Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Even voorstellen

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Think




Aantal berichten : 15
Leeftijd : 53
Registration date : 09-07-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimema jul 09, 2007 1:36 pm

Hallo allemaal,

Ik ben Think sinds vandaag, op dit forum en ook op het freethinkers-forum. Ik ben gelovig van origine maar uiteindelijk toch voor het atheďstisch humanisme gezwicht, omdat ik ongeloof veel plausibeler vind, als overtuiging meer verenigbaar met de wereld zoals ik die zie. De theodicee-vraag gaf hierin voor mij de doorslag.

Ik vind fora extra levendig als de discussie niet alleen tussen gelijkdenkenden gaat (hoewel, wie is er nu helemaal gelijkdenkend?). Het voegt wat toe aan een forum als freethinkers als daar ook gelovigen hun geloof verdedigen en meedoen met de discussies en ik hoop dat hier hetzelfde geldt.

Ik heb duidelijke meningen maar wil me wel respectvol gedragen en discussieren op basis van argumenten. En wie weet wat ik daar nog van leer? Ik hoop op plezierige, respectvolle en boeiende discussies op dit forum en hoop dat ik hier welkom ben.

Tot ziens bij de threads!
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimema jul 09, 2007 1:47 pm

Je bent hier zeer zeker welkom Very Happy.

Nog even een vraagje: Wat houdt de theodicee-vraag in?
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimema jul 09, 2007 2:02 pm

theodicee-vraag, dat heeft toch te maken met het idee dat God en lijden onverenigbaar zijn, maw, als God bestaat; waarom is er dan zoveel lijden in de wereld?

Welkom iig!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Think




Aantal berichten : 15
Leeftijd : 53
Registration date : 09-07-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimema jul 09, 2007 2:03 pm

esperanza schreef:


Nog even een vraagje: Wat houdt de theodicee-vraag in?

In veel religieuze tradities (waaronder het christendom) is 'God' čn schepper čn goed čn almachtig. Daarbij kun je constateren als je om je heen kijkt, dat er veel lijden en ook moreel kwaad in de wereld plaats vind. Als deze wereld nu geschápen zou zijn door een goede čn almachtige God, dan is dit kwaad en het lijden niet verklaarbaar.

"Waarom is er kwaad en lijden, als God goed en almachtig is?" dat is dus de theodicee.

Stellen dat dit alles het gevolg is van menselijke vrijheid en vrije keuzes en dat God zo dus vrijgepleit is, is geen antwoord op de theodicee: niet alle lijden is het gevolg van menselijke keuzes. Ook door natuurlijke processen als ziekte en door natuurgeweld en leed dat dieren elkaar en mensen aandoen, ontstaat lijden. Dit wordt wel "natuurlijk kwaad" genoemd.

Het is met name dat laatste dat mij van het niet bestaan van een almachtige goede God overtuigd.

En hij zou natuurlijk kwaadaardig kunnen zijn, maar totdat er echt religieuze mensen opstaan en beargumenteren: ja maar God is kwaadaardig hoor! vind ik dat die optie niet de moeite van het aanhangen waard, bij gebrek aan voorstanders. (al zal dat argument van mij in een discussie als zeer zwak door de mand vallen. Er zijn andere redenen om niet in God te geloven, maar die maken geen onderdeel uit van de theodicee. Die zijn niet van toepassing op jouw vraag. Zou de theodicee de enige reden zijn om niet te geloven, is de Almachtige Kwaadaardige Boeman dus wel een optie geek )
Terug naar boven Ga naar beneden
Think




Aantal berichten : 15
Leeftijd : 53
Registration date : 09-07-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimema jul 09, 2007 2:07 pm

Alex, bedankt voor je welkom. Ik was de vraag aan het beantwoorden toen je reply binnenkwam, in antwoord op esperanza. Dus ja, de onverenigbaarheid met het lijden dat is het inderdaad.

Groetjes, Think.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimema jul 09, 2007 2:10 pm

Aha, weer wat bijgeleerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimema jul 09, 2007 2:11 pm

Think schreef:
Ik was de vraag aan het beantwoorden toen je reply binnenkwam, in antwoord op esperanza. Dus ja, de onverenigbaarheid met het lijden dat is het inderdaad

Ja, ik merkte het :)

Maar dan zullen we je iig vast veel op dit topic vinden!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
0ortje

0ortje


Aantal berichten : 24
Registration date : 24-06-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimedi jul 10, 2007 1:19 pm

Welkom Very Happy ( ALWEER, als je snapt wat ik bedoel Very Happy )
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimedo jul 12, 2007 10:16 am

Ik neem aan dat jullie elkaar van een ander forum kennen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Think




Aantal berichten : 15
Leeftijd : 53
Registration date : 09-07-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimedo jul 12, 2007 2:36 pm

@Alex: Oortje bedoelt dat hij me ook welkom heette bij freethinker.nl, maar daar ben ik even nieuw als hier (zie mijn nieuw bij dit vrijdenk-avontuur).
Dus om nou te zeggen dat we mekaar kennen? Nee, dat niet, maar ik kijk ernaar uit iedereen hier en bij de vrijdenkers te leren kennen. Hun meningen en argumentaties althans.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitimevr jul 13, 2007 8:06 am

Think Wink welkom. Ik zal aan je kennis te zien je inbreng zeer waarderen. Nogmaals welkom en ik hoop je vaak tegen te komen.

Groet,

Kevin.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Even voorstellen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Even voorstellen   Even voorstellen Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Even voorstellen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Algemeen :: Voorstel-topic-
Ga naar: