Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

De hel

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4
AuteurBericht
Exdeo

Aantal berichten : 11
Registration date : 31-08-07

BerichtOnderwerp: Re: De hel   do sep 20, 2007 9:28 am

De effecten van napalm in Vietnam, ik was naakt en jullie kleedden mij niet (ik had kleren en die hebben jullie verbrand)

De hel in het hiernamaals is een sprookje, een hel op aarde kan wel degelijk bestaan, en hij kan zelfs geschapen worden door christenen!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: De hel   do okt 11, 2007 6:24 am

Citaat :
Jezus doet hier een wel heel expliciete claim op zijn goddelijkheid, de meeste keren noemt hij zichzelf: de zoon des mensen, en laat het daarbij

De Zoon des Mensen of de Mensenzoon is een directe verwijzing naar de profetie uit het boek van DaniŽl. Jezus gebruikt deze term iets meer dan 80 keer in de evangeliŽn. Zoals je zelf al aangaf heeft het ook de betekenis van kwetsbaarheid, maar als Jezus de term uitspreekt dan heeft Hij het hier over het messiasschap. De Joden begrepen dit maar al te goed, en het is dan ook niet voor niets dat ze Hem wilden doden.

In het Oude Testament komt de term mensenzoon veelvuldig voor, en feitelijk kan je de termen onderverdelen in twee groepen, namelijk

1) Ben Adam, mensenkind, waarbij het echt gaat om mensen &
2) Bar Enash (Grieks: Huios anthropos)

Het is uitdrukking 2 die Jezus gebruikt en die we terugvinden in DaniŽl:

"In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens (= de Mensenzoon). Hij naderde de oude wijze en werd voor hem geleid. Hem werden macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan."

esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 28
Registration date : 11-06-07

BerichtOnderwerp: Re: De hel   za okt 13, 2007 4:15 am

Alex schreef:

Het is uitdrukking 2 die Jezus gebruikt en die we terugvinden in DaniŽl:

"In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel iemand kwam die eruitzag als een mens (= de Mensenzoon). Hij naderde de oude wijze en werd voor hem geleid. Hem werden macht, eer en het koningschap verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan."

Interessant Alex, ik wist niet in zo'n visioen hetzelfde woord werd gebruikt. Toch vraag ik me af of hiermee Jezus wel bedoeld kan zijn. Want verderop wordt het visioen uitgelegd, en over deze mens wordt gezegd:

18 Daarna zullen de heiligen van de hoogste God het koningschap ontvangen, en zij zullen het koningschap altijd behouden Ė voor eeuwig en altijd.

27 Het koningschap, de heerschappij en de grootheid van alle koninkrijken onder de hemel zullen gegeven worden aan het volk van de heiligen van de hoogste God. Zijn koningschap is een eeuwig koningschap en alle machten zullen hem dienen en gehoorzamen.

Het lijkt er dus meer op dat die mens symbool staat voor het volk Israel. Maar goed, het zal wel erg raar zijn dat een Joods als Jezus zo'n fout maakt, dus misschien zie ik iets over het hoofd Very Happy.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: De hel   za okt 13, 2007 6:40 am

Ik zie het probleem niet.
Esperanza schreef:
Het lijkt er dus meer op dat die mens symbool staat voor het volk Israel

Allereerst nog iets meer of die 'Son of Man' oftewel de Mensenzoon, waarmee Jezus zichzelf veelvuldig mee aanduidde. Deze mensenzoon vinden we ook terug in Openbaringen van Jezus Christus aan Johannes:

"Toen zag ik zeven gouden lampenstandaards, en daartussen iemand die eruitzag als een mens. Hij was gekleed in een lang gewaad en had een gouden band om zijn borst. Zijn hoofd en zijn haren waren wit als witte wol of als sneeuw, en zijn ogen waren als een vlammend vuur. Zijn voeten gloeiden als brons in een oven. Zijn stem klonk als het geluid van geweldige watermassaís. In zijn rechterhand had hij zeven sterren en uit zijn mond kwam een scherp, tweesnijdend zwaard. Zijn gezicht schitterde als de felle zon. Toen ik hem zag viel ik als dood voor zijn voeten neer. Maar hij legde zijn rechterhand op me en zei: ĎWees niet bang. Ik ben de eerste en de laatste. Ik ben degene die leeft; ik was dood, maar ik leef, nu en tot in eeuwigheid." (Op.1:12 ev)

DaniŽl heeft het erover dat deze mensenzoon met de wolken komt, dit stemt overeen met wat er in openbaringen wordt geschreven:

"Hij komt te midden van de wolken" en ook met wat Jezus Christus zei, zoals beschreven staat in Markus 14:

"Toen vroeg de hogepriester hem: ĎBent u de messias, de Zoon van de Gezegende?í Jezus zei: ĎDat ben ik, en u zult de Mensenzoon aan de rechterhand van de Machtige zien zitten en hem zien komen op de wolken van de hemel"

Dan wat je schrijft; dan het er meer op lijkt alsof deze man symbool staat voor het volk IsraŽl, dat is niet echt logisch (althans; dat vind ik).

Want er wordt gewoon duidelijk gesproken over de heiligen van God, en dat alle volken en naties hem zullen dienen.

(In mijn nachtelijke visioenen zag ik dat er met de wolken van de hemel
iemand kwam die eruitzag als een mens. Hij naderde de oude wijze en
werd voor hem geleid. Hem werden macht, eer en het koningschap
verleend, en alle volken en naties, welke taal zij ook spraken, dienden
hem. Zijn heerschappij was een eeuwige heerschappij die nooit ten einde
zou komen, zijn koningschap zou nooit te gronde gaan)

Nu als, deze mensenzoon symbool zou staan voor het volk van IsraŽl, of voor de mensheid in het algemeen, zou dat betekenen dat alle volken en naties, IsraŽl zullen dienen, dit is niet heel erg aannemelijk

De meeste moderne Joodse schriftgeleerden interpreteren dit schriftgedeelte dacht ik niet als messiaans, maar vroeger werd dat wel zeker gedaan. De Babylonische talmoed identificeert deze mensenzoon als messias (Sanhedrin 96b-97a, 98a, en verder). Ook een fragment uit de Dode Zeerollen quote dit vers en noemt de mensenzoon 'Zoon van God' etc, wat duidelijk maakt dat op zijn minst de Qumran gemeenschap geloofde dat daniŽl 7:13 refereerde naar de messias. Ook de vroege kerkvaders associeerde dit vers met Jezus.

Daarnaast zou dan IsraŽl 'eer' (in de zin van aanbidding/ 'pelach/latreuo') moeten ontvangen, iets wat echt niet kon ('Aanbid de Heer uw God, en Hem alleen).

Het regeren overigens (met de Messias) is een principe wat je vaker terugvind in het NT, oa in de volgende tekst uit 2 Timoteus:

"Het woord is betrouwbaar: immers, indien wij met Hem gestorven zijn, zullen wij ook met Hem leven; indien wij volharden, zullen wij ook met Hem als koningen heersen"

esperanza

BerichtOnderwerp: Re: De hel   za okt 13, 2007 7:11 am

Alex schreef:
Deze mensenzoon vinden we ook terug in Openbaringen van Jezus Christus aan Johannes:
Dat bewijst niets. Johannes geloofde zelf dat Jezus Gods zoon was en wilde dus zoveel mogelijk 'bewijzen' hiervoor geven. Het zou best kunnen dat Johannes dit visioen daarom zomaar heeft bedacht, of onbewust zelf zoiets gecreeerd heeft.
Je kunt ook niet te veel waarde hechten aan wat de mensen in die tijd geloofden, Jezus' volgelingen dachten ook dat hij de Joden zou bevrijden van de Romeinen.

Citaat :

Want er wordt gewoon duidelijk gesproken over de heiligen van God, en dat alle volken en naties hem zullen dienen.

Inderdaad, in dat vers staat dat alle volken en naties hem zullen dienen, maar als Israel die 'hem' is, spreekt dat elkaar ook helemaal niet tegen. Maar wlke teksten bedoel je die het over de heiligen van God hebben? Ik lees dat alleen maar in de versen 18, 22 en 27, en dat zijn nou juist de versen die terugslaan op het beeld van de mensenzoon.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
esperanza

BerichtOnderwerp: Re: De hel   za okt 13, 2007 8:05 am

Alex schreef:

De Babylonische talmoed identificeert deze mensenzoon als messias (Sanhedrin 96b-97a, 98a, en verder). Ook een fragment uit de Dode Zeerollen quote dit vers en noemt de mensenzoon 'Zoon van God' etc, wat duidelijk maakt dat op zijn minst de Qumran gemeenschap geloofde dat daniŽl 7:13 refereerde naar de messias. Ook de vroege kerkvaders associeerde dit vers met Jezus.
Maar die zijn allemaal van na Jezus' tijd, zo vreemd is dat dus niet.

Citaat :
Daarnaast zou dan IsraŽl 'eer' (in de zin van aanbidding/ 'pelach/latreuo') moeten ontvangen, iets wat echt niet kon ('Aanbid de Heer uw God, en Hem alleen).

Jozef droomde ook dat zijn broers voor hem buigden en hem eerden. Dat kwam later nog in het echt uit ook.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: De hel   

Terug naar boven Go down

De hel
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 4 van 4Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Geloof algemeen-
Ga naar: