Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

10 vragen voor elke intelligente Christen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Erik
Gast

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   do aug 16, 2007 1:50 am

Dijkmart schreef:
Nu vraag je mij eigenlijk om jouw stelling(babies doden is slecht) te beargumenteren. Dat zal ik bij deze doen, maar ik moet wel zeggen dat het me van je tegen valt dat je zelf geen argumenten kon noemen.
Nu snap je waarom de discussie zinloos is.
Terug naar boven Go down
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   do aug 16, 2007 2:41 am

Wat die vragensteller betreft...

Hij noemt ons christenen bekrompen en irrationeel, maar ondertussen heeft hij zelf de 'persoonlijke aanval' (drogreden) om elk argument van tevoren van de hand te doen met de smoes: 'je gaat vreemde argumenten bedenken om het goed te praten'. Dat is nou niet echt rationeel en eerlijk.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   do aug 16, 2007 9:03 am

Sion schreef:

Hij noemt ons christenen bekrompen en irrationeel, maar ondertussen heeft hij zelf de 'persoonlijke aanval' (drogreden) om elk argument van tevoren van de hand te doen met de smoes: 'je gaat vreemde argumenten bedenken om het goed te praten'. Dat is nou niet echt rationeel en eerlijk.

Het kan ook ervaring zijn. Maar aan jou de uitdaging om te laten zien dat hij er naast zit en dat er wel rationele antwoorden zijn.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Enigma

Aantal berichten : 145
Leeftijd : 60
Registration date : 18-07-07

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   do aug 16, 2007 10:10 am

esperanza schreef:
Sion schreef:

Het kan ook ervaring zijn. Maar aan jou de uitdaging om te laten zien dat hij er naast zit en dat er wel rationele antwoorden zijn.

Moet je maar zin in hebben, iemand begint een discussie of steld zogenaamd vragen maar bepaald vooraf het kader waarbinnen jij mag zelfs moet antwoorden. Op fora gaat zo een type vervolgens dan verontwaardigd of beledigd lopen doen als je dat spelletje niet meespeelt. Het vervelende van dit type anti-gelovigen is dat ze de bekeringsdrang en de tunnelvisie van een Jehova Getuige hebben.Evil or Very Mad

Van Erik ben ik eindelijk verlost geen stupide haatreacties op mijn bijdrages meer van dit Grote Licht, Hoera cheers cheers cheers cheers cheers Die het nooit alleen af kan en als erg geen vrindjes zijn dan maar je vrouw die je oh wonder zowaar ook al gelijk geeft..........aaaach z'n Truusje zegt het ooooook, nou dan zal het wel zo wezen, he jochie. Fijn dat je zo bevestigd word, we weten hoe hard je het nodig hebt.Razz

Jij hebt vanaf dat je bent gaan reageren op mij postings geen enkel argument gegeven, geen enkele inhoudelijke reactie gegeven en bent alleen maar aan het afzeiken geweest vanuit je vooringenomenheid en je vooroordelen. Zodra ik je die bal terugkaatste ben je aan het jammeren geslagen omdat je daar blijkbaar niet tegen kan. Razz Je laatste "reactie"op mijn posting is niets als een afzeikstuk en ook weer geen enkel inhoudelijk argument in te bekennen. Diezelfde tatctiek pas je toe in de discsusie met Dijkmart, een hoop roepen, allerlei stellingen poneren maar inhoudelijk met argumenten onderbouwen is er niet bij, dat is blijkbaar te moeilijk en als de discussie niet naar je zin gaat begin je te roepen dat Dijkmart wel een vermomde Christen zal zijn of probeer je middels de ervaringen in je priveleven hem monddood te maken.

Het ga je goed, als jij niet reageerd op mijn postings doe ik dat ook niet meer op de jouwe. Blijf je echter mijn woorden als een kapstok gebruiken om jouw persoonlijke frustraties aan op te hangen dan krijg je een respons. Twisted Evil

Zalig zijn de armen van geest.

Doei,

Enigma cheers
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Kitty

Aantal berichten : 59
Registration date : 16-06-07

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   do aug 16, 2007 11:04 am

Enigma schreef:
[Over goed en kwaad en het defineren daarvan, dat is helemaal afhankelijk van waar en in welke cultuur je op deze wereld je bevind. In sommige Islamitische delen van de wereld is het iets goeds om jezelf op te blazen en zoveel mogelijk anderen ook te doden daarbij maar in ander delen van de wereld ziet men dat als iets kwaads.

Ik denk dat er ook in die "islamitische delen van de wereld" zat mensen te vinden zijn die het jezelf opblazen ook als kwaad zien.

Citaat :
De ene vind vrijheid om te trouwen met wie je wilt als iets goeds de ander als iets slechts.

Ik geloof niet dat je dat zo kan stellen, dat men trouwen met wie je wilt als iets slechts gezien wordt. Men ziet alleen meer voordelen bij het trouwen binnen familie of clan-verband. Dus dit argument kun je niet gebruiken voor wat iemand goed of slecht vindt.

Citaat :
De aanhaling van de holocaust .......... miljoenen vonden de ideologie goed en het doden van Joden wel best inclusief niet-nazis zoals de Amerikanen die al vanaf 1942 wisten wat er in de kampen gebeurde. Pas later werd dat door de machten als iets kwaads gezien.

Hierbij denk ik ook dat niet pas 'later' er al hele grote groepen waren die dit absoluut als slecht zagen. Dus ook hier is er geen spraken dat 'men' de holocaust eerst goed en later slecht vond.

Citaat :
Wie meent te kunnen zeggen "ik weet het verschil tussen goed en kwaad" is een beetje cyclops

Er zijn 'gelukkig' in 'alle tijden' weldenkende mensen geweest die héél goed op de hoogte waren van wat goed en slecht was. Als dat namelijk niet zo was geweest had geen enkel slecht ( bijvoorbeeld de inquisitie, de holocaust, het vermoorden van mensen, apartheid of noem maar iets slechts) ooit tot iets goeds kunnen veranderen. En zou het altijd slecht zijn gebleven.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Enigma

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   do aug 16, 2007 1:16 pm

Bedankt Kitty voor het aanbrengen van de nuance. Je hebt gelijk dat het daaraan ontbrak, liet me meespelen in het zwart/wit denken van anderen, dom foutje van mij. Natuuelijk geld het niet voor iedereen overal en is het niet zo zwart/wit als ik beschreef.

Citaat :
Ik geloof niet dat je dat zo kan stellen, dat men trouwen met wie je wilt als iets slechts gezien wordt. Men ziet alleen meer voordelen bij het trouwen binnen familie of clan-verband. Dus dit argument kun je niet gebruiken voor wat iemand goed of slecht vindt.

Ik heb heel wat Moslims in Nederland gehoord en gesproken die vinden dat onze mores waaronder de vrijheid te trouwen met wie je wilt als een kwaad beschouwen, als iets wat tot ellende en narigheid leid en absoluut niet goed te praten is. De "westerse losse ,oraal"tov seksualiteit wordt daar direct aan gelinkt door deze mensen. In hun ogen is het niet het goede om te doen maar het verkeerde ergo iets kwaads.

Citaat :
Hierbij denk ik ook dat niet pas 'later' er al hele grote groepen waren die dit absoluut als slecht zagen. Dus ook hier is er geen spraken dat 'men' de holocaust eerst goed en later slecht vond

De meerderheid vond de holocaust terwijl deze plaatsvond geen probleem en dat is gewoon een (statistisch) bewezen feit. Het was een minderheid die de vervolging, het wegbrengen en uiteindelijk vermoorden van miljoenen mensen niet acceptabel vonden maar zij waren een zwijgende minderheid. Een nog veel kleinere groep pleegde verzet tegen deze praktijken.

Citaat :
Er zijn 'gelukkig' in 'alle tijden' weldenkende mensen geweest die héél goed op de hoogte waren van wat goed en slecht was. Als dat namelijk niet zo was geweest had geen enkel slecht ( bijvoorbeeld de inquisitie, de holocaust, het vermoorden van mensen, apartheid of noem maar iets slechts) ooit tot iets goeds kunnen veranderen. En zou het altijd slecht zijn gebleven.

Nee niet helemaal, ik denk dat in ieder plaats en/of tijd verschillende mensen verschillende belangen hadden en dat soms de belangen van de ene groep wat wij als slecht beoordelen prevaleerden en soms die wij goed noemen. Als Hitler niet verloren had vonden wij nu misschien het ideaal van het Germaanse ras volkomen aanvaardbaar en het een goede zaak om alles en iedereen die daar niet mee in overeensteemming was uit de maatsachappij te plaatsen en tenslotte te doden. Crying or Very sad Zie Noord-Korea en ander dictaturen om te zien hoe goed en kwaad bepaald word door de cultuur, tijd en onder wiens macht men leeft. Mensen zijn in principe kuddedieren en nemen die waarden en normen over die de meerderheid aanhangt.

De "nobelheid" die jij de mens toekent is een romantisch ideaal volgens mij, net zoals bijvoorbeeld het geloof in altruïsme en gebaseerd op een misvatting van wat en wie de mens is.

Kortom, in het algemeen gesteld is het de meerderheid en/of de machthebber (wat vaak samen gaat;) ) die bepaald wat goed en wat slecht/kwaad is. Het is de meerderheid die de moraal bepaald. Wij ( de maatschappij in het algemeen) vinden de bio-industrie nu maatschappelijk gezien aanvaardbaar, dus "een goed", maar over 100 jaar zal men ons misschien als kwade barbaren beschouwen vanwege onze omgang met (slacht)dieren.

Groet

Enigma
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
collegavanerik

Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   do aug 16, 2007 3:30 pm

Enigma schreef:

De meerderheid vond de holocaust terwijl deze plaatsvond geen probleem en dat is gewoon een (statistisch) bewezen feit.

Heb je daar een bron voor? Waren er enquetes?

lees dit eens
http://www.nieuws.leidenuniv.nl/index.php3?m=&c=1559
Citaat :

'Het enige echte bewijs dat we hebben voor wat mensen tijdens de oorlog dachten over wat er met de joden gebeurde, zijn de dagboeken uit die tijd. Daarvan zijn er honderden bewaard gebleven, zowel van joden als van niet-joden. Het probleem is dat die dagboeken niet altijd eenduidig zijn. Neem het beroemde dagboek van Etty Hillesum. Enerzijds blijkt uit haar dagboek dat ze vindt dat de joden zich geen illusies hoeven te maken. We gaan allemaal dood, schrijft ze. Maar elders in datzelfde dagboek schrijft ze ook dat ze voor ze op transport gaat nog naar de tandarts moet. En op een avondwandeling door Amsterdam realiseert ze zich dat ze niet alleen haar stevige schoenen mee moet nemen, maar ook haar sandalen.

Iemand die dat opschrijft, gaat er niet vanuit dat ze binnen een paar dagen dood is. En dat was wel de realiteit van vernietigingskampen als Auschwitz en Sobibor. Die waren opgezet om op een zo efficiënt mogelijke manier zoveel mogelijk joden te vermoorden.’

...

Bovendien is de term ‘holocaust’ een anachronisme, omdat die impliceert dat men de jodenvervolging als een op zichzelf staand verschijnsel ziet, wezenlijk anders dan het lijden van Polen, Russen, politieke tegenstanders, dwangarbeiders enzovoort. Maar dat besef ontbreekt nu juist; dat is pas in de jaren zestig gemeengoed geworden. Weliswaar gelooft bijna niemand dat de joden de gewone arbeidsinzet te wachten staat, maar daarom gelooft men nog niet dat het dús industriële massamoord is. Dat is voor de meeste mensen onvoorstelbaar.'

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Enigma

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   za aug 18, 2007 3:55 am

cve je gaat volkomen off topic, een discussie over wat de geallieerden, regeringen en de bevolking wel of niet wisten ten tijde van de tweede wereldoorlog, de psychologie die daarin meespeelt de propaganda en bovenalles de naoorlogse behoefte het eigen blazoen schoon te poetsen gaat veeel te ver om in dit topic op te reageren.

Interresant maar eenzijdig artikel.

Ik ben een vaderjood, Duitse nationaliteit, Poolse afkomst ook nog en van m'n moeder Nederlands (beter Fries;) ) en heb met name dit deel van de wereldgeschiedenis niet alleen bestudeerd maar met de paplepel ingegeven gekregen, het is onderdeel van wie wij zijn. Wij zijn thuis geschiedenis freaks hierdoor en mijn broer heeft ook geschiedenis gestudeerd en geeft les in dat vak.

Tot ik een jaar of 40 was heb ik alles wel gelezen wat op dit gebied de moeite waard was om te lezen. De laatse tien jaar is er weinig nieuws verschenen of publicaties die echt nieuwe feiten bevatten. Dat geld ook voor de boeken in het artikel een andere invalshoek staat niet gelijk met een nieuw feit. Wat er op internet te vinden is bevat òf onzin, òf een slap aftreksel van de boeken die er zijn en waar je een kamer mee kan vullen.

Als je het echt heel belangrijk of boeiend vind kan je elders een topic openen over dit onderwerp dan duik ik wel weer eens in m'n archief voor je.

Groet

Enigma
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: 10 vragen voor elke intelligente Christen   

Terug naar boven Go down

10 vragen voor elke intelligente Christen
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Bijbel en wetenschap-