Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Klonen

Ga naar beneden 
+2
RobinB
Alex
6 plaatsers

Mag klonen?
Absoluut, zowel van mensen als dieren!
Klonen Vote_lcap17%Klonen Vote_rcap
 17% [ 1 ]
Alleen in het geval van dieren
Klonen Vote_lcap17%Klonen Vote_rcap
 17% [ 1 ]
Absoluut niet, in geen geval!
Klonen Vote_lcap66%Klonen Vote_rcap
 66% [ 4 ]
Totaal aantal stemmen : 6
 

AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Klonen   Klonen Icon_minitimema jun 11, 2007 4:05 am

Wat vinden jullie van klonen? Denken jullie dat de mens het überhaupt voor elkaar kan krijgen om mensen te gaan klonen? Zo ja, ben je er dan voor of tegen?

Zelf ben ik harstikke tegen klonen, ik vind het onethisch. Ben benieuwd of er andere meningen hier op het forum zijn...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
RobinB




Aantal berichten : 36
Leeftijd : 32
Registration date : 06-05-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimema jun 11, 2007 2:41 pm

nou, het lijkt me neit echt prettig om mijzelf naast me te zien lopen...

maar het klonen van dieren daar heb ik niet veel op tegen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.fpsbanana.com
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimedi jun 12, 2007 12:28 am

Het is best moeilijk om een antwoord te geven op de vraag of klonen verantwoord is. Natuurlijk kunnen we zeggen dat het onethisch is, het is niet echt de gewoonte in ieder geval. Daarnaast zie ik 't nut niet zo snel in van klonen.
Wat ook gevaarlijk is, is dat mensen (en dieren) heel erg ingewikkeld in elkaar zitten. Er kan veel fout gaan. Dan is het inderdaad onethisch. Daaraan tegen, als succes verzekerd is, is die factor al weg. Maar dan nog... wat is het nut ervan? Er zijn al genoeg mensen op de wereld dacht ik zo. Waarom zou je mensen en/of dieren willen kopiëren? Uniek zijn ze leuker. Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimedi jun 12, 2007 6:40 am

Een mens is een dier...

Je zegt toch ook niet van een vogel, een vogel is een vogel en geen dier...

De "witte bloedcellen van de geest" stimuleren mij... bounce Want... Ik ruik dogma's pirat arrr... Waar kan ik enteren. Éen punt aftrek voor biologische incorrectie tongue



@ Sion, klonen is niet alleen handig voor volledige pakketjes: Mens, hond, kat, etc.

Maar ook voor organen. Het zou theoretisch mogelijk zijn een hart te laten groeien in een petri schaaltje. Zo kunnen wachtlijsten voor hartpatiënten die een transplantatie nodig hebben bijvoorbeeld weggewerkt worden. Je werkt dan wel met stamcellen. Dit valt ook onder clonen.

Clone betekend eigelijk letterlijk vanuit het engels "gelijke kopie". Dit geld dus ook voor cellen. Klonen is het vernederlandste woord en in het dialect een groep clownen clown
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimedi jun 12, 2007 1:07 pm

Als er inderdaad gewoon apart een hart (o.i.d.) gekloond zou kunnen worden zonder vervelende consequenties, zou ik er zelfs achterstaan. Maar mensen en dieren (ik vind er wel een verschil in zitten) totaal klonen lijkt mij onnodig.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimedi jun 12, 2007 2:00 pm

Hmm, zelfs bij organen plaats ik mijn vraagtekens. Want waar zetten we de grens? En wie bepaalt wie welke organen krijgt? Degene met het meeste geld?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimewo jun 13, 2007 7:51 am

Alex schreef:
Hmm, zelfs bij organen plaats ik mijn vraagtekens. Want waar zetten we de grens? En wie bepaalt wie welke organen krijgt? Degene met het meeste geld?

Goeie vraag, andere discussie... Kort antwoord: Ik vind dat de emotionele waarden van mensen standaard altijd boven materiële waarden staan (naast primaire voorzieningen zoals eten en drinken, onderdak, etc.)

Iedereen die een lichaamsdeel nodig heeft zou er dus een moeten kunnen krijgen, op kosten van de staat (anders krijg je de marktwerking en weer belangenverstrengeling: de overweging: kwaliteit/geld ; wat is belangrijker).



Ook het feit dat een mens een dier is, is een andere discussie waard. Hier kunnen we misschien een nieuw topic voor openen.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimewo jun 13, 2007 9:10 am

Ik weet nog niet goed wat ik van klonen moet denken. Ik denk in ieder geval dat het voorlopig met mate moet gebeuren, en alleen voor medische zaken. Tegenwoordig weet men nog amper wat het klonen inhoudt, wat er gebeurt, wat er mis kan gaan en welke gevolgen er zijn. Voor hetzelfde geld blijkt het erg ongezond te zijn. Bovendien is er veel leed bij de proefdieren: klonen gaat niet altijd goed, waardoor er ziektes en vergroeiingen kunnen komen bij de dieren. Als ik het me goed herinner, was de kloon van het schaap Dolly ook minder gezond dan Dolly zelf.

Ik ben niet direct voor het klonen van mensen, al is het alleen maar uit respect voor alle gelovigen op deze wereld die daar moeite mee hebben.
Terug naar boven Ga naar beneden
AndyB




Aantal berichten : 35
Leeftijd : 49
Woonplaats : Hardenberg
Registration date : 27-06-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimezo jul 01, 2007 3:19 pm

Ik ben tegen!!!

Waar ligt de grens. Het argument dat klonen ook organen kan voor brengen vind ik ook onethisch. Kijk je mag geneeskunde gebruiken om je beter te maken. Ik ben niet zo'n Christen die een ziektekostenverzekering zal weigeren. Als je pijn hebt mag je hier iets aan doen. Alleen zodra het om verlengen van leven gaat ben ik erop tegen. Overigens God bepaald wanneer wij sterven, dus je kunt wel verlengen, maar als God wil dat je gaat ga je toch wel. Nu kun je dit ook gebruiken als argument voor klonen, immers als God wil dan zal een kloon-orgaan (nieuw wooord???) niet aanslaan,tja ..... Mijn bezwaar is dat we zelf voor God spelen, en ik heb maar één God en dat is niet de medische wetenschap. KLONEN NEE dus!!!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://debijbeliswaar.tk
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimema jul 02, 2007 1:37 am

AndyB schreef:
Alleen zodra het om verlengen van leven gaat ben ik erop tegen.
Dan zou je net zo goed geen medicijnen kunnen gebruiken, want het is altijd bedoelt om je leven te verlengen. Of om het vanuit een ander perspectief te zien: je in leven te houden. Zie je ziekte als iets dat je toekomt, dan is het verlenging. Als je ziekte ziet als iets wat er niet hoort (wat God ook niet wil), dan is het overleving.

Mensen klonen zie ik 't nut niet van in. Maar als je probleemloos organen zou kunnen klonen en inplanten... waarom niet?

AndyB schreef:
Overigens God bepaald wanneer wij sterven, dus je kunt wel verlengen, maar als God wil dat je gaat ga je toch wel.
Het lijkt me sterk dat God met een knopje staat van: nu gaat hij dood.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimevr jul 06, 2007 2:51 am

AndyB schreef:
Als je pijn hebt mag je hier iets aan doen. Alleen zodra het om verlengen van leven gaat ben ik erop tegen.
Dus geen chemokuur tegen kanker? Geen donororgaan? Geen operatie?
Alleen maar een paracetamolletje of pijnstiller?

Sion schreef:
Het lijkt me sterk dat God met een knopje staat van: nu gaat hij dood.
Dan heeft ie het wel erg druk, hoeveel mensen sterven er ook al weer per seconde?
Terug naar boven Ga naar beneden
AndyB




Aantal berichten : 35
Leeftijd : 49
Woonplaats : Hardenberg
Registration date : 27-06-07

Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitimevr jul 06, 2007 12:32 pm

esperanza schreef:
AndyB schreef:
Als je pijn hebt mag je hier iets aan doen. Alleen zodra het om verlengen van leven gaat ben ik erop tegen.
Dus geen chemokuur tegen kanker? Geen donororgaan? Geen operatie?
Alleen maar een paracetamolletje of pijnstiller?

Operatie mag wel, denk erom ik zeg niet dat iedereen er zo over moet denken, dit heb ik voor mijzelf besloten. Een operatie lost een probleem op, bijvoorbeeld een gecompliceerde breuk in een been, of keelamandelen, blindedarmontsteking geen probleem. Hartoperatie (bijvoorbeeld bypass) ligt al iets moeilijker (haha), maar gevoelsmatig kan dit nog. Alleen een pacemaker die continu stroom afgeeft (dus zonder die pacemaker zou je niet kunnen leven) dat zou ik persoonlijk niet doen.
Bij kanker ligt het ingewikkeld, soms is de kanker verwijderd en krijgt de patient toch chemokuur (zeg maar zekere voor het onzekere). Soms is kanker niet te opereren maar heb je goedaardige kanker die met chemo verwijderd kan worden, ook dan is er geen sprake van verlenging van leven, maar als je niet meer kunt genezen zou ik chemo wijgeren.
Ook hersendood, heb ik met mijn vrouw afgesproken, betekent niet kunstmatig in leven houden. Ik accepteer dus ook geen donororgaan (behalve organen die bij leven geschonken kunnen worden bv nier), want ik vind dat indien he zelf geen donor bent je ook geen donororgaan kunt ontvangen.

Let wel dit is een beetje oftopic als we op donor doorgaan dus hier laat ik het bij. Ook belangrijk is dat ik dit na lang overwegen voor mijzelf heb besloten, ik wil niemand zeggen dat dit op grond van de Bijbel moet ofzo. Denk er alleen zelf goed over na. Wel realiseer ik mij dat het als gezond iemand makkelijk praten is. Als we echt over donor willen praten ofzo dan kunnen we overigens beter een nieuw topic starten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://debijbeliswaar.tk
Gesponsorde inhoud





Klonen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klonen   Klonen Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Klonen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Maatschappij & Internet :: Maatschappij-
Ga naar: