Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven

IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

Wat geloof ik?

Ga naar beneden 
+2
speedy
Alex
6 plaatsers
AuteurBericht
Alex
Admin
Alex

Aantal berichten : 487
Registration date : 25-04-07

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimedo apr 26, 2007 3:29 am

Wat geloof ik nu eigenlijk? Wat houdt het in om een Christen te zijn?

Laat ik bij het begin beginnen. In de 4e klas van het Atheneum begon ik me af te vragen of er niet meer was, anders had het leven weinig zin was ik van mening. Toen ben ik een aantal weken en maanden 'op zoek' gegaan, we waren met Godsdienst op school bezig met de Islam, het Hindoeisme en het Boeddhisme (heel typerend, je zit op een christelijke school en je houdt je met alle geloven bezig, behalve met het Christendom). Maar deze geloven voelde ik me niet prettig bij, daarnaast kon ik geen historische of wetenschappelijke bewijzen voor ze vinden. Uiteindelijk kwam ik uit bij het Christendom, samen met een stel vrienden ben ik naar een multimediaal drama geweest, met de naam Revelation. Dit was ook echt een openbaring voor mij, en hier heb ik voor het eerst Gods liefde ervaren en heb besloten voor Hem te gaan leven. Anders was mijn leven maar doelloos.

Sindsdien heb ik al veel met God beleefd, ik heb Zijn stem gehoord, ik heb mensen genezen zien worden, kortom ik ben behoorlijk bevestigd dat ik het bij het juiste eind had. Maar goed, dit over hoe ik tot geloof ben gekomen, wat geloof ik nu eigenlijk?

Ik geloof dat God het heelal en de aarde heeft gemaakt. Ik geloof dat Hij dit in 6 dagen heeft gemaakt, zo'n 6000 jaar geleden. Origineel had God de mensen bedoeld voor het Paradijs, de eerste twee mensen Adam en Eva werden dan ook in het Hof van Eden geplaatst. Het enige wat God tegen hun zei was dat ze niet mochten eten van de vruchten van de boom des levens, die in het midden stond van het Paradijs. Toch deden ze dit wel, mede doordat ze door de slang, door satan, de duivel, werden verleid, en toen kwam de zonde de wereld in. Zonde betekent vanuit het Hebreeuws eigenlijk je doel missen, je bent gemaakt om samen met God te leven en Hem te eren, alles wat hier tussen komt is zonde. Zonde komt uit je eigen ik, uit je eigen natuur, en dat is in strijd met Gods Geest en Gods wil. Maar goed, Adam en Eva werden toen het paradijs uit gekicked en begonnen hun leven hier op aarde. Met de zonde kwam trouwens ook de dood.

Toen bleek dat alle mensen die na Adam en Eva kwamen ook flink bleven zondigen, werd God heel bedroefd. Hij besloot om overnieuw te beginnen, om een rechtvaardig mens uit te kiezen en met hem overnieuw te beginnen. Dit mens was Noach, die als enige rechtvaardig werd bevonden uit zijn tijd. God zorgde voor een wereldwijde vloed, die alle mensen en dieren uitroeide. En Hij begon opnieuw met Noach en zijn gezin. Tevens beloofde God dat Hij zoiets nooit meer zou doen.

Maar het werd er niet beter van, de mensen bleven zondigen. Zo'n 2000 jaar geleden stuurde daarom God Zijn eigen Zoon, Jezus Christus naar deze wereld. Jezus besloot uit eigen wil dat Hij Zijn leven zou geven, als losprijs voor de zonde, om onze verdiende straf te betalen. Hij ging daarom aan het kruis, en op de derde dag stond Hij weer op uit de dood.

Ik geloof dus in Jezus Christus, dat Hij gestorven is voor mijn zonde, dat Zijn bloed mijn zonde uitwast. Ik geloof ook dat toen Jezus weer naar de hemel ging, God Zijn Heilige Geest naar de aarde toestuurde, beschikbaar voor iedere gelovige. Deze Heilige Geest is als het ware een teken dat je bij Hem hoort, de Heilige Geest helpt je om naar Gods wil te leven. De Heilige Geest zelf is niet zichtbaar, maar is als de wind. Je ziet de wind niet, maar je ziet wel de effecten van de wind.

Omdat ik geloof, weet ik dat ik het eeuwig leven heb, als ik mijn aards lichaam verlaat, dan zal ik met God zijn in de hemel, in Zijn koninkrijk.

Ik geloof ook dat een ieder die niet in God gelooft, en zijn genade verwerpt, naar de hel zal gaan. Deze plaats is eigenlijk niet voor de mens bedoeld, maar omdat God heilig is, kan niets bij Hem zijn wat niet heilig is. Als je dus niet geheiligd bent door Jezus bloed, dan ga je naar de hel. De hel is een plaats waar het continu brand en waar wormen aan mensen knagen. De hel is de hel, omdat God daar niet aanwezig is. De hemel daarentegen is een plek vol van vreugde, vrede en blijdschap. Het zal daar ontzettend mooi zijn, omdat dat de het originele plan van God was met de schepping. We zullen daar alle medegelovigen ontmoeten en daar de eeuwigheid doorbrengen. Ik geloof dus ook niet dat de eeuwigheid saai zal zijn, of dat we het door zullen brengen op een wolkje met een harp!

Dat is dus wat ik geloof, mocht je nog vragen hierover hebben, stel ze gerust, ik beantwoord ze graag.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
speedy

Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimewo jun 20, 2007 6:51 am

Alex schreef:
Maar het werd er niet beter van, de mensen bleven zondigen. Zo'n 2000 jaar geleden stuurde daarom God Zijn eigen Zoon, Jezus Christus naar deze wereld. Jezus besloot uit eigen wil dat Hij Zijn leven zou geven, als losprijs voor de zonde, om onze verdiende straf te betalen. Hij ging daarom aan het kruis, en op de derde dag stond Hij weer op uit de dood.
Even los van de theologie die je gelooft, hoe weet jij zo zeker dat Jezus voor de zonde van de mensen is gestorven? toendertijd dachten de Joden dat Jezus hen als koning wel van de Romeinen zou kunnen bevrijden. En ze werden boos omdat hij hen niet bevrijdde van de onderdrukking v/d Romeinen en dat was ook een reden waarom de Joden Jezus kruisigden.
Lineke

Aantal berichten : 46
Leeftijd : 31
Registration date : 09-05-07

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimewo jun 20, 2007 7:13 am

Dit weten we zeker, omdat hij het zelf heeft gezegd, en omdat het in diverse profetieën staat. Bovendien is hij weer opgestaan uit de dood, een normaal mens had dat niet gekund.
http://lineke.brinkblijdorp.nl/index.htm
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimewo jun 20, 2007 8:05 am

speedy schreef:
Even los van de theologie die je gelooft, hoe weet jij zo zeker dat Jezus voor de zonde van de mensen is gestorven? toendertijd dachten de Joden dat Jezus hen als koning wel van de Romeinen zou kunnen bevrijden. En ze werden boos omdat hij hen niet bevrijdde van de onderdrukking v/d Romeinen en dat was ook een reden waarom de Joden Jezus kruisigden.
Vreemd dat je ons een theologische vraag stelt en dat we die moeten beantwoorden vanuit een atheologisch perspectief. De theologie die we aanhangen stelt dat Jezus stierf voor onze zonden. Dus als wij niet theologisch denken, is Jezus niet gestorven voor onze zonden.

Als je de situatie bedoelt: Jezus stierf als gevolg van teleurstelling (geen bevrijding van Romeinen) of zondevergeving, kan ik ook moeilijk anders antwoorden dan dat wij geloven in Gods redding en leiding in deze gebeurtenis. Dat is inderdaad theologisch, maar dat ook omdat deze gebeurtenis alleen in de theologie voortkomt. Ook in geschiedenis, maar de verdere kennis ervan wordt ondersteund door de Bijbel, en zo ook door de 'theologie'.
esperanza

esperanza

Aantal berichten : 333
Leeftijd : 34
Registration date : 11-06-07

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimeza jun 23, 2007 11:27 am

Alex schreef:

Origineel had God de mensen bedoeld voor het Paradijs, de eerste twee mensen Adam en Eva werden dan ook in het Hof van Eden geplaatst. Het enige wat God tegen hun zei was dat ze niet mochten eten van de vruchten van de boom des levens, die in het midden stond van het Paradijs. Toch deden ze dit wel, mede doordat ze door de slang, door satan, de duivel, werden verleid, en toen kwam de zonde de wereld in.

Even een vraagje: Als de zonde nog niet in de wereld was voor de zondeval, hoe konden Adam en Eva dan zondigen door tegen Gods verbod in te gaan?
esperanza

esperanza

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimeza jun 23, 2007 11:28 am

En hoe konden ze weten dat het uberhaupt een zonde was, aangezien ze nog niet de kennis van goed en kwaad hadden?
0ortje

0ortje

Aantal berichten : 24
Registration date : 24-06-07

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimezo jun 24, 2007 11:09 am

Alex schreef:
Wat geloof ik nu eigenlijk? Wat houdt het in om een Christen te zijn?

Laat ik bij het begin beginnen. In de 4e klas van het Atheneum begon ik me af te vragen of er niet meer was, anders had het leven weinig zin was ik van mening. Toen ben ik een aantal weken en maanden 'op zoek' gegaan, we waren met Godsdienst op school bezig met de Islam, het Hindoeisme en het Boeddhisme (heel typerend, je zit op een christelijke school en je houdt je met alle geloven bezig, behalve met het Christendom). Maar deze geloven voelde ik me niet prettig bij, daarnaast kon ik geen historische of wetenschappelijke bewijzen voor ze vinden. Uiteindelijk kwam ik uit bij het Christendom, samen met een stel vrienden ben ik naar een multimediaal drama geweest, met de naam Revelation. Dit was ook echt een openbaring voor mij, en hier heb ik voor het eerst Gods liefde ervaren en heb besloten voor Hem te gaan leven. Anders was mijn leven maar doelloos.

Sindsdien heb ik al veel met God beleefd, ik heb Zijn stem gehoord, ik heb mensen genezen zien worden, kortom ik ben behoorlijk bevestigd dat ik het bij het juiste eind had. Maar goed, dit over hoe ik tot geloof ben gekomen, wat geloof ik nu eigenlijk?

Ik geloof dat God het heelal en de aarde heeft gemaakt. Ik geloof dat Hij dit in 6 dagen heeft gemaakt, zo'n 6000 jaar geleden. Origineel had God de mensen bedoeld voor het Paradijs, de eerste twee mensen Adam en Eva werden dan ook in het Hof van Eden geplaatst. Het enige wat God tegen hun zei was dat ze niet mochten eten van de vruchten van de boom des levens, die in het midden stond van het Paradijs. Toch deden ze dit wel, mede doordat ze door de slang, door satan, de duivel, werden verleid, en toen kwam de zonde de wereld in. Zonde betekent vanuit het Hebreeuws eigenlijk je doel missen, je bent gemaakt om samen met God te leven en Hem te eren, alles wat hier tussen komt is zonde. Zonde komt uit je eigen ik, uit je eigen natuur, en dat is in strijd met Gods Geest en Gods wil. Maar goed, Adam en Eva werden toen het paradijs uit gekicked en begonnen hun leven hier op aarde. Met de zonde kwam trouwens ook de dood.

Toen bleek dat alle mensen die na Adam en Eva kwamen ook flink bleven zondigen, werd God heel bedroefd. Hij besloot om overnieuw te beginnen, om een rechtvaardig mens uit te kiezen en met hem overnieuw te beginnen. Dit mens was Noach, die als enige rechtvaardig werd bevonden uit zijn tijd. God zorgde voor een wereldwijde vloed, die alle mensen en dieren uitroeide. En Hij begon opnieuw met Noach en zijn gezin. Tevens beloofde God dat Hij zoiets nooit meer zou doen.

Ik geloof dus in Jezus Christus, dat Hij gestorven is voor mijn zonde, dat Zijn bloed mijn zonde uitwast. Ik geloof ook dat toen Jezus weer naar de hemel ging, God Zijn Heilige Geest naar de aarde toestuurde, beschikbaar voor iedere gelovige. Deze Heilige Geest is als het ware een teken dat je bij Hem hoort, de Heilige Geest helpt je om naar Gods wil te leven. De Heilige Geest zelf is niet zichtbaar, maar is als de wind. Je ziet de wind niet, maar je ziet wel de effecten van de wind.

Omdat ik geloof, weet ik dat ik het eeuwig leven heb, als ik mijn aards lichaam verlaat, dan zal ik met God zijn in de hemel, in Zijn koninkrijk.

Ik geloof ook dat een ieder die niet in God gelooft, en zijn genade verwerpt, naar de hel zal gaan. Deze plaats is eigenlijk niet voor de mens bedoeld, maar omdat God heilig is, kan niets bij Hem zijn wat niet heilig is. Als je dus niet geheiligd bent door Jezus bloed, dan ga je naar de hel. De hel is een plaats waar het continu brand en waar wormen aan mensen knagen. De hel is de hel, omdat God daar niet aanwezig is. De hemel daarentegen is een plek vol van vreugde, vrede en blijdschap. Het zal daar ontzettend mooi zijn, omdat dat de het originele plan van God was met de schepping. We zullen daar alle medegelovigen ontmoeten en daar de eeuwigheid doorbrengen. Ik geloof dus ook niet dat de eeuwigheid saai zal zijn, of dat we het door zullen brengen op een wolkje met een harp!

Dat is dus wat ik geloof, mocht je nog vragen hierover hebben, stel ze gerust, ik beantwoord ze graag.

En inderdaad dat ik wat vragen of opmerkingen heb. Hieronder de gehele waslijst.

Citaat :
Laat ik bij het begin beginnen. In de 4e klas van het Atheneum begon ik me af te vragen of er niet meer was, anders had het leven weinig zin was ik van mening

Waarom was je dat van mening. Ik het leven valt toch zo veel te halen. School, je kan nnar een sportclub gaan. Vrienden. Leuke dingen doen. Je hobby's. Waarom was je dat van mening?

Citaat :
Toen ben ik een aantal weken en maanden 'op zoek' gegaan, we waren met Godsdienst op school bezig.

Hoe ben je precies "op zoek" gegaan. En naar wat om precies te zijn?

Citaat :
We waren met Godsdienst op school bezig met de Islam, het Hindoeisme en het Boeddhisme (heel typerend, je zit op een christelijke school en je houdt je met alle geloven bezig, behalve met het Christendom). Maar deze geloven voelde ik me niet prettig bij, daarnaast kon ik geen historische of wetenschappelijke bewijzen voor ze vinden. Uiteindelijk kwam ik uit bij het Christendom.

Wat voelde dan "niet prettig" aan al die andere geloven? Waarom stak het christendom er met kop en schouders bovenuit?

Citaat :
Samen met een stel vrienden ben ik naar een multimediaal drama geweest, met de naam Revelation. Dit was ook echt een openbaring voor mij, en hier heb ik voor het eerst Gods liefde ervaren en heb besloten voor Hem te gaan leven. Anders was mijn leven maar doelloos.

Je hebt, schrijf je, voor de eerste keer tijdens het multimediaal drama, "gods liefde ervaren". Hoe ging dat dan. Hoe ervaar je gods liefde, aangezien god niet te bekennen is in velden of wegen. Met een omhelsing? Liefde op het eerste gezicht misschien? Zag je hem en sloeg de vonk over?

Citaat :

Je schrijft: Sindsdien heb ik al veel met God beleefd, ik heb Zijn stem gehoord.
Wat heb je dan allemaal met hem beleefd, en wanneer komt ie mij "ophalen" om "dingen" te gaan doen, zoals "dingen" beleven? Heb je met hem gevoetbalt? In welk opzicht moet ik "dingen beleven" zien omtrent jou ervaringen?
Wat is er precies gebeurd tussen jullie twee, en welke informatie heeft ie met jou gedeelt, aangezien je ook zegt: Ik heb Zijn stem gehoord.

En ook schrijf je: Ik heb mensen genezen zien worden.

Hoe ging dat dan precies? Na een gebed? En over welke ziektes spreek je. Psychische klachten, of de spierziekte Amyotrofische laterale sclerose, oftewel ALC. Kortom, over welke ziektes ging in, waarbij de personen "genezen werden".
En in welk tijdsbestek heeft dit, wat ik afleid uit jou bericht, wonder, zich voltrokken?

Citaat :
Ik geloof dat God het heelal en de aarde heeft gemaakt. Ik geloof dat Hij dit in 6 dagen heeft gemaakt, zo'n 6000 jaar geleden

Waarom geloof je dat? Heb je daar bewijs voor?

Citaat :
Origineel had God de mensen bedoeld voor het Paradijs, de eerste twee mensen Adam en Eva werden dan ook in het Hof van Eden geplaatst. Het enige wat God tegen hun zei was dat ze niet mochten eten van de vruchten van de boom des levens, die in het midden stond van het Paradijs. Toch deden ze dit wel, mede doordat ze door de slang, door satan, de duivel, werden verleid, en toen kwam de zonde de wereld in.

Heb je hier tastbaar bewijs voor? Een foto misschien? En waar kan ik het Paradijs dan vinden. Aangezien er bomen met vruchten groeien, moet het op aarde lijken neem ik aan. Ook zijn er slangen aanwezig, dus waar kan ik "het paradijs" vinden?

Citaat :
Zonde betekent vanuit het Hebreeuws eigenlijk je doel missen, je bent gemaakt om samen met God te leven en Hem te eren, alles wat hier tussen komt is zonde. Zonde komt uit je eigen ik, uit je eigen natuur, en dat is in strijd met Gods Geest en Gods wil.

Je doel missen? Na mijn weten is zonde niet anders dan: Een zonde is ( in veel religies ) een immorele handeling.

Citaat :

Waarom is het god, de almachtige, de allesoverheersende, niet gelukt om de mensheid, in eerste instantie, een goed leven te laten leiden, met alle verplichting erop en eraan? Waarom heeft god hier niet de totale controle over, aangezien hij degene is die alles geschapen heeft?

Je schrijft ook: Toen bleek dat alle mensen die na Adam en Eva kwamen ook flink bleven zondigen, werd God heel bedroefd

Bedroefd? Kent god menselijke emoties? Het "almachtige", de schepper, die boven ons allen staat, kampert met menselijke emoties? Wat raar!!!!

Ook schijf je: Hij besloot om overnieuw te beginnen, om een rechtvaardig mens uit te kiezen en met hem overnieuw te beginnen. Dit mens was Noach, die als enige rechtvaardig werd bevonden uit zijn tijd

Vanwaar alle onrechtvaardigheid in de wereld? Denk aan oorlogen, of uitbuiting van kinderen als werk- of sexslaaf. Armoede is ook een onrechtvaardigheid.

Citaat :

Als Jezus Christus de zoon van god was, wie is dat de vrouw van god?

Ook schrijf je: Hij ging daarom aan het kruis, en op de derde dag stond Hij weer op uit de dood.

Hoe sta je weer op "uit de dood". Kan je mij dit leren. Ik noem dit totaal ongeloofwaardig. Totaal ongefundeerd en met geen bewijs what-so-ever.

Citaat :
Ik geloof ook dat toen Jezus weer naar de hemel ging, God Zijn Heilige Geest naar de aarde toestuurde, beschikbaar voor iedere gelovige

Hoe krijg je dan beschikking tot "de heilige geest". Wat moet ik hiervoor doen, of zeggen? Ik noem dit zeer ongeloofwaardig. Een hoger "iets" tot de beschikking voor het mensdom, of, het christendom. Best kinderachtig eigelijk. Net als een indenkbaar vriendje wat veel vier- of vijfjarige kinderen met zich meenemen, waar ze dan dingen "mee beleven"

Citaat :

Hoe weet je dit zo zeker? Kan je het bewijzen? Wat in jou verlaat dan "het aards lichaam.

Citaat :
Ik geloof ook dat een ieder die niet in God gelooft, en zijn genade verwerpt, naar de hel zal gaan. Deze plaats is eigenlijk niet voor de mens bedoeld, maar omdat God heilig is, kan niets bij Hem zijn wat niet heilig is

Voor wie is deze plaats, de hel, in eerste instantie dan wel bedoeld?

Citaat :
Als je dus niet geheiligd bent door Jezus bloed, dan ga je naar de hel. De hel is een plaats waar het continu brand en waar wormen aan mensen knagen. De hel is de hel, omdat God daar niet aanwezig is. De hemel daarentegen is een plek vol van vreugde, vrede en blijdschap. Het zal daar ontzettend mooi zijn, omdat dat de het originele plan van God was met de schepping. We zullen daar alle medegelovigen ontmoeten en daar de eeuwigheid doorbrengen. Ik geloof dus ook niet dat de eeuwigheid saai zal zijn, of dat we het door zullen brengen op een wolkje met een harp!

Het laatste stukje hierboven ga ik simpelweg afdoen als "pure rubbish". Dit aangezien niemand ooit een beeldmateriaal of iets heeft, waaruit wij, de mens kunnen concluderen dat er een 2de en 3de wereld naast Aarde bestaan.
Zelf gelovigen kunnen het niet weten, aangezien je eerst, en dit volgens Alex zelf, je aardse lichaam moet verlaten. Je moet dood gaan om het te weten.

Met vriendelijke groet,

0ortje.
.

Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimezo jun 24, 2007 2:50 pm

esperanza schreef:
Even een vraagje: Als de zonde nog niet in de wereld was voor de zondeval, hoe konden Adam en Eva dan zondigen door tegen Gods verbod in te gaan?
Het is maar net wat je definieert als zonde. Ze maakten een keuze die tegen het gebod inging die God hen had gegeven.

esperanza schreef:
En hoe konden ze weten dat het uberhaupt een zonde was, aangezien ze nog niet de kennis van goed en kwaad hadden?
Ze wisten waarschijnlijk niet dat het een zonde was, maar ze wisten wel donders goed dat de keuze inging tegen dat wat God hen had geboden. Het is een erg moeilijk onderwerp en ik ben eerder gedwongen erover na te denken door onze actieve vriend Kevin. Helaas ben ik er nog niet helemaal uit. Razz

@Oortje: Ik zal Alex proberen te helpen met de dingen die ik zelf zie.

Oortje schreef:
Waarom was je dat van mening. Ik het leven valt toch zo veel te halen. School, je kan nnar een sportclub gaan. Vrienden. Leuke dingen doen. Je hobby's. Waarom was je dat van mening?
Natuurlijk kan je leuke dingen doen en dan ben je tijdelijk bezig. Maar je kan niet altijd zo bezig zijn. Er zijn genoeg tijden dat je denkt: ja, wat doe ik hier, hoe kom ik hier, etc. 't Lijkt wel of dat in de mens gebouwd is.

Oortje schreef:
Hoe ging dat dan precies? Na een gebed? En over welke ziektes spreek je. Psychische klachten, of de spierziekte Amyotrofische laterale sclerose, oftewel ALC. Kortom, over welke ziektes ging in, waarbij de personen "genezen werden".
En in welk tijdsbestek heeft dit, wat ik afleid uit jou bericht, wonder, zich voltrokken?
Jezus heeft Zijn leerlingen beloofd dat zij door Zijn naam grotere tekenen zouden doen dan Hijzelf op aarde had gedaan. Dit is nog steeds te zien. Mensen worden inderdaad genezen van psychische klachten, maar ook van kanker, epilepsie, verlamming en zelfs opgewekt uit de dood! Ik heb niet alles kunnen zien, maar andere dingen wel. Iemand bij ons uit de gemeente had kanker en was opgegeven. Door gebed is zij uiteindelijk toch genezen. Nu is ze gewoon elke zondag weer in de kerk. De genezing geschiedt door geloof uit te spreken in Jezus' naam.

Oortje schreef:
Hoe krijg je dan beschikking tot "de heilige geest". Wat moet ik hiervoor doen, of zeggen? Ik noem dit zeer ongeloofwaardig. Een hoger "iets" tot de beschikking voor het mensdom, of, het christendom. Best kinderachtig eigelijk. Net als een indenkbaar vriendje wat veel vier- of vijfjarige kinderen met zich meenemen, waar ze dan dingen "mee beleven"
De Heilige Geest is een stuk krachtiger dan een onzichtbaar vriendje van een 4-jarige. Hij versterkt het geweten, leert ons werken in geloof en helpt ons onze gaven te ontwikkelen: profetie, tongentaal, wijsheid, etc.

Oortje schreef:
Hoe weet je dit zo zeker? Kan je het bewijzen? Wat in jou verlaat dan "het aards lichaam.
Wij bestaan uit geest en lichaam. Wanneer wij sterven is het lichaam dood, maar de geest blijft leven en zal het lichaam verlaten. Dit weten wij vanuit ons geloof.

Oortje schreef:
Voor satan en zijn engelen. (weet de Bijbeltekst niet zo snel te noemen)

Oortje schreef:
Het laatste stukje hierboven ga ik simpelweg afdoen als "pure rubbish". Dit aangezien niemand ooit een beeldmateriaal of iets heeft, waaruit wij, de mens kunnen concluderen dat er een 2de en 3de wereld naast Aarde bestaan.
Zelf gelovigen kunnen het niet weten, aangezien je eerst, en dit volgens Alex zelf, je aardse lichaam moet verlaten. Je moet dood gaan om het te weten.
Er zijn mensen die werkelijk dood zijn geweest, de hel hebben gezien en weer zijn teruggekomen. En zelfs dan geloven mensen hen niet. Begrijpelijk, want wie gelooft er nu nog in een niet zichtbare plaats van eeuwige ellende na de dood?
0ortje

0ortje

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimema jun 25, 2007 11:49 am

@ Sion.

Ik las dit in een bericht van je:

@Oortje: Ik zal Alex proberen te helpen met de dingen die ik zelf zie.

Wat bedoel je? Het is me echt onduidelijk. Ik stel vragen aan Alex en jij komt "helpen" ? Dat is wat je zelf schrijft.

Voor de antwoorden, op jouw gestelde "help-vragen" moet je nog even wachten.
Eerst wil ik antwoord van Alex. Het was tenslotte zijn topic.
En zijn eigen, persoongebonden introductie.

Laatst aangepast door op zo jul 15, 2007 9:12 am; in totaal 1 keer bewerkt
esperanza

esperanza

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimema jun 25, 2007 1:41 pm

Sion schreef:

Het is maar net wat je definieert als zonde. Ze maakten een keuze die tegen het gebod inging die God hen had gegeven.
Het vierde gebod is dat je niet mag werken op de sabbat. Als ik dat wel doe, ga ik in tegen zijn gebod. Maar als ik je goed begrijp is dat dus geen zonde?

Citaat :
Ze wisten waarschijnlijk niet dat het een zonde was, maar ze wisten wel donders goed dat de keuze inging tegen dat wat God hen had geboden.
Om dat laatste te begrijpen, hebben ze nog steeds de kennis van goed en kwaad nodig, omdat ingaan tegen het gebod 'kwaad' is.

Citaat :
Het is een erg moeilijk onderwerp en ik ben eerder gedwongen erover na te denken door onze actieve vriend Kevin. Helaas ben ik er nog niet helemaal uit. Razz
Laat het maar weten als je eruit bent, ik ben benieuwd Very Happy.
Alex
Admin
Alex

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimedo jul 05, 2007 5:39 am

Citaat :
En inderdaad dat ik wat vragen of opmerkingen heb. Hieronder de gehele waslijst.

Alex schreef
Laat ik bij het begin beginnen. In de 4e klas van het Atheneum begon ik me af te vragen of er niet meer was, anders had het leven weinig zin was ik van mening

Oortje reageerde:

Nou, ik zocht naar een hoger doel, als mijn enige doel uiteindelijk het bevredigen is van de eigen ik, vond ik dat niet echt zinvol. Tuurlijk valt er veel uit het leven te halen, ook in relaties enzo, maar ik had gewoon het gevoel alsof er iets ontbrak.

Citaat :

Alex schreef:
Toen ben ik een aantal weken en maanden 'op zoek' gegaan, we waren met Godsdienst op school bezig.

Oortje vroeg:
Hoe ben je precies "op zoek" gegaan. En naar wat om precies te zijn?

Zoals ik al aangaf, was ik op zoek naar een hoger doel. Ik meende zoiets terug te vinden in alle godsdiensten. Bovendien was ik ervan overtuigt dat dit hogere doel wel iets bovennatuurlijks moest zijn. Wat ik dus gedaan heb is me een beetje gaan verdiepen in verschillende godsdiensten, er met vrienden over praten enzovoort.

Citaat :

Alex schreef:
We waren met Godsdienst op school bezig met de Islam, het Hindoeisme en het Boeddhisme (heel typerend, je zit op een christelijke school en je houdt je met alle geloven bezig, behalve met het Christendom). Maar deze geloven voelde ik me niet prettig bij, daarnaast kon ik geen historische of wetenschappelijke bewijzen voor ze vinden. Uiteindelijk kwam ik uit bij het Christendom.

Oortje vraagt:
Wat voelde dan "niet prettig" aan al die andere geloven? Waarom stak het christendom er met kop en schouders bovenuit?

Hoe leg je een gevoel uit? Ik weet het niet, ik werd er gewoon naar van, het christendom stak er op zich niet echt met kop en schouders uit in het begin, het stond alleen iets dichter bij mijn bed. Van het christendom wist ik ook relatief meer dan van andere religies, omdat ik nu eenmaal opgegroeid ben in een Westerse maatschappij.

Citaat :

Alex' openbaring:
Samen met een stel vrienden ben ik naar een multimediaal drama geweest, met de naam Revelation. Dit was ook echt een openbaring voor mij, en hier heb ik voor het eerst Gods liefde ervaren en heb besloten voor Hem te gaan leven. Anders was mijn leven maar doelloos.
Oortje wil de details weten
Je hebt, schrijf je, voor de eerste keer tijdens het multimediaal drama, "gods liefde ervaren". Hoe ging dat dan. Hoe ervaar je gods liefde, aangezien god niet te bekennen is in velden of wegen. Met een omhelsing? Liefde op het eerste gezicht misschien? Zag je hem en sloeg de vonk over?

Na het dramastuk en de film en muziek etc kwam er een oproep; als je God wilde leren kennen dan moest je gaan staan. Ik ging dus met knikkende knieën staan. Toen ging die persoon op het podium hardop bidden en tijdens dat gebed zag ik mijn hele leven voorbijflitsen, en toen besefte ik dat ik niet langer zo doelloos wilde leven, ik wilde voor God leven, ik wilde een hoger doel dienen. Toen ik die keuze maakte voelde ik gewoon een overweldigende liefde, ik werd ontzettend warm van binnen, t klinkt mss een beetje idioot en vaag, maar ik was gewoon happy.

Citaat :

Alex en God
Oortje snapt het niet helemaal
Je schrijft:Sindsdien heb ik al veel met God beleefd, ik heb Zijn stem gehoord. Wat heb je dan allemaal met hem beleefd, en wanneer komt ie mij "ophalen" om "dingen" te gaan doen, zoals "dingen" beleven? Heb je met hem gevoetbalt? In welk opzicht moet ik "dingen beleven" zien omtrent jou ervaringen? Wat is er precies gebeurd tussen jullie twee, en welke informatie heeft ie met jou gedeelt, aangezien je ook zegt: Ik heb Zijn stem gehoord.

Ik heb redelijk vaak slapeloze nachten gehoord waarin God tot mij sprak. Soms was het bijna hoorbaar, andere keren was het meer in mijn gedachten. Drie keer in een zaterdagnacht sprak God tot mij over een bepaald onderwerp, en ik schreef dit dan op. De volgende morgen in de kerkdienst ging het dan precies over dat onderwerp en kwamen ook dezelfde bijbelteksten aan bod. Dit was geen toeval. Verder krijg ik af en toe zo sterk ingegeven waarvoor ik moet bidden, als ik dit dan doe, dan zie ik meestal direct de volgende dag het resultaat van het gebed (kan vanwege privacy redenen geen specifieke voorbeelden noemen). Ook heb ik regelmatig dromen waarin ik dingen zie gebeuren, die dan later in mijn leven precies zo gebeuren. Verder heb ik veel ‘deja vu’ ervaringen gehad, deze ervaringen schrijf ik aan God toe, als bevestiging dat ik op de goede weg zit.

Oortje schreef:
En ook schrijf je: Ik heb mensen genezen zien worden. Hoe ging dat dan precies? Na een gebed? En over welke ziektes spreek je. Psychische klachten, of de spierziekte Amyotrofische laterale sclerose, oftewel ALC. Kortom, over welke ziektes ging in, waarbij de personen "genezen werden". En in welk tijdsbestek heeft dit, wat ik afleid uit jou bericht, wonder, zich voltrokken?

Een kennis van mij droeg een bril, tijdens een genezingsdienst werd hij naar voren geroepen, werd er voor hem gebeden en hij had geen bril meer nodig. Een dakloze die ik ken is genezen van Hepatitis, met doktersverklaring en wel. Een andere kennis van mij is genezen van een kankergezwel, na het gebed lag de volgende morgen het kankergezwel naast zijn bed. Verder heb ik mensen die op krukken liepen, die problemen hadden met lopen, genezen zien worden en de krukken werden overbodig. Naast fysieke klachten, ken ik ook veel voorbeelden van mensen met psychische klachten die zijn genezen. Een iemand die ik ken, wilde zelfmoord plegen en heeft idit geprobeerd, hij hoorde echter op het moment dat ie voor de trein wilde springen een stem die zei dat hij het niet moest doen. Hij schrok hiervan en dacht; wat is dit? Daarna is hij eens uit nieuwsgierigheid naar de kerk gekomen, en is hij tot geloof gekomen.

Citaat :

Alex statement
Ik geloof dat God het heelal en de aarde heeft gemaakt. Ik geloof dat Hij dit in 6 dagen heeft gemaakt, zo'n 6000 jaar geleden
Oortje vraag bewijs
Waarom geloof je dat? Heb je daar bewijs voor?

Ik geloof dat in de eerste plaats omdat het in de bijbel staat. Ten tweede geloof ik ook dat er wetenschappelijke bewijzen voor zijn, een aantal staan op dit forum.

Citaat :

Alex legt uit
Oortje wil tastbaar bewijs
Heb je hier tastbaar bewijs voor? Een foto misschien? En waar kan ik het Paradijs dan vinden. Aangezien er bomen met vruchten groeien, moet het op aarde lijken neem ik aan. Ook zijn er slangen aanwezig, dus waar kan ik "het paradijs" vinden?

Haha, grappig hoor, een foto van bijna 6000 jaar geleden …

Citaat :

Alex en zonde
Zonde betekent vanuit het Hebreeuws eigenlijk je doel missen, je bent gemaakt om samen met God te leven en Hem te eren, alles wat hier tussen komt is zonde. Zonde komt uit je eigen ik, uit je eigen natuur, en dat is in strijd met Gods Geest en Gods wil.
Oortje merkt op:
Je doel missen? Na mijn weten is zonde niet anders dan: Een zonde is ( in veel religies ) een immorele handeling.

Het Hebreeuwse woord voor zonde, chattat, heeft als wortel cht’, wat als grondbetekenis heeft; je doel missen. Deze wortel zit ook bijvoorbeeld in de tekst uit Rechters 20:16 --> "dat waren zevenhonderd linkshandige slingeraars die zo haarscherp konden mikken dat ze hun doel nooit misten"

Citaat :

[b]Alex en de zondvloed

Oortje en de vraag die al duizend keer gesteld is
Waarom is het god, de almachtige, de allesoverheersende, niet gelukt om de mensheid, in eerste instantie, een goed leven te laten leiden, met alle verplichting erop en eraan? Waarom heeft god hier niet de totale controle over, aangezien hij degene is die alles geschapen heeft?

Omdat God de mens niet als robots wilde maken. Hij haf hun keuzevrijheid. De mens heeft dus keuze om God te gehoorzamen en lief te hebben, of om Hem te negeren en tegen zijn geboden in te gaan.

Oortje schreef:
Je schrijft ook: Toen bleek dat alle mensen die na Adam en Eva kwamen ook flink bleven zondigen, werd God heel bedroefd. Bedroefd? Kent god menselijke emoties? Het "almachtige", de schepper, die boven ons allen staat, kampert met menselijke emoties? Wat raar!!!!

Zo heel raar is dit niet, aangezien God ons naar Zijn beeld maakte. Wij lijken in zekere zin op God (en begin aub niet over lichamelijke kenmerken/gebreken).

Oortje schreef:
Ook schrijf je: Hij besloot om overnieuw te beginnen, om een rechtvaardig mens uit te kiezen en met hem overnieuw te beginnen. Dit mens was Noach, die als enige rechtvaardig werd bevonden uit zijn tijd. Vanwaar alle onrechtvaardigheid in de wereld? Denk aan oorlogen, of uitbuiting van kinderen als werk- of sexslaaf. Armoede is ook een onrechtvaardigheid.

Ik heb hier ook een ander topic over aangemaakt. Het heeft iig met keuzevrijheid te maken.

Citaat :

Alex vertelt..
Oortje merk kritisch op..
Als Jezus Christus de zoon van god was, wie is dat de vrouw van god?

Jezus is verwekt door de Heilige Geest (dat is dezelfde die Hem uit de dood deed opstaan).

Oortje schreef:
Ook schrijf je: Hij ging daarom aan het kruis, en op de derde dag stond Hij weer op uit de dood. Hoe sta je weer op "uit de dood". Kan je mij dit leren. Ik noem dit totaal ongeloofwaardig. Totaal ongefundeerd en met geen bewijs what-so-ever.

Hmm, interessante vraag, er is juist wel veel historische geloofwaardigheid voor de opstanding. Dit blijkt oa uit dat er geen tegenreacties/protesten bewaard zijn gebleven tegen de opstanding. Iedereen wist dat Jezus uit het graf was, alleen sommige gaven daar andere theorieën voor.

Je kunt wel sceptisch zijn over Jezus’ dood en opstanding en alternatieve theorieën aandragen, maar deze zijn alleen geldig als je ook eerste-eeuwse bewijzen aandraagt.

Uit het verslag van de kruisiging en opstanding van Jezus Christus in de bijbel, blijkt dat het geen legende, leugen en/of verfraaiing is. Na Zijn dood is Jezus Christus aan meer dan 500 mensen (!) verschenen. Door Zijn opstanding, ontstond de kerk, gaven vrome Joden hun oorspronkelijk geloof op, begonnen eerder laffe en ongelovige getuigen opeens met vrijmoedigheid te vertellen over Jezus. Het mooiste is nog dat als de discipelen claimen dat Jezus is opgestaan uit het graf, de Joodse autoriteiten dit niet ontkennen, maar alternatieve theorieën gaan bedenken! Nee, voor de opstanding is meer positief bewijs dan je in eerste instantie denkt, hetzelfde geldt voor de wonderen die Jezus heeft gedaan.

Wat betreft je hoe vraag, Jezus stond op uit het graf door de kracht van de Heilige Geest, de Geest van God. Ook tegenwoordig zijn er mensen die uit hun graf zijn opgestaan nadat er voor ze gebeden is. Het enige wat ervoor nodig is, is geloof, dus in die zin kan je het zeker leren.

Citaat :

Alex en de Heilige Geest
Ik geloof ook dat toen Jezus weer naar de hemel ging, God Zijn Heilige Geest naar de aarde toestuurde, beschikbaar voor iedere gelovige
Oortje en de belangrijke vraag!

Het enige wat je hoeft te doen is vragen aan God.

Citaat :

Alex:
Oortje:

Grappig hoor, om bewijs vragen dat ik na mijn dood na de hemel ga.

Citaat :

Alex en de Hel
Ik geloof ook dat een ieder die niet in God gelooft, en zijn genade verwerpt, naar de hel zal gaan. Deze plaats is eigenlijk niet voor de mens bedoeld, maar omdat God heilig is, kan niets bij Hem zijn wat niet heilig is.
Oortje:

Voor Satan, de afvallige engel, eens Lucifer, lichtdrager, genoemd en zijn engelen die in opstand zijn gekomen.

Citaat :

Alex:
Als je dus niet geheiligd bent door Jezus bloed, dan ga je naar de hel. De hel is een plaats waar het continu brand en waar wormen aan mensen knagen. De hel is de hel, omdat God daar niet aanwezig is. De hemel daarentegen is een plek vol van vreugde, vrede en blijdschap. Het zal daar ontzettend mooi zijn, omdat dat de het originele plan van God was met de schepping. We zullen daar alle medegelovigen ontmoeten en daar de eeuwigheid doorbrengen. Ik geloof dus ook niet dat de eeuwigheid saai zal zijn, of dat we het door zullen brengen op een wolkje met een harp!
Oortje en rubbish
Het laatste stukje hierboven ga ik simpelweg afdoen als "pure rubbish". Dit aangezien niemand ooit een beeldmateriaal of iets heeft, waaruit wij, de mens kunnen concluderen dat er een 2de en 3de wereld naast Aarde bestaan.Zelf gelovigen kunnen het niet weten, aangezien je eerst, en dit volgens Alex zelf, je aardse lichaam moet verlaten. Je moet dood gaan om het te weten.

Check http://www.spiritlessons.com

Met vriendelijke groet,

Alex
esperanza

esperanza

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimedo jul 05, 2007 7:14 am

Alex schreef:
Maar deze geloven voelde ik me niet prettig bij, daarnaast kon ik geen historische of wetenschappelijke bewijzen voor ze vinden. Uiteindelijk kwam ik uit bij het Christendom.

Voor reincarnatie heb je minsten zoveel 'bewijzen' als voor het christendom. Zo zijn er peuters die zich hun vorige leven kunnen herinneren. Er was ook een meisje die allerlei details kon vertellen over haar vorige leven. Zij zou als volwassen vrouw op aardig jonge leeftijd zijn overleden. Toen dit meisje 'haar voormalige echtgenoot' ontmoette bevestigde hij alles.

Citaat :
Na het dramastuk en de film en muziek etc kwam er een oproep; als je God wilde leren kennen dan moest je gaan staan. Ik ging dus met knikkende knieën staan. Toen ging die persoon op het podium hardop bidden en tijdens dat gebed zag ik mijn hele leven voorbijflitsen, en toen besefte ik dat ik niet langer zo doelloos wilde leven, ik wilde voor God leven, ik wilde een hoger doel dienen. Toen ik die keuze maakte voelde ik gewoon een overweldigende liefde, ik werd ontzettend warm van binnen, t klinkt mss een beetje idioot en vaag, maar ik was gewoon happy.
Heel herkenbaar. Ik heb het zelf ook 2 keer meegemaakt, dat ik mijn leven voor m'n ogen voorbij zag gaan, en een warm gevoel vanbinnen kreeg - op dat moment dacht ik toen natuurlijk aan de heilige geest- . Maar net als bij jou gebeurde dat tijdens zo'n massaal gebeuren met veel mensen om je heen en veel dramatiek (door muziek, gebeden en verhalen).

Citaat :
Ik heb redelijk vaak slapeloze nachten gehoord waarin God tot mij sprak. Soms was het bijna hoorbaar, andere keren was het meer in mijn gedachten. Drie keer in een zaterdagnacht sprak God tot mij over een bepaald onderwerp, en ik schreef dit dan op. De volgende morgen in de kerkdienst ging het dan precies over dat onderwerp en kwamen ook dezelfde bijbelteksten aan bod. Dit was geen toeval. Verder krijg ik af en toe zo sterk ingegeven waarvoor ik moet bidden, als ik dit dan doe, dan zie ik meestal direct de volgende dag het resultaat van het gebed (kan vanwege privacy redenen geen specifieke voorbeelden noemen). Ook heb ik regelmatig dromen waarin ik dingen zie gebeuren, die dan later in mijn leven precies zo gebeuren. Verder heb ik veel ‘deja vu’ ervaringen gehad, deze ervaringen schrijf ik aan God toe, als bevestiging dat ik op de goede weg zit.
Ook dit is allemaal heel herkenbaar. Omdat ik niet meer bid, kan ik ook geen gebedsverhoring meer krijgen, maar ik heb nog steeds 'deja-vu' ervaringen. Maar het schijnt dat de meeste mensen dat hebben.

Citaat :
Een kennis van mij droeg een bril, tijdens een genezingsdienst werd hij naar voren geroepen, werd er voor hem gebeden en hij had geen bril meer nodig.
Dan vraag ik mij af, waarom God de moeite zou doen om ervoor te zorgen dat iemand - een rijke - geen bril meer hoeft te dragen, terwijl (andere) slechtzienden in arme landen niet worden genezen en ze niet eens aan een bril kunnen komen.

Citaat :
Een dakloze die ik ken is genezen van Hepatitis, met doktersverklaring en wel. Een andere kennis van mij is genezen van een kankergezwel, na het gebed lag de volgende morgen het kankergezwel naast zijn bed. Verder heb ik mensen die op krukken liepen, die problemen hadden met lopen, genezen zien worden en de krukken werden overbodig. Naast fysieke klachten, ken ik ook veel voorbeelden van mensen met psychische klachten die zijn genezen.
Er gebeuren inderdaad vreemde dingen die we nog niet kunnen verklaren. Maar dit gebeurt niet alleen maar bij christenen.

Citaat :
Dit blijkt oa uit dat er geen tegenreacties/protesten bewaard zijn gebleven tegen de opstanding. Iedereen wist dat Jezus uit het graf was, alleen sommige gaven daar andere theorieën voor.

In Mat. 27: 11-15 staat juist dat het verhaal onder de Joden de ronde deed dat zijn lichaam juist gestolen was. Misschien bedoel je dit met 'andere theorieën, maar dit is dus ook duidelijk een protest tegen de opstanding.
Er wordt in een aantal buitenbijbelse teksten over Jezus gesproken, maar geen enkele vermeld iets bijzonders over zijn dood/opstanding (behalve dan dat hij ter dood werd veroordeeld).

Citaat :
Je kunt wel sceptisch zijn over Jezus’ dood en opstanding en alternatieve theorieën aandragen, maar deze zijn alleen geldig als je ook eerste-eeuwse bewijzen aandraagt.
De bijbel zelf is dus zo'n bewijs, nl. Mat. 27

Citaat :
Uit het verslag van de kruisiging en opstanding van Jezus Christus in de bijbel, blijkt dat het geen legende, leugen en/of verfraaiing is. Na Zijn dood is Jezus Christus aan meer dan 500 mensen (!) verschenen.
Er werd wel doodleuk verteld dat de meeste van die 500 mensen nog leefden, maar er werd geen enkele naam genoemd. Ze hadden dus bij iedereen andere namen kunnen noemen, als daarnaar werd gevraagd, en gewoon wat mensen kunnen noemen die aan de andere kant van Israel woonden. Niemand zou het dan controleren.

Citaat :

Check http://www.spiritlessons.com
Zelfs volgens de bijbel ga je niet direct na je dood naar de hel, eerst moet het laatste oordeel komen.
0ortje

0ortje

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimevr jul 06, 2007 10:52 am

Beste Alex, ik word hier niet vrolijk van. Ik hoop dat je dat begrijpt. Wat ik zie zijn veel beweringen en aannamens direct uit de bijbel. Ik kan dat niet serieus nemen.
De volgende dingen wil ik ook nog even apart nemen.
Ze staan hieronder:

Citaat :

Klinkt inderdaad idioot en vaag. Je geeft het zelf al aan.
Ik kan dit niet serieus nemen, aangezien ik niet in jou hoofd kan kijken of het allemaal klopt.
Tastbaar bewijs van god is wel voldoende, maar ik kan je dit zeggen: Het is geen mens, door de eeuwen heen gelukt, tastbaar, danwel zichtbaar bewijs te leveren van god, of een god. Het happygevoel wat je voelde kan komen door de menselijke aanwezigheid in, en dit tijdens het dramastuk, een bepaalde ruimte waar een sfeer hangt die jou in een bepaalde stemming brengt. Dit natuurlijk met betrekking tot chemische reacties in jou hersens. Lees dit hieronder:

In de hersenstam bevinden zich verder ook zenuwkernen die neurotransmitters als noradrenaline en serotonine produceren. Dezen hebben een belangrijke invloed op fluctuaties in o.a. het bewustzijnsniveau en stemmingen.

Zie je. Als je iets verder kijkt dan je neus lang is heb je de oplossing al te pakken. Eigenlijk toch niet zo idioot en vaag, zoals jezelf zij, maar wetenschappelijk verklaarbaar.

We gaan verder:

Citaat :

Wat ik zie zijn veel beweringen vanuit jouw eigen perspectief. Verder heeft niemand hier invloed of inkijk op. Aan beweringen omtrent het bestaan van god, vanuit iemands eigen "ervaringen" kan ik niet serieus nemen. Het enigste wat ik hierop kan zeggen is:

Wat een geweldig ( maar wel zwaar ongefundeerd ) verhaal.

Citaat :
Verder heb ik veel ‘deja vu’ ervaringen gehad, deze ervaringen schrijf ik aan God toe, als bevestiging dat ik op de goede weg zit.

Waar heb je het over? Een déjà vu is iets heel anders. Lees dit hieronder maar:

Wat bij een déjà vu gebeurt, kan worden omschreven als een "kortsluiting" van de hersenen. Normaal gesproken wordt een beeld vanuit de ogen door een plek in de hersenen gebracht waar de mens er zich bewust van wordt, daarna wordt dit beeld opgeslagen in de hersenen. Bij een déjà vu ontstaat er een kortsluiting, waardoor het beeld zich eerst in de hersenen opslaat, voordat de hersenen (de mens) zich bewust worden van het beeld. Omdat het een kortsluiting betreft kan men zich dus ook niet herinneren wanneer en hoe men het eerder heeft meegemaakt, want al die informatie is niet opgeslagen.

We gaan verder:

Citaat :
Een kennis van mij droeg een bril, tijdens een genezingsdienst werd hij naar voren geroepen, werd er voor hem gebeden en hij had geen bril meer nodig. Een dakloze die ik ken is genezen van Hepatitis, met doktersverklaring en wel. Een andere kennis van mij is genezen van een kankergezwel, na het gebed lag de volgende morgen het kankergezwel naast zijn bed. Verder heb ik mensen die op krukken liepen, die problemen hadden met lopen, genezen zien worden en de krukken werden overbodig. Naast fysieke klachten, ken ik ook veel voorbeelden van mensen met psychische klachten die zijn genezen. Een iemand die ik ken, wilde zelfmoord plegen en heeft idit geprobeerd, hij hoorde echter op het moment dat ie voor de trein wilde springen een stem die zei dat hij het niet moest doen. Hij schrok hiervan en dacht; wat is dit? Daarna is hij eens uit nieuwsgierigheid naar de kerk gekomen, en is hij tot geloof gekomen

Wederom veel aannames, die ik, en dat verwacht jij blijkbaar, klakkeloos aanneem. Niet dus. Geef me tastbaar bewijs. In dit geval d.m.v. een, laten we zeggen, reproduceerbare proef. Als 1000 christenen tegelijkertijd, en allemaal tezamen, op het zelfde moment, en dit na gebed, genezen van kanker dan geloof ik dit soort dingen.

Helaas moet ik het bestempelen als pure "rubbish" . Ik kan gewoon niet geloven wat iedereen maar neerkakelt, opschrijft of uitspreekt. Fundeer het!!!!

We gaan verder:

Ik geloof dat in de eerste plaats omdat het in de bijbel staat. Ten tweede geloof ik ook dat er wetenschappelijke bewijzen voor zijn, een aantal staan op dit forum.

Waarom geloof je bij voorbaat in iets wat in een boek staat wat 2000 jaar geleden geschreven is. Een boek met de leefwijze, interpretaties van de wereld en inzicht van 2000 jaar geleden. Dat is, en dit is totaal niet denigrerend bedoeld, een tikkeltje primitief.
De mens heeft tegenwoordig veel meer omhanden. Dit uit zich in kennis, wetenschap en hoogstaande technologieën. Zoals ruimtevaart of computertechniek. We kunnen zo veel meer. We weten zoveel meer. Zij konden niet eens vliegen, zij hadden geen besef van wat de aarde nu eigelijk was.

We gaan verder:

Code:
Haha, grappig hoor, een foto van bijna 6000 jaar geleden …

Het paradijs bestaat toch? Dit is toch gewoon de 2de wereld waar gelovigen heengaan? Laat het dan zien.
We kunnen miljoenen lichjaren ver kijken in het universum. Het staat vast dat "de hemel" iets onwerkelijks is, wat wederom nog nooit is gezien door iemand. Je mag het roepen, schreeuw het van de daken, maar wat ik nodig heb is bewijs. Wat ik wel weet is dat op 2.4 tot 2.9 biljoen lichtjaar zich de Andromedanevel bevind. Deze heeft tevens een diameter van 250.000 lichtjaar. Maar helaas, ik zie geen hemel, oftwel paradijs. Het is gewoon te onwerkelijk voor woorden, bijna een sprookje. En als het wel zo is, wijs het dan aan. We kunnen ook 2,9 biljoen lichjaar ver kijken.

We gaan verder:

Citaat :
Omdat God de mens niet als robots wilde maken. Hij haf hun keuzevrijheid. De mens heeft dus keuze om God te gehoorzamen en lief te hebben, of om Hem te negeren en tegen zijn geboden in te gaan.

Hoe weet je dit zo zeker. Waar staat dit, en als het in de bijbel staat, is het dan gewoon maar waar?

IK wil er verder niet eens meer op in gaan. Je fundeerd weinig en geeft je eigen beeld van jouw visie op de wereld. Dat mag natuurlijk. Maar zonder bewijs is dit hopeloos en doe ik het af als een sprookje.

Laatst aangepast door op zo jul 15, 2007 9:13 am; in totaal 2 keer bewerkt
esperanza

esperanza

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimezo jul 08, 2007 7:43 am

Oortje schreef:
Het paradijs bestaat toch? Dit is toch gewoon de 2de wereld waar gelovigen heengaan? Laat het dan zien.
We kunnen miljoenen lichjaren ver kijken in het universum. Het staat vast dat "de hemel" iets onwerkelijks is, wat wederom nog nooit is gezien door iemand. Je mag het roepen, schreeuw het van de daken, maar wat ik nodig heb is bewijs. Wat ik wel weet is dat op 2.4 tot 2.9 biljoen lichtjaar zich de Andromedanevel bevind. Deze heeft tevens een diameter van 250.000 lichtjaar. Maar helaas, ik zie geen hemel, oftwel paradijs. Het is gewoon te onwerkelijk voor woorden, bijna een sprookje. En als het wel zo is, wijs het dan aan. We kunnen ook 2,9 biljoen lichjaar ver kijken.
Volgens mij is het paradijs en de hemel in het christendom niet hetzelfde, Oortje. De hemel is eigenlijk het tussenstation waar de mens verblijft na de dood, de nieuwe aarde zal waarschijnlijk wel wat lijken op het paradijs (hoewel er in het paradijs vast geen gouden straten waren Wink ).
Maar inderdaad is er een probleem met de locatie van de hemel. In een ander topic had ik het over een vergelijkbaar probleem, namelijk met de nieuwe aarde. Want men gelooft dat er geen tijd is in de hemel; anders moet Adam vele duizenden jaren wachten tot 'het einde der tijden'. Maar zonder tijd is er geen ruimte en materie. Het staat dus al vast dat het niet in dit heelal kan zijn (net als de hel). Maar iets wat eens in dit heelal heeft gezeten, kan niet ineens daarbuiten raken, als er al iets buiten het heelal is.
Alex
Admin
Alex

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitimedo aug 30, 2007 4:05 am

Wat heeft het voor nut om over de locaties van hemel en hel te praten als je er niet in gelooft? Tenzij je de locatiekwestie een onoverkombaar probleem vindt om te geloven, of één van de vele 'tegenstrijdigheden' in de bijbel, dan wil ik er wel over praten. Maar voor nu vind ik het belangrijker om te weten of je er überhaupt komt of niet. Ik ben bereid om mijn geloof uit te leggen, en ik beroep me daar vaak bij op de bijbel. Het argument van Oortje (
Citaat :
Wat ik zie zijn veel beweringen en aannamens direct uit de bijbel. Ik kan dat niet serieus nemen.
) is voor mij best lastig.

Waarom? Omdat als je christen wordt, je gaat veranderen naar het beeld van Jezus Christus. Dit betekent niet dat iedereen identiek wordt. Maar in ieder geval, je wordt als het goed is steeds gelijkgezinder met Hem. Nu moet je weten dat Jezus Christus het levend geworden Woord van God was. Jezus Christus was een soort van wandelende thora, zowel in handelen als spreken. Aangezien ik geloof in Jezus Christus, en met mijn hart geloof dat Hij is opgestaan uit de dood, betekent dit niet dat ik mijzelf dwing om de bijbel te geloven, in de zin dat ik tegen 'beter' weten in alles letterlijk neem, maar juist DOORDAT ik Jezus Christus ken en ik mijn eigen identiteit in Hem weet, WEET ik dat het Woord van God waar is.

Dit klinkt misschien als onbegrijpelijke wartaal voor bijvoorbeeld Oortje, maar dit is wat ik geloof (het topic heet ook; 'Wat geloof ik'). Ik hoef me dan ook niet te verantwoorden tegenover jullie, ik probeer alleen maar te getuigen.

Als mensen dan veel aannames zien rechtstreeks uit de bijbel en dit dan niet kunnen geloven, dan is dat jammer. Maar het is wel wat ik geloof.

Citaat :
Wat ik zie zijn veel beweringen vanuit jouw eigen perspectief

Ik kan me toch niet in jullie verplaatsen? Nogmaals; ik geef hier aan wat ik geloof. Natuurlijk mag je me vragen waarom ik dit geloof, en wat ik precies geloof, maar neem het me aub niet kwalijk dat ik de dingen weergeef vanuit mijn eigen perspectief.

oortje schreef:
Wederom veel aannames, die ik, en dat verwacht jij blijkbaar, klakkeloos aanneem. Niet dus. Geef me tastbaar bewijs. In dit geval d.m.v. een, laten we zeggen, reproduceerbare proef. Als 1000 christenen tegelijkertijd, en allemaal tezamen, op het zelfde moment, en dit na gebed, genezen van kanker dan geloof ik dit soort dingen.

Helaas moet ik het bestempelen als pure "rubbish" . Ik kan gewoon niet geloven wat iedereen maar neerkakelt, opschrijft of uitspreekt. Fundeer het!!!!

Het is een beetje cru om van mij tastbaar bewijs te vragen via een forum. Als je niet gelooft dat ik mensen heb zien genezen worden, dan geloof je het toch niet? Zoals ik al eerder zei; ik getuig, en je hebt alle vrijheid om zelf te bepalen of je het gelooft of niet.

Oortje schreef:
Waarom geloof je bij voorbaat in iets wat in een boek staat wat 2000 jaar geleden geschreven is. Een boek met de leefwijze, interpretaties van de wereld en inzicht van 2000 jaar geleden. Dat is, en dit is totaal niet denigrerend bedoeld, een tikkeltje primitief

Haha, ik ben dan misschien ook een tikkeltje primitief. Je laat het trouwens verder klinken alsof ik de wetenschap helemaal af doe als klinkklare onzin, dat is dus niet zo. Ik ben een man van de OPERATIONELE wetenschap, en het is bij de HISTORISCHE wetenschap waar ik grote vraagtekens achter plaats.

Oortje schreef:

Sorry, maar ik mag niet doden. En dat wil ik ook niet.

Oortje schreef:
IK wil er verder niet eens meer op in gaan. Je fundeerd weinig en geeft je eigen beeld van jouw visie op de wereld. Dat mag natuurlijk. Maar zonder bewijs is dit hopeloos en doe ik het af als een sprookje.

Dat is jou goed recht!
Gesponsorde inhoud

Wat geloof ik? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat geloof ik?   Wat geloof ik? Icon_minitime

Wat geloof ik?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-