Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Enigma

Aantal berichten : 145
Leeftijd : 60
Registration date : 18-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   wo aug 22, 2007 5:52 am

Enigma schreef;
Citaat :
Met de ontdekking van het religieus centrum en de proeven die gedaan zijn blijven echter nog heel wat hiaten die niet verklaarbaar zijn tenzij men een godsgelovige is natuurlijk want dan ........cheers

Voorbeeld (eentje van de vele mogelijkheden)
Een paar jaar geleden was er een serie op tv van Fons van der Poel. In een van deze uitzendingen liet hij door een arts/onderzoeker het zgn religieus centrum in het brein stimuleren. Gevolg hij zag en ervoer dat hij door een donkere tunnel ging waar op het eind een stralend licht hem wachtte. Voor de niets-gelover hčt bewijs dat zgn BDE's (Bijna Dood Ervaringen) niets meer zijn dan en prikkeling in de hersenen en důs het bewijs dat ŕl dit soort ervaringen inclusief godsgeloof letterlijk tussen de oren zitten.

Echter; Wink
Een BDE heeft nog veel meer kenmerken zoals dat men in het Licht anderen ontmoet varierend van overleden familieleden, Engelen, goden tot Jezus Christus aan toe (lees eens "Geleid door het Licht" van Betty J.Eadie), men heeft daar een uitwisseling van emoties/gedachten mee. Er wordt hen vaak verteld dat het hun tijd nog niet is en dat men terug naar de aarde moet ook al willen de meesten blijven in die wereld van Licht, Liefde en Vrede. Sommigen vertellen ook verifieerbare feiten over de situatie van hun hartstilstand op de behandelkamer. Daarnaast zijn mensen na een BDE vaak blijvend veranderd in hun levensvisie maar ook in hun karakter of persoonlijkheid, de ervaring is zeer ingrijpend in het leven van die mens. Al die ervaringen zijn niet met de ervaring die Fons vd Poel onderging te vergelijken.

En zo zijn er nog veel meer hiaten in de "bewijzen" dat ŕlle religieus besef, ieder religieus gevoel niets meer is dan een prikkeling cq werking van een bepaald deel van de hersenen wat dan nu het "religieus centrum" genoemd wordt. Wie behoefte heeft aan "bewijzen" van het eigen gelijk vind het altijd wel door de helft weg te laten die hem/haar niet welgevallig is Rolling Eyes .

Daarnaast dient ieder weldenkend mens zich af te vragen wat er eerst was (kip en ei-verhaal) en waartoe iets dient. Wij hebben onze zintuigen, met onze ogen zien we en met onze oren horen we enzovoort. Maaaar; zonder dat deel van de hersenen dat hetgeen wat we zien en horen "vertaald" zien en horen we zonder te weten dat we dit doen. Je kan gezonde ogen en oren hebben en toch letterlijk blind en doof zijn doordat de hersenfuncties die je laten weten dat je ziet en hoort uitgeschakeld, niet functionerend zijn.

Er vanuitgaande dat het geestelijke, het goddelijke, wat wij God noemen, een bestaande realiteit is buiten ons dan hebben wij (mensen) hersenfuncties nodig om dit te kůnnen ervaren, te kůnnen weten. In Heilige boeken staat dat ook in metaforen vaak verteld. (Alex is meer bijbelvorser dan ik en weet vast wel waar staat dat God in ieder mensenhart al de liefde voor Hem legt I love you maw de mens heeft in aanleg, van nature God lief)

Vandaar mijn conclusie dat net als met een talent voor wiskunde of een talenknobbel blijkbaar de ene mens meer aanleg/talent heeft voor spiritualiteit dan de ander. Daarom natuurlijk de oproep ook vriendelijk en liefdevol te zijn jegens hen die zwak in het geloof staan/zijn, ze kunnen het niet altijd helpen, sommigen hebben misschien weinig biologische aanleg tot geloof.

Het feit dat de meeste mensen op deze wereld een zekere aanleg voor spiritualitiet/religiositeit hadden en hebben ondebouwt en onderschrijft mijn conclusie. Religiositeit, spiritualiteit zijn in aanleg in ieder mens aanwezig, men is er biologisch gezien op gebouwd te geloven in het geestelijke. De uitzonderingen bevestigen de regel en als je de uitzonderingen onder de loep legt...........Wink zo ongelovig zijn die dan vaak niet.Laughing
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   wo aug 22, 2007 6:56 am

@ Enigma: bedankt voor je bijdrage

De betreffende bijbeltekst waar je op doelt weet ik niet zo direct te vinden. Er zijn trouwens meerdere bijbelteksten daarover.

In Romeinen gaat het bijvoorbeeld over de 'vrucht van rechtvaardiging' en daar ook wordt gesproken over de 'liefde Gods'. Dit is echter net van een ander niveau.

In Prediker 3 vers 11 staat ook iets soortgelijks, namelijk dat God de eeuwigheid al heeft vastgelegd in de harten van mensen:

"Alles heeft Hij voortreffelijk gemaakt op zijn tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart gelegd, zonder dat de mens van het werk dat God doet, van het begin tot het einde, iets kan ontdekken" De ene vertaling noemt het echter inzicht in tijd, de ander de eeuw en de ander de eeuwigheid.

Verder is Mat 4:4 uiteraard ook een bekende, alleen vaak niet in dit licht bekeken: "Maar Jezus gaf hem ten antwoord: ‘Er staat geschreven: “De mens leeft niet van brood alleen, maar van ieder woord dat klinkt uit de mond van God.”’ "

Jeremia 31:31-33 --> "De dag zal komen – spreekt de HEER – dat ik met het volk van Israël en het volk van Juda een nieuw verbond sluit, een ander verbond dan ik met hun voorouders sloot toen ik hen bij de hand nam om hen uit Egypte weg te leiden. Zij hebben dat verbond verbroken, hoewel ze mij toebehoorden – spreekt de HEER. Maar dit is het verbond dat ik in de toekomst met Israël zal sluiten – spreekt de HEER: Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER. Ik zal hun zonden vergeven en nooit meer denken aan wat ze hebben misdaan.

Hoe dan ook, de mens is geschapen met een godsbesef. Door de zonde is hier wat verandering in gekomen en is dit besef misschien wat geworden tot een vaag verlangen (zie ook fantasy stukje wat ik schreef). Maar ik kan me voorstellen dat velen dit niet (willen) begrijpen. Dat recht hebben ze. De trilogie van HHGTTG die uit vier boeken bestaat + één zegt ook iets hierover: "In the beginning, the universe was created. This made a lot of people angry and has been widely regarded as a bad move."

@ Erik: inderdaad zit er wel wat emotie in mijn stuk. Maar wordt het daarom minder waard? Wat betreft het offtopic argument, in eerste instantie geef ik je bijna gelijk. Maar dan; ik ben het levende voorbeeld van iemand die ver is doorgeslagen in het christen-zijn, en ja, ik ben iemand die beweert dat hij van God opdrachten krijgt, dat hij visioenen/indrukken krijgt en iemand die meent met God te kunnen praten. Ben ik dan niet een ideaal studieobject voor dit topic? Onderzoek mij en mijn woorden, en test of het waar is wat wordt beweerd in dit topic. Hier ben ik: case-study!

Als je het offtopic vindt, okey, sorry dan, ik kan niet technisch-inhoudelijk reageren op dit topic omdat ik geen kaas heb gegeten van neurolopsychologie. Het enige wat ik dan kan is bronnen vinden die het tegendeel beweren en of het anders formuleren, maar dat is voor mij geen discussiëren meer. Ik ben daarin veranderd en dat is ook de reden dat ik vooralsnog niet reageer meer op het andere topic. Jullie hebben die strijd gewonnen, ik geef me verloren. De handdoek gooi ik daar in de ring, iets waar Ford Prefect furieus over zou worden, maar waarvan ik weet dat het beter is zo. Uiteindelijk is dit forum niet bedoeld voor een bronnenstrijd, maar ik wil het standpunt leren kennen van atheďsten, en niet hun zoekresulaten van Google. Ik wil gaan tot de kern, tot het idee achter de vormsels.

Kent iemand trouwens de serie Prison Break?

Enigma

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   wo aug 22, 2007 7:40 am

@ Alex
Citaat :
Ik zal mijn wet in hun binnenste leggen en hem in hun hart schrijven. Dan zal ik hun God zijn en zij mijn volk. Men zal elkaar niet meer hoeven te onderwijzen met de woorden: “Leer de HEER kennen,” want iedereen, van groot tot klein, kent mij dan al – spreekt de HEER.

bedankt dat waren de wooden waar ik aan moest denken, "in hun harten schrijven"zo een moie beeldspraak.I love you

prediker 3 vers 11 volgens mijn oude en geliefde Statenvertaling;

"Hij heeft iedere ding schoon gemaakt op zijnen tijd; ook heeft Hij de eeuw in hun hart geleid, zonder dat een mensch het werk, dat God gemaakt heeft, kan uitvinden van het begin tot het iende toe."

De eeuw, de tijd, de eeuwigheid in hun hart geleid. Zo mooie poetische taal het leest als een gedicht Wink maar dat is dus wel wat ik bedoel dat de mens gemaakt is om het goddelijke God te kennen, te herkennen en de nieuwe wetenschap op dit punt onderschrijft imo.

Citaat :
"Geloof niets,

alleen maar omdat men het je vertelt,

of omdat iets algemeens als een waarheid

wordt geloofd,

omdat het door traditie is gegroeid

of doordat je het zelf als een waarheid

hebt ingebeeld.

Aanvaard slechts datgene wat je na grondig

onderzoek voor jezelf als "waar" hebt ervaren

en laat dat je eigen maatstaf zijn".

( Boeddha )

Groetjes

Enigma
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   wo aug 22, 2007 9:10 am

Alex schreef:
Overigens hoor je mij niet zeggen dat Mohammed een defect in zijn brein had waardoor hij zijn 'godservaring' heeft gehad. Ik noem het gewoon bezeten.
Ik zit sinds kort op een moslimforum om wat meer over de koran te leren, maar zodra je ook maar even twijfelt aan Mohammed, krijg je daar al weer boze moslims over je heen Very Happy. Dus als je hem bezeten noemt, zullen ze daar net zo goed niet blij mee zijn.

Citaat :

Wat houdt deze christelijke achtergrond dan in? Naar de kerk gaan, bijbel lezen (memoriseren enzo) + bidden? Waarom gingen jullie?

Hoe keken jullie in deze tijd tegen God aan? Wie was Hij voor jullie?
Je vraagt je nu zeker af of we wel échte christenen waren?
Ik ging altijd (vrijwillig) naar de kerk, elke dag veel bidden (met soms als gevolg gebedsverhoring) en bijbellezen.
Ik hoorde nooit een stem in m'n hoofd of zo, maar geloofde dat God je vanuit de bijbel kon aanspreken. Vaak las ik dan ook toevallig een toepasselijke bijbeltekst. Op m'n 9e kreeg ik de eerste "godservaring", rond m'n 15e nog een paar keer. Ik had totaal geen negatief beeld van God, nooit gehad.

Citaat :
Mijn vraag aan jou is of je contact hebt, of wel eens heb gehad, met schizofrene mensen; pas dan weet je waar je over praat.
Persoonlijk niet nee, maar ik hoorde er veel over van m'n zus die stage moest lopen in een huis voor schizofrenen.

Citaat :
Wat betreft de extreme gevallen van 'godservaringen' waar je over spreekt, ik val daar ook onder, dus vandaar dat ik me ook aangesproken voelde. Sterker nog, elke christen valt daaronder. (...)
En ja, veel christenen lijken hier niet onder te vallen. Kraak ze dan ook niet af, want doe je het zelf beter dan?
Het is altijd gevaarlijk om medechristenen te beoordelen over hun geloof. Dat kun je in ieder geval niet doen a.d.h.v. Marc. 16:17 aangezien deze wonderen tekenen van het evangelie zijn, niet van het geloof (vers 19). Trouwens, waar kraak ik deze "schijnchristenen" af?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   wo aug 22, 2007 9:17 am

Enigma schreef:

Een BDE heeft nog veel meer kenmerken zoals dat men in het Licht anderen ontmoet varierend van overleden familieleden, Engelen, goden tot Jezus Christus aan toe (lees eens "Geleid door het Licht" van Betty J.Eadie), men heeft daar een uitwisseling van emoties/gedachten mee. Er wordt hen vaak verteld dat het hun tijd nog niet is en dat men terug naar de aarde moet ook al willen de meesten blijven in die wereld van Licht, Liefde en Vrede. Sommigen vertellen ook verifieerbare feiten over de situatie van hun hartstilstand op de behandelkamer. Daarnaast zijn mensen na een BDE vaak blijvend veranderd in hun levensvisie maar ook in hun karakter of persoonlijkheid, de ervaring is zeer ingrijpend in het leven van die mens. Al die ervaringen zijn niet met de ervaring die Fons vd Poel onderging te vergelijken.
In je dromen kun je ook met overleden mensen een gesprek voeren. Als je een paar keer een tvprogramma over ziekenhuizen kijkt, kan er zo een enkeling zijn die "toevallige" feiten weet te vertellen. Het is ook logisch dat iemand na een echte BDE innerlijk veranderd, aangezien je er opeens bewust van geworden bent dat het leven zomaar afgelopen kan zijn. Zo raar vind ik dat allemaal niet.

Citaat :
Vandaar mijn conclusie dat net als met een talent voor wiskunde of een talenknobbel blijkbaar de ene mens meer aanleg/talent heeft voor spiritualiteit dan de ander. Daarom natuurlijk de oproep ook vriendelijk en liefdevol te zijn jegens hen die zwak in het geloof staan/zijn, ze kunnen het niet altijd helpen, sommigen hebben misschien weinig biologische aanleg tot geloof.
Klopt, vrouwen zijn religieuser aangelegd dan mannen, in het algemeen. Blijkbaar is de vrouwelijke versie een betere schepping van God Wink.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Enigma

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   wo aug 22, 2007 10:14 am

Citaat :
Klopt, vrouwen zijn religieuser aangelegd dan mannen, in het algemeen. Blijkbaar is de vrouwelijke versie een betere schepping van God Wink.

Laughing Razz Adam als broddellapje, als oefenlapje voor het betere werk! Of; "when God created men She was only joking!"
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   vr okt 26, 2007 9:02 am

dat denken sommigen, het is ook een persoonlijke opvatting van een persoon of wetenschapper, zo stond er ook in september een artikel over of godservaringen een defect in het brein zijn, het is puur speculatief en nergens op gebaseerd, net zoals je zou kunnen zeggen dat het niet geloven in iets bovennatuurlijks een defect in het brein is, iedereen gelooft wel ergens in, dus ja het atheďsme is eigenlijk ten dode opgeschreven, er is ook diepzinnig over het begrip nagedacht door de wetenschap, je kunt het begrip atheďsme omschrijven als mensen die ontkennen dat God bestaat, vroeg of laat worden mensen die ontkennen die God bestaat toch wel weer nieuwsgierig naar dingen die gebeuren die we niet kunnen verklaren door middel van de hedendaagse wetenschap
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   wo okt 31, 2007 9:51 am

speedy schreef:

je kunt het begrip atheďsme omschrijven als mensen die ontkennen dat God bestaat, vroeg of laat worden mensen die ontkennen die God bestaat toch wel weer nieuwsgierig naar dingen die gebeuren die we niet kunnen verklaren door middel van de hedendaagse wetenschap

Dat is al zo in deze tijd. De meeste mensen geloven wel in 'iets' en stromingen als New Age raken ook weer populairder.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?   

Terug naar boven Go down

Ontstaan godservaringen door een defect in het brein?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Atheďsme-
Ga naar: