Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Wat ik geloof

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Wat ik geloof   wo okt 17, 2007 12:33 pm

Nou, hier ga ik dan meer even in op je vraag wat ik geloof.

Een jaar geleden was ik nog een fanatiek christen. Daar kwam een eind aan toen ik achter steeds meer onmogelijkheden en fouten van het christendom kwam. Ik werd toen radicaal een atheist. Vooral omdat de christenen om me heen veel vragen hadden, was het handig dat ik precies wist waar ik voor stond. Maar nu besef ik dat het veel te makkelijk is om te zeggen dat je atheist bent. Je zegt zo iets alsof je zeker weet, terwijl het een onderwerp is waar je nooit zeker van kunt zijn. Je weet nooit 100% zeker er geen god is (net zoals je ook niet zeker kunt weten dat die er wel is). Ook kan het atheisme (en dan vooral het materialisme) niet overal een antwoord op geven. Want het is een feit dat er vreemde dingen gebeuren in deze wereld die tegen de natuurwetten in gaan. Mensen zien dingen door de lucht zweven, vreemde gedaanten voor zich verschijnen en hebben bepaalde ‘gaven’ waarmee ze zomaar dingen kunnen weten.
Dit zijn dingen die geen aanwijzing zijn voor een god, maar het geeft wel aan dat er misschien meer is dan we kunnen zien. Toch sluit ik niet uit dat de wetenschap ooit voor dit alles een goede verklaring weet te vinden. Het is al vaak gebeurd dat men een vreemd voorval toeschreef als iets ‘wonderlijks’ of goddelijks, maar dat het later prima te verklaren was.

Dus ik weet vooral wat ik niet geloof. Ik geloof niet in een persoonlijke god die zich heeft geopenbaard in geschriften of op een andere manier. De religies zijn bedacht door mensen om dingen te kunnen verklaren en om sociale regels te kunnen hebben in een groep.
Sowieso is het ook niet duidelijk waar je het over hebt met ‘god’. Je kunt er geen enkele definitie aan geven, omdat je niet weet waar je het over hebt.
Ik geloof ook niet in een hiernamaals; dood is gewoon dood.

Dus voorlopig zal ik nog even verder gaan met de zoektocht van mijn 'geloof' Wink.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   vr okt 19, 2007 3:57 am

Hey! Leuk dat je een topic over je eigen 'geloof' hebt aangemaakt, het was me ondertussen wel zo ongeveer duidelijk wat je geloofde, maar in dit topic krijg ik nu dus meer de kans om wat persoonlijker in te gaan daarop Wink

Esperanza schreef:
Een jaar geleden was ik nog een fanatiek
christen. Daar kwam een eind aan toen ik achter steeds meer
onmogelijkheden en fouten van het christendom kwam.

Ik zit nog steeds in het fanatieke christen stadium, kun je mij misschien vertellen welke onmogelijkheden en fouten je ontdekte van het christendom? Dat bespaart mij namelijk wat denkwerk en tijd, als ik namelijk nu deze onmogelijkheden en fouten ontdekt, kan ik besluiten of ik ze onoverkomelijk vind of niet. En dan sta ik ook niet zo met mn mond vol tanden als ik eens in gesprek raak met een atheďst die met steengoede argumenten komt. :p

Citaat :
Maar nu besef ik dat het veel te makkelijk is om
te zeggen dat je atheist bent. Je zegt zo iets alsof je zeker weet,
terwijl het een onderwerp is waar je nooit zeker van kunt zijn

Tsja, als oprechte christen ga ik dan natuurlijk wel zeggen dat je echt zeker kunt zijn van dat God bestaat enzo. Maar ik geef toe, ik heb ook echt wel mn twijfels zo nu en dan en ook ik ben niet altijd overal zeker van.

Citaat :
Je weet nooit 100% zeker er geen god is (net
zoals je ook niet zeker kunt weten dat die er wel is). Ook kan het
atheisme (en dan vooral het materialisme) niet overal een antwoord op
geven

Precies, en daarom loop ik ook altijd te roepen dat atheisten niet bestaan, wat altijd leuke reacties oproept Wink. Sterker nog, af en toe zeg ik zelfs dat het bestaan van atheďsten het bestaan van God bewijst, geloof me, de antwoorden hierop zijn meestal echt hilarisch. Maar ik ben het met je eens dat je nooit 100% zeker kan weten dat er geen God is. Wat het andere betreft; 'net zoals je ook niet zeker kunt weten dat die er wel is' ben ik het uiteraard met je oneens. Simpelweg bewijst het bestaan van 'iets' al dat God bestaat. Immers, of niemand heeft iets gemaakt uit niets, of iemand heeft iets gemaakt uit niets. Maar dat is misschien een andere discussie, die overigens wel interessant is Smile.Uiteindelijk zijn er denk ik maar twee mogelijkheden, namelijk of God heeft ons gemaakt, of wij hebben God gemaakt.

Citaat :
Want het is een feit dat er vreemde dingen
gebeuren in deze wereld die tegen de natuurwetten in gaan. Mensen zien
dingen door de lucht zweven, vreemde gedaanten voor zich verschijnen en
hebben bepaalde ‘gaven’ waarmee ze zomaar dingen kunnen weten.
Dit
zijn dingen die geen aanwijzing zijn voor een god, maar het geeft wel
aan dat er misschien meer is dan we kunnen zien. Toch sluit ik niet uit
dat de wetenschap ooit voor dit alles een goede verklaring weet te
vinden. Het is al vaak gebeurd dat men een vreemd voorval toeschreef
als iets ‘wonderlijks’ of goddelijks, maar dat het later prima te
verklaren was

Dus; als ik je mag samenvatten; je weet dat het een feit is dat er bovennatuurlijke dingen gebeuren, maar je schrijft deze dingen toe aan het feit dat er gewoon geen wetenschappelijke verklaring voor is?

Citaat :
Dus ik weet vooral wat ik niet geloof

Nou ja, dat is ook een manier natuurlijk, alles wegstrepen wat je niet gelooft en kijken wat je dan nog rest.

Citaat :
De religies zijn bedacht door mensen om dingen te kunnen verklaren en om sociale regels te kunnen hebben in een groep

Toch blijft het dan wel vreemd dat mensen zelfs bereid zijn om zelf te sterven voor deze 'zelfbedachte religies'. Is dit nu een echte God dellusion? Of is er meer aan de hand? Waarom zijn mensen überhaupt bereid te sterven voor een hoger doel? Puur en alleen voor groepsmotieven? Voor het belang van het voorbestaan van de soort? Dan lijkt mij dat er wel betere manieren bestaan Wink

Citaat :
Sowieso is het ook niet duidelijk waar je het
over hebt met ‘god’. Je kunt er geen enkele definitie aan geven, omdat
je niet weet waar je het over hebt.

Tsja, kijk natuurlijk is als er een God bestaat deze zo groot dat wij hem niet volledig kunnen bevatten. Konden we dat wel, dan was God ook niet groot denk ik. Maar toch denk ik wel zeker dat er basiswaarheden zijn die je wel kunt kennen van God.

Citaat :
Ik geloof ook niet in een hiernamaals; dood is gewoon dood

En BDE's doen je af als spelingen van het brein? Al die mensen met verhalen over tunnels/licht/hemel en hel doe je af als wat vreemde connecties van het brein? Ik ben wel benieuwd wat je denkt van BDE's dan.

Citaat :
Dus voorlopig zal ik nog even verder gaan met de zoektocht van mijn 'geloof'

Op zoek gaan is natuurlijk nooit verkeerd! Ben je trouwens op zoek naar iets waar je prettig bij voelt of ben je op zoek naar de waarheid? Ik vraag me af of je een bepaalde richting hebt waarin je zoekt?

Tnx dus voor deze toelichting op je geloof, ik heb er veel vragen bij gesteld en uiteraard hoef je die niet allemaal te beantwoorden, waar ik iig benieuwd naar ben is naar de onmogelijkheden van het christelijke geloof die je bent tegengekomen!

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   vr okt 19, 2007 6:53 am

Alex schreef:

Ik zit nog steeds in het fanatieke christen stadium, kun je mij misschien vertellen welke onmogelijkheden en fouten je ontdekte van het christendom? Dat bespaart mij namelijk wat denkwerk en tijd, als ik namelijk nu deze onmogelijkheden en fouten ontdekt, kan ik besluiten of ik ze onoverkomelijk vind of niet. En dan sta ik ook niet zo met mn mond vol tanden als ik eens in gesprek raak met een atheďst die met steengoede argumenten komt. :p
Ik geef direct toe dat die fouten en onmogelijkheden 100% persoonlijk zijn. Ik vind dat er geen zinnige antwoorden op zijn, terwijl anderen het probleem er niet van in zien of er geen probleem van maken. Ik denk dat het vooral te maken heeft met hoe je er eerst tegenover stond. Ik had altijd het idee dat de bijbel min of meer perfect moest zijn, omdat de heilige geest er wel voor kon zorgen dat er geen onvolkomenheden in zouden komen. Als er toch fouten in blijken te staan, dan kun je helemaal niet meer zeker zijn van wat wel waar is/uit God, en wat niet.
Onmogelijkheden voor mij zijn dingen als de wereldwijde zondvloed. Die kan er gewoon niet zijn geweest. Niet omdat ik denk dat God niet in staat in zo iets, maar omdat we anders nog wel resten van die zondvloed zouden zien. Er is niets dat wijst op een zondvloed. De enige dingen waar creationisten mee aankomen zijn mogelijkheden hoe het gegaan kan zijn, maar ze kunnen geen aanwijzingen geven die laten zien dat het inderdaad zo gegaan is. Het zijn hoogstens vage hypotheses die alleen gebaseerd zijn op wat er in de bijbel staan.
Bij fouten in de bijbel denk ik o.a. aan teksten die elkaar tegenspreken. Het zijn meestal geen belangrijke dingen, maar het benadrukt wel weer dat het mensenwerk is, waarbij je niet kunt weten wat echt of goddelijk is, en wat van een mens is. Toch wordt alles enorm letterlijk genomen. Homohuwelijken worden door veel christenen afgekeurd, maar wat nou als het alleen maar eens mens was die hier iets op tegen had?
Andere fouten zijn beweringen dat Salomo steenrijk was, terwijl hiervan niets terug te vinden. Dat er een wonderlijke uittocht uit Egypte was, terwijl er niets wijst op zulke wonderen, er was überhaupt niets te vinden van de Joden in Egypte. Ook heeft hun 40 jaar lange tocht niets achtergelaten in de grond. De beschrijving van bepaalde steden klopten niet (Jericho, de sterke stad met onoverwinnelijke muren stelde in die tijd nog niet zo veel voor).

Citaat :
Precies, en daarom loop ik ook altijd te roepen dat atheisten niet bestaan, wat altijd leuke reacties oproept Wink.
In dat geval bestaan er ook geen echte theisten Wink

Citaat :

Wat het andere betreft; 'net zoals je ook niet zeker kunt weten dat die er wel is' ben ik het uiteraard met je oneens. Simpelweg bewijst het bestaan van 'iets' al dat God bestaat. Immers, of niemand heeft iets gemaakt uit niets, of iemand heeft iets gemaakt uit niets. Maar dat is misschien een andere discussie, die overigens wel interessant is Smile.

Daar hebben we het geloof ik al eens uitgebreid over gehad ja Very Happy

Citaat :
Dus; als ik je mag samenvatten; je weet dat het een feit is dat er bovennatuurlijke dingen gebeuren, maar je schrijft deze dingen toe aan het feit dat er gewoon geen wetenschappelijke verklaring voor is?
Ik weet niet zeker of ze echt bovennatuurlijk zijn, of dat het eigenlijk iets is dat wel bij de natuur hoort, maar wat we alleen niet snappen. Bijvoorbeeld aura’s: eerder dachten christenen dat dit iets occults was, iets bovennatuurlijks. Tegenwoordig weet men er steeds meer van af en worden er onderzoeken naar gedaan. Het lijkt nu een gewoon iets te zijn. Dus ik hou alle opties open: of het zijn normale dingen die in de natuur horen, misschien komen we erachter wat het is mbv de wetenschap, of het is inderdaad iets bovennatuurlijks, maar dat is nog steeds geen aanwijzing voor een god.

Citaat :
Toch blijft het dan wel vreemd dat mensen zelfs bereid zijn om zelf te sterven voor deze 'zelfbedachte religies'. Is dit nu een echte God dellusion? Of is er meer aan de hand? Waarom zijn mensen überhaupt bereid te sterven voor een hoger doel? Puur en alleen voor groepsmotieven? Voor het belang van het voorbestaan van de soort? Dan lijkt mij dat er wel betere manieren bestaan Wink
Ten eerste wil het niet zeggen dat, als er blijkbaar iets werkt om te overleven, er geen betere manieren zijn. Natuurlijke selectie (want daar heb je het dan eigenlijk over) zorgt er niet voor dat we de beste methode gaan gebruiken, maar alleen dat het beste wat er op een bepaald moment voor handen is, gebruikt wordt. Toch kan ‘het beste’ eigenlijk heel gebrekkig zijn. Er is een onderzoek gedaan naar guppy’s door ene Reznick dacht ik, die geloofde dat ze zich zo snel mogelijk zouden gaan voortplanten als er veel roofdieren zijn. Niemand wilde dit geloven, omdat dit betekent dat er veel nadelen zijn: door een snellere groei gaan ze eerder dood (zelfmoord dus eigenlijk) en door zich sneller voort te planten gaat er minder energie naar de jongen, zodat ze zwakker zijn. Toch toonde die bioloog aan dat het klopte wat hij zei.
Dus die enorme toewijding aan een god kan dan wel nadelige effecten hebben, toch leverde het blijkbaar genoeg voordelen op.
Waarom mensen toch willen sterven voor iets wat niet waar is? Jij zit met hetzelfde ‘probleem’ als christen, want er zijn moslims die sterven voor Allah. Volgens jouw geloof is hun God niet echt, maar toch ervaren ze iets anders. Dus alleen zo’n ervaring of gevoel is geen bewijs dat die god echt bestaat. Ik vind het verder ook wel logisch eigenlijk, dat mensen willen sterven voor hun godsdienst. Je weet dat je hier toch wel een keer doodgaat, maar als je gelooft in een hemel, waarom zou je daar ook niet naar willen toe gaan?

Citaat :
Tsja, kijk natuurlijk is als er een God bestaat deze zo groot dat wij hem niet volledig kunnen bevatten. Konden we dat wel, dan was God ook niet groot denk ik. Maar toch denk ik wel zeker dat er basiswaarheden zijn die je wel kunt kennen van God.
Zoals?

Citaat :

En BDE's doen je af als spelingen van het brein? Al die mensen met verhalen over tunnels/licht/hemel en hel doe je af als wat vreemde connecties van het brein? Ik ben wel benieuwd wat je denkt van BDE's dan.
Daar zijn ook al veel onderzoeken naar gedaan. Door elektrische pulsen in bepaalde hersendelen konden ze zulke BDE’s nabootsen. Het lijkt er dus inderdaad op dat het iets ‘tussen de oren is’. Ook grappig is dat anders iedereen blijkbaar direct naar de hemel gaat, ondanks zijn/haar geloof.

Citaat :
Op zoek gaan is natuurlijk nooit verkeerd! Ben je trouwens op zoek naar iets waar je prettig bij voelt of ben je op zoek naar de waarheid? Ik vraag me af of je een bepaalde richting hebt waarin je zoekt?
Dat vraag ik me eigenlijk ook af Wink. Ik heb geen idee hoe en wat. Het is eigenlijk nog maar heel kort geleden dat ik besloot dat ik misschien even wat verder moet kijken dan het materialisme.
Iets waar ik me prettig bij voel is het in ieder geval niet, omdat je dan niet objectief meer bent. De waarheid zoeken is een mooi streven, maar ik denk dus dat je nooit zeker van de/je waarheid kan zijn.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   vr okt 19, 2007 11:19 am

Wat heeft het voor zin de waarheid te weten als je er niet gelukkig mee kan zijn?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
collegavanerik

Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   vr okt 19, 2007 3:37 pm

Sion schreef:
Wat heeft het voor zin de waarheid te weten als je er niet gelukkig mee kan zijn?
Wanneer vertel je een kind over de dood van een huisdier?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
.

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   za okt 20, 2007 1:34 am

Dat is een leuke vraag. Ik vermoed dat je 't vertelt wanneer het huisdier dood is en dus weg moet.

Dan kom je dus op 't volgende punt: men KAN gewoonweg niet altijd gelukkig zijn. Brengt het kennen van de waarheid geluk (aan welke kant deze ook is)? Of moeten wij daar niet op letten en gewoon de waarheid kennen? Ik denk dat, ondanks we vermoeden dat het geen geluk brengt, men toch wil weten waar de waarheid ligt en dit dus ook tot de bodem wil utizoeken, ondanks de problemen die het met zich meebrengt.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   za okt 20, 2007 3:45 am

Sion schreef:

Sion schreef:
Ik denk dat, ondanks we vermoeden dat het geen geluk brengt, men toch wil weten waar de waarheid ligt en dit dus ook tot de bodem wil utizoeken, ondanks de problemen die het met zich meebrengt.

Je hebt je vraag dus al zelf beantwoordt, maar toch nog even een reactie.

Ik denk dat jouw vraag de reden is waarom religies zo 'populair' zijn. Het is een mooi idee dat er een einde zal komen aan deze ellende, en dat je voor eeuwig in een paradijs zal gaan leven. Dat geloof heeft dus zin.
Het atheisme heeft ook zo een 'mooie' kant, namelijk dat je er zeker van bent dat er niets is behalve deze wereld. Je hoeft niet bang voor de dood te zijn omdat je er daarna gewoon niet meer bent.

In beide gevallen geloof je dat je zeker van jouw waarheid kunt zijn, maar eigenlijk onterecht. Hoewel we allemaal inderdaad de waarheid willen weten, staan we toch niet open voor elke waarheid. Als het we het helemaal niet fijn vinden of er niet zoveel mee kunnen, zullen we die toch niet snel willen aannemen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
.

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   za okt 20, 2007 11:36 am

En het grappige is dat beide partijen naar elkaar overlopen, denkende dat ze de waarheid hebben gevonden...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
peter

Aantal berichten : 19
Registration date : 13-10-07

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   wo okt 24, 2007 4:47 pm

salaam,vrede

ik zal ook maar vertellen waarom ik wel geloof .

lang terug was ik niet gelovig ,en was een,zware, jonge .
ik kwam een ,,maat,, van me tegen die altyd druk was ,je snapt wel .
maar die dag was hy rustig ,zat in een stoel in de zon ,war erg vreemd voor hem was .
ik vroeg dus ,he wat is er met jou?!,hy keek me aan en zei ,ik heb de Heer gevonden .
ik zei ,wie gevonden?
ik ging en dacht na over wat ik gezien had ,geen drugs heeft my ooit dat gevoel gegeven ,die hy had .en die wou ik juist .
ik heb gevraagt ,oke als er een Heer is .geef me bewys .
die heb ik gehad ,niet via boeken ,of mensen .
maar via dromen en myn hart .
als ik over de islam praat ,zeggen mensen vaak ,hoe kan het dat je zoveel weet ?
ik weet ,maar kan het niet vertellen waarom ,slechts weinige geloven me .
ik ben op plaatsen geweest ,die dromen of echt waren ,weet ik nogsteets niet ,maar wat ik zag heb ik pas 10taljaren later gelezen in boeken dat het er ook zo uitzag.
em kippevel loopt nu nog over myn rug .
zo ook heb ik dingen gehoort ,en alle kloppen ,
niet dat ik pardanomaal heb ,echt niet ,ik ben een huisvader .
maar soms voel ik gewoon dat ik info kryg ,wat ik later ergens voor moet gebruiken ,wat altyd in de aard van geloof ligt .
dus myn geloof vind ik niet in boeken ,slechts in myn hart ,en myn ervaring .
dat geloof wat ik wist en voelde vond ik terug in een bepaalde vorm van belydenis ,die ook door vele moslims als ,niet,moslim wordt beschouwd ,en ook door rasta,s als niet rasta beschouwd wordt .
doch is het eigenlyk een religie die boven alle religies staat n.l.
religies ,zyn ,,hokjes,, met in elk hokje een ,goede weg .
maar als je niet in een hokje staat ,sta je buiten de religies \doctrines .
waardoor myn geloof my erg bevryd van myn eigen onderdrukking .
zodat ik in vrede met me zelf kan leven ,en met myn omgeving ,en acsepteer dat er hokjes zyn ,maar ik leer het juiste van de hokjes ,hoe? via myn hart .

je hart is je eigen ik ,ziel,.
de eigen ik ,maakt keuzes .
meestal denken mensen dat emoties,en gevoelens hun zelf zyn ,en reageren daar ook naar ,wat een keuze is .
doch is dit slechts een keuze der gevoelen ,wat slechts een kleindeel van je is ,en een maganisme van het lichaam die jou verteld hoe je iets ervaard.
maar jy maakt de keuze om 1 met die gevoelend te reageren .
2 je acsepteer dat die gevoelens waar zyn ,maar dat je kan kiezen om met die acseptatie te reageren ,wat beter is voor jou en je omgeving .

mohe Allah\God jullie een glimlach schenken .

ik volg de rode draad van geloof die door de religies loopt ,attans probeer ik .
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   wo okt 31, 2007 9:55 am

Mooi verhaal, Peter. Bijzonder dat je die dromen hebt gehad. Krijg je nog steeds zulke dromen?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
peter

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   do nov 01, 2007 8:36 am

salaam,vrede

ja het verhaal gaat verder beste espe .

ik begryp veel zelf ook niet ,maar het ,is,.

peace ,moge Allah\God je een glimlach schenken .

jou levensverhaal mag er ook zyn hoor .
ik begryp je goed .peace
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   di nov 06, 2007 5:55 am

Goed, kan ik dit topic ook mooi gebruiken om te zeggen wat ik geloof!
Daar kan ik kort over zijn! Ik geloof dat je door door Jezus te volgen de weg, de waarheid en het leven kunt vinden door te zoeken wat God met jouw leven wil doen. En hoe doe je dat dan? door in Gebed met God te praten en te hem te zien als een Vader, iemand die er altijd voor je is en naar je luistert in moeilijke en in voorspoedige tijden. Ik zie Jezus als mijn grote voorbeeld Very Happy , heb je naaste lief als jezelf. Ik ga zelf naar een evangelische kerk toe, nu al anderhalf jaar en heb het daar prima naar mijn zin. De kerk heeft voor mij een sociale functie, je ontmoet elkaar en je leert nieuwe mensen/jongeren kennen. Door middel van het geloof in Jezus Christus hoop ik het beste uit mijn leven te kunnen halen en mijn doel in mijn leven te vinden.
Ik ben er van overtuigd dat God de hemel, aarde, sterren en al het leven heeft geschapen omdat ik hem ook wonderen hem zien verrichten, daar ben ik hem dankbaar voor!
Wat betreft mijn mening over het scheppingsverhaal, het is een en al symboliek volgens mij! Je kunt het niet letterlijk interpreteren als een 6 daagse schepping van de aarde. En dat 6000 jaar geleden de aarde is ontstaan lol! , terwijl hier in Nederland 15000 jaar geleden een ijstijd was en de stuwwallen daarna op de veluwe ontstonden, dat is met elkaar erg in tegenstrijd. In de kern gaat het geloof erom heb je naaste lief als jezelf! God is liefde!
God bless you all!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
peter

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   di nov 06, 2007 3:01 pm

salaam\vrede

jep broeder ,respect voor andermans liefde ,is liefde .

moge je blessings ontvangen ,just peace\peacefull talk .

Jahlove bro
1 love 1 hart let,s bi 1
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   za nov 10, 2007 11:10 am

speedy schreef:

Ik ben er van overtuigd dat God de hemel, aarde, sterren en al het leven heeft geschapen omdat ik hem ook wonderen hem zien verrichten, daar ben ik hem dankbaar voor!
Maar hoe weet je zo zeker dat het God is die voor zulke wonderen heeft gezorgd? Het christendom is niet de enige religie waarbij wonderen voorkomen. Het zou dus ook kunnen dat dit gbeurt buiten een of andere god om.

Citaat :

Wat betreft mijn mening over het scheppingsverhaal, het is een en al symboliek volgens mij! Je kunt het niet letterlijk interpreteren als een 6 daagse schepping van de aarde. En dat 6000 jaar geleden de aarde is ontstaan lol! , terwijl hier in Nederland 15000 jaar geleden een ijstijd was en de stuwwallen daarna op de veluwe ontstonden, dat is met elkaar erg in tegenstrijd.
In je eerste berichtje op dit forum ging je er nog van uit dat de aarde zo'n 6000- 10000 jaar oud was, je bent dus open-minded geworden! Very Happy
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   zo dec 09, 2007 3:30 am

Hoe ik zo zeker weet dat God voor deze wonderen heeft gezorgd?
omdat door middel van gebed in naam van Jezus wordt gebeden en God zijn enige zoon naar de wereld heeft gezonden om voor ons aan het kruis te sterven! En voor veel mensen leeft hij tegenwoordig nog steeds, hij is 2000 jaar geleden opgestaan uit de dood! Voor een duidelijke verklaring vanuit de theologie/religie zou ik even de boeken moeten induiken! zal daar eind volgende week op ingaan Smile ,
Ik kan op je veronderstelling geen antwoord geven, mensen kunnen wel een voorstelling of theorie bedenken gebaseerd op de Bijbel, Koran of ervaringen van mensen met het bovennatuurlijke, mensen die genezen zijn door gebed. Als je recht toe recht aan vertrouwd op de Bijbel en op Jezus, of op je eigen ervaringen kun je alleen maar zeggen dat God voor al die wonderen heeft gezorgd. Maar dan wil dat niet zeggen dat dat algemeen geldend is, de een is er van overtuigd zoals ik flower dat God achter alle wonderen zit, de ander heeft er geen verklaring voor omdat hij/zij er niet mee in aanraking is geweest of misschien wel..... Als je een verklaring zou zoeken buiten een of ander god om, zou je op een positief/negatieve energie verhaal uitkomen denk ik. Gebed straalt positieve energie uit van mensen, liefde en die kan er voor zorgen dat lichamelijk iemand door middel van die geestelijke energie wonderbaarlijk kan genezen denk ik.
Zo weet niemand wat er na de dood is, mensen maken zelf daar voorstellingen van op basis van verhalen die we horen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
.

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   vr dec 21, 2007 9:34 am

Beetje vreemde theorie: God laat toe dat er ziekte komt in deze wereld waardoor duizenden ziektes zich verspreiden over miljoenen mensen. En ja, af en toe laat hij af en toe iemand genezen in naam van Jezus of Allah...? Of desnoods met magie...

Daarnaast nog altijd: why doesn't God heal amputees? Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   wo jul 16, 2008 1:29 am

Je kan God niet verwijten ziektes toe te laten als je de mogelijkheid uitruled dat God er ook iets aan kan doen. Dat is een beetje dubbel; want als werkelijk gelooft dat God ziektes toelaat, geloof je dat Hij de macht heeft om dit toe te laten, of misschien wel in jou geval; het gebrek aan macht. Maar toch.

Tuurlijk snap ik de vraag, heb hemzelf ook gehad. Maar ik heb ontdekt dat er ook een oorzaak is voor deze ziektes. En doordat ik die oorzaak gevonden heb, kan ik het beter plaatsen. Dat wil niet zeggen dat ik er blij mee ben, dat is God ook niet, maar ik heb wel de hoop op een wereld zonder ziektes straks na de dood, en ook geloof ik dat God nu ook kan genezen en geneest.

En waarom geneest God geen geamputeerden? In deze vraagstelling ligt het antwoord al verborgen. God doet niet iets tegen de (vrije) wil van mensen. Jezus kon ook in sommige dorpen niet zoveel wonderen doen omdat er te weinig geloof was. En er is heel wat geloof voor nodig als je wilt dat God door jou een geamputeerde geneest. Bovendien blijf ik er bij dat Jezus iig al wel een geamputeerde heeft genezen, hoewel sommige dit wss een oor aan naaien noemen.

Maar waarom heb je deze vragen Sion? Want daar draait het uiteindelijk om. Waarom stel je deze vragen op een forum als dit? Om christenen beter te begrijpen? Of omdat je zelf toch het gevoel hebt dat er iets mis is met deze wereld? Wat is je motief?

.

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   di jul 22, 2008 7:52 am

Je wilt zeggen dat geen enkele geamputeerde ooit de wil/het geloof heeft gehad om te genezen?

Mijn motivatie is een reflectie voor jou op te stellen. Ik heb voor mezelf al uitgevogeld waarom God geen geamputeerden geneest, namelijk: er is geen God. Als er van jouw kant een aanneembaar antwoord komt, ben ik bereid mijn visie bij te stellen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Wat ik geloof   

Terug naar boven Go down

Wat ik geloof
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Niet-christelijke religies-
Ga naar: