Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
AuteurBericht
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?   do apr 26, 2007 4:19 am

Hey mensen! Ik kwam dit stuk tegen op de site van Ben Krommedijk ([url]krommedijk.blogspot.com[/url]). K had het al eens eerder gehoord, maar vind het wel heel sterk stuk! Indrukwekkend. Het stuk is dus een vertaling door Ben van een mp3'tje (volgens mij van de site van Fire on the Altar)

----------------------------
Voice of the Martyrs

Dit stukje is de vertaling van een engelstalig mp3-tje dat mij erg heeft geïnspireerd bij het voorbereiden van de Praise Avond, op 31 november 2004. Het was een geweldige avond, waar veel jongelui in aanraking kwamen met een levende God. Het was echt super om mee te maken. Als engels geen probleem is, en je luistert liever, dan kun je het als realplayer bestandje ook beluisteren of als mp3 downloaden

Waar brand je voor?

Toen Jeanne d'Arc stierf op de brandstapel waren haar laatste woorden: “iedereen geeft z'n leven voor wat hij of zij in gelooft”. Soms geloven niet eens zo heel veel... maar het is wél waar ze voor leven, en het is waar ze hun leven voor geven. We hebben maar één leven te leven, en we leven het, en dan is het over, voorbij. Maar om te leven zonder geloof is erger dan te moeten sterven, ook al moet je jong sterven.

Waar brand je vóór? Waar geef je je leven vóór?

Jim Elliot zei de beroemde woorden, jaren voordat hij zelf zijn leven voor Jezus zou geven: “je bent geen dwaas als je geeft wat je tóch niet voor jezelf kunt houden, om te winnen iets wat niemand van je af kan nemen”. En toen hij nog maar een jonge man was bad hij: “Heer, neem dit leven en laat het branden voor u. Neem mijn leven Heer, want het is van U. Ik zoek niet per se een lang leven, maar een vól leven, zoals het Uwe, Heer Jezus”.

Nate Saint, Elliot en nog 3 andere zendelingen werden allemaal vermoord door de Auca Indianen, 1956 in Ecuador. En het was pas jaren later dat Steve Saint, Nate's zoon (Nate was de piloot), het hele verhaal hoorde van hoe zijn vader was omgekomen.

Toen ik het verhaal las, een paar weken geleden, de gruwelijke details... was het schokkend, pijnlijk, tragisch. Eén van de mannen, de laatste die nog leefde, in plaats van te vluchten in de jungle waar hij makkelijk had kunnen ontsnappen... wachtte op het stamhoofd, en in zijn gebroken Auca's vroeg hij “waarom dood u ons, we hebben u niets gedaan”. En ze hebben hem vermoord. En nog maar net hadden ze de laatste man gedood, of verschillende van hen hoorden zingen boven hen... en ze keken op en ze zagen daar glanzenden, schijnende wezens in de bomen, die zongen en God aanbaden. Toen gingen ze zich verstoppen, en ze hadden verwacht dat er wraak zou komen. Maar toen er niemand kwam begonnen ze te beseffen: er iets anders met deze mensen! Ze werden nieuwsgierig.

Toen later de zendelingen, nabestaanden van de vermoorde mannen weer bij de indianen kwamen om ze het evangelie te brengen stond het volk open voor het evangelie. Het is een geweldig verhaal. Maar luister eens naar wat Nate Saint jaren eerder al schreef: “mensen die God niet kennen vragen zich af waarom wij in vredesnaam onze levens riskeren voor het evangelie. Maar ze vergeten dat ook zij maar één leven hebben... en als de luchtbel geknapt is, hebben ze niks gedaan dat eeuwigheidswaarde heeft”.

Elke luchtbel zal knappen. Iedereen van ons, als ons leven voorbij is... dan is het over. En dan wat? Waar leef je voor, waar geef je jezelf voor, waar heb je het voor gedaan? Een vól leven hebben, betekend misschien niet dat je een lang leven zult hebben. Maar ik wil, aan het eind van mijn leven, kunnen zeggen dat ik God's weg gegaan ben.

Hoe zal het eruit zien als je leven voorbij is, en je bent binnen, je gaat naar de hemel, en dan komt die dag, en dan is er die enorme tafel vol met geweldig voedsel, en je hebt er zoveel van gehoord, en de tijd is gekomen voor de bruiloft en de maaltijd van het lam. En er zijn engelen die iedereen binnen laten, en welkom heten en een plaats toewijzen. “Hier, hier mag jij zitten tijdens de maaltijd”. En je zit daar, met duizenden, miljoenen andere mensen, en je herkent niemand, maar je weet dat het allemaal eens christenen waren. Ze hebben hun leven geleefd, en ergens, tijdens dat leven, werden zij gered, en konden ze later de hemel binnengaan. En tegenover jou zit een klein meisje, en je kijkt haar aan, en je stelt je voor en zegt “hoi, hoe heet je?”. En ze kijkt je aan en zegt “Rebecca”. En jij zegt “Rebecca, waar kom je vandaan?” en ze zegt “Rome”. En jij zegt “Rebecca, wil je mij misschien vertellen hoe jij hier terechtgekomen bent?”. En ze zegt “nou, wij hadden niet echt een makkelijk leven, Mijn vader, toen ik acht was, moest ik naar die grote arena, en daar moest ik toekijken hoe leeuwen mijn vader opaten. En ik zag hoe ze hem opaten. Ze hebben hem doodgemaakt omdat mijn vader van Jezus hield. En ik heb nooit zoveel gehuild in mijn leven als toen. Twee dagen later kwamen ze mij en m'n broertje halen, en ze namen ons mee naar diezelfde arena waar mijn vader is gestorven. En er waren duizenden mensen, klappen en juichen deden ze toen wij de arena binnenkwamen, en ze waren vrolijk en ze hadden feest. En er was verder niemand. Alleen m'n broertje en ik, en dan die grote arena, en dan al die duizenden mensen. En toen keek ik om me heen, en zag allemaal deuren opengaan in de arena, en uit elke deur van de arena kwamen leeuwen. Ze hadden me gezegd dat ik alleen maar Jezus hoefde te verloochenen. Te zeggen dat Hij God niet was, dat Hij niet uit de doden was opgestaan, dat ik dat allemaal niet meer geloofde. En dan zou ik blijven leven. Maar dat kón ik toch niet doen?! Hij was alles voor me! Hij was mijn alles! Hij was waar ik voor leefde! Ik stierf die dag. De engelen kwamen me halen en brachten me de hemel in. En ik heb zo uitgekeken naar deze dag.

En dan kijkt ze je aan, en zegt ze “en jij dan? wat is jou verhaal?”. Kijk me aan. Ik hoop dat je dan wat kunt zeggen!!!

Weet je dat er de afgelopen jaren gemiddeld per jaar tussen de 150 en 200 duizend mensen gedood worden omdat ze christen zijn? Een voorganger in Cali, Colombia, werd vermoord toen hij net een nieuwe kerk was begonnen. Waarom werd hij vermoord? Omdat cartelleden drugsverslaafden, dealers gered werden. Dus wat deden ze? Ze hebben de voorganger vermoord.

Ik wil dat je er bij stilstaat: “mijn leven voor het evangelie. Míjn leven voor het evangelie”.

Door zijn dood zijn wij bemoedigd, om hetzelfde te doen. Ons leven neer te leggen voor Christus. En niet alleen voor Hem te sterven, wat héél moeilijk kan zijn. Maar om voor Hem te léven, dat kan soms minstens zo moeilijk zijn als voor Hem te moeten sterven.

Je zult zien dat er steeds meer tegenstand komt tegen het evangelie. Waarom? Omdat het evangelie steeds radicaler word, steeds bijbelser, steeds meer revolutionair, en het zal een bedreiging worden voor het systeem waarin we leven. Het zal zich steeds meer gaan opstellen tégen wereldgelijkvormigheid, religie en de goden van sport, mode. Het evangelie zal steeds meer een bedreiging gaan worden voor de opkomende golf van satanisme en afgoderij. En de gevolgen zullen dezelfde zijn als in Handelingen: onderdrukking, vervolging, en een geweldige beweging van God.

“En ik geloof dat we een tijd krijgen waar al de gebeden van de gelovigen verhoord zullen worden in één generatie. En al de gebeden en al de geloften die God zal verhoren zullen neerdalen op één generatie, en het zal uitgestort worden over jullie. Ik bid en geloof dat één van de grootste opwekkingen zal komen in de tijd waarin jullie, in deze generatie. Maar het is voorafgegaan door vele generaties van moeders en vaders die het hebben uitgeroepen voor een generatie die de wereld zou overwinnen. Wij rusten op de schouders van voorvaders en moeders die de prijs hebben betaald”. Bloed, zweet en tranen hebben zij gegeven... toen ze hun gebeden voor God uitstortten.

Heel de schepping wacht op het openbaar worden van de kinderen Gods.

Wat gebeurde er met de 11 lui die Jezus volgden totdat hij aan het kruis stierf? We weten hoe Judas' leven eindigde, maar wat gebeurde er met de rest van hen?

Andreas stierf in Griekenland. Hij werd gekruisigd op een X-vormig kruis, omdat hij niet gekruisigd wilde worden zoals Jezus was, hij voelde zich daar niet waardig voor.

Bartholomeus predikte in India, hij stierf als martelaar, hij werd levend in stukken gesneden met messen.

Jacobus de oudste, stierf als eerste, hij werd vermoord door Herodus Agrippa

Jabobus de jonge, werd gekruisigd in Egypte, zijn lichaam werd in stukken gezaagd.

Johannes die Openbaring schreef, overleefde ontzettend veel martelingen, hij dronk vergif maar werd gespaard, hij stierf uiteindelijk een natuurlijke dood op Patmos.

Judas ging uit, en stierf door pijlen doorboord op de berg Ararat.

Mattheus: de geschiedenis vertelt ons dat hij een zendeling werd en tijdens zijn werk is hij verdwenen.

Petrus stierf als martelaar. Hij werd gekruisigd met het hoofd naar beneden, hij wilde niet sterfen zoals zijn Heer was gestorven.

Filippus werd opgehangen, en toen hij daar hing vroeg hij nog of zijn lichaam niet in linnen maar in jutte gebonden zou kunnen worden, omdat hij zich niet waardig voelde dat zelfs zijn lichaam behandeld zou worden als het lichaam van Jezus behandeld was.

Simon de zeelot stierf als martelaar op het zendingsveld.

Thomas stierf in Madras, India. Hij werd gezocht en doorboord met een speer...

Man, deze lui inspireren me. En ik wil daar staan in de hemel en iets kunnen zeggen. Ik wil dat ik hun recht in de ogen kan aankijken, en dat zij terugkijken en dat ze zeggen “goed gedaan”.

Strek je handen uit naar God. En zegt dit na “Hemelse Vader, doorgrond mij hart, onderzoek mij nu, dat dit mijn verlangen is: míjn leven voor het evangelie. Wat het ook mag kosten heer. Laat het waar worden. Dat ik een leven mag leven, dat zín en nút heeft, met het oog op het evangelie. Jezus, mijn leven, voor U!”

(oorspronkelijk geplaatst op 16 januari 2005)

ps: het verhaal van Jim Elliot, Nate Saint, Ed McCully, Peter Fleming en Roger Youderian is dit jaar verfilmd in End of the Spear. Je kan de film van mij lenen.
-------------------
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://hamorlehem.blogspot.com/
Kevin

Aantal berichten : 169
Leeftijd : 31
Registration date : 08-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?   wo mei 16, 2007 8:59 am

Ik ben denk ik iets te praktisch. Ik ben meer het vlammetje wat hard brand maar wat je eigelijk niet zal zien of horen. Sterven voor mijn ideaal vind ik dom, ik kan het dan nooit tot uiting brengen. Ik voel daarom ook niets voor martelaars. Als er iets simpel is, dan is het wel doodgaan... Ik snap waarom mensen daar iets in kunnen zien, en zich mee laten slepen, maar of het verstandig en goed is, das de eerste vraag. Razz De tweede vraag is of je dan verplicht bent mensen voor zulk soort waanzin te waarschuwen. Antwoord: JA. Dus bij deze... Laat je niet teveel door waanzin meeslepen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?   wo mei 16, 2007 9:49 am

Ik denk niet dat iedereen een doel moet hebben om voor te sterven, lijkt me vrij waardeloos. Natuurlijk heb ik respect voor mensen die hun leven geven voor een betere wereld. (De film 'the end of the spear' heb ik trouwens gezien). Ik zal niet zo snel m'n leven voor iets geven, als ik de zin er niet van in zie en ik ga ook echt niet iets zoeken waar ik m'n leven voor kan geven. Waar ik voor leef? Voor een betere wereld, een betere Kerk. Waar ik voor brand? Voor een eenheid binnen de Kerk. Het heeft een beetje weinig zin om ergens voor te leven en tegelijk je leven te geven. Razz Gaat moeilijk samen lijkt mij.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Alex
Admin

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?   wo mei 16, 2007 3:08 pm

Mwah, ik vond dat Jezus het anders aardig heeft gedaan...

Lineke

Aantal berichten : 46
Leeftijd : 26
Registration date : 09-05-07

BerichtOnderwerp: Re: Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?   do mei 17, 2007 8:52 am

Maar Jezus stond dan ook weer op, omdat Hij ook God was. En als hij niet opgestaan was, zou de dood niet overwonnen zijn, en dus zou ons geloof onzin zijn.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://lineke.brinkblijdorp.nl/index.htm
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

BerichtOnderwerp: Re: Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?   vr mei 18, 2007 5:59 am

Sion schreef:
Ik denk niet dat iedereen een doel moet hebben om voor te sterven, lijkt me vrij waardeloos. Natuurlijk heb ik respect voor mensen die hun leven geven voor een betere wereld. (De film 'the end of the spear' heb ik trouwens gezien). Ik zal niet zo snel m'n leven voor iets geven, als ik de zin er niet van in zie en ik ga ook echt niet iets zoeken waar ik m'n leven voor kan geven. Waar ik voor leef? Voor een betere wereld, een betere Kerk. Waar ik voor brand? Voor een eenheid binnen de Kerk. Het heeft een beetje weinig zin om ergens voor te leven en tegelijk je leven te geven. Razz Gaat moeilijk samen lijkt mij.
een opm. over de opening, het zijn niet de auca indianen, maar de Waodani indianen. De film the End of the spear heb ik ook gezien. Het was heel indrukwekkend dat de zendelingen ervoor kozen om Jezus te volgen en hun leven te geven voor God. Ik ben blij dat de Waodani indianen door de zendelingen het evangelie uiteindelijk hebben mogen ontvangen en het ook hebben aangenomen in hun leven! Ik leef voor Jezus en zoek door hem heen wat God met mijn leven wil doen, door Jezus heen vind je de weg, de waarheid en het leven. En dankzij hem kunnen we de weg tot God bewandelen en hem beter leren kennen en zijn evenbeeld worden!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?   

Terug naar boven Go down

Waar leef jij voor? Waar brand jij voor?
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Geloof algemeen-
Ga naar: