Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 De aardige atheïst

Ga naar beneden 
+2
Enigma
Alex
6 plaatsers
AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimezo jul 22, 2007 8:38 am

Wat moet een christen doen om eeuwig leven te krijgen? De geboden onderhouden? God liefhebben met alles wat in hen is en de 'naaste' liefhebben als hemzelf? Geloven in Jezus Christus en dan eeuwig leven krijgen. Maar wat houdt rechtvaardiging dan in? En wie is in hemelsnaam de 'naaste'?

Ontdek het in dit verhaaltje over de aardige atheïst...

Er was eens iemand 's nachts onderweg op de snelweg richting Amsterdam. Onderweg echter kwam hij in aanraking met een vrachtwagen en raakte van de weg af. De vrachtwagen reed door zonder dat diegene het kenteken had kunnen lezen. Gelukkig was het rustig op de snelweg en werden er geen andere auto's geraakt en kon de man de auto gedeeltelijk in de berm en gedeeltelijk op de vluchtstrook manouvreren. Maar deze man zat wel in de problemen, hij had geen mobiel bij zich en hij had twee kleine kinderen bij zich in de auto, dus hij kan ook niet gemakkelijk naar het dichtsbijstzijnde ANWB-paal lopen. Bovendien stortregende het. Het ergste was nog wel dat de man bij de botsing met zijn hoofd tegen de vooruit was aangeklapt waardoor hij verwond was en waarschijnlijk ook een flinke hersenschudding had opgelopen. Terwijl zijn kinderen begonnen te huilen probeerde de man aandacht te trekken van voorbijgaande auto's. Aangezien het niet druk was kwamen er slechts enkele auto's voorbij.

In de eerste auto die voorbij kwam zat een evangelische christen, waarschijnlijk type EO, aangezien deze auto niet alleen een visje achterop had, maar ook eentje boven het dashboard had bungelen. De christen zag de man met zijn kinderen, maar reed maar snel door. Ik moet ergens naar toe, ik moet morgenochtend in de kerk zijn in A'dam dacht hij en ik kan het me niet veroorloven om te stoppen. Bovendien, de man zag er niet erg jofel uit en stel je voor dat hij mij kwaad doet. De man keek snel weer vooruit en reed strak voorbij de verongelukte auto. Hij deed alsof hij het niet zag.

De tweede auto die voorbij kwam was gevuld met vrijgemaakte christenen. Ze zagen de man en zijn huilende kinderen en zagen de verongelukte auto, maar ook deze mensen reden vrolijk voorbij de man. De gedachte om te stoppen en hulp te verlenen kwam nog geeneens bij hun op.

In de derde auto bevond zich een uitgesproken atheïst, die 's nachts had gewerkt en richting huis reed. Hij was moe en verlangde ernaar om in bed te liggen. Maar toen zag hij de verongelukte auto met de man en kinderen. Onmiddelijk kreeg deze man medelijden met ze, parkeerde zijn auto in de berm, en stapte uit om de man te helpen. Ook hij had geen mobiel bij zich, maar hij had wel een EHBO-kit liggen, verbond het hoofd van de man, en bood aan om naar de dichtsbijzijnde ANWB-paal te lopen. Hij wachtte tevens totdat hulp gearriveerd was en de man + kinderen veilig onderweg waren naar het ziekenhuis.

Wie van deze drie is nu de naaste van de verongelukte man?

Duidelijk de aardige atheïst. Dat is dus wat de christen voortaan net zo moet doen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Enigma

Enigma


Aantal berichten : 145
Leeftijd : 66
Woonplaats : Amsterdam
Registration date : 18-07-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimezo jul 22, 2007 1:48 pm

Het bijbelse verhaal van de barmhartige Samaritaan in een modern jasje? De aardige atheïst Icon_lol

Maar klopt het wel? Is bepalen wie je naaste is afhankelijk van wat die ander voor jou doet? Of zijn er ook andere mogelijkheden? Kan een vijand, iemand die jou slecht gezind, is om wat voor reden dan ook, toch je naaste zijn?

Groet

Enigma
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimezo jul 22, 2007 3:09 pm

Zoals ze in het Engels zeggen: Keep your friends close, but your enemies closer...
Vijanden kunnen (en moeten) respect voor elkaar hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimevr aug 31, 2007 3:34 pm

Kheops schreef:
Zoals ze in het Engels zeggen: Keep your friends close, but your enemies closer...
Vijanden kunnen (en moeten) respect voor elkaar hebben.

vrede sluit je met je vijanden. Da's moeilijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimeza sep 01, 2007 4:39 am

Enigma schreef:
Maar klopt het wel? Is bepalen wie je naaste is
afhankelijk van wat die ander voor jou doet? Of zijn er ook andere
mogelijkheden? Kan een vijand, iemand die jou slecht gezind, is om wat
voor reden dan ook, toch je naaste zijn?

Het verhaal van de barmhartige samaritaan, te vinden in Lucas 10, verzen 25 tot en met 36, was een antwoord van Jezus op de vraag wat een wetgeleerde. Deze wetgeleerde (vandaag zou hij misschien theoloog genoemd worden) vroeg eerst wat hij moets doen om deel te krijgen aan het eeuwige leven en het bleek dat hij zelf daar het antwoord op wist (God liefhebben met alles in je en je naaste als jezelf) Maar toen wilde de wetgeleerde zichzelf rechtvaardigen en vroeg hij wie zijn naaste was. En toen kwam Jezus met het verhaal van de samaritaan. Aan het einde zegt Jezus:

Citaat :
Wie van deze drie is volgens u de naaste geworden van het slachtoffer van de rovers?’ De wetgeleerde zei: ‘De man die medelijden met hem heeft getoond.’ Toen zei Jezus tegen hem: ‘Doet u dan voortaan net zo.’

Tijdens de bergrede (Matteüs 5) zegt Jezus ook: "als jullie gerechtigheid niet groter is dan die van de
schriftgeleerden en de Farizeeën, zullen jullie zeker het koninkrijk
van de hemel niet binnengaan"

Kheops schreef:
Zoals ze in het Engels zeggen: Keep your friends close, but your enemies closer...
Vijanden kunnen (en moeten) respect voor elkaar hebben.

Die engelse uitdrukking is er om aan te geven dat je je vijanden dichtbij moet hebben zodat je ze goed in de gaten kunt houden, omdat je anders een dolkstoot in de rug niet ziet aankomen. Dit is niet zozeer uit respect, dan wel uit eigenbelang.

collegavanErik schreef:
vrede sluit je met je vijanden. Da's moeilijk.

Inderdaad. 'Gelukzalig zijn dan ook de vredestichters'. De bijbel spoort ons aan om niet alleen respect te tonen voor je vijanden, maar zelfs om ze lief te hebben en voor ze te bidden. Jezus zegt het zelf zo:

"Jullie hebben gehoord dat gezegd werd: “Je moet je naaste liefhebben en je vijand haten.” En ik zeg jullie: heb je vijanden lief en bid voor wie jullie vervolgen, alleen dan zijn jullie werkelijk kinderen van
je Vader in de hemel. Hij laat zijn zon immers opgaan over goede en
slechte mensen en laat het regenen over rechtvaardigen en
onrechtvaardigen. Is het een verdienste als je liefhebt wie jou liefheeft? Doen de tollenaars niet net zo? En als jullie alleen je broeders en zusters
vriendelijk bejegenen, wat voor uitzonderlijks doe je dan? Doen de
heidenen niet net zo? Wees dus volmaakt, zoals jullie hemelse Vader volmaakt is."
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimeza sep 01, 2007 5:33 pm

collegavanerik schreef:
Kheops schreef:
Zoals ze in het Engels zeggen: Keep your friends close, but your enemies closer...
Vijanden kunnen (en moeten) respect voor elkaar hebben.

vrede sluit je met je vijanden. Da's moeilijk.

Ik heb het niet over vrede ... maar over respect Wink
Terug naar boven Ga naar beneden
Think




Aantal berichten : 15
Leeftijd : 53
Registration date : 09-07-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimedi sep 18, 2007 12:17 pm

Maar wat dit verhaal van Jezus dus laat zien, is dat het niet uitmaakt wat je gelooft maar wat je doet. De Samaritaan uit de Bijbel had het verkeerde geloof, volgens de joden, ze offerden niet in de tempel maar op een berg in Samaria en werden door de joden gemeden als de pest. Maar de Samaritaan deed wel wat goed was.

De atheïst van Alex gelooft niet in Jezus (niet in de zin dat Jezus goddelijk of de verlosser zou zijn) of God, maar doet wel wat goed is. Daar kan ik mij wel in herkennen: ik geloof niet, maar probeer wel goed te doen (en heb geen hemelse beloning nodig om dat te willen doen). En als iemand die probeert te leren om om te zien naar elkaar, geloof ik misschien wel in Jezus. Al zal ik het nooit eens zijn met zijn idee dat wie het niet met hem eens is de hel wacht "waar het geween zal zijn en het tandengeknars".

Alex: bedankt voor dit mooie gebaar richting de atheïstische medemens.

Overigens, tot slot: ik denk dat ik nog Alex impliceren dat je een goed mens bent, als en omdat je atheïst bent. Ikzelf zou willen stellen, dat goede karaktertrekken en goed gedrag niet gerelateerd zijn aan iemands geloof: je hebt gelovigen die voedselbanken opzetten, je hebt gelovigen die zich in een wolkenkrabber storten. Je hebt atheïsten die bij een voedselbank vrijwilliger worden, je hebt atheïsten die Stalin heten. Het is allemaal mogelijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Ernst

Ernst


Aantal berichten : 34
Registration date : 20-06-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimedi sep 18, 2007 12:52 pm

Think schreef:
Maar wat dit verhaal van Jezus dus laat zien, is dat het niet uitmaakt wat je gelooft maar wat je doet. De Samaritaan uit de Bijbel had het verkeerde geloof, volgens de joden, ze offerden niet in de tempel maar op een berg in Samaria en werden door de joden gemeden als de pest. Maar de Samaritaan deed wel wat goed was.

De atheïst van Alex gelooft niet in Jezus (niet in de zin dat Jezus goddelijk of de verlosser zou zijn) of God, maar doet wel wat goed is. Daar kan ik mij wel in herkennen: ik geloof niet, maar probeer wel goed te doen (en heb geen hemelse beloning nodig om dat te willen doen). En als iemand die probeert te leren om om te zien naar elkaar, geloof ik misschien wel in Jezus. Al zal ik het nooit eens zijn met zijn idee dat wie het niet met hem eens is de hel wacht "waar het geween zal zijn en het tandengeknars".

Alex: bedankt voor dit mooie gebaar richting de atheïstische medemens.

Overigens, tot slot: ik denk dat ik nog Alex impliceren dat je een goed mens bent, als en omdat je atheïst bent. Ikzelf zou willen stellen, dat goede karaktertrekken en goed gedrag niet gerelateerd zijn aan iemands geloof: je hebt gelovigen die voedselbanken opzetten, je hebt gelovigen die zich in een wolkenkrabber storten. Je hebt atheïsten die bij een voedselbank vrijwilliger worden, je hebt atheïsten die Stalin heten. Het is allemaal mogelijk.


Driewerf amen!

Ernst
Terug naar boven Ga naar beneden
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitimedi sep 18, 2007 2:18 pm

Kheops schreef:
collegavanerik schreef:
Kheops schreef:
Zoals ze in het Engels zeggen: Keep your friends close, but your enemies closer...
Vijanden kunnen (en moeten) respect voor elkaar hebben.

vrede sluit je met je vijanden. Da's moeilijk.

Ik heb het niet over vrede ... maar over respect Wink

ik wel. Als ik alleen respect heb voor hangjongeren blijft het een puinhoop. Vrede is compromissen sluiten, wederzijds: ik verdraag wat geluidsoverlast, zij ruimen hun troep op.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





De aardige atheïst Empty
BerichtOnderwerp: Re: De aardige atheïst   De aardige atheïst Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
De aardige atheïst
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Moeilijke vragen rondom geloof en de bijbel-
Ga naar: