Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Ark van Noach in Nederland!

Ga naar beneden 
+2
Enigma
Alex
6 plaatsers
AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimedo jul 12, 2007 10:15 am

Ik ben vandaag in en op de Ark van Noach geweest! Er zijn er niet veel die dat kunnen zeggen Wink

Nouja, ik moet toegeven, het is niet helemaal de Ark van Noach. Het is eerder de Ark van Johan Huibers, welke de bijbelse ark heeft nagebouwd op een schaal van 1:3. De ark ligt momenteel in Schagen, best een eindje rijden vanaf Apeldoorn Smile.

Het was best grappig, en ook aardig groot. En dan te bedenken dat de echte Ark 3 x zo groot was en 14 x zoveel volume bevatte!

Voor meer info, check dan de website van de Ark van Noach.

Ark van Noach in Nederland! ArkvNoach001
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimeza jul 21, 2007 10:44 am

Leuk joh. Ik had het al eens op tv gezien, wat een werk die man verzet heeft om dat te maken en nu wil hij het geloof ik ook op "ware" groote gaan maken heb ik gehoord. (ware in de zin van letterlijk naar de maten zoals die in de bijbel staan) Vind het een mooi stuk werk. Heb persoonlijk wel wat met het verhaal kijk dit is wat ik ervan heb gemaakt ;-)

Ark van Noach in Nederland! NoahsarkMOL

groetjes

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimevr jul 27, 2007 2:58 am

Ik ben ook op de ark van Johan geweest. Het zag er wel leuk uit, maar jammer dat er zoveel andere bijbelse thema's in zaten. Hij kon beter laten zien hoe de ark er mogelijk van binnen uit heeft gezien met hokken en dieren erin (maar ja, dan zou het nog duidelijker worden dat de ark nooit groot genoeg was, zelfs niet al was het op ware grootte gemaakt).
Er was nog een klein hoekje met wetenschappelijke informatie over hoe de aarde toch jong kon zijn (door meteorieten en de zondvloed). Ook jammer dat er aan dat verhaal geen touw vast te knopen was door de slechte tekstopbouw.


Laatst aangepast door op vr jul 27, 2007 4:06 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Erik
Gast




Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimevr jul 27, 2007 3:23 am

Bewondering voor het sterke staaltje vakmanschap!!

Maar als ik dit van Esperanze dan lees:
Citaat :
Er was nog een klein hoekje met wetenschappelijke informatie over hoe de aarde toch jong kon zijn (door meteorieten en de zondvloed).
Dan kan ik niet begrijpen hoe iemand die kennelijk intelligent genoeg is om er dergelijk kunststukje voor elkaar te krijgen niet begrijpt dat het verhaal een sprookje is en dat de jonge aarde onzin is.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimevr jul 27, 2007 4:02 am

Erik schreef:
Dan kan ik niet begrijpen hoe iemand die kennelijk intelligent genoeg is om er dergelijk kunststukje voor elkaar te krijgen niet begrijpt dat het verhaal een sprookje is en dat de jonge aarde onzin is.

Zolang er zelfs nog wetenschappers zijn die hierin geloven (zoals Morris) is het niet zo vreemd dat christenen dit voor zoete koek aannemen.
Terug naar boven Ga naar beneden
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimevr sep 14, 2007 5:56 am

Geweldig die ark van noach in Schagen, heb 'm al een paar keer gezien van buitenaf maar ben er nog niet in geweest. Hij staat nu in Rotterdam. Hij zal vast wel veel bezoekers gaan trekken Very Happy. Het verhaal kan echt gebeurd zijn of is een sprookje, het lijkt me voor de hand liggend om te zeggen dat de zondvloed echt gebeurd is maar wanneer weet ik niet precies. En wie zegt dat de jonge aarde onzin is? beweren dat het echt zo is dat de jonge aarde onzin is, kun je niet zeggen omdat je niet in het verre verleden kunt kijken. Alleen met een tijdmachine zou je dat kunnen controleren Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimevr sep 14, 2007 6:30 am

Wybren schreef:
Alleen met een tijdmachine zou je dat kunnen controleren

Yeah, laten we een tijdmachine gaan bouwen!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimevr sep 14, 2007 12:52 pm

speedy schreef:
beweren dat het echt zo is dat de jonge aarde onzin is, kun je niet zeggen omdat je niet in het verre verleden kunt kijken. Alleen met een tijdmachine zou je dat kunnen controleren Wink

Nou, dan kunnen we de geologie, de archeologie, de astronomie en de geschiedkunde wel opdoeken. Dat zijn namelijk allemaal wetenschappen waarin voortdurend in het verre verleden wordt gekeken.

Ik heb trouwens nooit begrepen waarom men zo gecharmeerd is van dat zondvloed-verhaal. Het is het gruwelijkste verhaal in de Bijbel en maakt van God een vreselijke broddelaar. Onbegrijpelijk dat zelfs Dik Bruna er een vrolijk kinderboek van weet te maken .


Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimeza sep 15, 2007 2:14 am

@ Ernst:

Volgens mij zijn diegenen die de zondvloed zien als een vrolijk gebeuren juist mensen die het geheel als een sprookje beschouwen.

Daarnaast heb je gelijk in de zin dat er behoorlijk veel mensen omkwamen destijds. Maar tegelijkertijd schuilt er ook hoop in het verhaal, hoop voor de rechtvaardigen. En de zondvloed is tevens aan voorafbeelding van Jezus Christus en de doop. Daarnaast is de zondvloed ook een schaduw van wat er nog te gebeuren staat, namelijk dat deze wereld door vuur zal vergaan.

Als je God een knoeier wilt noemen dan zou ik eerst eens nagaan hoe je zelf bent. Is het in dit verhaal God die onrechtvaardig is, of zijn het de mensen?

Wat betreft het opdoeken van de historische wetenschappen, dat is niet nodig. Wel wordt het eens tijd voor een paradigma shift binnen deze wetenschappen en dat het uniforme denken er weer uit gaat. Het heden biedt geen garantie voor het verleden. Geologie, astronomie en geschiedkunde zijn prima wetenschappen, alleen zitten veel wetenschappers daarbinnen vast in hun eigen denkpatronen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimeza sep 15, 2007 5:14 am

Alex schreef:
Als je God een knoeier wilt noemen dan zou ik eerst eens nagaan hoe je zelf bent. Is het in dit verhaal God die onrechtvaardig is, of zijn het de mensen?

God schept een wereld die volkomen uit de hand loopt. De enige oplossing die hij kan verzinnen is bijna alle mensen en dieren te laten verdrinken. Dat noem ik knoeiwerk.

En als de wereld na de zondvloed nou nog beter was geweest, maar nee hoor. Het begint alweer met Noach, de enige "rechtschapene", die zich meteen gaat bezatten en zich vervolgens afreageert op zijn kleinzoon (snapt u het?). En daarna gaat het alleen maar bergaf. Hoezo hoop?

En waarom moet ik eerst eens nagaan hoe ik zelf ben? Als je een wereld met levende wezens schept, moet je daar verantwoordelijk mee omgaan. Ik denk niet dat ik ooit in een vergelijkbare positie zal verkeren.



Alex schreef:
Wat betreft het opdoeken van de historische wetenschappen, dat is niet nodig. Wel wordt het eens tijd voor een paradigma shift binnen deze wetenschappen en dat het uniforme denken er weer uit gaat. Het heden biedt geen garantie voor het verleden. Geologie, astronomie en geschiedkunde zijn prima wetenschappen, alleen zitten veel wetenschappers daarbinnen vast in hun eigen denkpatronen.


Die eigen denkpatronen vormen de wetenschappelijke methode. Je kan toch niet ontkennen dat die methode heel wat heeft opgeleverd. Er is voor zover ik weet geen andere manier om tot resultaten te komen. Of weet jij er één?


Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimeza sep 15, 2007 5:26 am

Ernst schreef:
God schept een wereld die volkomen uit de hand
loopt. De enige oplossing die hij kan verzinnen is bijna alle mensen en
dieren te laten verdrinken. Dat noem ik knoeiwerk.

En als de
wereld na de zondvloed nou nog beter was geweest, maar nee hoor. Het
begint alweer met Noach, de enige "rechtschapene", die zich meteen gaat
bezatten en zich vervolgens afreageert op zijn kleinzoon (snapt u
het?). En daarna gaat het alleen maar bergaf. Hoezo hoop?

Ik begrijp de frustratie, en ik heb er (nog) geen antwoord op.

Ernst schreef:

En waarom moet ik eerst eens nagaan hoe ik zelf
ben? Als je een wereld met levende wezens schept, moet je daar
verantwoordelijk mee omgaan. Ik denk niet dat ik ooit in een
vergelijkbare positie zal verkeren.

Ik stelde deze vraag eigenlijk omdat ik niet zo goed wist wat ik moest antwoorden op jou 'kritiek'. Maar daarnaast zit er ook wel meer achter; namelijk het volgende:

Jij, als 'levend wezen' gemaakt door God, uit kritiek op God, de maker van de 'levende wezens'. Je stelt dat God verantwoordelijk moet omgaan met zijn levende wezens en je denkt daarnaast niet dat je je ooit in een vergelijkbare positie zal verkeren. Het 'gemaakte' verwijt de 'maker' voor onverantwoordelijkheid.

Daarom stel ik ook de vraag/aansporing om eerst eens na te gaan hoe je zelf bent.

Ernst schreef:
Die eigen denkpatronen vormen de
wetenschappelijke methode. Je kan toch niet ontkennen dat die methode
heel wat heeft opgeleverd. Er is voor zover ik weet geen andere manier
om tot resultaten te komen. Of weet jij er één?

Yep, ze hebben zeker veel opgeleverd. Het gaat mij ook niet om de methode, waar ik over spreek is een paradigma shift, een veranderingen van de denkbeelden waarin een bepaalde methode wordt uitgevoerd. Als ik geloof dat er in het verleden veel catastrofes zijn geweest zal ik anders kijken naar het bewijsmateriaal voor de continentendrift dan iemand die gelooft dat het verleden de sleutel naar het verleden vormt. Snap je wat ik bedoel? Het gaat mij niet om het bewijsmateriaal, of de methode die gebruikt wordt, maar om de achterliggende denkbeelden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimeza sep 15, 2007 5:50 am

Alex schreef:
Ik begrijp de frustratie, en ik heb er (nog) geen antwoord op.

Alex, ik waardeer je eerlijkheid.

Alex schreef:
Daarom stel ik ook de vraag/aansporing om eerst eens na te gaan hoe je zelf bent.

Ik ben zeker niet perfect, maar ik zie eerlijk gezegd nog steeds niet in wat dat met God en de zondvloed te maken heeft. Vergissen is immers menselijk, niet goddelijk.


Alex schreef:
Yep, ze hebben zeker veel opgeleverd. Het gaat mij ook niet om de methode, waar ik over spreek is een paradigma shift, een veranderingen van de denkbeelden waarin een bepaalde methode wordt uitgevoerd. Als ik geloof dat er in het verleden veel catastrofes zijn geweest zal ik anders kijken naar het bewijsmateriaal voor de continentendrift dan iemand die gelooft dat het verleden de sleutel naar het verleden vormt. Snap je wat ik bedoel? Het gaat mij niet om het bewijsmateriaal, of de methode die gebruikt wordt, maar om de achterliggende denkbeelden.

Die achterliggende denkbeelden (ik neem aan dat je naturalistische kijk op de wereld bedoelt) zijn tot stand gekomen door eeuwen van wetenschappelijke resultaten. Lang geleden speelde God nog een prominente rol in de wetenschap, maar naarmate we meer aan de weet kwamen, is zijn rol ook steeds verder teruggedrongen.

Als je een paradigma shift wil, zullen er toch eerst dramatisch andere wetenschappelijke resultaten gevonden moeten worden. Je kan niet zomaar besluiten om het paradigma maar even te shiften.


Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimeza sep 15, 2007 10:21 am

Alex schreef:

Als ik geloof dat er in het verleden veel catastrofes zijn geweest zal ik anders kijken naar het bewijsmateriaal voor de continentendrift dan iemand die gelooft dat het verleden de sleutel naar het verleden vormt. Snap je wat ik bedoel? Het gaat mij niet om het bewijsmateriaal, of de methode die gebruikt wordt, maar om de achterliggende denkbeelden.

Maar als nu blijkt uit de jaarringen van bijv. ijsafzettingen dat er geen wereldwijde zondvloed is geweest, ben je dan wetenschappelijk genoeg om toe te geven dat het verleden er anders uitziet dan je wil geloven?
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimezo sep 16, 2007 1:39 am

Esperanza schreef:
Maar als nu blijkt uit de jaarringen van bijv.
ijsafzettingen dat er geen wereldwijde zondvloed is geweest, ben je dan
wetenschappelijk genoeg om toe te geven dat het verleden er anders
uitziet dan je wil geloven?

Okey, ik geef het toe. Waarschijnlijk ga je straks komen met iets van de site daaromevolutie ofzo waarin blijkt dat ijsringen op antartica aangeven dat het ijs al miljoenen jaren oud is enzo. En dat de oudste ijsring die is gevonden iets is van 600.000 jaar.

En mijn directe respons daarop zal dan zijn: ik geloof dat niet. Ik kan dan natuurlijk met wetenschappelijke redenen gaan aankomen, en uitlegggen hoe jaarringen in ijs gevormd worden en misschien zet je dat aan het denken, maar dan vind jij weer ergens een tegenantwoord daarop wat mij weer aan het denken zet en dan vind ik weer een andere tegenantwoord, etc, etc.

Maar om direct ff tot de core te komen; volgens mij bepaalt het wereldbeeld alles hoe we het interpreteren. Ik geloof in de schepping, en redeneer daarvanuit. En ik beken dat ik de bijbel eerst als basis neem, en dan pas naar wetenschappelijk bewijs ga zoeken.

En evolutionisten geloven in evolutie en zoeken daarvoor bewijzen. Natuurlijk wordt hier tegenin gebracht dat evolutionisten rationalistisch denken en juist door de wetenschap geloven in evolutie en niet dat hun evolutionistisch wereldbeeld de wetenschap bepaalt.

Maar in je vraag schuilt wel een uitdaging, een uitdaging die ik wel wil aangaan. Van te voren dek ik me al in door te zeggen dat ik het te druk heb om een uitvoerige bronnenstrijd te gaan voeren, ik ga dus proberen om de volgende discussie zoveel mogelijk 'uit mn hoofd' te doen, dat wil zeggen, door logisch redeneren. Ik wil je vragen om datzelfde te doen, en niet klakkeloos dingen te kopiëren. Ik denk dat we dan best een interessante discussie gaan krijgen.

Ik wil je wel vragen om dan ff een nieuw topic aan te maken, zodat we het hier over de ark kunnen hebben!


Laatst aangepast door op zo sep 16, 2007 8:42 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimezo sep 16, 2007 5:41 am

Alex schreef:
Maar om direct ff tot de core te komen; volgens mij bepaalt het wereldbeeld alles hoe we het interpreteren. Ik geloof in de schepping, en redeneer daarvanuit. En ik beken dat ik de bijbel eerst als basis neem, en dan pas naar wetenschappelijk bewijs ga zoeken.

Maar dan moet je misschien eerst toch even uitleggen waarom je er op staat de Bijbel letterlijk te nemen. Als je dat doet stuit je immers op allerlei problemen, zoals al blijkt uit die paar discussies die wij hier voeren. Misschien moet je eerst die problemen eens oplossen voordat je er van uit kan gaan dat je de Bijbel letterlijk moet nemen. Bovendien zijn er genoeg christenen die de Bijbel niet letterlijk nemen, in evolutie geloven, maar zich toch christen noemen.

Waarom doe jij dat niet?


Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimezo sep 16, 2007 9:10 am

Ernst schreef:
Misschien moet je eerst die problemen eens
oplossen voordat je er van uit kan gaan dat je de Bijbel letterlijk
moet nemen. Bovendien zijn er genoeg christenen die de Bijbel niet
letterlijk nemen, in evolutie geloven, maar zich toch christen noemen.

Waarom doe jij dat niet?

Waarom geloof ik in eerste instantie in de bijbel en zijn de 'problemen' die 'de' wetenschap aanreikt daarbij een non-issue voor mij? Dit is een vraag die mij al wel meer gesteld is. En ik daag dat natuurlijk ook uit, door dit forum ook nog 'met reden geloven' te noemen.

Eigenlijk zijn al mijn argumenten hiervoor op bijbelse gronden, en dan met name hecht ik waarde aan de woorden van Jezus. Jezus sprak over het begin van de schepping, over Adam en Eva. Feitelijk geloof ik dat de komst van Jezus alleen echt te rechtvaardigen is als de zonde door één mens de wereld is ingekomen. Evolutie en de bijbel zijn voor mij onverenigbaar.

Ik weet dat er ook christenen zijn die wel in evolutie geloven, maar tegelijkertijd in God. Dit kan ook, want je redding komt door geloof in Jezus Christus. Maar geloof in Jezus Christus betekent voor mij ook geloven wat hij heeft gezegd.

In Mattheüs 24:38 & 39 staat geschreven:

"Want zoals men in de dagen voor de vloed alleen maar bezig was met eten en drinken, met trouwen en uithuwelijken, tot aan de dag waarop Noach
de ark binnenging, en zoals men niet wist dat de vloed zou
komen, totdat die kwam en iedereen wegnam, zo zal het ook zijn wanneer
de Mensenzoon komt"

In Lucas 17:26 & 27:

"En zoals het eraan toeging in de dagen van Noach, zo zal het ook zijn in de dagen van de Mensenzoon: ze aten, ze dronken, ze huwden, ze werden uitgehuwelijkt, tot aan de dag waarop Noach de ark binnenging en de
vloed kwam die iedereen verzwolg."

Ik geloof dit, ik geloof dat deze woorden echt gesproken zijn door Jezus Christus en ik geloof dat ze waar zijn.

Mijn hele geloof is gebaseerd op Jezus Christus en Zijn opstanding. Zonder dit is mijn geloof zinloos. Daarom, Ernst, komt het nog geeneens op in mij om eerst 'die problemen op te lossen' en vervolgens pas te geloven (of niet).

Aangezien ik geloof dat Jezus de Zoon van God was, denk ik ook dat Hij heus wel wist waar hij over sprak.

Ernst schreef:
Maar dan moet je misschien eerst toch even
uitleggen waarom je er op staat de Bijbel letterlijk te nemen. Als je
dat doet stuit je immers op allerlei problemen, zoals al blijkt uit die
paar discussies die wij hier voeren.

Het is waar dat ik op 'problemen' stuit, maar je moet ook erkennen dat ik deze problemen zelfs opzoek, ik ga er de confrontatie mee aan. Anders had ik ook nooit een dergelijk forum opgezet. En ik hoop dat dat aangeeft dat ik toch wel degelijk bereid ben tot discussie en ook niet bang ben om mijn geloof aan de kaak te stellen. En zoals ik al meerdere malen heb geschreven; ik weet op veel dingen het antwoord niet. En ja, soms dacht ik dat ik echt een goed argument had, maar bleek dat er weer tegenargumenten tegenover stonden waar ik nog niet eerder van gehoord heb.

En misschien klinkt het allemaal (zondvloed, gekruisigde Jezus, etc) gewoon echt als nonsens in je oren, dat kan. Voor mij echter is het de kracht van God.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimema sep 17, 2007 3:55 am

Je gaat inderdaad de confrontatie aan. Alle lof daarvoor.

Maar: het komt er dus op neer dat je alle wetenschappelijke resultaten die niet overeenkomen met een letterlijke lezing van de Bijbel naast je neerlegt. Je wil de wereld in het keurslijf van je geloof dwingen en gaat daarmee precies andersom te werk dan de wetenschap.

De moderne wetenschap is immers niet bedacht om de Bijbel eens flink onderuit te halen. Nee, lang geleden waren wetenschappers net zo gelovig als jij, maar naarmate men meer aan de weet kwam, werd duidelijk dat de natuur niet zo in elkaar steekt als je zou kunnen vermoeden op grond van een letterlijke bijbellezing.

Wat maakt jouw geloof zo sterk dat je wetenschappelijke problemen als "non-issue" beschouwt? Tot nu toe kwam je alleen met bijbelcitaten. Maar er moet toch meer zijn dan dat? Iets buiten de Bijbel? Je komt tenminste in mijn ogen niet echt ver met het standpunt: "Ik geloof in de letterlijke Bijbel, omdat in de Bijbel staat dat dat moet."


Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimema sep 17, 2007 4:52 am

Ernst schreef:
Wat maakt jouw geloof zo sterk dat je
wetenschappelijke problemen als "non-issue" beschouwt? Tot nu toe kwam
je alleen met bijbelcitaten. Maar er moet toch meer zijn dan dat? Iets
buiten de Bijbel? Je komt tenminste in mijn ogen niet echt ver met het
standpunt: "Ik geloof in de letterlijke Bijbel, omdat in de Bijbel
staat dat dat moet."

Ik begrijp wat je bedoelt. Het is voor mij echter niet alleen dat ik in de bijbel geloof omdat dat in de bijbel staat dat ik dat moet doen, maar het is het effect daarvan in eerste instantie in mijn eigen leven, maar ook in die van andere levens, wat me doet vetrouwen op dat wat er geschreven staat in de bijbel.

Ik heb dat elders op het forum al eens geprobeert uit te leggen aan een bezoeker genaamd 'Oortje'. Deze persoon schreef het echter af als persoonlijke ervaring die niet wetenschappelijk te onderzoeken. En daarin had ze ook wel gelijk.

Ik merk dat God van mij een 'beter' mens aan het maken is. En ik merk dat hoe beter ik God leer kennen, hoe meer ik inzie dat ik vanuit mijzelf echt de dingen niet kan doen die Hij van mij vraagt.

Hoe gebeurt dit dan? Voor een groot deel door de bijbel, de verhalen die daarin staan inspireren mij, zetten mij aan het denken en doen mij ook twijfelen aan bepaalde 'gewoontes' van mij. De bijbel spoort mij aan tot een moreel handelen dat verder gaat dan de tien geboden. Om het christelijk te zeggen: de navolging van Christus spoort mij aan om heilig te leven'.
Ik ontdek echter ook steeds meer dat ik niet vanuit mijzelf heilig kan leven. Ik kan nog zo hard mijn best doen om echt goed te leven, maar ik kom elke keer weer tot de conclusie dat ik blijf falen. Soms meer dan de andere keer, maar ik struikel sowieso. Behalve, als ik echt op God vertrouw, dan lukt het me wel om bepaalde dingen te laten, maar ook vooral, om bepaalde dingen wel te doen.

Er bestaat een hardnekkig beeld van het christelijk geloof als zijnde een geloof waarbij je verplicht wordt om veel dingen te laten. De meeste personen op deze website weten echter zeer wss dat dit niet het geval is.

In combinatie met wat ik elders schreef over barmhartigheid, God vraagt van ons niet zozeer om ons heilig ergens op te sluiten, maar om actief betrokken te zijn met deze wereld, zonder er deel van uit te gaan maken.

Bovenstaande klinkt natuurlijk allemaal mooi en wel, en ik heb nog geen concrete voorbeelden gegeven. Dit doe ik ook bewust niet, omdat ik niet te koop wil lopen met wat ik voor 'goeds' doe. Wel kan ik zeggen dat Jezus Christus leeft, en ook vandaag nog steeds zieken geneest, armen helpt en verdrukten bevrijd!

Maar geloof en wetenschap blijft misschien een soort van spanningsveld. Maar wat voor mij geloof en wetenschap verbind is hun zoektocht naar waarheid. Eén quote van R. Whately geeft wel mooi aan hoe ik tegen wetenschap en geloof aankijk:

"Het is één ding om te hopen dat de waarheid aan onze kant staat,
het is een ander om oprecht aan de kant van de waarheid te willen staan"

Wat ik uit alle gevoerde discussies hier op dit forum en elders heb geleerd is dat creationisten en evolutionisten gewoon te maken hebben met hetzelfde bewijs, alleen dat beide het anders interpreteren. Dit opzich zelf is ook een betwist iets, en zo loopt soms het 'conflict' tussen bijbel en wetenschap verder uit de hand totdat het conflicten worden tussen de meningen die bestaan over het conflict tussen bijbel en wetenschap.

Persoonlijk geloof ik dat de wetenschap soms ten oprechte wordt neergezet als een 'vernietiger van de ontwetendheid'. Ik ben het hiermee eens met Thomas Kuhn en zijn paradigmatheorie. A. Roth beschrijft dit als volgt in zijn boek (oorsprong, bijbel en wetenschap verenigd): "Kuhn stelde dat de wetenschap niet een gestage opeenhoping van objectieve kennis is, maar meer het inpassen van gegevens in algemeen geaccepteerde concepten "die tijdlang modelproblemen en -oplossingen verschaffen". Kuhn noemde dit soort concepten paradigma's. Paradigma's zijn algemene visies die zowel juist als onjuist kunnen zijn, maar die door mensen voor waar worden aangenomen. Daarom richten ze de aandacht op die conclusies die passen in het paradigma en belemmeren ze mogelijke vernieuwingen die niet in het paradigma passen"


Ernst schreef:
Nee, lang geleden waren wetenschappers net zo
gelovig als jij, maar naarmate men meer aan de weet kwam, werd
duidelijk dat de natuur niet zo in elkaar steekt als je zou kunnen
vermoeden op grond van een letterlijke bijbellezing.

Ik denk dat je met deze conclusie de plank mis slaat.

Wat ik denk is dat wetenschappers hebben ontdekt dat er bewijzen zijn aan te dragen voor de evolutietheorie,een theorie die opzichzelf in strijd is met een letterlijke bijbellezing. Maar deze evolutietheorie is een paradigma geworden in het denken en behelst vandaag de dag veel meer dan Darwin oorspronkelijk bedoelde. Evolutie is een begrip geworden die uiteenloopt van kosmische evolutie tot biologische. En ik denk dat evolutionisme indirect, vanwege de grote tijdschalen, een uniforme theorie is, een theorie die er van uit gaat dat dingen geleidelijk plaatsvinden. De bijbel zegt echt geen vreemde dingen over de natuur, maar laat wel duidelijk zien de de evolutietheorie in strijd is met de schepping.

Om het wat uitdagender te stellen:

Ik denk dat de evolutietheorie wetenschappers beperkt in hun denken.

Ik hoop dat ik mijn standpunt iets heb kunnen verhelderen, zo niet, dan zijn vragen welkom.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimema sep 17, 2007 5:52 am

Alex schreef:


Wat ik denk is dat wetenschappers hebben ontdekt dat er bewijzen zijn aan te dragen voor de evolutietheorie,een theorie die opzichzelf in strijd is met een letterlijke bijbellezing. Maar deze evolutietheorie is een paradigma geworden in het denken en behelst vandaag de dag veel meer dan Darwin oorspronkelijk bedoelde. Evolutie is een begrip geworden die uiteenloopt van kosmische evolutie tot biologische. En ik denk dat evolutionisme indirect, vanwege de grote tijdschalen, een uniforme theorie is, een theorie die er van uit gaat dat dingen geleidelijk plaatsvinden. De bijbel zegt echt geen vreemde dingen over de natuur, maar laat wel duidelijk zien de de evolutietheorie in strijd is met de schepping.

Om het wat uitdagender te stellen:

Ik denk dat de evolutietheorie wetenschappers beperkt in hun denken.

Ik hoop dat ik mijn standpunt iets heb kunnen verhelderen, zo niet, dan zijn vragen welkom.

Heb je Darwin zelf gelezen?
Er is een zeer leesbare recente vertaling van de laatste door Darwin geredigeerde editie, waarin hij ook ingaat op de kritiek..
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimema sep 17, 2007 6:33 am

Ik heb Darwins werk niet helemaal gelezen. Wel (kleine) delen ervan.

Welk werk van Darwin bedoel je trouwens? Ik neem aan 'over het ontstaan van soorten' Ik heb net ff gekeken, is de nieuwste vertaling waar je op doelt die van Ludo Hellemans?

Je schrijft dat Darwin hier ook ingaat op de kritiek (dat moet wel de kritiek van destijds zijn geweest Wink). Kun je voorbeelden van deze kritiek geven? (ik neem nu aan dat jij zelf het werk wel heb gelezen).

Wat ik zelf wel eens gebruik zijn Darwins werken die online zijn gezet (http://www.literature.org/authors/darwin-charles/the-origin-of-species-6th-edition/chapter-15.html
http://darwin-online.org.uk/)

Ik blijf het antwoord van Darwin op bijvoorbeeld waarom er zo weinig 'missing links' gevonden worden wel zwak vinden:

"I can answer these questions and objections only on the supposition that the
geological record is far more imperfect than most geologists believe."

&

"Only a small portion of the world has been geologically explored"

Wel vind ik de volgende opmerking getuigen van inzicht, inzicht dat in mijn optiek nog wel eens ontbreekt bij huidige aanhangers van 'de' evolutietheorie.

"I can recur only to the hypothesis given in the tenth chapter; namely, that though our continents and oceans have endured for an enormous period in nearly their present relative positions, we have no reason to assume that this has always been the case"

En dit is precies wat ik de hele tijd mensen nu probeer duidelijk te maken.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimema sep 17, 2007 6:47 am

Dat was zeer zeker een verhelderende post! (Inmiddels drie naar boven)

Edoch…

Ik ben wel van mening dat je de paradigma-discussie niet moet ge- dan wel misbruiken om de indruk te wekken dat er "twee kanten aan het debat" zijn. Het verschuiven van paradigma's gebeurt altijd nog binnen de wetenschap zelf, terwijl de verklaringen die in de Bijbel te vinden zijn buitenwetenschappelijk zijn.

Bovendien hebben paradigma's ook een stabiliserende werking: je moet van heel goeden huize komen om een theorie die haar nut heeft bewezen omver te werpen.

De evolutietheorie heeft inderdaad de kenmerken van een paradigma, maar dat komt omdat ze uit alle hoeken en gaten ondersteund en bevestigd is. Genetisch onderzoek ondersteunt het, de geologie en de astronomie laten zien dat de grote tijdschalen aanwezig zijn. De evolutietheorie levert een verklaring voor een hele hoop dingen, en vormt daardoor een uiterst nuttig instrument. Ik ben het er dus absoluut niet mee eens dat het "wetenschappers beperkt in hun denken".

Jouw verhaal over je diepgevoelde waarheid van het geloof is inderdaad, zoals "Oortje" blijkbaar al heeft aangegeven, niet meer dan een gevoel. Zeer waardevol voor jezelf, dat staat buiten kijf, maar toch een puur persoonlijk iets. Een gelijksoortig verhaal kun je horen uit de mond van een moslim, een jood, een hindoe, een Yamomami-indiaan. Religieuze ervaringen zijn nu eenmaal ongeschikt om een objectief wereldbeeld op te bouwen.

De Bijbel zegt inderdaad geen vreemde dingen over de natuur, maar geeft voor zover ik kan zien gewoon weer wat men in de tijd dat de Bijbel is geschreven dacht over de manier waarop de wereld in elkaar zat. We zijn inmiddels toch een heel stuk verder.


Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimema sep 17, 2007 6:51 am

Alex schreef:
Wel vind ik de volgende opmerking getuigen van inzicht, inzicht dat in mijn optiek nog wel eens ontbreekt bij huidige aanhangers van 'de' evolutietheorie.

"I can recur only to the hypothesis given in the tenth chapter; namely, that though our continents and oceans have endured for an enormous period in nearly their present relative positions, we have no reason to assume that this has always been the case"

En dit is precies wat ik de hele tijd mensen nu probeer duidelijk te maken.


Pardon? De theorie van de plaattektoniek (verschuiving der continenten) is volledig aanvaard (overigens een paradigmaverschuiving van jewelste!) en sluit naadloos aan bij de evolutietheorie.

Darwin wist dus helemaal niets van een dergelijke theorie, maar had toch een zeer vooruitziende blik!


Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimema sep 17, 2007 8:22 am

Alex schreef:
Ik heb Darwins werk niet helemaal gelezen. Wel (kleine) delen ervan.

Welk werk van Darwin bedoel je trouwens? Ik neem aan 'over het ontstaan van soorten' Ik heb net ff gekeken, is de nieuwste vertaling waar je op doelt die van Ludo Hellemans?



Nee ik bedoel de vertaling van Ruud Rook, uitgeverij Atlas isbn 9045003473
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitimedi sep 18, 2007 1:13 pm

Alex schreef:
Ik blijf het antwoord van Darwin op bijvoorbeeld waarom er zo weinig 'missing links' gevonden worden wel zwak vinden:


Dat is dan ook lang niet alles wat hij hierover heeft geschreven. Lees hoofdstuk 10 maar eens (http://www.infidels.org/library/historical/charles_darwin/origin_of_species/Chapter10.html).
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Ark van Noach in Nederland! Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ark van Noach in Nederland!   Ark van Noach in Nederland! Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ark van Noach in Nederland!
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Nieuws-
Ga naar: