Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Dino's en de bijbel

Ga naar beneden 
+7
Kevin
.
speedy
Kheops
Kimchi
RobinB
Alex
11 plaatsers
Ga naar pagina : Vorige  1, 2
AuteurBericht
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimedi mei 29, 2007 6:38 am

Hoe verklaar je dan dat er nooit fossielen van dino's en moderne dieren in dezelfde aardlaag gevonden zijn?

De fossiele fauna's die we vinden laten dus òf een zoogdiergemeenschap zien, òf een dinosauriërgemeenschap, of een levensgemeenschap van weer andere prehistorische wezens, zoals amfibieën en primitieve reptielen. Nooit zal je bijvoorbeeld een leeuw aantreffen in dezelfde aardlagen als een Stegosaurus, of een T-Rex met een olifant. Het zijn gescheiden werelden.

De dinosauriërs hebben in een eigen tijdperk geleefd waar de zoogdieren nog niet in hun moderne vorm bestonden. De enige zoogdieren die we kunnen vinden in een fossiele dino-fauna zijn kleine primitieve zoogdieren ter grootte van spitsmuizen. Zij zouden na het uitsterven van de dinosauriërs de aarde erven.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimedi mei 29, 2007 7:13 am

Daar had Kent Hovind dus ook een verklaring voor. Ik ga het niet allemaal uitleggen, ten eerste ben ik niet zo geografisch ingesteld en ten tweede zie ik daar 't nut niet van in. Kort gezien ging het erom dat er eerst veel meer zuurstof was op aarde waardoor alles langer bleef en dus meer groeide. Daarom waren er dus enorme reptielen. Dat betekent dus dat alle andere dieren dus ook heel groot waren.

Dat was zo even héél kort het idee.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimewo mei 30, 2007 3:47 am

Wat een onzin. Om in de woorden van Sion te spreken "Ik ga het niet allemaal uitleggen, ik zie het nut er niet van in".
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimewo mei 30, 2007 9:50 am

Je vergat die andere: ik ben niet zo geografisch ingesteld etc. Ik zeg ook niet dat ik deze stelling ondersteun. Toch zou je 't 'ns moeten doorlezen (en ga dan niet bezig zitten over verkeerde bron/inhoud voordat je 't hebt gelezen Razz).
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimewo mei 30, 2007 10:35 am

Heb de desbetreffende documentaire gevonden denk ik:
Kent Hovind Dinosaurs And The Bible

Lengte: 2u38

Heb momenteel geen tijd om het volledig te bekijken ...
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimewo mei 30, 2007 10:49 am

Yep, dat is de desbetreffende uitzending, ik vind trouwens 'het hof van Eden' van hem ook erg goed.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimedi jun 12, 2007 12:01 pm

Ik heb trouwens nog een tekst gevonden in de bijbel die spreekt over een dinosaurus, namelijk Jesaja 30:6

(NBG51):
"De Godsspraak over de dieren van het Zuiderland. Door een land van benauwdheid en angst, waar leeuwin en leeuw, adder en vliegende draak wonen, vervoeren zij op de ruggen van ezels hun vermogen en op de bulten van kamelen hun schatten naar een volk dat geen voordeel brengt. "

(SV):
"De last der beesten, van het zuiden, naar het land des angstes, en der benauwdheid, van waar de sterke leeuw en de oude leeuw is, de basilisk en de vurige vliegende draak; hun goederen zullen zij voeren op den rug der veulens, en hun schatten op de bulten der kemelen, tot het volk, dat hun geen nut zal doen. "

Ga nu alstjeblieft niet aankomen met dat dit een libelle is...
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimevr jun 15, 2007 3:22 pm

Alex schreef:
Ik heb trouwens nog een tekst gevonden in de bijbel die spreekt over een dinosaurus, namelijk Jesaja 30:6

(NBG51):
"De Godsspraak over de dieren van het Zuiderland.
Door een land van benauwdheid en angst, waar leeuwin en leeuw, adder en vliegende draak wonen, vervoeren zij op de ruggen van ezels hun vermogen en op de bulten van kamelen hun schatten naar een volk dat geen voordeel brengt. "



(SV):

"De last der beesten, van het zuiden, naar het land des angstes, en der benauwdheid, van waar de sterke leeuw en de oude leeuw is, de basilisk en de vurige vliegende draak; hun goederen zullen zij voeren op den rug der veulens, en hun schatten op de bulten der kemelen, tot het volk, dat hun geen nut zal doen. "



Ga nu alstjeblieft niet aankomen met dat dit een libelle is...
Je zou je hierbij best een dinosaurus bij voor kunnen stellen, de vurige vliegende draak. Het zou best kunnen dat de schrijver van het boek van Jesaja al een voorstelling had van de dinosaurussen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen t




Aantal berichten : 13
Leeftijd : 34
Registration date : 15-06-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimevr jun 15, 2007 3:35 pm

Alex schreef:

Na de regentijd liet God het water weer verdwijnen: Op zijn bevel begon er een wind over de aarde te waaien, waardoor het water afnam. De bronnen van de oervloed en de sluizen van de hemel werden gesloten, zodat het ophield met regenen. Geleidelijk vloeide het water weg van de aarde; na honderdvijftig dagen begon het te zakken
Nu moet je begrijpen, dat voor de vloed het klimaat er anders uit zag. Dit komt omdat er een heel andere verdampingscyclus bestond (met een ‘Greenhouse effect’), waardoor het vermoedelijk een stuk warmer was op aarde. De vloed veranderde dit radicaal, de verdampingscyclus werd doorbroken, combineer dit met andere geologische activiteiten, zoals vulkanische activiteit, en je krijg een veranderd klimaat. Het gaat te ver op nu te diep op deze materie in te gaan, maar het is vrij logisch dat er na vloed een veranderd klimaat was, waarschijnlijk zelfs eerst (voor een bepaalde periode) een ijstijd (wat dan direct verklaard hoe het komt dat sommige Mammoeten tijdens de lunch zijn bevroren). Zie voor meer: Artikel op ICR.org
Dinosaurussen waren gebouwd voor een heel ander klimaat en konden dus niet meer overleven.

Tot zover de dinosaurussen, ben benieuwd naar jullie reacties

Oke en insecten, kamelen, leeuwen, en vele ander diersoorten die niet in zo'n klimaat als de ijstijd konden overleven zijn niet uitgestorven.

tuurlijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimevr jun 15, 2007 4:04 pm

Citaat :
Oke en insecten, kamelen, leeuwen, en vele ander diersoorten die niet in zo'n klimaat als de ijstijd konden overleven zijn niet uitgestorven

Ehm...waar is het bewijs voor een wereldwijde ijstijd?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimeza jun 16, 2007 3:32 am

Kijk is in je cursus van Geologie ...
Terug naar boven Ga naar beneden
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jun 18, 2007 6:03 am

ik vraag me af hoe de wetenschap of de geologie erbij komt dat dinosauriërs zoveel miljoenen jaren hebben geleefd... zolang doen soorten dinosauriërs er toch niet over om te evolueëren tot een nieuwe soort... dan zou eerder duizenden jaren meer voor de hand liggen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jun 18, 2007 6:41 am

Citaat :
Oke en insecten, kamelen, leeuwen, en vele ander diersoorten die niet in zo'n klimaat als de ijstijd konden overleven zijn niet uitgestorven.

Klopt, omdat de capaciteit om te overleven te maken had met de grootte (ook in relatie tot de longcapaciteit). Door een (waarschijnlijke)verandering van de luchtdruk konden dinosaurussen niet meer overleven. Dat er verschil in luchtdruk bestond, kan bijvoorbeeld gezien worden aan de relatief kleine longcapaciteit van de dinosaurussen. Als een apatosaurus met precies dezelfde longcapaciteit vandaag de dag zou worden geplaatst hier op aarde, zou hij sterven aan ademtekort.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jun 18, 2007 6:50 am

speedy schreef:
ik vraag me af hoe de wetenschap of de geologie erbij komt dat dinosauriërs zoveel miljoenen jaren hebben geleefd... zolang doen soorten dinosauriërs er toch niet over om te evolueëren tot een nieuwe soort... dan zou eerder duizenden jaren meer voor de hand liggen...

Hoe oud is de aarde
vanaf welk punt onstond er leven
hoeveel jaar zijn de dino's uitgestorven en hoe lang hebben ze dus bestaan


Precies...
Terug naar boven Ga naar beneden
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jun 18, 2007 7:02 am

Kevin schreef:
speedy schreef:
ik vraag me af hoe de wetenschap of de geologie erbij komt dat dinosauriërs zoveel miljoenen jaren hebben geleefd... zolang doen soorten dinosauriërs er toch niet over om te evolueëren tot een nieuwe soort... dan zou eerder duizenden jaren meer voor de hand liggen...

Hoe oud is de aarde
vanaf welk punt onstond er leven
hoeveel jaar zijn de dino's uitgestorven en hoe lang hebben ze dus bestaan


Precies...
Dan heb je het over inductie of deductie in de wetenschap. Er klopt iets niet met de miljoenen jaren hypothese, hoe weet je vanaf welk punt er leven ontstond? Er doen verschillende theoriëen de ronde of wanneer de dino's uitgestorven zijn, komeet of vulkaanuitbarsting etc.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jun 18, 2007 12:49 pm

En de Coelacanth (ofzoiets), een prehistorische en nog levende vissoort.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jun 18, 2007 1:42 pm

Kheops schreef:
En de Coelacanth (ofzoiets), een prehistorische en nog levende vissoort.

Hoe kon ik die nou vergeten Very Happy

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Coelacanth
Terug naar boven Ga naar beneden
Jeroen t




Aantal berichten : 13
Leeftijd : 34
Registration date : 15-06-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimedo jun 21, 2007 10:37 am

Alex schreef:
Citaat :
Oke en insecten, kamelen, leeuwen, en vele ander diersoorten die niet in zo'n klimaat als de ijstijd konden overleven zijn niet uitgestorven

Ehm...waar is het bewijs voor een wereldwijde ijstijd?

Laat het me eventjes op een rijtje zetten.

1 de zondvloed komt
2 de zondvloed gaat weg
3 alle dieren verspreiden zich over de aarde
4 er komt een plaatselijke ijstijd die alle dino's uitroeit.

Heb ik het zo goed?
Terug naar boven Ga naar beneden
robindr




Aantal berichten : 20
Registration date : 20-06-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimedo jun 21, 2007 11:41 am

Dinosauriers, nog zo'n fetisj van creationisten.

Op dit ogenblik zijn er nog geen een 'echte' dinobotten en mensenbotten in dezelfde grondlaag gevonden.

Wil dit zeggen dat (familie van de) dino's nu niet meer bestaan? Nee tuurlijk niet. Vogels zijn afstammelingen van dino's we leven dus momenteel nog steeds samen met dino's (al is dat wetenschappelijk-technisch gezien niet correct).

Stel nu dat er door paleontologen botten zouden gevonden worden van een dinosaurus waarvan gedacht werd dat die al lang was uitgestorven en deze zouden worden gedateerd op (laat ons zeggen) 10.000 jaar oud of zelfs 5000 jaar oud.
Waarom in hemelsnaam zou dat het einde van de evolutietheorie betekenen?

De PALEONTOLOGIE zou inderdaad compleet op z'n kop worden gezet, maar voor de evolutietheorie heeft dat geen gevolgen.

Ik begrijp de heisa niet echt hoor.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jul 09, 2007 3:43 am

Citaat :
De PALEONTOLOGIE zou inderdaad compleet op z'n kop worden gezet, maar voor de evolutietheorie heeft dat geen gevolgen

Waar is de evolutieleer zonder de paleontologie?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimema jul 09, 2007 4:16 am

Deze post was per ongeluk verwijderd, dus nog weer even opnieuw:

----

De bijbel over dino's:

Persoonlijk vind ik het verhaal van Job het meest lijken op een krokodil.

Het is in ieder geval nogal moeilijk om me hierbij de gigantische dino’s als de Brachiosaurus of een Apatosaurus voor te stellen, vanwege de volgende beschrijving:

hij ligt verborgen tussen het riet van het moeras.
22 De lotusplanten hullen hem in hun schaduw;

In Job 41 staat dit:

Wanneer hij proest, flikkert het licht
Zijn ogen schitteren als de dageraad.
Brandende fakkels komen uit zijn bek
Vonkenregens vliegen door de lucht

Dat hij vuur zou spuwen, moet je niet letterlijk nemen (komt je dat bekend voor? Wink ) omdat het een vergelijking is. Of denk je echt dat het licht ook flikkert als hij proest?

(trouwens, met een vuurspuwende kever, bedoelde je daarmee de bombardeerkever? http://nl.wikipedia.org/wiki/Grote_bombardeerkever )

Over Leviathan:

Tegenwoordig zijn er nog steeds mensen die geloven dat Loch Ness echt bestaat, en dat terwijl we zonder problemen onder water kunnen kijken met onze apparatuur. In de tijd van de bijbel was dat een gebied waar men niet kon komen. Waarom zouden zij dan niet in zo'n mythe geloven? Als er schepen niet meer terugkomen en vreemde verhalen de ronde gaan, krijg je al snel zulke verhalen. De vele (heidense) legendes en mythes zijn daar het bewijs van.
Leviathan is dus niet echt overtuigend.

Bovendien kom jij met de zondvloed aan waardoor de dinosaurussen uitgestorven zouden zijn. In dat geval is het onmogelijk dat Job, David en Jesaja het over een dinosaurus hebben.


Je gaf twee sites over bewijzen dat dinosaurussen tegelijk met mensen leefden. Daar noemen ze de beeldjes en schilderingen van dinosaurussen. Ik gaf al eerder toe dat deze er inderdaad zijn, maar dit helemaal geen bewijs. Natuurlijk hadden ze in die tijd ook al gigantische dinosaurusbotten opgegraven. Dan ga je al snel fantaseren en kunstwerken maken, zo vreemd is dat niet.

Verder komen ze aan met ooggetuigen. Hun bronnen: legendes en mythes! Hoe kun je dat nou serieus nemen? Gaan we nou ook al in het drie-koppige monster Cerberus geloven?

Tenslotte hebben ze dinopootafdrukken met sporen van mensen. Maar het gaat hier om de pterosaurus, die tot de 17e eeuw een levend fossiel was (maar nu dus alsnog is uitgestorven) Logisch dus.

Maar zelfs al zou er vandaag nog een dinosaurus gevonden worden(maar die kans is wel heel erg klein), dan zegt dat nog niets. In feite is de krokodil ook een dinosaurus, net als de hagedis.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimevr feb 15, 2008 10:56 am

Citaat :
Maar zelfs al zou er vandaag nog een dinosaurus gevonden worden(maar die kans is wel heel erg klein), dan zegt dat nog niets. In feite is de krokodil ook een dinosaurus, net als de hagedis.

Hierin heb je wel gelijk, al zou er wel het een en ander aangepast moeten worden aan de theorie van het uitsterven van dino's denk ik. Toch vind ik het interessant om te zeggen dat de krokodil, en de hagedis ook dinosaurussen zijn. Stel nu dat zo'n hagedis zou leven in een omgeving met meer zuurstof? Dan zou deze veel groter kunnen groeien, mss wel tot een verschrikkelijke hagedis? Maar goed, het blijft natuurlijk speculatie.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Silencer




Aantal berichten : 15
Registration date : 16-06-08

Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitimedo jun 26, 2008 6:12 am

Citaat :
Verder komen ze aan met ooggetuigen. Hun bronnen: legendes en mythes! Hoe kun je dat nou serieus nemen? Gaan we nou ook al in het drie-koppige monster Cerberus geloven?

Doe niet alle verhalen af als onzin.. De Komodovaraan is een van de allergrootste hagedissen ter wereld. Deze soort kan meer dan 3 meter lang worden.De Papoeavaraan schijnt nog langer te worden...
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Dino's en de bijbel - Pagina 2 Empty
BerichtOnderwerp: Re: Dino's en de bijbel   Dino's en de bijbel - Pagina 2 Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Dino's en de bijbel
Terug naar boven 
Pagina 2 van 2Ga naar pagina : Vorige  1, 2
 Soortgelijke onderwerpen
-
» De Bijbel
» Spreekwoorden uit de bijbel
» Slavernij in de bijbel
» De Bijbel onder de loep
» Wat zijn de reuzen in De Bijbel?

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Bijbel en wetenschap-
Ga naar: