Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Geloof VS Weten

Ga naar beneden 
4 plaatsers
AuteurBericht
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Geloof VS Weten Empty
BerichtOnderwerp: Geloof VS Weten   Geloof VS Weten Icon_minitimewo mei 16, 2007 8:47 am

Ik zou eigelijk eerst een concreet voorbeeldje op moeten zoeken in de bijbel om mijn punt duidelijk te maken... Zodra ik thuis ben zal ik concreet iets neerzetten. In de tussentijd zegt de titel eigelijk al genoeg:

Wat is beter, en waarom.

Geloven, of weten?

Op antwoord wachten, zal ik ^^.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Geloof VS Weten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geloof VS Weten   Geloof VS Weten Icon_minitimewo mei 16, 2007 9:52 am

Sorry, ik vind 't eigenlijk een beetje rare vraag. Het is té zwart-wit. Nou niet bepaald hoe ik je ken, Kevin. Razz

Btw, geloof is een soort van 'weten'. Om even de Bijbel te quoten:

Hebreeën 11:1 schreef:
Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.
Dus je zou kunnen concluderen dat geloof de kennis is over dat wat we niet zien. Net als kennis over zichtbare dingen moet onze kennis over onzichtbare dingen ook verbeterd en bijgeschaafd worden. We zien religie vaak als een vaststaand iets. Ik ben van mening dat het dynamisch moet zijn, moet leven.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kimchi




Aantal berichten : 30
Registration date : 07-05-07

Geloof VS Weten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geloof VS Weten   Geloof VS Weten Icon_minitimewo mei 16, 2007 3:24 pm

Sion schreef:
Sorry, ik vind 't eigenlijk een beetje rare vraag. Het is té zwart-wit. Nou niet bepaald hoe ik je ken, Kevin. Razz

Btw, geloof is een soort van 'weten'. Om even de Bijbel te quoten:

Hebreeën 11:1 schreef:
Het geloof legt de grondslag voor alles waarop we hopen, het overtuigt ons van de waarheid van wat we niet zien.
Dus je zou kunnen concluderen dat geloof de kennis is over dat wat we niet zien. Net als kennis over zichtbare dingen moet onze kennis over onzichtbare dingen ook verbeterd en bijgeschaafd worden. We zien religie vaak als een vaststaand iets. Ik ben van mening dat het dynamisch moet zijn, moet leven.

zoals je zelf quote

geloof is niet weten, het is ijdele hoop
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Geloof VS Weten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geloof VS Weten   Geloof VS Weten Icon_minitimewo mei 16, 2007 6:26 pm

Ja... Nu is het nacht en heb ik tijd.

2 uur, maargoed. tijd is tijd.


Ik ben blij dat je me kent als een genuanceerd persoon ^^, De volgende keer als ik wél geld bij heb en je niet in de bus zit Razz trakteer ik op een biertje.

Maar weer even genadeloos ontopic:

Het ontzichtbare, het geestelijke, daar bevinden zich ook regels. En deze regels zijn helemaal niet zo anders als de regels van de tastbare werkelijkheid. Geen reden dus voor blind geloof, plaats zat voor zeker weten. Het enige wat je moet doen is je handen eraan branden of, bij voorkeur Razz er voorzichtig naartoe bewegen. (Ik kan het allemaal mooi uitleggen omdat ik dat laatste dus niét heb gedaan).

Liefde, verdriet, vertrouwen, vriendschap, angst, stress, uitputting, rust/geruststelling, vasthouden, obsessie, onverschilligheid.. Allemaal zaken van het 'ontzichtbare'. Iedereen beleefd het op z'n eigen manier, maar het benoemde wijst altijd in dezelfde richting (behalve in speciale uitzonderingen).

Ik zal er nu eentje uitpakken: Vasthouden.

Waarom is jezelf vasthouden slecht? Wat zegt de bijbel over vasthouden? Wordt er ook uitgelegd waarom het zo is? Dat laatste is namelijk erg belangrijk... Aristotiles noemde gelovigen (joden) in zijn tijd ook wel eens 'wijs geworden in hun eigen bedrog'. Misschien klopt datgeen wat er in de bijbel staat wel... Maar, omdat de kennis daar toevallig is geraakt, zonder methode, is het toepassen van de kennis wild gokken... Het wordt dan vooral gedaan op gevoel, en dus in geloof (vertrouwen), en niet in zekerheid (weten).

Je kan wel dénken dat je heel zeker bent, in je geloof, maar dan kom je later alleen nog maar harder bedrogen uit en je weet niet eens waarom. Maar gelukkig is daar dan hetzelfde geloof om je te troosten met simpelheidjes. En als je er dan van leert is het niet erg, je komt dan door ervaring zelf wel achter de methode, en dan ben je niet meer 'wijs in je eigen bedrog', maar 'wijs in je eigen ervaring' (de liefste wijsheid die een mens kan hebben vind ik).

Maar voorkomen is beter dan genezen. Vasthouden is slecht omdat: Dat waar we ons aan hechten voor angst van verlies kan zorgen, het kan verblinden voor eventuele waarheid, het je verhindert onbevangen te kunnen oordelen, het naast angst ook kan zorgen voor een neiging om impulsief te reageren (in context met, of naar dat waar aan gehecht wordt) inplaats van de tijd te nemen.

Het bovenstaande natuurlijk in het licht van bescherming tegen lijden. Hechten heeft natuurlijk ook z'n voordelen: vertrouwen, daadkracht, zekerheid. Zolang het maar op een reeële basis is gebouwd en niet op bedrog. Vertrouwen is vertrouwen, maar de bron is het belangrijkste; die moet onafhankelijk, integer en zuiver zijn.

De bijbel, daarmee, God, Jezus en alle andere heiligen zijn in hun religieuze setting duidelijk niet integer; wat niet wil zeggen dat de kennis die ze versrpeiden een leugen is maar dat de methode tot de opgedane kennis ontbreekt en de relatie tot de kennis (de relatie naar God en anderen) óók niet zuiver is.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Geloof VS Weten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geloof VS Weten   Geloof VS Weten Icon_minitimewo mei 16, 2007 6:31 pm

Goh ik kan niet editen... Wat vreselijk irritant. Dan ga je nog vaak van dit soort stukjes krijgen waarbij ik mezelf aanvul of dingen anders ga formuleren! Maargoed... Misschien is het een foutje in het systeem.


"De bijbel, daarmee, God, Jezus en alle andere heiligen zijn in hun religieuze setting duidelijk niet integer; wat niet wil zeggen dat de kennis die ze versrpeiden een leugen is maar dat de methode tot de opgedane kennis ontbreekt en de relatie tot de kennis (de relatie naar God en anderen) óók niet zuiver is."

Ik zag de vraag al hangen 'waarom niet integer?': Door het gemis van methode. Omdat methode namelijk onafhankelijk is, het is te testen, er is tegen in te gaan en als de methode goed is ontwikkeld blijft deze staan. In tegenstelling tot een mening: "Omdat iemand vind dat iets goddelijk is, is dat nog niet zo." gericht op alle schrijvers van bijbelboeken.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Geloof VS Weten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geloof VS Weten   Geloof VS Weten Icon_minitimeza jun 23, 2007 11:45 am

Ik leerde altijd deze definitie van 'geloven' : zeker weten, vast vertrouwen. Vast vertrouwen, dat klopt zeker, anders geloof je het niet. Maar zeker weten? Moslims geloven in Allah, en weten dus zeker dat Allah God is. Maar christenen en moslims kunnen niet allebei gelijk hebben. Je kunt dus niet zeker weten dat wat jij gelooft, echt waar is.


Maar goed, 'wat is beter, en waarom?'

Ik denk dat je niet zonder beide kan. Soms heb je het geloof in iets nodig, om meer te kunnen bereiken. Dan bedoel ik niet een religie, maar het geloof in je zelf of een ander, het geloof dat een bepaald doel zin heeft, het geloof dat je de wereld kan beteren, etc.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Geloof VS Weten Empty
BerichtOnderwerp: Re: Geloof VS Weten   Geloof VS Weten Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Geloof VS Weten
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Wat geloof ik?
» Wat ik geloof

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Faith :: Gesloten topics-
Ga naar: