Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De ontwikkeling van het brein

Ga naar beneden 
2 plaatsers
AuteurBericht
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

De ontwikkeling van het brein Empty
BerichtOnderwerp: De ontwikkeling van het brein   De ontwikkeling van het brein Icon_minitimezo jul 22, 2007 5:27 am

Naar aanleiding van het volgende in een ander topic.



Rereformed schreef;
Citaat :
………Om enigszins vat te hebben op de machteloosheid heeft de mens rationeel denken uitgevonden en manieren om zijn bestaan te verbeteren…………

Ik reageerde met;

Citaat :
…………Om te beginnen heeft de mens niets uitgevonden maar is het rationeel denken waarmee hij (als alles goed gaat) geboren wordt………

Rereformed schreef daarop;
Citaat :
Natuurlijk heeft de mens van alles uitgevonden. Medicijnen tegen ziektes bijvoorbeeld. En met rationeel denken wordt een mens inderdaad geboren, maar een mens moet het wel degelijk ontwikkelen om er profijt van te hebben.

Het was even niet bij mij opgekomen dat “letterlijken” De ontwikkeling van het brein Icon_surprised soms niet in staat zijn een ander die niet is zoals zij te begrijpen want dan had ik kunnen bedenken dat Rereformed mijn reactie zou vertalen als zijnde dat ik letterlijk meen dat de mens nooit iets heeft uitgevonden terwijl ik aannam dat het toch duidelijk is dat ik het alleen maar over het rationele denken had en dat dìt geen uitvinding van de mens is.

Enfin, licht verbijsterd over zo een vreemde communicatiestoring (hoe zou het mogelijk zijn dat ik in deze tijd, vanachter mijn pc communicerend, terwijl de magnetron mijn warme hap klaar maakt kàn denken dat de mens nòòit iets heeft uitgevonden…………en hoe het mogelijk is dat iemand als Rereformed serieus geloofd dat dit zo zou kunnen zijn? het gaat mijn verstand ver te bovenDe ontwikkeling van het brein Icon_eek) maar ik vroeg mij wel af hoe de ontwikkeling van het brein, de menselijke hersenen eigenlijk is verlopen?

De wetenschappelijke ontwikkelingen, de kennis van nu, anno 2007 is eigenlijk de laatste eeuwen pas tot ons gekomen. Daarvoor zijn er 10.000den jaren verstreken van relatieve stilstand als het om de inventiviteit/creativiteit kortom het vermogen tot uitvinden gaat. Daarvoor zelfs 100.000den jaren van stilstand in de ontwikkeling volgens de (evolutietheorie). Immers de eerste mens had een klein brein en begon met wat speerpunten, grottekeningen, vuur maken en het wiel uitvinden en vervolgens gebeurde er heel erg lang bijzonder weinig.

De afgelopen paar duizend jaar (laten we zeggen ruim 6000 jaar -letterlijk- volgens de bijbel) zie je een in eerste instantie geen tot zeer trage ontwikkeling met een paar uitschieters. De bijbel beschrijft wat aan met name bouwkunst. De Romeinen en Grieken waren erg inventief in het bouwen ( zie voor een leuke opsomming The Life of Brian, de scene "but what did the Romans do for us?” en dan gebeurt er eeuwen lang weinig. Het uitvinden blijft beperkt tot het bouwen van ingenieuze bouwwerken maar op andere terreinen is er amper ontwikkeling.

Tot pak ‘m beet twee eeuwen terug en met name de afgelopen 100 jaar lijkt het alsof de inventiviteit van de mens in een stroomversnelling is geraakt. De kennis en wetenschappelijk ontwikkeling is gigantisch vergeleken met een eeuw geleden nogal begrijpelijk dat sommigen denken dat alles wat niet objectief wetenschappelijk is aan te tonen niet bestaat of kan bestaan.

Zijn we nou ineens slimmer geworden, zijn onze hersenen beter gaan werken, gebruiken we onze hersenen anders dan daarvoor, waarom hebben we de afgelopen twee eeuwen meer uitgevonden dan in die miljoenen of duizenden jaren daarvoor (afhankelijk van hoelang je aanneemt dat de mens bestaat). Wie heeft daar een verklaring voor?


Groet

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

De ontwikkeling van het brein Empty
BerichtOnderwerp: Re: De ontwikkeling van het brein   De ontwikkeling van het brein Icon_minitimezo jul 22, 2007 12:24 pm

Citaat :
Zijn we nou ineens slimmer geworden, zijn onze hersenen beter gaan werken, gebruiken we onze hersenen anders dan daarvoor, waarom hebben we de afgelopen twee eeuwen meer uitgevonden dan in die miljoenen of duizenden jaren daarvoor (afhankelijk van hoelang je aanneemt dat de mens bestaat). Wie heeft daar een verklaring voor?

Eén van de verklaringen is het zogenaamde "Flynn effect", dit is leesbaar in een kort artikeltje op deze site, ook deze site is interessant (lees vooral de tip;)). Het nadeel van deze verklaring is dat deze puur gerelateerd is aan de IQ test, en persoonlijk blijf ik mijn twijfels houden bij de IQ test. Maar goed, het is een mogelijke verklaring.

Zelf denk ik dat, in combinatie met de Flynn theorie, wij door alle gadgets die we krijgen, door internet, door de computer, veel beter in staat zijn informatie op te zoeken. Het brein krijgt daardoor denk ik minder de functie als opslaghouder van informatie, maar meer als netwerklegger. Ik denk dat door de toenemende mondialisering ons brein andere verbindingen legt, niet persé beter, maar misschien wel in sommige opzichten effectiever. Volgens mij zijn we veel ruimtelijker en visueler ingesteld qua denken dan een eeuw terug. Ook, en dat heeft minder met het brein zelf te maken, vinden er zogenaamde clustereffecten plaats, die ervoor zorgen dat plaatsen/gebieden steeds 'slimmer' worden. Een wel interessant artikel hierover kan je hier (pdf) vinden.

Toch denk ik zeker niet dat we onze 'voorouder' moeten onderschatten. Er zijn ook sterke aanwijzingen dat er culturen zijn geweest die behoorlijk complex en slim waren. Atlantis is natuurlijk één van deze legendes, en dient daarom ook voorzichtig te worden besproken, maar ik denk dat er wel een kern van waarheid in sommige legendes schuilt. Ook de Maya's en de Inca's stonden bekend als intelligente volkeren (dit wil niet zeggen dat ze geen domme dingen deden).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

De ontwikkeling van het brein Empty
BerichtOnderwerp: Re: De ontwikkeling van het brein   De ontwikkeling van het brein Icon_minitimezo jul 22, 2007 1:41 pm

Bedankt Alex,

jammer dat het allemaal in het Engels is want dat is voor mij inspannend lezen dus daar neem ik even de tijd voor De ontwikkeling van het brein Icon_wink

Ik ben benieuwd of er nog andere verklaringen zouden kunnen zijn voor de "technologisering"van onze wereld en de rol die ons denken, ons brein, daarin speelt. Onze kennis is enorm toegenomen maar nog steeds volgens mij zeer beperkt in verhouding met alles wat er te weten valtDe ontwikkeling van het brein Icon_eek

groet

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Erik
Gast




De ontwikkeling van het brein Empty
BerichtOnderwerp: Re: De ontwikkeling van het brein   De ontwikkeling van het brein Icon_minitimema jul 23, 2007 12:18 am

Enigma schreef:
Onze kennis is enorm toegenomen maar nog steeds volgens mij zeer beperkt in verhouding met alles wat er te weten valt
Zonder kennis van het "alles" is dit uiteraard een drogreden.
Terug naar boven Ga naar beneden
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

De ontwikkeling van het brein Empty
BerichtOnderwerp: Re: De ontwikkeling van het brein   De ontwikkeling van het brein Icon_minitimema jul 23, 2007 4:06 pm

Erik schreef:
Enigma schreef:
Onze kennis is enorm toegenomen maar nog steeds volgens mij zeer beperkt in verhouding met alles wat er te weten valt
Zonder kennis van het "alles" is dit uiteraard een drogreden.

Onzinnige opmerking die niets toevoegt aan het topic. De ontwikkeling van het brein Icon_rolleyes Het is vrij simpel vast te stellen dat onze kennis zeer beperkt is, in de medische wetenschap bijvoorbeeld is men zich er prima van bewust dat de kennis die we nu bezitten weliswaar aanzienlijk is maar dat er veel meer is dat wij niet weten. De ontdekking van DNA maakt bijvoorbeeld veel duidelijk maar verklaard amper het waarom, in die zin dat het bijvoorbeeld duidelijk is dat een specifiek gen(defect) A, ziekte/aandoening AAA teweeg brengt maar waarom het gen(defect) dat doet en hoe dat gen(defect) zo ontstaan is, wordt daarmee niet verklaard.

Dat we niet kunnen bepalen wat en hoe groot exact het "alles" is zolang we niet kennis van dat "alles" hebben is correct, net doen alsof we dùs over voldoende kennis beschikken om goed te kunnen oordelen is m.i. je kop in het zand steken en vluchten voor de realiteit dat onze kennis beperkt is. Maar goed van mij mag iedereen (ikzelf incluis) zich vastklampen aan imaginaire zekerheden.De ontwikkeling van het brein Icon_lol

Groet

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De ontwikkeling van het brein Empty
BerichtOnderwerp: Re: De ontwikkeling van het brein   De ontwikkeling van het brein Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De ontwikkeling van het brein
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Bijbel en wetenschap-
Ga naar: