Met reden geloven

IndexFAQZoekenRegistrerenGebruikerslijstGebruikersgroepenInloggen

Deel | 

Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Een ambtenaar mag uit gewetensbezwaar een homohuwelijk weigeren te voltrekken
Mee eens
45%
 45% [ 5 ]
Mee oneens
18%
 18% [ 2 ]
Grote onzin
27%
 27% [ 3 ]
Goed principe
9%
 9% [ 1 ]
Geen mening
0%
 0% [ 0 ]
Totaal aantal stemmen : 11

AuteurBericht
Enigma

Aantal berichten : 145
Leeftijd : 60
Registration date : 18-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   zo aug 12, 2007 12:08 pm

Je redenatie en argumentatie klopt wel Dijkmart maar het ging mij als voorbeeld voor de gevolgen van dit beginsel: "als iets niet in mijn levenvisie past of daarmee in conflict is dan heb ik het recht te weigeren mijn werk te doen" zegt de ambtenaar die het homostel niet wil trouwen.

Als je dat beginsel aanvaardbaar vind dan kan het uiteindelijk beteken dat iedere ambtenaar die vind dat iets niet in zijn/haar levensvisie past of daarmee in conflict is het recht heeft te weigeren zijn/haar werk te doen. Ambtenaren echter werken in en tot dienst van de maatschappij (ook al is de praktijk soms anders Razz ) en daar mogen/moeten dus andere eisen aangesteld worden.

Op het moment dat zo een beginsel aanvaard word door de maatschappij is het een glijdende schaal en zou het kunnen eindigen met een politieagent die de andere kant opkijkt. De mores van de maatschappij gaan veranderen door zo een beginsel te aanvaarden en dat vind ik er niet aan deugen. Het feit dat bij de trouwambtenaar geen letterlijke slachtoffers vallen en bij de incestueuze politieagent wel is dan niet van belang voor het basisprincipe.

Dus ik ben het met je eens maar ook oneens. Laughing

Groet

Enigma
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
windsurfer

Aantal berichten : 7
Registration date : 26-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   ma aug 13, 2007 10:43 am

dijkmart schreef:
Enigma schreef:
Het volgende is een incestueuze politieagent die een oogje dichtknijpt bij een misdrijf dat in zijn persoonlijke levensvisie geen probleem is?
Het lijkt wel alsof ik over de hele linie met jou in discussie ga, sorry daarvoor, maar het komt doordat je posts over het algemeen vrij doordacht zijn dat ik het zonde vind als er dan iets tussen zit waar ik het dan niet mee eens ben.

Zoals we het over deze discussie in principe ook eens zijn, maar dat ik het geval met de politieagent fundamenteel anders vindt, omdat daar een kind misbruikt wordt en er dus iemand is die eronder lijdt. Bij de geweigerde homotrouwerij wordt in feite niemand slechter van, mits er een andere ambtenaar is die er geen moeite mee heeft. Dan heeft het trouwende koppel geen ambtenaar waarvan ze weten dat die hun eigenlijk niet wil trouwen (ook geen prettig idee voor het koppel zelf lijkt me) en de ambtenaar hoeft zich niet over zijn morele bezwaren heen te zetten.

De verlijking met de politieagent gaat niet op Dijkmart, lijkt me duidelijk.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
dijkmart

Aantal berichten : 42
Registration date : 27-07-07

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   di aug 14, 2007 2:46 pm

Enigma schreef:
Je redenatie en argumentatie klopt wel Dijkmart maar het ging mij als voorbeeld voor de gevolgen van dit beginsel: "als iets niet in mijn levenvisie past of daarmee in conflict is dan heb ik het recht te weigeren mijn werk te doen" zegt de ambtenaar die het homostel niet wil trouwen.

Als je dat beginsel aanvaardbaar vind dan kan het uiteindelijk beteken dat iedere ambtenaar die vind dat iets niet in zijn/haar levensvisie past of daarmee in conflict is het recht heeft te weigeren zijn/haar werk te doen. Ambtenaren echter werken in en tot dienst van de maatschappij (ook al is de praktijk soms anders Razz ) en daar mogen/moeten dus andere eisen aangesteld worden.

Op het moment dat zo een beginsel aanvaard word door de maatschappij is het een glijdende schaal en zou het kunnen eindigen met een politieagent die de andere kant opkijkt. De mores van de maatschappij gaan veranderen door zo een beginsel te aanvaarden en dat vind ik er niet aan deugen. Het feit dat bij de trouwambtenaar geen letterlijke slachtoffers vallen en bij de incestueuze politieagent wel is dan niet van belang voor het basisprincipe.

Dus ik ben het met je eens maar ook oneens. Laughing

Groet

Enigma
Hmm, maak van dat principe "als iets niet in mijn levenvisie past of daarmee in conflict is dan heb ik het recht te weigeren mijn werk te doen, mits niemand daar last van heeft" en ik vind het inderdaad een aanvaardbaar principe. We moeten inderdaad niet op die glijdende schaal terechtkomen, maar dat gevaar loop je niet echt zolang je een duidelijke grens stelt denk ik.

@windsurfer: blij dat je het met me eens bent Wink .
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Enigma

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   wo aug 15, 2007 5:08 pm

Het verschil tussen een misbruikt kind en het homostel is groot maar dat er "niemand last van heeft" gaat niet op. Het afwijzen en discrimineren door een vertegenwoordiger van de overheid in dienst van de maatstachppij is een heel anders soort schade maar geeft wel degelijk "last" en brengt schade toe.

Groet

Enigma
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
dijkmart

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   do aug 16, 2007 12:20 am

Mja, ik moet toegeven dat ik niet precies weet hoe dat gaat. Vraag je bij de gemeente gewoon aan dat je gaat trouwen en krijg je dan een ambtenaar toegewezen, of moet je zelf een ambtenaar uitzoeken die jou dan vervolgens af kan wijzen?

Aan de ene kant lijkt het me minder lastig om gewoon een andere ambtenaar uit te zoeken dan getrouwd te worden door een mokkende ambtenaar die eigenlijk tegen je huwelijk is. Maar aan de andere kant, als die ambtenaar echt een professional zou zijn dan zou hij voor jou moeten verbergen dat hij er eigenlijk tegen is als hij toch geen keus heeft.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Enigma

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   do aug 16, 2007 9:10 am

Citaat :
Maar aan de andere kant, als die ambtenaar echt een professional zou zijn dan zou hij voor jou moeten verbergen dat hij er eigenlijk tegen is als hij toch geen keus heeft.

Dat is dus precies waar het mij om gaat, die ambtenaar hoort gewoon professioneel zijn werk te doen en als hij/zij daar enorme persoonlijke problemen mee heeft dan moet hij ander werk zoeken. Zouden we het acceptabel vinden als een ambtenaar weigerd een stel van verschillende rassen te trouwen omdat hij er persoonlijk van overtuigd is dat rassenvermenging een zeer slechte zaak is, zoals in white power ed kringen de overtuiging is?Wink

Groet

Enigma
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
dijkmart

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   vr aug 17, 2007 12:58 am

Mja, om eerlijk te zijn heb ik daar ook geen moeite mee, mits er een alternatieve ambtenaar beschikbaar is en de weigerende ambtenaar voldoende andere huwelijken voltrekt.

Hoe gaat dat nou als je gaat trouwen, moet je zelf naar een ambtenaar toe of krijg je er een toegewezen?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren   

Terug naar boven Go down

Ambtenaren mogen homohuwelijk weigeren
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Maatschappij & Internet :: Maatschappij-
Ga naar: