Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   zo mei 27, 2007 11:48 am

Kheops schreef:
Dat is een mening zoals een ander ...
Ik denk dat het Vliegend Spaghettimonster er eerder was! Wink
das geen mening, das geloven, jij gelooft in het vliegend spaghettimonster affraid , denkt niet dat je er bang voor hoeft te zijn kheops lol!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   zo mei 27, 2007 2:09 pm

Alex schreef:
we hebben hele mooie discussies gehad hier, maar uiteindelijk hebben jullie nog steeds niets kunnen inbrengen tegen het feit dat alles wat een begin heeft een oorzaak heeft!
Volgens mij heet zoiets 'verschuiving van de bewijslast'. Razz Maar goed, in discussies zit dat er wel in...

Het is niet zo eenvoudig om te bewijzen dat God de oorzaak van alles is. Simpelweg omdat, áls het waarheid is (wat ik geloof), wij te klein zijn om dat in zijn totaal te zien.

Nu zullen er mensen zijn die zeggen: ja dat is een mooie... het Vliegend Spaghettimonster is ook groter. Wink Nou ja... ieder zijn eigen benaming. Maar dan heb je in ieder geval het idee dat er 'iets' is wat de oorzaak van alles is en die alles in de hand heeft. En dát is precies het punt wat we even bespreken. (en dan niet zozeer serieus over een vliegend spaghettimonster).

Mijn mooiste argument over Gods bestaan vind ik: kijk om je heen. Helaas zou de wetenschap bewezen hebben dat dat niet waar is. Verder heb ik nog niet één aanneembaar alternatief voor het ontstaan van alles gehoord/gelezen.

Wat mij opvalt is dat eigenlijk alle volken een religie hebben. Toeval? Lijkt me sterk. Dan is het argument daarvoor dat men in een 'god' geloofde, omdat men geen betere verklaring had voor alles. Punt is: hoe meer de wetenschap ontdekt, hoe onbegrijpelijker het wordt. Dan weten we wel meer over hoe alles werkt, maar de rest? Ik geloof dat God het mogelijk maakt dat alles zo werkt, dat Hij alles zo gemaakt heeft.

En om dan even verder tot de essentie te gaan over oorzaak en gevolg. Dat lijkt me iets wat niet eens bediscussieerd hoeft te worden. Het lijkt me vrij logisch dat alles effect heeft op iets anders, of iets veroorzaakt. Dan is de vraag: gaat het altijd al zo of was er een ultiem begin? Beide kunnen we ons niet indenken, dus zo ver gaat ons denkvermogen ook weer niet. Razz
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Kheops

Aantal berichten : 184
Leeftijd : 38
Registration date : 10-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   zo mei 27, 2007 3:07 pm

Sion schreef:
Wat mij opvalt is dat eigenlijk alle volken een religie hebben. Toeval? Lijkt me sterk.

God zit tussen de oren

Biologische basis voor religiositeit, door Peter Dupont (De Morgen)

Religiositeit is geen product van atavistische angst, transcendente ervaringen zijn geen illusie van halfgare fanaten. Volgens twee Amerikaanse onderzoekers is de neiging tot religiositeit ingebakken in de biologie van de menselijke hersenen. Terwijl gelovigen daarin een bewijs zien van het bestaan van het goddelijke, loven wetenschappers de studie net voor het tegendeel: god zit niet in de hemel, maar tussen de oren.

Gekruisigd door de Romeinen, doodverklaard door Nietzsche, gestorven in de concentratiekampen, het helpt allemaal niet. God wil maar niet weg. Theologen, filosofen en psychologen kauwen al een eeuwigheid op het godprobleem. Waarom blijven mensen verlangen naar een navelstreng met iets hoger dan henzelf? Waarom hebben zelfs twee wereldoorlogen en een kleine encyclopedie aan gruwelijkheden in de twintigste eeuw god niet naar de voetnoten van de petite histoire verbannen? In hun boek Why God Won't Go Away denken de medische wetenschappers Andrew Newberg and Eugene d'Aquili een antwoord te hebben gevonden.

Newberg, een assistent-professor radiologie en d'Aquili, een professor psychologie, onderzochten voor dit boek zes jaar lang de fysiologie van de hersenen. Met radioactieve kleuren die activiteitsclusters traceren in het brein verzamelden ze gegevens van biddende rooms-katholieke nonnen en mediterende Tibetaanse boeddhisten. De beelden die ze registreerden, werden genomen op het toppunt van de religieuze ervaring. Dachten de gelovigen dat ze op dat moment in contact stonden met hun diepste zelf en de rest van de kosmos, de spectcamera (single photon emission computed tomography) liet iets anders zien: een ongewone activiteit in de hersenen. In de neuropsychologische analyse blijkt dat sommige delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het bepalen van de grens tussen het ik en de wereld dramatisch veranderen tijdens een diepe spirituele ervaring. Hersenscans tonen aan dat het zelfgevoel van gelovigen helemaal verdwijnt of oneindig groot wordt. Ze ervaren een gevoel van oneindige ruimte en eeuwigheid of van een tijd- en ruimteloze leegte. De gevoelens die al millennia omschreven worden door gelovige of mediterende mensen. Het afsluiten van zintuiglijke informatie berooft dat deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de oriëntatie van het individu, van de nodige input. Daardoor valt de grens tussen het zelf en de wereld weg.

De wetenschappers ontdekten ook dat er in de cerebrale cortex verschillende graden bestaan van dat zelfloze, ruimteloze en tijdloze gevoel, een spectrum waarin gelovigen zich verder kunnen begeven. Op het einde ervan situeren Newberg en d'Aquili een toestand van pure geest die ze het absolute unitary being (absolute eenheidszijn) noemen. Alle wereldreligies vinden hun oorsprong in die mentale toestand, veroorzaakt in een deel van het menselijke brein. Daarom hebben religies zoveel gemeenschappelijke kenmerken. De verschillen worden veroorzaakt door cultureel bepaalde interpretaties van die toestand. Dachten onderzoekers totnogtoe dat religie een cognitief proces is, gebaseerd op angst en veroorzaakt door een verkeerde logica en foute conclusies, dan beweren Newberg en d'Aquili iets anders. "De religieuze toestand wordt door de hersenen gevonden, niet geschapen."

Ons brein verklaart volgens de wetenschappers ook hoe mythen ontstaan en waarom verschillende culturen zoveel gelijkaardige mythen koesteren. Maagdelijke geboorten, verrezen helden en uit het paradijs getrapte figuren zijn het gevolg van het gebruik op grotere vragen van hetzelfde breingereedsdschap dat mensen ook gebruiken om zin te geven aan de realiteit, Het draait allemaal rond overleven, weten de Amerikanen. Het menselijke brein reageert op existentiële angst door die te reduceren tot dichotomieën: leven versus dood, mens tegenover dier, goed versus kwaad, hemel en hel. Verklaringen die tegenstellingen opheffen, brengen opluchting met zich mee. Dat wordt gekruid door een heftige emotionele, maar positieve respons die ontslaat in het limbische systeem van de hersenen, Newberg en d'Aquili geloven dat mythen hun sterkte krijgen via neurologisch bevestigde flitsen van inzicht.

Ook rituele gelijkenissen tussen verschillende culturen kunnen daarmee verklaard worden, aldus de wetenschappers. Ritmische geluiden, repetitieve zinnen als in matra's of gebeden, bepaalde geuren en uitzonderlijke fysieke gebaren kunnen een reactie veroorzaken in delen van het brein die spirituele gevoelens genereren.

Vreemd genoeg vinden de wetenschappers dat ze met hun onderzoek het bewijs geleverd hebben dat een deel van de hersenen geëvolueerd zijn om het contact met een universele realiteit mogelijk te maken. De meest logische conclusie leert nochtans dat een diepe religieuze ervaring het gevolg is van een abnormaliteit in de hersenen, veroorzaakt door zintuiglijke deprivatie. Dezelfde neurologische mechanismen die aan de basis liggen van hallucinaties en visioenen veroorzaakt door drugs.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   ma mei 28, 2007 6:01 am

Kheops schreef:
Sion schreef:
Wat mij opvalt is dat eigenlijk alle volken een religie hebben. Toeval? Lijkt me sterk.

God zit tussen de oren

Biologische basis voor religiositeit, door Peter Dupont (De Morgen)

Religiositeit is geen product van atavistische angst, transcendente ervaringen zijn geen illusie van halfgare fanaten. Volgens twee Amerikaanse onderzoekers is de neiging tot religiositeit ingebakken in de biologie van de menselijke hersenen. Terwijl gelovigen daarin een bewijs zien van het bestaan van het goddelijke, loven wetenschappers de studie net voor het tegendeel: god zit niet in de hemel, maar tussen de oren.

Gekruisigd door de Romeinen, doodverklaard door Nietzsche, gestorven in de concentratiekampen, het helpt allemaal niet. God wil maar niet weg. Theologen, filosofen en psychologen kauwen al een eeuwigheid op het godprobleem. Waarom blijven mensen verlangen naar een navelstreng met iets hoger dan henzelf? Waarom hebben zelfs twee wereldoorlogen en een kleine encyclopedie aan gruwelijkheden in de twintigste eeuw god niet naar de voetnoten van de petite histoire verbannen? In hun boek Why God Won't Go Away denken de medische wetenschappers Andrew Newberg and Eugene d'Aquili een antwoord te hebben gevonden.

Newberg, een assistent-professor radiologie en d'Aquili, een professor psychologie, onderzochten voor dit boek zes jaar lang de fysiologie van de hersenen. Met radioactieve kleuren die activiteitsclusters traceren in het brein verzamelden ze gegevens van biddende rooms-katholieke nonnen en mediterende Tibetaanse boeddhisten. De beelden die ze registreerden, werden genomen op het toppunt van de religieuze ervaring. Dachten de gelovigen dat ze op dat moment in contact stonden met hun diepste zelf en de rest van de kosmos, de spectcamera (single photon emission computed tomography) liet iets anders zien: een ongewone activiteit in de hersenen. In de neuropsychologische analyse blijkt dat sommige delen van de hersenen die verantwoordelijk zijn voor het bepalen van de grens tussen het ik en de wereld dramatisch veranderen tijdens een diepe spirituele ervaring. Hersenscans tonen aan dat het zelfgevoel van gelovigen helemaal verdwijnt of oneindig groot wordt. Ze ervaren een gevoel van oneindige ruimte en eeuwigheid of van een tijd- en ruimteloze leegte. De gevoelens die al millennia omschreven worden door gelovige of mediterende mensen. Het afsluiten van zintuiglijke informatie berooft dat deel van de hersenen dat verantwoordelijk is voor de oriëntatie van het individu, van de nodige input. Daardoor valt de grens tussen het zelf en de wereld weg.

De wetenschappers ontdekten ook dat er in de cerebrale cortex verschillende graden bestaan van dat zelfloze, ruimteloze en tijdloze gevoel, een spectrum waarin gelovigen zich verder kunnen begeven. Op het einde ervan situeren Newberg en d'Aquili een toestand van pure geest die ze het absolute unitary being (absolute eenheidszijn) noemen. Alle wereldreligies vinden hun oorsprong in die mentale toestand, veroorzaakt in een deel van het menselijke brein. Daarom hebben religies zoveel gemeenschappelijke kenmerken. De verschillen worden veroorzaakt door cultureel bepaalde interpretaties van die toestand. Dachten onderzoekers totnogtoe dat religie een cognitief proces is, gebaseerd op angst en veroorzaakt door een verkeerde logica en foute conclusies, dan beweren Newberg en d'Aquili iets anders. "De religieuze toestand wordt door de hersenen gevonden, niet geschapen."

Ons brein verklaart volgens de wetenschappers ook hoe mythen ontstaan en waarom verschillende culturen zoveel gelijkaardige mythen koesteren. Maagdelijke geboorten, verrezen helden en uit het paradijs getrapte figuren zijn het gevolg van het gebruik op grotere vragen van hetzelfde breingereedsdschap dat mensen ook gebruiken om zin te geven aan de realiteit, Het draait allemaal rond overleven, weten de Amerikanen. Het menselijke brein reageert op existentiële angst door die te reduceren tot dichotomieën: leven versus dood, mens tegenover dier, goed versus kwaad, hemel en hel. Verklaringen die tegenstellingen opheffen, brengen opluchting met zich mee. Dat wordt gekruid door een heftige emotionele, maar positieve respons die ontslaat in het limbische systeem van de hersenen, Newberg en d'Aquili geloven dat mythen hun sterkte krijgen via neurologisch bevestigde flitsen van inzicht.

Ook rituele gelijkenissen tussen verschillende culturen kunnen daarmee verklaard worden, aldus de wetenschappers. Ritmische geluiden, repetitieve zinnen als in matra's of gebeden, bepaalde geuren en uitzonderlijke fysieke gebaren kunnen een reactie veroorzaken in delen van het brein die spirituele gevoelens genereren.

Vreemd genoeg vinden de wetenschappers dat ze met hun onderzoek het bewijs geleverd hebben dat een deel van de hersenen geëvolueerd zijn om het contact met een universele realiteit mogelijk te maken. De meest logische conclusie leert nochtans dat een diepe religieuze ervaring het gevolg is van een abnormaliteit in de hersenen, veroorzaakt door zintuiglijke deprivatie. Dezelfde neurologische mechanismen die aan de basis liggen van hallucinaties en visioenen veroorzaakt door drugs.
simpelweg omdat de wetenschap dingen niet kan verklaren die je niet kunt zien. God zit niet tussen de oren, God bestaat vandaag de dag en is realiteit voor veel mensen en hij is er ook echt voor iedereen/ voor elk individu die zich er voor opensteld. Ik vind het een leuke bedachte theorie/redenering van die wetenschappers alleen ze hebben niet door dat de wetenschap gewoonweg dingen niet kan verklaren die men niet kan zien. Het blijft maar door gaan in de natuurwetenschappen met die theorieën dat God tussen de oren zit, laat ze hun tijd eens wat nuttiger besteden. flower
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   di jun 12, 2007 8:34 am

Alex schreef:

Het heelal heeft een begin dus ook een oorzaak.

Aldus het bekende Kalam-argument:

1) Alles wat een begin heeft, heeft een oorzaak
2) Het heelal heeft een begin
3) Het heelal heeft een oorzaak

Willen we tot een zinnige discussie komen op dit forum, is het handig om van beide kanten er mee eens te zijn dat het heelal en de aarde een oorzaak hebben.
De huidige wetenschap gaat ervan uit dat het heelal een begin heeft (Big Bang),

De wetenschap gaat er niet van uit dat het heelal een begin heeft, maar dat ruimte, tijd en materie een begin hebben. Een klein verschil, dat wel uitmaakt. Stellen we nu de vraag: wat heeft dit veroorzaakt? Dat is volgens de meesten dus de big bang.

Alex schreef:

1. Elk ontwerp heeft een ontwerper
2. Het heelal kent een zeer complex ontwerp
3. Het heelal heeft dus een ontwerper

De Big Bang was het beginpunt van het gehele universum. Met andere woorden, daarvoor bestond er geen tijd, ruimte en materie. Er bestond geen natuurlijke wereld en geen natuurwetten. Omdat een oorzaak niet na zijn gevolg kan komen, kunnen natuurlijke krachten geen verklaring zijn voor de big bang. Om een verklaring te kunnen vinden heb je iets nodig dat de natuurlijke werkelijkheid overstijgt, met andere woorden, de eerste oorzaak moet iets BOVENNATUURLIJKS zijn geweest!

Wat versta je onder ontwerp? Het wordt gedefinieerd als ‘complexiteit’. Iets wat te moeilijk in elkaar zit om toevallig te zijn ontstaan.
Maar: God is zo complex dat er niet zomaar een god kan ontstaan. Hij toont sporen van ontwerp. En toch heeft hij volgens jou geen ontwerper. Er is dus een uitzondering op de regel (en eigenlijk is er op elke wet of regel wel een uitzondering).
Jij gelooft dat God eeuwig is. Waarom kan het universum dan niet eeuwig bestaan? (dus het universum exclusief tijd, ruimte en materie).
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   di jun 12, 2007 1:03 pm

Zonder het concept 'god' kan deze tijd, ruimte en materie niet ontstaan vanuit een totaal leeg universum.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   di jun 12, 2007 1:51 pm

Sion schreef:
Zonder het concept 'god' kan deze tijd, ruimte en materie niet ontstaan vanuit een totaal leeg universum.
Je plaatst wel een kreet, maar onderbouwt die niet. Leg uit.
Bovendien, wie zegt dat het helemaal leeg is? Naast de 4 standaard dimensies kun je nog vele andere dimensies hebben (denk aan de snaarhypothese). Wat deze dimensies precies zijn en kunnen veroorzaken kun je niet met bewijs onderbouwen, maar dat kan jij net zomin met God.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   di jun 12, 2007 1:58 pm

Citaat :

Kan jij uitleggen dan dat er wel tijd, ruimte en materie ontstaan kan zijn uit een leeg universum?

Citaat :
Naast de 4 standaard dimensies kun je nog vele andere dimensies hebben (denk aan de snaarhypothese). Wat deze dimensies precies zijn en kunnen veroorzaken kun je niet met bewijs onderbouwen, maar dat kan jij net zomin met God.

Waarom zou je wel geloven in extra dimensies, die niet waargenomen kunnen worden en niet in een God?

Als je hierin gelooft, kan je ons ook niet meer beschuldigen van dat we in iets geloven wat niet te bewijzen valt. En bovendien valt onze God nog wel enigzins te bewijzen

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   di jun 12, 2007 2:26 pm

Alex schreef:
Citaat :

Kan jij uitleggen dan dat er wel tijd, ruimte en materie ontstaan kan zijn uit een leeg universum?.
Zie mijn quote hieronder.

Citaat :
Naast de 4 standaard dimensies kun je nog vele andere dimensies hebben (denk aan de snaarhypothese). Wat deze dimensies precies zijn en kunnen veroorzaken kun je niet met bewijs onderbouwen, maar dat kan jij net zomin met God.
Alex schreef:

Waarom zou je wel geloven in extra dimensies, die niet waargenomen kunnen worden en niet in een God?
Ik ben meer een atheistische agnost: ik denk dat we niet kunnen bewijzen dat God wel of niet bestaat, maar ik ga ervanuit dat die er niet is. Als er wel een God zou zijn, krijg je veel (o.a. morele) vragen die je niet kunt beantwoorden.
Alex schreef:

Als je hierin gelooft, kan je ons ook niet meer beschuldigen van dat we in iets geloven wat niet te bewijzen valt. En bovendien valt onze God nog wel enigzins te bewijzen
Ik beschuldig je nergens van. Van mij mag je geloven. Maar als je in een 6 daagse schepping van 6000 jaar geleden gelooft, terwijl er bewijzen voor evolutie zijn, dan zal ik je daar wel op wijzen ja.
En hoezo is hij enigzins te bewijzen?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Kevin

Aantal berichten : 169
Leeftijd : 31
Registration date : 08-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   wo jun 13, 2007 7:46 am

Citaat :
Ik ben meer een atheistische agnost: ik denk dat we niet kunnen bewijzen dat God wel of niet bestaat, maar ik ga ervanuit dat die er niet is. Als er wel een God zou zijn, krijg je veel (o.a. morele) vragen die je niet kunt beantwoorden.

Dan stel ik je (en anderen) deze vraag:

"Hoe kan je van iets wat niet bestaat, bewijzen dat het niet bestaat?"

Een tweede vraag, ook voor iedereen te beantwoorden. Als bovenstaande vraag geen legitieme vraag is, waarom niet?

Derde vraag. Hoe bewijs je dat iets wel bestaat?

Groetjes.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   wo jun 13, 2007 9:01 am

Kevin schreef:

"Hoe kan je van iets wat niet bestaat, bewijzen dat het niet bestaat?"
Door aan te tonen dat het in strijd is met de natuurwetten. Maar ook dan kun je het niet voor 100% bewijzen, omdat de natuurwetten ernaast kunnen zitten.
Je kan, volgens mij, niet bewijzen dat God niet bestaat, omdat men hem buiten onze wereld heeft gezet. Hij hoort niet in ons universum, maar wij kunnen alleen maar wat zinnigs zeggen over wat daar binnenin zit.

Kevin schreef:

Hoe bewijs je dat iets wel bestaat?
Groetjes.

Door aan te tonen dat het noodzakelijk is dat het bestaat of door iets aan te tonen wat alleen maar van dat 'iets' kan komen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Kevin

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   do jun 14, 2007 7:39 am

Citaat :
Door aan te tonen dat het in strijd is met de natuurwetten. Maar ook dan kun je het niet voor 100% bewijzen, omdat de natuurwetten ernaast kunnen zitten.
Je kan, volgens mij, niet bewijzen dat God niet bestaat, omdat men hem buiten onze wereld heeft gezet. Hij hoort niet in ons universum, maar wij kunnen alleen maar wat zinnigs zeggen over wat daar binnenin zit.

God bestaat dus niet. Dankje.

Het bewijs wordt geleverd door dat er geen bewijs vóór is, én geen bewijs tégen.

Voor alles wat bestaat is bewijs, voor dat wat niet klopt is bewijs, voor dat wat niet kan bestaan is geen bewijs voor of tegen en om die reden kan je niet bewijzen dat iets wat niet bestaat niet bestaat.

Ik heb daarnaast een Swizl die heel veel van jou houdt en bush een eikel vind die ook eeuwig is en niet veranderlijk en die jou het leven zuur kan maken vanuit zijn eeuwige buiten-wereldse woonplaats als je niet in Swizl geloofd. Bewijs jij maar eens dat het niet zo is.

Edit:

aanvullende links

http://nl.wikipedia.org/wiki/Feit
http://nl.wikipedia.org/wiki/Methodologie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschappelijke_methode
http://nl.wikipedia.org/wiki/Wetenschap
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   do jun 14, 2007 8:07 am

Kevin schreef:

Het bewijs wordt geleverd door dat er geen bewijs vóór is, én geen bewijs tégen.

We hebben geen bewijs gevonden. Dat wil niet zeggen dat die er niet is. Misschien hebben we gewoon nog niet de goede apparatuur om zo'n aanwezigheid uit te sluiten, of aan te tonen. Dus bij afwezigheid van bewijs voor of tegen, heb je nog steeds geen bewijs. Het is dan hoogstens aannemelijk dat hij niet bestaat.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
RobinB

Aantal berichten : 36
Leeftijd : 26
Registration date : 06-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   do jun 14, 2007 11:17 am

nou, daarom heet het ook geloof, en geen wetenschap Smile
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.fpsbanana.com
Kevin

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 4:38 am

esperanza schreef:
Kevin schreef:

We hebben geen bewijs gevonden. Dat wil niet zeggen dat die er niet is. Misschien hebben we gewoon nog niet de goede apparatuur om zo'n aanwezigheid uit te sluiten, of aan te tonen. Dus bij afwezigheid van bewijs voor of tegen, heb je nog steeds geen bewijs. Het is dan hoogstens aannemelijk dat hij niet bestaat.

Nee, het is hoogstens mogelijk. Het is niet aannemelijk omdat geen enkel bewijs is geleverd. Aannemelijk noem je iets wanneer er feiten zijn die in een bepaalde richting wijzen. Wat betreft het concept God zijn er daar geen van.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 4:40 am

Als je ervan uit gaat dat alles wat een begin heeft, een oorzaak heeft en als je ervan uit gaat dat alles wat een ontwerp heeft, een ontwerper heeft, dan is het wel aannemelijk te geloven dat er een God is. Of in ieder geval, een maker van het universum, die eeuwig, geest en ruimteloos is.

Of op zijn minst dat er een oorzaak is.

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 7:09 am

Kevin schreef:

Nee, het is hoogstens mogelijk. Het is niet aannemelijk omdat geen enkel bewijs is geleverd. Aannemelijk noem je iets wanneer er feiten zijn die in een bepaalde richting wijzen. Wat betreft het concept God zijn er daar geen van.

Oke, dan is het hoogstens mogelijk dat God wel/niet bestaat Very Happy .
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 7:11 am

Alex schreef:
Als je ervan uit gaat dat alles wat een begin heeft, een oorzaak heeft en als je ervan uit gaat dat alles wat een ontwerp heeft, een ontwerper heeft, dan is het wel aannemelijk te geloven dat er een God is. Of in ieder geval, een maker van het universum, die eeuwig, geest en ruimteloos is.

Of op zijn minst dat er een oorzaak is.

God, een complex en intelligent wezen, toont sporen van ontwerp. Wie is Gods ontwerper dan?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 7:57 am

Zoals ik net al beredeneert heb, moet God tijdloos zijn, omdat Hij tijd gemaakt heeft. Hij moet logischerwijs boven hetgeen staan wat hij zelf gemaakt heeft. Tijdloos houdt dus in, zonder begin en zonder einde.

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 8:15 am

Dus niet alles met een ontwerp (of in ieder geval dat een ontwerp lijkt te hebben) heeft een ontwerper.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 8:48 am

Nee, de ontwerper zelf niet en iets wat tijdloos is.

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   vr jun 15, 2007 11:24 am

Als jij denkt dat de ontwerper een uitzondering is op de regel, dan kunnen er net zo goed meerdere uitzonderingen zijn.

God is tijdloos en heeft volgens jou daarom geen oorzaak, maar 'voor' de big bang was er ook geen tijd. Er hoeft dus geen oorzaak te zijn voor het heelal.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak   

Terug naar boven Go down

Het heelal heeft een begin, dus ook een oorzaak
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Gesloten topics-
Ga naar: