Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Enigma

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

Enigma Empty
BerichtOnderwerp: Enigma   Enigma Icon_minitimewo jul 18, 2007 1:11 pm

Hallo allemaal, ik ben dus Enigma en blijf graag een beetje een raadsel maar ben ook iemand die bij alles een vraagteken zet, ook bij wat ik geloof.

Wie van hokjes houd mag mij in de gnostieke hoek plaatsen.

Ik heb heel bewust gekozen voor het Christendom als spiritueel pad vanwege de persoon van Jezus de Christos, die voor mij mijn Rabbi, Meester, Leraar, Voorganger, Verlosser en Heilig Broeder is. Ik respecteer een ieder in zijn/haar persoonlijke geloofsbeleving ook als ik het daar helemaal niet mee eens ben en verwacht dat anderen zich naar mij toe ook zo gedragen.

Jezus leert ons dat als iemand je op de ene wang slaat de andere toe te keren en dat is een wijze les maar ik zeg er wel altijd bij dat ik maar 1 andere wang heb, wie ore heeft die hore!

Vrede en alle goeds

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Enigma Empty
BerichtOnderwerp: Re: Enigma   Enigma Icon_minitimewo jul 18, 2007 1:29 pm

Gegroet Enigma!

Ik hoop dat je je berichten niet gaat coderen Wink. In ieder geval welkom op dit forum!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

Enigma Empty
BerichtOnderwerp: Re: Enigma   Enigma Icon_minitimezo jul 22, 2007 3:06 pm

Citaat:
Citaat :
Persoonlijk geloof ik dat deze verhalen vol metaforen staan en dus symbolisch uitgelegd moeten worden
Citaat :

Waarom?
Zodat je denkbeelden dan beter overeenkomen met de huidige wetenschap?
Wat is jou reden om ervan uit te gaan dat het hier een metafoor betreft?
Hoe leg jij dan de vergelijking van de barmhartige Samaritaan uit?
Is dit ook metaforisch bedoeld?
Staat de Samaritaan voor Jezus, de waard voor Paulus en de ezel voor de vleselijkheid van God?
Dat is Augustiniaans denken ten top?

Soms kun je dingen zo mooi vergeestelijken dat het geen praktische waarde meer heeft of hoeft te hebben.

Mijn vraag aan jou blijft; waar ligt de grens?
Wanneer is iets metafoor en wanneer niet? Wanneer is iets waarheid en wanneer niet?

Misschien begrijp ik je weer helemaal niet en het is niet mijn bedoeling om jou af te kraken of naar beneden te halen. Maar (wie had hier nu een maar verwacht?), wat voor waarde heeft de bijbel als alles metaforisch uitgelegd kan worden?
Wordt de waarde van de bijbel dan niet alleen iets persoonlijks?
Het is goed dat de bijbel persoonlijke waarde heeft, maar niet als jouw persoonlijke waardes de bijbel vormen.

Als Jezus in gelijkenissen spreekt, zegt Hj dit duidelijk, geeft Hij dit duidelijk aan. Als Jezus niet in gelijkenissen spreekt, is het ook duidelijk. Als Jezus tegen iemand zegt; je zonden zijn vergeven, is dit dan ook een metafoor?
Wat bedoelt Hij dan?

Persoonlijk lijkt het me heel moeilijk om alles in de bijbel als onzeker te beschouwen, of anders gezegd als waar te beschouwen, maar dan wel verdraaid op een eigen manier.

Je hebt gelijk als je hier tegen in brengt dat God groter is dan wij denken. Maar daarom juist geloof ik dat Hij sommige dingen heel duidelijk kan zeggen tegen ons. Dat Hij groter is, geeft niet aan dat Hij onbegrijpelijk voor ons wilt zijn. Soms wel, dan zijn we er niet aan toe.

Een leraar is een goede leraar als Hij het op het niveau van de kinderen kan uitleggen. Als een leraar volledig onbegrijpelijk gaat spreken tegen de kinderen en dan ook nog wil dat ze gaan leven naar zijn woord, is het dan nog een goede leraar? Een leraar groeit als het ware mee met de kinderen, natuurlijk weet hij meer, maar hij sproeit niet altijd direct al zijn kennis uit, omdat hij weet dat ze het nog niet zullen begrijpen. Een leraar probeert eerst simpele, aardse, dingen uit te leggen, en als de kinderen dat nog niet begrijpen, hoe zullen ze dan veel complexere dingen kunnen begrijpen?

Mijn vraag aan Enigma blijft dus:

Wat neem je wel aan als (universele) waarheid in de bijbel?

Alex wat bedoel je precies met die laatste vraag? Kun je een (1, alsjeblieft niet meer) voorbeeld geven van wat jij als een (universele) waarheid in de bijbel beschouwd zodat ik beter begrijp wat je bedoeld en je vraag goed kan benatwoorden?

Ik ga nadenken hoe ik je vragen zo goed mogelijk kan beantwoorden i.v.m. onze "taalbarrière" Enigma Icon_wink ik wil misverstanden zoveel mogelijk proberen te voorkomen zodat we niet langs elkaar heen praten.

groetjes

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Enigma Empty
BerichtOnderwerp: Re: Enigma   Enigma Icon_minitimevr okt 19, 2007 6:19 am

Ik kom er nu pas achter dat ik deze vraag nog niet beantwoord heb Embarassed ; dus dat doe ik nu maar dan alien:

Citaat :
Alex wat bedoel je precies met die laatste vraag? Kun je een (1, alsjeblieft niet meer) voorbeeld geven van wat jij als een (universele) waarheid in de bijbel beschouwd zodat ik beter begrijp wat je bedoeld en je vraag goed kan benatwoorden?

Wat ik ermee bedoel is het volgende: als ik de bijbel lees dan neem ik wat er staat aan als waarheid. Als er staat dat bijvoorbeeld iedereen heeft gezondigt, dan neem ik dat aan als waarheid, niet alleen als persoonlijke waarheid, in de zin dat ik het alleen op mijzelf betrek, maar ik geloof ook dat iedereen dan gezondigd heeft. En als er staat dat je via Jezus tot God kan komen, dat Jezus de weg is tot het koninkrijk van de hemel, dan geloof ik dat ook en dan neem ik ook aan dat dat ook voor andere mensen geldt. Ik hoop dat je nu iets beter snapt wat ik bedoel. Mijn vraag aan jou was dus; hoe kijk jij tegen de bijbel aan? Zie je het echt aan als door God geïnspireerd en als waarheid, en als de bijbel uitspraken doet over mensen in het algemeen, geloof je dat dan ook? Ergens schreef je dat je de bijbel ook een beetje ziet zoals de Rozenkruisers dat deden, namelijk meerdere lagen erin zien. Dit doe ik ook, in een verhaal van Jozef zie ik ook meerdere betekenissen, maar toch blijf ik geloven dat Jozef echt heeft bestaan en geleefd zoals opgeschreven staat in de bijbel.

Dan op je verzoek één universele waarheid uit de bijbel, k heb direct maar een 'lastige' uitgekozen, namelijk Mattheüs 7 vers 21:

"Niet iedereen die “Heer, Heer” tegen mij zegt, zal het koninkrijk van de hemel binnengaan, alleen wie handelt naar de wil van mijn hemelse Vader"
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Gesponsorde inhoud





Enigma Empty
BerichtOnderwerp: Re: Enigma   Enigma Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Enigma
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Algemeen :: Voorstel-topic-
Ga naar: