Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God

Ga naar beneden 
3 plaatsers
AuteurBericht
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimedi okt 16, 2007 9:47 am

Hier een interessant artikel van Kuitert

"Eerst waren er mensen, toen religies, toen goden, en toen was er God. "
Oftewel, volgens deze theoloog is God pas ontstaan nadat de mens ontstond.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimevr okt 19, 2007 3:45 am

H. M. Kuitert schreef:
De trits ’schepping, zondeval, verlossing’ als feitelijk gegeven vormt het het gebinte van de christelijke leerwaarheden. Valt die feitelijkheid weg, hoe moet het dan met die leer?
Daar heeft hij een punt waar ik 't ook mee eens ben. Evolutie en christendom gaan gewoon niet samen. Het kan alleen als je de belangrijkste dingen onderbelicht (vergeving van zonde, ontstaan uit de zondeval die kwam na de schepping).
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimevr okt 19, 2007 7:08 am

Zo, dan ben je het toch nog over iets eens met hem Wink. Maar waarom ben je daar zo zeker van? Ook al zijn alle soorten, waaronder de mens, uit één soort ontstaan, dan zegt dat toch nog niets over wat er in die tijd allemaal is gebeurd en wat God heeft gedaan?
In de bijbel staan een paar (haast) ongelooflijke dingen, waar jij helemaal geen moeite mee hebt in te geloven. Waarom is het dan wel zo moeilijk te geloven in het idee dat God mogelijk op een gegeven moment twee mensen heeft uitgekozen als Adam en Eva?
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimevr okt 19, 2007 11:09 am

Ik zeg niet dat ik voor de rest het niet met hem eens ben... Hij heeft een redelijk mooie uiteenzetting gemaakt. Maar daar gaat het nu even niet om.

Er staan inderdaad dingen in de Bijbel die met het menselijk verstand niet 1-2-3 te omvatten zijn. Daarnaast beweert het grootste deel van de wetenschap deze dingen te kunnen ontkrachten. Zowel Bijbel als wetenschap zie ik als geloof. Het zou best kunnen dat die wetenschappers werkelijk objectief onderzoek doen en daaruit waarheden erkennen. Maar voor degenen aan wie de wetenschap haar ontdekkingen meedeelt, is het puur geloof. Geloof in hetgeen de wetenschap zegt, geloof dat hun argumenten waarheid zijn. Ik zeg niet dat dat verkeerd is! Ik zeg alleen dat er niet eens zo heel veel verschil zit in het geloven in de Bijbel of in de wetenschap.

Maar ik bedoel dit: volgens de letterlijke interpretatie van de Bijbel zijn Adam en Eva het begin van de mensheid, daar waar het begon! Van daaruit ontstond de zondeval. En aangezien Adam de voorloper is als de zondige mens, is Jezus de voorloper als de heilige mens. Als je de schepping ontkent, ontken je dit begin, ontken je de belangrijkheid van Jezus' offer voor de mensheid!

Zoals ik het nu zie: evolutietheorie en christendom gaan, in de diepste zin van het woord, niet samen.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimeza okt 20, 2007 3:35 am

Het hangt er van af wat je onder geloof verstaat. Geloof heeft meerdere betekenissen. Als ik er op vertrouw dat de wetenschappers objectief onderzoek doen en zo tot hun conclusies komen, is dat inderdaad het geloven, in de zin van vertrouwen op de waarheid er van. Maar dit geloof is helemaal niet te vergelijken met het geloof in een bijbel of ander geschrift. Dat is appels met peren vergelijken.

Sion schreef:
Volgens de letterlijke interpretatie van de Bijbel zijn Adam en Eva het begin van de mensheid, daar waar het begon!

Weet je dat wel zeker?

Gen. 1: 26 God zei: ‘Laten wij mensen maken die ons evenbeeld zijn, die op ons lijken; zij moeten heerschappij voeren over de vissen van de zee en de vogels van de hemel, over het vee, over de hele aarde en over alles wat daarop rondkruipt.’ 27 God schiep de mens als zijn evenbeeld, als evenbeeld van God schiep hij hem, mannelijk en vrouwelijk schiep hij de mensen.

Op de zesde dag maakte God dus mensen. Hoeveel, staat er niet bij, alleen dat ze mannelijk en vrouwelijk waren. Vervolgens maakte God 1 mens voor in het paradijs, waar later een vrouw bij kwam.

Op die manier kan ik Genesis 4 prima uitleggen:
Gen. 4: 13 Kaïn zei tegen de HEER: ‘Die straf is te zwaar. 14 U verjaagt mij nu van deze plek en ik mag u niet meer onder ogen komen, en als ik dan dolend en dwalend over de aarde moet gaan, kan iedereen die mij tegenkomt mij doden.’ 15 Maar de HEER beloofde hem: ‘Als iemand jou doodt, zal dat zevenmaal aan hem worden gewroken.’ En hij merkte Kaïn met een teken, opdat niemand die hem tegenkwam hem zou doodslaan. 16 Toen ging Kaïn bij de HEER vandaan en hij vestigde zich in Nod, (4:16) Nod – Nod kan worden vertaald als ‘dwaling’.een land ten oosten van Eden.

Maar hoe kan jij verklaren dat Kain bang was voor onebekende mensen die op andere plaatsen leefden? En waarom Kain een hele stad voor alleen zijn vrouw en pasgeboren baby bouwde?
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimeza okt 20, 2007 11:34 am

esperanza schreef:
Maar dit geloof is helemaal niet te vergelijken met het geloof in een bijbel of ander geschrift.
Dus als men gelooft in de waarheid van de Bijbel is dat niet hetzelfde als dat men gelooft in de waarheid van de wetenschap? Sorry, maar het is dus echt wel hetzelfde principe.

Genesis 2 zou je ev. kunnen zien als een verdieping van de schepping van de mens wat gebeurt in Genesis 1. Maar met dat over Kaïn heb je wel een punt.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimezo okt 21, 2007 4:19 am

Oke, leg uit waarom het vergelijkbaar is. Want ik zie dat niet. Wetenschap is gebaseerd op wat we waarnemen. Het kan vaak gecontroleerd worden met verschillende soorten wetenschappen. Je kunt niet zomaar wat gaan verzinnen omdat het moet kloppen met andere waarnemingen. Verder zijn er duizenden verschillende mensen die hier iets over kunnen zeggen.
De bijbel staat op zichzelf. Je hebt niets waarmee je het kunt controleren. Sterker nog, andere heilige geschriften spreken het tegen. De verhalen zijn vaak honderden jaren na de gebeurtenis opgeschreven (denk maar aan het paradijsverhaal, niemand was daar bij).
Dus met de wetenschap zijn we bezig met dingen die we nog steeds kunnen waarnemen, direct of indirect, bij de bijbel moet je alles klakkeloos aannemen terwijl er maar éé reden is om het te geloven: om het geloof zelf.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimezo okt 21, 2007 6:03 am

Ik doel niet op de wetenschap zelf, daar kan je prima gelijk in hebben. Ik doel op Jan Modaal die niets weet van wetenschap, alleen maar de resultaten leest. Middelbare scholieren snappen niets van wetenschap. Ze moeten maar leren hoe de evolutietheorie in elkaar zit en geloven wel dat 't allemaal waar is. Hebben ZIJ een bewijs? Nee. Dus ook al is het wetenschappelijke feit helemaal onderzocht en klaar en waarheid, de mensen die het resultaat zien geloven het omdat de wetenschap het zegt. Snap je ongeveer wat ik bedoel?
Terug naar boven Ga naar beneden
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimezo okt 21, 2007 4:46 pm

Sion schreef:
Ik doel niet op de wetenschap zelf, daar kan je prima gelijk in hebben. Ik doel op Jan Modaal die niets weet van wetenschap, alleen maar de resultaten leest. Middelbare scholieren snappen niets van wetenschap. Ze moeten maar leren hoe de evolutietheorie in elkaar zit en geloven wel dat 't allemaal waar is. Hebben ZIJ een bewijs? Nee. Dus ook al is het wetenschappelijke feit helemaal onderzocht en klaar en waarheid, de mensen die het resultaat zien geloven het omdat de wetenschap het zegt. Snap je ongeveer wat ik bedoel?

Dan mag je alle scheppingsverhalen wel gaan onderwijzen, wat is de meerwaarde van de bijbelse scheppingsleer? "Omdat die in de bijbel staat"
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimedi okt 23, 2007 9:55 am

Sion schreef:
Ik doel niet op de wetenschap zelf, daar kan je prima gelijk in hebben. Ik doel op Jan Modaal die niets weet van wetenschap, alleen maar de resultaten leest. Middelbare scholieren snappen niets van wetenschap. Ze moeten maar leren hoe de evolutietheorie in elkaar zit en geloven wel dat 't allemaal waar is. Hebben ZIJ een bewijs? Nee. Dus ook al is het wetenschappelijke feit helemaal onderzocht en klaar en waarheid, de mensen die het resultaat zien geloven het omdat de wetenschap het zegt. Snap je ongeveer wat ik bedoel?

Ah, nu snap ik 'm. Maar dan moeten we volgens jouw redenatie ook alle natuurkunde-, scheikunde- en biologielessen gaan afschaffen. Want ook daar worden nog vele theorieen en soms hypotheses behandeld.
Maar ik ben het niet helemaal met jouw redenatie eens. Zelfs een bioloog die van alles weet over evolutie, moet een hele hoop dingen aannemen van zijn collega's. Hij heeft geen tijd om alle beweringen persoonlijk na te gaan. Zo'n bioloog kan wel veel beter inzien of zijn collega onzin uitkraamt of niet, maar toch is er niet een heel groot verschil met scholieren. Met een gezond verstand en een beetje inzet kun je ook al veel bereiken.
Bovendien, wat er geleerd wordt in het middelbaar onderwijs, moet wel kloppen met wat er over het algemeen wordt gezegd door de wetenschappers. In een schoolboek zullen geen dingen staan die helemaal niet kloppen volgens de wetenschap.
Waar ik wel voor ben is dat in ieder geval de kritiek die er is op de evolutietheorie ook wordt behandeld. Maar andersom moet bij een (speciaal) christelijke school naast de creationistische argumenten ook de andere kant worden behandeld.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimewo okt 24, 2007 2:33 am

Ik zeg niet dat we het af moeten schaffen. Ik bedoel dat we moeilijk kunnen zeggen 'dit is de waarheid', omdat we het zelf niet hebben gezien, alleen aangenomen.
Terug naar boven Ga naar beneden
collegavanerik

collegavanerik


Aantal berichten : 69
Registration date : 16-07-07

Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitimewo okt 24, 2007 2:41 pm

Sion schreef:
Ik zeg niet dat we het af moeten schaffen. Ik bedoel dat we moeilijk kunnen zeggen 'dit is de waarheid', omdat we het zelf niet hebben gezien, alleen aangenomen.
Dat is de kracht van wetenschap: op schouders van anderen staan en een beetje vertrouwen. Mijn steekproeven op het gebied van de wetenschap waar ik wel wat vanaf weet, hebben dat vertrouwen tot dusver niet beschaamd. Degenen die menen er wel iets tegen in te kunnen brengen, hebben het onderwerp niet goed bestudeerd.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Empty
BerichtOnderwerp: Re: Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God   Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Kuitert: Eerst waren er mensen, toen was er God
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Waarom er zoveel mensen overtuigd waren van Jezus opstanding
» Inleiding; lees dit eerst!
» De geschiedenis is te kort en de mensen zijn te slim!
» Voetsporen van mensen wijzen op jonge aarde

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Nieuws-
Ga naar: