoals het christelijk geloof vereist een buitengewoon sterk bewijs, en dat is er eenvoudig niet. Iets waarvan men zegt dat iedereen er in moet geloven, vereist een bewijs dat voor iedereen en universeel even sterk is. En dat bewijs is er niet. Een tiental mensen zeggen dat iemand uit de dood opstond, een spookachtig lichaam had en ten hemel voer. En de hele wereld moet dit dan maar aannemen. Nog erger, men beweert dat dit spook eeuwig leeft, God is, terugkomt, oordeelt over ieder mens enz. En voor dit alles is zelfs geen enkel bewijs. Kortom, een gezond denkend mens zal nooit het christelijk geloof aanhangen in welke vorm dan ook als absolute waarheid. Hij zou ten hoogste kunnen zeggen dat hij hoopt dat het waar is, of zou wensen dat het waar is.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/
Gesponsorde inhoud





Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2   Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Jehova's getuigen; valse voorspellingen; deel 2
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Jehova's getuigen; voorspellingen die niet uitkwamen; deel1
» De Hydroplaattheorie; deel 1
» De Hydroplaattheorie; deel 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Niet-christelijke religies-
Ga naar: