Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?

Ga naar beneden 
5 plaatsers
AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimezo mei 06, 2007 4:32 am

In onze postmodernistische cultuur worden er behoorlijk veel uitspraken met betrekking tot het al dan niet bestaan van waarheid. De populairste zijn; alles is relatief, ieder heeft zijn eigen waarheid, er bestaat niet zoiets als DE waarheid.

Maar wat zeggen deze uitspraken nu eigenlijk? Alles is relatief is een heel absolute uitspraak. Er bestaat geen waarheid zegt ook eigenlijk dat de uitspraak zelf niet bestaat. Kortom, de meeste uitspraken over (de relativiteit van...) waarheid heffen zichzelf op.

Ik ben van mening dat er wel degelijk waarheden bestaan. Een kind op de basischool zal niet zo snel tegen zijn juf of meester tegenspreken dat één plus één twee is, met het argument dat dat een eigen waarheid is van die juf of meester. Er bestaan wel degelijk waarheden, los van onze opvattingen. De zwaartekracht is ook zo'n (natuurkundige) waarheid. Verder hoor je nog wel eens dat alle religies waar zijn, of een deel van de waarheid bevatten. Dit vind ik een slecht argument, aangezien bijna alle religies en godsdiensten elkaar tegenspreken. Zo zegt de Bijbel dat Jezus is opgestaan uit de dood, maar beweert de Koran dat Jezus nooit doodgegaan is. Eén van die twee moet dus een onwaarheid zijn.

Bekend ook is het verhaal van de blinde mannen en de olifant, ieder betasten ze een ander deel van een olifant en intepreteren ze het anders. De één betast de slagtanden en zegt; dit is een speer! De ander betast de poten en zegt; dit is een muur! De ander betast de staart en zegt; dit is een bezem! En zo voort. Dit verhaal wil ons leren dat er niet zoiets bestaat als een objectief perspectief. Maar als de man die de gelijkenis vertelt kan beschikken over een objectief perspectief, waarom zouden de blinde mannen dat dan niet kunnen?!

Met name de filosofie van Kant heeft veel invloed gehad op de kijk van de wetenschap op de werkelijkheid. Kant beweerde dat je niets over de werkelijkheid kan weten, omdat je kijkt door vensters. Hij zei dat als je naar een boom keek, je niet daadwerkelijk een boom zag, maar dat je geest de boom modelleert. Maar, als Kant beweert dat hij niets over de werkelijkheid kan weten, hoe weet hij dan dat de werkelijkheid überhaupt bestaat? Ten tweede, de bewering dat je niets over de werkelijkheid kan weten, impliceert dat je wéét dat de werkelijkheid onkenbaar is.

Jezus claimt dat Hij de weg, de WAARHEID en het leven is.

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Waarheid
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Metalibi




Aantal berichten : 2
Registration date : 06-05-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimezo mei 06, 2007 5:44 am

Alex schreef:
Er bestaat geen waarheid zegt ook eigenlijk dat de uitspraak zelf niet bestaat.
Het gemis aan waarheid is niet gelijk aan een gemis aan existentie...
Alex schreef:
De zwaartekracht is ook zo'n (natuurkundige) waarheid.
Dit is slechts een theorie; geen absolute waarheid. Vrij veel 'waarheden' in de natuurkunde zijn slechts theoriëen. Het verschijnsel dat deze theoriëen worden behandeld als zijnde de 'waarheid' is slechts te danken aan het feit dat er (nog) geen alternatieve theoriëen zijn waar rekening mee hoeft gehouden te worden.
Alex schreef:
Zo zegt de Bijbel dat Jezus is opgestaan uit de dood, maar beweert de Koran dat Jezus nooit doodgegaan is.
Jezus is wel degelijk gestorven volgens de Koran, hoor. Hem het eeuwige leven toekennen is niet echt in lijn met de Koran-visie. Wink
Alex schreef:
Ten tweede, de bewering dat je niets over de werkelijkheid kan weten, impliceert dat je wéét dat de werkelijkheid onkenbaar is.
De bewering dat je niets van de werkelijkheid weet, impliceert niet dat de werkelijkheid onkenbaar is. Het kan hoogstens impliceren dat volgens jouw visie de werkelijkheid niet kenbaar is. Het klopt wat mij betreft dat volgens geen enkel menselijke visie de werkelijkheid niet volledig kenbaar is, maar dit bombardeert de 'onkenbaarheid' van de aarde niet tot absolute waarheid.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimezo mei 06, 2007 5:54 am

Je schrijft dat de zwaartekracht slechts een theorie is. Ik wil toch een stapje verder gaan en toch echt beweren dat de zwaartekracht een natuurkundige werkelijkheid is. Mocht je me niet geloven, pak dan eens je monitor van je computer vast en laat hem een los vanaf 1,5 meter hoogte. Je zult dan toch echt zien dat ie op de grond (kapot) valt. Kortom; er bestaat echt wel zoiets als zwaartekracht, en dat is dus waarheid. Je hebt gelijk als je stelt dat er ook theorieen over de zwaartekracht bestaan, en sommige zijn zelfs tegenstrijdig. Maar deze theorieen gaan over de werking van zwaartekracht, niet over het bestaan zelf van zwaartekracht.

Okey, de Koran kan inderdaad uitgelegd worden dat JEzus wel is gestorven. Wat ik eigenlijk bedoelde, is dat de Koran tegenspreekt dat Jezus aan een kruisdood is gestorven. De koran beweert dat dit een SCHIJNdood was, in scene gezet door de Joden.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimedo mei 10, 2007 4:25 pm

Er is geen verschil in Waarheid ... alleen in Interpretatie.
Koran, Bijbel en Tenach vertellen hetzelfde verhaal, maar elk geeft een andere interpretatie van dat verhaal. Er zijn dus simpelweg gezegd 3 profeten die elk hun versie geven.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimevr mei 11, 2007 2:16 am

Laat ik het dan zo stellen;

Die verschillende versies spreken elkaar dan wel behoorlijk tegen... (muv de Tenach en de Bijbel dan). Bovendien claimt Jezus in de bijbel dat Hij de waarheid is! Is dit dan ook een interpretatie?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimevr mei 11, 2007 2:32 am

Tja elke profeet zegt natuurlijk dat hij de waarheid spreekt.
Dat is het probleem van sommige Christenen, zij nemen de Bijbel letterlijk en nemen elk woordje erin aan als de waarheid.

Net hetzelfde met de Moslim fundamentalisten.

Ik kan ook "claimen" dat God niet bestaat.
Terug naar boven Ga naar beneden
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimewo mei 16, 2007 9:16 am

Alex schreef:
Laat ik het dan zo stellen;

Die verschillende versies spreken elkaar dan wel behoorlijk tegen... (muv de Tenach en de Bijbel dan). Bovendien claimt Jezus in de bijbel dat Hij de waarheid is! Is dit dan ook een interpretatie?
Er is opgeschreven in de evangelieën dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is. Dat wil niet zeggen dat hij dat zelf gezegd heeft. Jij interpreteert dat hij dat heeft gezegd omdat Johannes dat in zijn evangelie heeft opgeschreven. Het is jouw interpretatie dat Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven is voor iedereen. Voor mij is Jezus de Weg, de Waarheid en het Leven. Het hoeft niet zo te zijn dat dat voor iedereen zo is Alex.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimewo mei 16, 2007 9:24 am

@speedy:

Johannes 14:6 schreef:
Jezus zei: ‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven. Niemand kan bij de Vader komen dan door mij.
Het is geen interpretatie dat wij geloven dat Jezus het heeft gezegd. Volgens de Bijbel hééft Jezus het gezegd. Dan is 't een kwestie van: geloof je het Johannes' evangelie of niet...
Terug naar boven Ga naar beneden
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimewo mei 16, 2007 9:40 am

Het is een interpretatie dat Jezus het gezegd heeft, er zijn geen bewijzen voor, het is opgeschreven door Johannes, wie zegt dat wij er vanuit gaan, wie versta je onder wij? Ik geloof dat Jezus de weg, de waarheid en het leven is en dat hij dat ook gezegd heeft, maar ik blijf erbij dat het een interpretatie is omdat het Johannes evangelie een verhaal is en omdat Johannes heeft gehoord dat Jezus dat gezegd heeft en het heeft opgeschreven, hij is voor mij de Weg, de waarheid en het leven. Jezus is niet voor iedereen de weg, de waarheid en het leven, omdat niet ieder mens er voor kiest om in hem te geloven.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimewo mei 16, 2007 9:44 am

Die woorden van Jezus heeft Johannes opgeschreven. Dit geschreven evangelie zien wij als een feit. Er zijn verder weinig/geen bewijzen dat Hij dit heeft gezegd, inderdaad. Je kan ook niet alles bewezen zien, dat is onmogelijk. Er is ook een deel aan vertrouwen voor nodig. En dat is inderdaad moeilijk vast te leggen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitimedo mei 17, 2007 5:07 am

Ach, er is nog altijd meer zekerheid over de woorden en het leven van Jezus Christus dan bijvoorbeeld van Julias Ceasar. Geloof je wel in Julias Ceasar en wat hij gezegd heeft, dan is het zeer vreemd om niet in Jezus Christus te geloven, aangezien er meer geschriften over Hem zijn gevonden, die ook nog een betrouwbaarder zijn. Sowieso, de bijbel is betrouwbaarder dan alle antieke geschriften bij elkaar!

Verder weet ik dat alle woorden in de bijbel door God geïnspireerd zijn. Zodra ik ga beweren dat één tekst niet door Jezus gezegd zou zijn, zeg ik als het ware tegen mijzelf dat die tekst mij niet aanstaat en dat ik die maar onder het mum van 'interpretatie' weggooi. Nee, dan maak je het jezelf wel erg gemakkelijk. De bijbel claimt gewoon de waarheid te zijn, net als Jezus, want Hij is het vleesgeworden Woord. Zodra je daar iets anders van maakt is het JOU interpretatie, niet die van Johannes, Mattheüs, Jezus, of wie dan ook. Schuif de verantwoordelijkheid daarvoor niet op anderen af.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Gesponsorde inhoud





Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Empty
BerichtOnderwerp: Re: Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?   Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid? Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Wat is waarheid? Wat is werkelijkheid?
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Gesloten topics-
Ga naar: