Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Ieder religie is in beginsel irrationeel?!

Ga naar beneden 
5 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Iedere religie is in beginsel irrationeel
Mee eens omdat;
Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_lcap75%Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_rcap
 75% [ 3 ]
Mee oneens omdat;
Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_lcap0%Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_rcap
 0% [ 0 ]
Deels mee eens omdat;
Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_lcap0%Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_rcap
 0% [ 0 ]
Deels mee oneens omdat;
Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_lcap25%Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_rcap
 25% [ 1 ]
Weet niet omdat;
Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_lcap0%Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Vote_rcap
 0% [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 4
 

AuteurBericht
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ieder religie is in beginsel irrationeel?!   Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Icon_minitimewo aug 29, 2007 9:28 am

Alex schreef:

En hoe kunnen we al helemaal een waardeoordeel erover vellen als ons denken niets anders is dan een neurofysiologisch procesje? Als waarheid niets anders is dan door de evolutie overgedragen nuttige instrumenten/opvattingen, hoe kan je dan beweren dat geloven irrationeel is?

Waarom heb je een onzichtbare vriend nodig? Zijn mensen niet goed genoeg?
Terug naar boven Ga naar beneden
dijkmart




Aantal berichten : 42
Registration date : 27-07-07

Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ieder religie is in beginsel irrationeel?!   Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Icon_minitimedo aug 30, 2007 1:28 am

Alex schreef:
En nu neem ik een grote sprong naar de oorsprong;

A-theïsten geloven dat het universum per toeval is ontstaan (nu maak ik waarschijnlijk een aantal mensen een beetje boos, maar wat is het dan?)

Theïsten geloven dat de wereld is ontstaan door God
Mja, als je het ontstaan van de wereld als uitgangspunt wilt nemen is dit wel een goed voorbeeld van het onderscheid denk ik ja.

Met andere woorden zeg je volgens mij:
atheisten geloven niet dat het universum is ontstaan door een externe kracht.
Theisten geloven wel dat het universum is ontstaan door een externe kracht.

Aangezien in principe deze stellingen nooit honderd procent bewijsbaar zijn, is het standpunt van de atheist rationeler, omdat deze geen onbewezen entiteiten aanneemt(zoals een externe kracht), terwijl de theist dat wel doet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ieder religie is in beginsel irrationeel?!   Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Icon_minitimedo aug 30, 2007 2:17 am

Als het universum eeuwig zou zijn, wat overigens niet mogelijk is (als je geïnteresseerd bent waarom niet, dan praat ik daar graag over), dan heeft de atheïst een rationeler standpunt ja. Maar als het universum ergens, waar dan ook, een begin heeft gehad, dan is de theïst redelijker in zijn veronderstellingen dat er een externe kracht bij komt kijken. Of simpeler gezegd; noem het een oorzaak

Alles wat een begin heeft, heeft een oorzaak.

Je schrijft dat een atheïst rationeler is, omdat deze geen onbewezen entiteiten aanneemt. Dit is Descarties denken ten top (alleen absolute zekerheden aannemen als waar). Een atheïst gelooft per definitie niet in een God, en dus ook niet dat God het universum ('one [spoken] sentence') gemaakt heeft. God is out of the question. En nu heeft de atheïst een probleem;

1) Of hij weet het gewoon niet waardoor deze wereld tot stand is gekomen. Hij weet alleen dat het niet God is

2) Of hij denkt dat het kosmische evolutie is

3) .... (vul zelf in)

Als het kosmische evolutie is, dan evolueert het universum zonder doel, zit er geen intelligentie achter. Dit klinkt heel clichématig, ik weet het, maar dit is wel de core van de kosmische evolutie (overigens heeft hij dan ook in het nadeel dat de kosmische evolutie erop wijst dat er een beginpunt is geweest).

God is iets voor de mensen die een 'onzichtbare vriend nodig hebben', aldus de rasatheïst.

Ik zeg dan; als je hersenen zijn op grond van een toevalsproces, hoe weet je dan dat het waar is wat jij zegt? De rede is misschien heel nuttig om te overleven, maar wie zegt dat het in een later stadium nog nodig is dan? Werkelijke atheïsten moeten geloven dat denken niets anders is dan een chemisch procesje in hun hoofd. Waarom zou dit proces betrouwbaar zijn? Omdat het nuttig is gebleken in de evolutie?

Ik zit overigens ook met een probleem, ik wil zo graag bewijzen dat God bestaat, maar dat lukt me niet met argumenteren, dat is iets wat ik al ontdekt heb. Ik probeer mensen steeds te vertellen hoe IK God ervaar, hoe mijn relatie is met Hem, hoe ik tegen dingen aankijk, maar ik heb ontdekt dat ik daardoor mensen niet zozeer naar God toebreng, maar eerder de aandacht naar mijzelf toe trek.

Daarom staat nog steeds de uitdaging open die ik een hele tijd geleden heb gemaakt; als je wilt weten of er een God is; stop dan even met Hem zoeken op het internet en vraag het Hem gewoon eens. Trek eens een keer die oude bijbel uit de kast en ga zelf eens op zoek ipv allemaal internet'guru's' te zoeken. Wat is je motivatie om überhaupt op dit forum te komen? (van jou Dijkmart weet ik het wel redelijk)

Als je op zoek bent naar God, dan zul je Hem zeker kunnen zien in de mensen om je heen die ook geloven. Maar in the end draait het niet om wat ik geloof, want als jij gelooft dat ik iets goeds geloof is dat geen reddend geloof. Geloof is iets tussen de mens en God. Het is een relatie, en als je een leuk meisje hebt onmoet, dan gebeurt het natuurlijk wel vaak dat je eerst anderen gaat vragen hoe ze is en ga je met anderen over haar praten, maar uiteindelijk zul je toch zelf op haar af moeten stappen. Anders krijg je nooit een relatie. Dit voorbeeld is overigens gebrekkig, want God is meer op zoek naar jou dan jij naar Hem.

Mijn uitdaging is dus om werkelijk op zoek te gaan naar God zelf. Vraag God of Hij zichzelf wilt laten zien aan je.

De tweede uitdaging die ik nog heb liggen is de volgende:

Maak eens een lijstje met 10 argumenten waarom je zou 'moeten' geloven in God en maak een lijstje met 10 argumenten waarom je niet zou geloven in God. Denk er goed over na. Het gaat hier niet om algemene dingen ofzo, maar om jou persoonlijk. Wat voor voordeel heeft geloven tov niet-geloven? Wat voor nut heeft niet-geloven tov geloven?

Ik probeer hier niet kant en klare antwoorden steeds te geven, maar ik probeer te laten zien dat je wel degelijk met rede kan geloven, en hoewel dat af en toe niet altijd goed uit de verf komt, in the end ben ik een mens en is God God.

Als je geïnteresseerd bent in religie, dan kan je beter ergens anders heen gaan.

Maar neem de uitdaging eens aan en kijk wat er dan gebeurt. Do you want to take the red pill, or the blue one? Do you want to stay living a lie, or do you want to see how deep the rabbit hole goes? It is your choice. Free will.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
dijkmart




Aantal berichten : 42
Registration date : 27-07-07

Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ieder religie is in beginsel irrationeel?!   Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Icon_minitimedo aug 30, 2007 2:44 am

Je gaat nu wel een beetje offtopic, maar ik zal er 1 keertje op in gaan, op zich vind ik het wel interessant, maar als je hier verder op door wilt kun je misschien beter een ander topic openen of me een pm sturen, dan kunnen we op die manier verder discussieren.

Het ging namelijk alleen over het uitgangspunt van de atheis of de theist.

Over je opties(ik ging er inderdaad vanuit dat het universum geen begin had, big bang enzo, omdat ik een keer een boek van stephen hawking heb gelezen en omdat mij op de middelbare school de wet van behoud van energie geleerd is, als jij iets anders vind kun je me dat pmen).

Optie A van de atheist is nog altijd rationeler dan een onbewijsbare entiteit erkennen. Optie B weet ik niet hoe rationeel dat is omdat ik niet weet wat kosmische evolutie is, als dat is dat dingen evolueren zonder doel dan vind ik dat behoorlijk rationeel.

Over de betrouwbaarheid van je hersenen kan ik kort zijn: je neemt nu gewoon een sceptische houding aan. Als je op die toer gaat denken kom je nergens, dan kun je net zo goed aannemen dat er helemaal niets bestaat en dat alles wat ervaren wordt een illusie is(matrix stijl, maar dan zonder pil om te ontsnappen). Dat je hersenen een chemisch proces zijn betekent geenszins dat ze onbetrouwbaar zijn. Als ze al onbetrouwbaar zouden zijn, dan zouden we daar nooit achter kunnen komen omdat we geen rationaliteit kennen, en daarmee ook geen waarheid meer van onwaarheid kunnen onderscheiden.

Over de rest van je verhaal, over god zoeken enzo, ik heb de bijbel gelezen, ik heb de koran gelezen, ik heb zelfs een beetje theologie gestudeerd, ik heb met tal van gelovigen gesproken, ik heb tot een jaar geleden altijd gebeden, met andere woorden, ik heb het een kans gegeven. Maar het is gewoon niets voor mij.

Over je tweede uitdaging, het onderscheid tussen mijn persoonlijke interesse en maatschappelijke onderwerpen is heel klein. Ik ben me ervan bewust dat al mijn meningen en handelingen in zekere zin van invloed zijn op de totale samenleving. Ik ben wel van mening dat geloof voor bepaalde mensen goed is, maar dan vooral om psychologische redenen, geen ontologische.

Nogmaals, als je over opties a en b door wilt gaan kan dat in dit topic, als je op iets anders van wat ik gezegd heb wilt reageren, doe dat dan het liefst via pm, het is voor enigma ook niet leuk als haar topic uit zijn voegen wordt gerukt Smile .
Terug naar boven Ga naar beneden
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ieder religie is in beginsel irrationeel?!   Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Icon_minitimedo aug 30, 2007 4:54 pm

Alex schreef:
Als het universum eeuwig zou zijn, wat overigens niet mogelijk is (als je geïnteresseerd bent waarom niet, dan praat ik daar graag over), dan heeft de atheïst een rationeler standpunt ja. Maar als het universum ergens, waar dan ook, een begin heeft gehad, dan is de theïst redelijker in zijn veronderstellingen dat er een externe kracht bij komt kijken. Of simpeler gezegd; noem het een oorzaak

Alles wat een begin heeft, heeft een oorzaak.

Je schrijft dat een atheïst rationeler is, omdat deze geen onbewezen entiteiten aanneemt. Dit is Descarties denken ten top (alleen absolute zekerheden aannemen als waar). Een atheïst gelooft per definitie niet in een God, en dus ook niet dat God het universum ('one [spoken] sentence') gemaakt heeft. God is out of the question. En nu heeft de atheïst een probleem

De tweede uitdaging die ik nog heb liggen is de volgende:

Maak eens een lijstje met 10 argumenten waarom je zou 'moeten' geloven in God en maak een lijstje met 10 argumenten waarom je niet zou geloven in God. Denk er goed over na. Het gaat hier niet om algemene dingen ofzo, maar om jou persoonlijk. Wat voor voordeel heeft geloven tov niet-geloven? Wat voor nut heeft niet-geloven tov geloven?

Maar neem de uitdaging eens aan en kijk wat er dan gebeurt. Do you want to take the red pill, or the blue one? Do you want to stay living a lie, or do you want to see how deep the rabbit hole goes? It is your choice. Free will

Het heelal heeft geen begin, het begin is een singulariteit.

De "god" die de natuurwetten instand houdt (als die er al mocht zijn) bemoeit zich niet met het stofje aarde. 1 supernova in de buurt en de hele aarde is uigestorven door de intense gammastraling, we mogen van geluk spreken dat we er nog zijn, met onze godsdienstoorlogen.

Pascal's weddenschap gaat niet op, er is keus uit vele goden, je hebt met de stamgod van israel statistisch gezien de verkeerde gekozen.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ieder religie is in beginsel irrationeel?!   Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Icon_minitimevr aug 31, 2007 9:40 am

Alex schreef:


God is out of the question. En nu heeft de atheïst een probleem;

1) Of hij weet het gewoon niet waardoor deze wereld tot stand is gekomen. Hij weet alleen dat het niet God is

2) Of hij denkt dat het kosmische evolutie is

3) .... (vul zelf in)

Eigenlijk zijn probleem 1 en 2 gelijk, in beide gevallen weet je niet waardoor alles ontstaan is.
Dat is dan een vraag waar we geen antwoord op hebben. Maar uit de vele topics op dit forum blijkt dat jij op heel veel vragen geen antwoord hebt, dus wat is je probleem? In een eerdere topic


Citaat :
Maak eens een lijstje met 10 argumenten waarom je zou 'moeten' geloven in God en maak een lijstje met 10 argumenten waarom je niet zou geloven in God. Denk er goed over na. Het gaat hier niet om algemene dingen ofzo, maar om jou persoonlijk. Wat voor voordeel heeft geloven tov niet-geloven? Wat voor nut heeft niet-geloven tov geloven?
Dit lijkt al weer een beetje op wat m'n ANW (algemene natuurwetenschappen, voor degene die al een poos van school is) leraar zei over het atheisme versus christendom. Hij beschreef de gevolgen van het atheistische wereldbeeld: je doet alleen maar goed tegenover anderen om er zelf beter van te worden, alles komt voort uit egoisme, en je kunt moorden wanneer je wil want de medemens bestaat enkel uit chemische stoffen en reacties. Het christendom daarentegen levert een hoop positieve dingen op.
Sorry hoor, maar daar kan ik echt niets mee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Ieder religie is in beginsel irrationeel?!   Ieder religie is in beginsel irrationeel?! - Pagina 2 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Ieder religie is in beginsel irrationeel?!
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Weg met religie!

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Geloof algemeen-
Ga naar: