Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?

Ga naar beneden 
+4
RobinB
Rereformed
Lineke
Think
8 plaatsers
AuteurBericht
Think




Aantal berichten : 15
Leeftijd : 53
Registration date : 09-07-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimedi jul 10, 2007 3:27 pm

Ik stel de vraag hier een beetje gechargeerd om jullie aandacht te trekken: "Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?". Natuurlijk heeft iedereen een andere muzieksmaak en zullen er tussen christelijke muziekliefhebbers net zoveel verschillen zijn als tussen atheïstische muziekliefhebbers.

Maar wat ik me afvraag, is of er een verband bestaat tussen levensbeschouwing en muziek?
Met name van christenen vraag ik me dat af: luister je niet naar bepaalde bands, of bepaalde bands juist wel, omdat je een christelijke geloofsovertuiging hebt?

Daarover wil ik deze nieuwe topic starten. Dus als je reageert: vertel niet alleen wat je favoriete muziek is, maar vertel ook iets over je levensovertuiging, en hoe die samen hangen?

Om met mijzelf te beginnen: ik ben een atheïstisch humanist. Mijn muzieksmaak is heel breed en ik luister ook naar genres waarin de levensovertuiging niet altijd met de mijne overeenkomt. Zo houdt ik erg van metal, zonder satanist te zijn en luister ik ook veel naar reggae, zonder dat ik zoals de rastafaris geloof dat de vroegere keizer van Ethiopië, Haile Selassie I, de messias is.

Helaas maakt de onontkombaarheid van veel lijden ook deel uit van mijn levensovertuiging, en dat vind ik terug in de New Wave: m.n. bij Joy Division en Anne Clark (dus daar wel een overeenstemming van mijn visie met die van favoriete bands).
Terug naar boven Ga naar beneden
Lineke




Aantal berichten : 46
Leeftijd : 32
Woonplaats : Putten
Registration date : 09-05-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimedo jul 12, 2007 2:08 am

Ik ben heel veel met muziek bezig, het is een belangrijk punt in mijn leven, en ik vind het wel een goed idee voor een onderwerp...

Mijn voorkeur in muziek gaat inderdaad uit naar christelijke muziek. Vooral omdat ik van vocale muziek houdt (muziek die gezongen wordt, met de stem Wink ), en je met de woorden van die muziek veel kunt vertellen. En bij heel veel artiesten ben ik het niet eens met de tekst. Wat ook een lastig punt is, ik luister ook naar klassieke muziek, en daar komen heel veel roomse stukken in voor. Stukken als een 'Ave Maria' en een 'Ave verum corpus' wil ik dan eigenlijk ook niet luisteren, omdat daar Maria aanbeden wordt, en daar ben ik het absoluut niet mee eens. Toch merk ik wel dat ik daar minder consequent in ben, als bij duidelijk ónchristelijke muziek...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://lineke.brinkblijdorp.nl/index.htm
Rereformed

Rereformed


Aantal berichten : 92
Woonplaats : Finland
Registration date : 04-07-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimedo jul 12, 2007 4:29 am

Think schreef:
Ik stel de vraag hier een beetje gechargeerd om jullie aandacht te trekken: "Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?". Natuurlijk heeft iedereen een andere muzieksmaak en zullen er tussen christelijke muziekliefhebbers net zoveel verschillen zijn als tussen atheïstische muziekliefhebbers.

Maar wat ik me afvraag, is of er een verband bestaat tussen levensbeschouwing en muziek?
Met name van christenen vraag ik me dat af: luister je niet naar bepaalde bands, of bepaalde bands juist wel, omdat je een christelijke geloofsovertuiging hebt?

Daarover wil ik deze nieuwe topic starten. Dus als je reageert: vertel niet alleen wat je favoriete muziek is, maar vertel ook iets over je levensovertuiging, en hoe die samen hangen?

Om met mijzelf te beginnen: ik ben een atheïstisch humanist. Mijn muzieksmaak is heel breed en ik luister ook naar genres waarin de levensovertuiging niet altijd met de mijne overeenkomt. Zo houdt ik erg van metal, zonder satanist te zijn en luister ik ook veel naar reggae, zonder dat ik zoals de rastafaris geloof dat de vroegere keizer van Ethiopië, Haile Selassie I, de messias is.

Helaas maakt de onontkombaarheid van veel lijden ook deel uit van mijn levensovertuiging, en dat vind ik terug in de New Wave: m.n. bij Joy Division en Anne Clark (dus daar wel een overeenstemming van mijn visie met die van favoriete bands).

Ik ben van beroep oa musicus en heb dus een brede smaak, maar er zijn toch ook bepaalde muziekrichtingen die mij nooit geïnspireerd hebben of die mij tegenstaan. Ben lange tijd zeer gelovig christen geweest en ben tegenwoordig atheïst. Ik heb niet gemerkt dat mijn muzieksmaak hierdoor veranderingen heeft ondergaan.

Het is mij altijd om het even geweest wat 'de boodschap' is van muziek. In de regel heb ik het meest van abstracte muziek gehouden, en van de muziek die met woorden gezongen wordt heb ik in de regel nooit veel aandacht geschonken aan de woorden.

Ik houd van Palestrina en andere renaissancemuziek, maar moet niets van katholicisme hebben. Het is me om het even wat er gezongen wordt. Ik houd van ouvertures van Wagner, maar moet niets van antisemitisme of nazisme hebben. Ik houd van Bach en Bruckner, maar het is mij om het even of ze vroom waren. Ik vond de Beatles altijd geweldig, en herinner me hoe ergerlijk ik de christelijke preek vond waarin ze aangeklaagd werden als verderfelijk en de jeugd op een verkeerd spoor zettend. Ik houd van Shostakovich maar sla zijn stukken die hij als propaganda voor het communisme moest componeren gewoon over. Ik houd van Mahler en het is voor mij slechts een genot om hem dan weer als christen, dan weer als Nietzscheaan, dan weer als Pantheïst, dan weer als volslagen wanhopige tegen te komen.

Blijkbaar heb ik ook als gelovige het altijd bijzonder ergerlijk gevonden dat het geloof de mens wil opsluiten in een heel klein kamertje. Musici hebben dat altijd ergerlijk gevonden en hebben er nooit naar geluisterd. Eén van de meest aangrijpende melodieën van Bach, het 'O hoofd vol bloed en wonden', was een gekaapte melodie van Hässler, oorspronkelijk een liefdesgedicht. En Dufay maakte zijn beroemdste heilige mis op een zeer werelds deuntje l'homme armée (als ik het me goed herinner).

Muziek is of goed of slecht, en het is een kwestie van smaak en geestelijke ontwikkeling wat goed of slecht is. 'Christelijke muziek' is een misnomer. Wat mij betreft zit Palestrina op een andere planeet dan een christelijke rockband anno 2007.
Ik ben bij het ouder worden wel meer op de teksten gaan letten. Tegenwoordig geniet ik van Tori Amos, waarin ik een perfecte eenheid zie van hoogstaande muziek en zeer interessante teksten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.kolumbus.fi/volwassengeloof/
RobinB




Aantal berichten : 36
Leeftijd : 32
Registration date : 06-05-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimedo jul 12, 2007 3:26 pm

niet dat ik weet.
Ik luister ook gewoon hardrock/metal en ben toch christen Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.fpsbanana.com
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimedi jul 24, 2007 6:30 am

Think schreef:
Zo houdt ik erg van metal, zonder satanist te zijn

Maar lang niet alle metalbands zijn ook satanistisch, he Smile.

Ik denk niet dat muzieksmaak snel wordt beïnvloedt door je levensovertuiging. Dat bijv. christenen geen islamitisch muziek luisteren, komt eerder door de cultuur. En als christen was ik al een metalfan maar had een hekel aan de christelijke wannabe-metalbands.
Maar de bands/zangers waar men naar luistert, zal denk ik wel in veel gevallen te maken hebben met je levensovertuiging. Als de lyrics je niet aanspreken, zal de muziek je ook minder aanspreken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimewo jul 25, 2007 7:36 am

Think schreef;
Citaat :
Maar wat ik me afvraag, is of er een verband bestaat tussen levensbeschouwing en muziek?
Met name van christenen vraag ik me dat af: luister je niet naar bepaalde bands, of bepaalde bands juist wel, omdat je een christelijke geloofsovertuiging hebt?

Ik denk dat er in de basis wel een verband bestaat tussen levensbeschouwing en de muziek(teksten) waar je van houd. Een tekst die overeenstemd met jouw persoonlijke levensvisie zal je eerder aanspreken dan een tekst die daar haaks op staat. Voor de muziek maakt het denk ik niets uit, muziek vind je mooi, lekker, prettig of niet. Zelf heb ik een hele brede smaak van opera tot hard-rock, van gregoriaans tot pop en van klassiek tot ouderwetse jazz. Het enige wat ik niet om aan te horen vind is death-metal, vooral dat gerochel vind ik 6x niks Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_wink , heavy metal alleen in kleine doseringen maar het zgn levenslied verdraag ik ook niet als het teveel word, een enkel liedje van Frans Bauer okè maar dan zit ik wel aan mijn tax.Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_biggrin

Het is dus zo dat ik wel bepaalde muziek en teksten mooi vind vanwege de geloofsboodschap, het verhaal dat daarin verteld word wat aansluit bij mijn levensvisie maar geen muziek(teksten) afwijs omdat het niet "Christelijk" zou zijn. Ik zing graag en veel en dan kies je niet voor teksten die je niet aanspreken. Maar een muziekstuk is niet bij voorbaat goed omdat het een levensvisie bevat die aansluit bij de mijne en dito geld voor de uitvoerende artiest.

Mijn lijflied (nou een belangrijke, ik heb er meer) komt uit de musical Porgy and Bess en is getiteld "It aint necessarily so" ik heb een versie gezongen door Ella Fitzgerald en Louis Armstrong. Zowel de muziek, old time jazz, de sublieme stem van Ella, de unieke inbreng van Louis en een tekst die mij op het lijf geschreven is maken het perfect in mijn ogen.

Groet

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
peter

peter


Aantal berichten : 19
Registration date : 13-10-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimezo okt 21, 2007 3:46 pm

salaam,vrede

ik luister eingelyk naar alle soorten muziek ,heb een kammaraad die op het covertorium ,um zat\zit .
hy heeft my geleert naar muziek te luisteren en te begrypen .en ik heb van deze lering veel plezier .

maar de klasse muziek waar ik het meest van hou en ook echt mee leef is reggea muziek ,en andere ,positieve muziek (van naats ,resetaties ,gospel enz ).
het liefst zie ik een mengeling van reggea en een muziekstroom .
maar de oude roots ,ja daar ligt wel myn hart ,bob ,peter en bunny ,de wailers .

moge jullie een glimlach ontvangen
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitimedi okt 23, 2007 3:46 am

Ik houd van veel soorten muziek. Hiphop met een goede, harde beat, praisemuziek, rock 'n roll, hardrock, en nog wel meer...

Ik let wel op teksten, want ik heb geen zin om muziek te luisteren waar dingen aangemoedigd worden die in strijd zijn met wat ons geleerd wordt in het geloof. Daarnaast zijn er muziekstijlen die uitvallen, omdat ik er absoluut niet van houd. Daarmee bedoel ik voornamelijk hardcore en metal (er zijn soorten metal die ik wel goed vind).

Verder denk ik niet dat er veel verschil is. Er zijn natuurlijk wel christenen die bepaalde muziek niet luisteren omdat het 'slecht' is. Ik kan me er wel iets bij voorstellen, maar ben het er niet altijd mee eens.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?   Houden christenen van andere muziek dan atheïsten? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Houden christenen van andere muziek dan atheïsten?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Loungeroom :: Muziek-
Ga naar: