Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Boeddhisme een godsdienst?

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Boeddhisme een godsdienst? Empty
BerichtOnderwerp: Boeddhisme een godsdienst?   Boeddhisme een godsdienst? Icon_minitimeza jul 14, 2007 12:49 pm

Hoegenaamd niet!

Boeddhisme is een levenswijze waar men, zonder behulp van een god, naar verlichting streeft.

De Boeddha moedigde een gezonde verhouding tussen geloof en directe empirische waarneming aan. Hij zei dat geloof gebalanceerd dient te worden met wijsheid. De wijsheid in het boeddhisme is gericht op het correct begrijpen van het leven, en uit zich in een leven dat correct geleefd wordt. Geloof alléén is blind, het gelooft alles wat gezegd wordt en kan niet discrimeren tussen waarheid en onwaarheid.

Hoe staan Katholieken (en de andere forumleden) hierover?
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Boeddhisme een godsdienst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Boeddhisme een godsdienst?   Boeddhisme een godsdienst? Icon_minitimezo jul 15, 2007 3:26 am

Ik heb zelf niet zo heel veel verstand van het boeddhisme, ik weet dan ook niet precies wat het verschil is tussen alle verschillende 'stromingen'/'richtingen' binnen het boeddhisme.

Ik denk inderdaad dat het Boeddhisme geen godsdienst is, in de zin dat ze een God vereren. Het gaat allemaal om dat viervoudige pad.

Ik zeg altijd; als ik geen christen was geweest, was ik boeddhist, het heeft me altijd wel aangetrokken. Hoewel ik het niet met alle dingen eens ben. Het christelijk geloof bevat overig ook vormen van meditatie, alleen het verschil met het Boeddhisme is dat je bij het christelijke geloof je hoofd vult met teksten, of je helemaal richt op God. Maar verder weet ik eigenlijk geeneens zo heel veel over het Boeddhisme, ik heb me eigenlijk altijd meer verdiept in de Islam en in de Jehova's getuigen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Erik
Gast




Boeddhisme een godsdienst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Boeddhisme een godsdienst?   Boeddhisme een godsdienst? Icon_minitimema jul 16, 2007 12:23 am

Alex schreef:
Ik zeg altijd; als ik geen christen was geweest, was ik boeddhist, het heeft me altijd wel aangetrokken.
Het gaat dus blijkbaar om wat je het meest aantrekkelijk vind?

Als je in een moslimland geboren was was je waarschijnlijk moslim geweest, in India een Hindoe etc.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Boeddhisme een godsdienst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Boeddhisme een godsdienst?   Boeddhisme een godsdienst? Icon_minitimedo jul 26, 2007 4:13 am

Nee, het gaat niet om wat ik het meest aantrekkelijk vind. Zoals Kheops al schreef, is het Boeddhisme niet zozeer een Godsdienst, aangezien ze geen God kennen zoals in de bijbel.

Als ik dus niet zou geloven in God, ik zou niet in de bijbel geloven, dan is het niet meer dan logisch dat ik mijn 'redding' ga zoeken in een systeem 'zonder' god.

Ik ben ook geen atheïst, en ik ben toch in Nederland geboren.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

Boeddhisme een godsdienst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Boeddhisme een godsdienst?   Boeddhisme een godsdienst? Icon_minitimeza jul 28, 2007 4:01 pm

Kheops schreef:
Hoegenaamd niet!

Boeddhisme is een levenswijze waar men, zonder behulp van een god, naar verlichting streeft.

De Boeddha moedigde een gezonde verhouding tussen geloof en directe empirische waarneming aan. Hij zei dat geloof gebalanceerd dient te worden met wijsheid. De wijsheid in het boeddhisme is gericht op het correct begrijpen van het leven, en uit zich in een leven dat correct geleefd wordt. Geloof alléén is blind, het gelooft alles wat gezegd wordt en kan niet discrimeren tussen waarheid en onwaarheid.

Hoe staan Katholieken (en de andere forumleden) hierover?

Bedoel je niet "Geloof zonder wijsheid is blind"?
In het Christelijk geloof wordt de mens aangespoord zijn verstand te gebruiken in zijn/haar geloven, oa door de uitspraak "onderzoekt alle dingen en behoud het goede" en "heb God lief met heel je hart en heel je verstand" daarnaast heeft de mens een vrije wil gekregen om keuzes te maken en zo uit te vinden wat wijs(heid) is. Het correct begrijpen van het leven is m.i. een logisch gevolg van het geloven mèt wijsheid.

Groet

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

Boeddhisme een godsdienst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Boeddhisme een godsdienst?   Boeddhisme een godsdienst? Icon_minitimeza jul 28, 2007 4:10 pm

Wat info over het Boedhisme met dank aan het All Spirits forum.

Geschiedenis
Het Boeddhisme gaat terug op een historische stichter, Sidharta Goutama. Hij werd geboren 560 v.C., als zoon van een rijk stamhoofd, huwde een weduwe en had bij haar een zoon. Op 29-jarige leeftijd kwam hij in een ernstige religieuze crisis, verliet huis en haard en probeerde eerst door een strenge ascese en zelfkastijding een oplossing te bereiken. Na zes jaar aldus geleefd te hebben en na een periode van 49 dagen van eenzame meditatie kwam de verlossing in de vorm van de verlichting. Gautama werd tot Boeddha (= dé Verlichte) en daarmee tot het centrum van de mensheid en zijn geschiedenis. Boeddha verzamelde een groep monniken om zich heen aan wie hij zijn (mondeling) leer doorgaf.

De leer
Boeddha leerde aan zijn volgelingen de volgende vier waarheden:
(1) Leven is lijden
(2) De oorzaak van het lijden is het verlangen of de begeerte.
(3) Het verlangen moet worden overwonnen.
(4) Het geëigende middel daartoe is het achtvoudige pad.

Het achtvoudige pad geeft, in een opklimmende reeks, een leidraad voor het leven:
(1) het juiste pad,
(2) de juiste doelstelling,
(3) het juiste woord,
(4) het juiste gedrag (niet stelen, niet doden),
(5) het juiste middel voor het levensonderhoud, (6) de juiste inspanning (wilskracht, training),
(7) het juiste bewustzijn (kennen vande drijfveren) en tenslotte
8.) de juiste meditatie.
Wie de uiteindelijke verlichting bereikt, geniet het Nirwana, enerzijds beschreven als een staat van grootste volheid maar anderzijds ook als een staat van volledige leegte.
De centrale levensfilosofie is dat het bestaan eigenlijk een illusie is (wanneer de materiële vorm zich voegt bij het gevoel ontstaat er een idee dat zich verdiept tot het bewustzijn van iets en dat laatste brengt voor een ogenblik de illusie van het bestaan voort).
In zijn zuiverste vorm laat het geen ruimte voor aanbidding aangezien er geen wezen is tot wie de aanbidding kan worden gericht. In latere ontwikkelingen is hierop toch ten dele teruggekomen.
Anders dan het Hindoeïsme is het Boeddhisme overtuigd het 'goede nieuws' voor de gehele mensheid te zijn. Het is dan ook zeker in de beginperiode sterk missionair geweest.

Ontwikkeling
Nadat Boeddha zijn monniken zijn lering had bijgebracht, volgde een voorspoedige start van het Boeddhisme. Na enige tijd ontstond de behoefte toch de leer in geschriften te formuleren. Er werden concilies gehouden. In 300 jaar bereikte het Boeddhisme heel India (de onderlaag blijft het Hindoeïsme trouw). Honderd jaar later breidde het zich uit over Sri Lanka, later over China waar het de cultuur diepgaand beïnvloed heeft. Rond het begin van onze jaartelling bereikte het Boeddhisme Japan en Korea waar het zich mengde met de plaatselijke Shinto. In Tibet kreeg het Boeddhisme een geheel eigen vorm (het Tantrisme).
Rond 900 na Chr. volgde een teruggang en won het Hindoeïsme althans in India weer vrijwel alle terrein terug (pas in deze eeuw is er weer sprake van een kleine opleving van het Boeddhisme in India).
Recent is vooral het Zen-Boeddhisme in het westen bekend geworden. Van de meditatievormen is met name de Yoga buiten het Boeddhisme populair (en in sommige katholieke kloosters gepraktiseerd).

Heilige boeken
Het Boeddhisme is een 'godsdienst' zonder heilige geopenbaarde boeken. Wel zijn de leringen van de Boeddha in later tijd vastgelegd. In de loop van de tijd is aan de overlevering over het leven en de leer van Boeddha veel toegevoegd. De teksten werden alleen in de kloosters bewaard en zijn in de meeste gevallen met de invallen van de Islam verloren gegaan. Een reconstructie van de leer in zijn meest oorspronkelijke vorm is daarom echter niet goed mogelijk.

De leefregels
De leefregels volgen uit de opgaven van het achtvoudige pad. In de oorspronkelijke vorm van het Boeddhisme is de mens sterk op zichzelf betrokken. Maar men mag de naaste geen schade berokkenen. De Boeddhist zal overdaad mijden. Het is aan te bevelen een kortere of langere tijd als monnik te leven.

Richtingen
Rond 100 na Chr. splitste het Boeddhisme zich in twee scholen, Hinayana ('kleine voertuig'), de meest oorspronkelijke en zuivere richting, en het Mahayana ('grote voertuig').
Het Hinayana leert dat de verlossing maar voor weinigen is weggelegd (= kleine voertuig). Het is een verdraagzame groep die vooral in Z.O.Azië (Thailand) te vinden is. Het Mahayana leert daarentegen dat de verlossing voor velen is weggelegd. God keert terug in de vorm van de Oer-Boeddha. Er komen helpers voor de mens, de Bodhisatva's (heiligen). Hemel en hel worden aanvaard. Er wordt een plaats ingeruimd voor toekomstige Boeddha's (Messias?). De eredienst krijgt de trekken van een kerk. Plaatselijk vermengd deze vorm van Boeddhisme zich gemakkelijk andere religies zoals dat in Japan ( Shinto) en in Tibet het geval is geweest.
Het Zen-Boeddhisme is rond 500 v.C. in China tot ontwikkeling gekomen vorm van het Boeddhisme welke nadien ook in Japan vaste voet aan de grond heeft gekregen. Het Zen-Boeddhisme is nogal afkerig is van theorie, is meer betrokken op de dienst aan de naaste en legt sterk de nadruk op geestelijke en lichamelijke discipline en op training. Na de Tweede Wereldoorlog is deze vorm van het Boeddhisme ook in het Westen bekend en populair geworden. Yoga is een ander in het Westen bekend geworden Boeddhistisch fenomeen dat dateert uit de vijfde eeuw n.C. Het is een methode om door ascese en geestelijke concentratie een hogere bewustzijns-toestand te bereiken.

Groet

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Boeddhisme een godsdienst? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Boeddhisme een godsdienst?   Boeddhisme een godsdienst? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Boeddhisme een godsdienst?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Islam: vredelievende godsdienst of oorlogzuchte godsdienst

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Niet-christelijke religies-
Ga naar: