Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Abortus

Ga naar beneden 
+18
Kitty
cymric
AndyB
esperanza
0ortje
Jeroen t
Layla
Kevin
JP2
Kimchi
RobinB
Saul Karath
.
alexjuh
Lineke
Kheops
speedy
Alex
22 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende

Hoe sta jij tegenover abortus?
Abortus is (kinder)moord
Abortus Vote_lcap29%Abortus Vote_rcap
 29% [ 6 ]
Abortus is een eigen keuze, die ieder mag maken naar eigen inzicht
Abortus Vote_lcap24%Abortus Vote_rcap
 24% [ 5 ]
Abortus is in sommige gevallen goed
Abortus Vote_lcap24%Abortus Vote_rcap
 24% [ 5 ]
Abortus is goed
Abortus Vote_lcap0%Abortus Vote_rcap
 0% [ 0 ]
Abortus zou verboden moeten worden
Abortus Vote_lcap10%Abortus Vote_rcap
 10% [ 2 ]
Iedereen heeft recht op abortus
Abortus Vote_lcap13%Abortus Vote_rcap
 13% [ 3 ]
Totaal aantal stemmen : 21
 

AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Abortus   Abortus Icon_minitimema mei 14, 2007 8:02 am

Wat vinden jullie van abortus? Is dat een keuze die iemand zelf mag maken naar eigen inzicht of zou abortus verboden moeten worden? Is abortus moord?

Waarschuwing: sommige afbeeldingen in volgende reacties bevatten schokkende content! Wees dus gewaarschuwd!


Laatst aangepast door op zo mei 20, 2007 7:19 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimema mei 14, 2007 8:41 am

Abortus is een keuze die een ieder mag maken naar eigen inzicht, maar het hangt af van de situatie. Abortus is geen moord als iemand die is verkracht abortus laat plegen omdat zij er zelf niet voor had gekozen om zwanger te worden!
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimema mei 14, 2007 8:46 am

1 ding aanduiden is moeilijk, ben het met verschillende stellingen eens.
Ik vind dat het een keuze moet zijn, bijvoorbeeld na verkrachting zoals speedy hierboven al zei. Maar je moet toch wel ergens een grens stellen.
Terug naar boven Ga naar beneden
Lineke




Aantal berichten : 46
Leeftijd : 32
Woonplaats : Putten
Registration date : 09-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimema mei 14, 2007 8:47 am

Abortus blijft moord. Ook al ben je verkracht, dat maakt abortus nog niet tot een niet-moord. Het blijft moord. Als je leest wat ze met die kleine wonderen doen bij een abortus word je daar echt kotsmisselijk van, het is echt verschrikkelijk.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://lineke.brinkblijdorp.nl/index.htm
alexjuh




Aantal berichten : 16
Registration date : 06-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimema mei 14, 2007 1:26 pm

abortus is moord in elk geval idd.

ten 1 ben ik het niet eens dat er vrouwen verkracht worden.
dit moet zoveel mogelijk voorkomen worden.

maar er is een 2 manier van abortus.
bijvoorbeeld als de ouders geen perfect kindje zien(dus het voldoet niet aan de verwachtingen)hier wordt jammergenoeg minder aandacht aan besteed.

maar als we ervoor zorgen dat iedereen zich fantsoenlijk gedraagt zullen verkrachtingen minder gepleegd worden.
en komen er dus ook minder abortussen.

tot zover mijn reactie.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 2:23 am

Abortus is (kinder)moord, DUS het zou verboden moeten worden, ik kon er maar eentje aanklikken. Razz
Zoals Lineke al aangaf: verkracht of niet, het is een menselijk persoon dat je vermoordt. Ik weet zeker dat er betere oplossingen zijn. Ten eerste moet het in de maatschappij duidelijk worden dat het hebben van seks niet puur en alleen plezier is. Er is gewoon kans dat er een verwekking komt, zelfs bij het gebruik van voorbehoedsmiddelen. Er moet een harde straf zijn tegen verkrachting. En er zou beter een soort stichting van de overheid komen die helpen. De oorzaken van 'ongewenste kinderen' moeten opgelost worden. Meisjes voelen zich nog niet oud genoeg voor een kind, of kunnen 't niet alleen aan. Zulke mensen moeten geholpen worden. Het moet gestimuleerd worden om een kind te houden. Als er goed voor zulke mensen gezorgd wordt, financieel goed en sociaal ook, dan hoeven ze ook geen abortus te laten plegen en krijgen ze er later ook geen spijt van.
Kortom, ik ben van mening dat er veel betere oplossingen zijn dan abortus. Je moet de oorzaak aanpakken, niet het gevolg.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 5:00 am

Een geluk dan dat een "onbevlekte ontvangenis" maar 1 keer ooit is voorgevallen!
Terug naar boven Ga naar beneden
Saul Karath




Aantal berichten : 12
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 8:21 am

Kheops schreef:
Een geluk dan dat een "onbevlekte ontvangenis" maar 1 keer ooit is voorgevallen!

En waarschijnlijk denk je dat het louter toeval is?Very Happy Maar ook al geloof je het helemaal niet, het kan altijd zijn dat een paar moleculen tegenelkaar gebotst zijn en daaruit een kind in de buik van Maria is gekomen...de kans is klein, maar toeval vind overal zijn weg!
Terug naar boven Ga naar beneden
RobinB




Aantal berichten : 36
Leeftijd : 32
Registration date : 06-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 9:00 am

tegen, want ookal ben je pas 3 dagen zwanger, het is al een levend wezen.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.fpsbanana.com
Kimchi




Aantal berichten : 30
Registration date : 07-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 9:05 am

voor

het is niet dat ik geen repsect heb voor leven maar als de ouder(s) het kind niet wil of kan houden dan maar abortus (voor welke reden dan ook)
in de eerste zoveel weken, ik weet wel niet goed wanneer dit kan of moet gebeuren.
dan is dit wel een levend wezen maar eigelijk niets meer dan zaadcel/eicel combinatie zonder een bewustzijn. (en dit zeg ik niet om me er minder schuldig te laten over voelen , het is zo.)

@ saul, dat zou ik wel eens willen zien Smile
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 10:24 am

Het valt me op trouwens dat alle mensen die voor of tegen abortus zijn, leven.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 10:32 am

Saul Karath schreef:
En waarschijnlijk denk je dat het louter toeval is?Very Happy
Om eerlijk te zijn denk ik dat het louter de postbode was en Jozef mocht het niet weten Wink

Saul Karath schreef:
de kans is klein, maar toeval vind overal zijn weg!
De postbode vind ook overal zijn weg :p
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 10:42 am

Ik geloof niet dat Jezus zoon van een postbode was. Toch geloof ik wel dat hij heel goed nieuws heeft voor ons!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Saul Karath




Aantal berichten : 12
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 2:15 pm

Maar als je gelooft dat het de postbode was, geloof je dus wel dat Maria een kind heeft gekregen (en eventueel ook dat dat Jezus was)Very Happy
Gemeen héRazz
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 2:30 pm

Yep, en ik geloof ook dat Jezus en Maria Magdalena meer dan vrienden waren.
Ook gemeen? Razz
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 3:08 pm

Kheops, soms begrijp ik je niet. Je gelooft de dingen die in de bijbel staan niet. Maar dingen die niet in de bijbel staan, maar wel met het christelijke geloof te maken hebben, wel. Je lijkt wel een gnostische, evolutionistische atheïstist (niet verkeerd bedoeld hoor).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 15, 2007 3:48 pm

Was eigenlijk sarcastisch bedoeld Alex Smile
Kijk, ik "geloof" wel dat Jezus, Maria en Maria Magdalena historische figuren waren hoor.
Net als ik geloof dat Godfried van Bouillon echt bestaan heeft. Maar daar blijft het ook bij.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimewo mei 16, 2007 12:36 am

OKey, ik las over het sarcasme heen Smile. Mijn opmerking was trouwens ook niet helemaal serieus bedoeld hoor. Maar goed, als je gelooft dat Jezus een historisch figuur was, geloof je dan ook de uitspraken die Hij heeft gedaan in de bijbel? Of een aantal misschien?

Ik ben trouwens in het kasteel in Bouillon geweest (één van zijn verblijfplaatsen) van Godfried van Bouillon, was wel indrukwekkend. Hij was dus de eerste christen die over Jeruzalem heerste, tijdens de kruistochten. En inderdaad, dat heeft de kerk op zijn geweten.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimewo mei 16, 2007 1:25 am

De "aardse" gebeurtenissen kunnen misschien wel gebeurd zijn. Maar de "bovennatuurlijke" dingen niet.
Als er vandaag iemand roept dat hij de Zoon van God is smijten ze hem in het gekkenhuis, snap je?
Voor mij is de Bijbel wel een interessant leesboek met iets of wat historische waarde, maar ik vind het overgrote deel erin beeldspraak.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kimchi




Aantal berichten : 30
Registration date : 07-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimewo mei 16, 2007 5:08 am

Kheops schreef:
De "aardse" gebeurtenissen kunnen misschien wel gebeurd zijn. Maar de "bovennatuurlijke" dingen niet.
Als er vandaag iemand roept dat hij de Zoon van God is smijten ze hem in het gekkenhuis, snap je?
Voor mij is de Bijbel wel een interessant leesboek met iets of wat historische waarde, maar ik vind het overgrote deel erin beeldspraak.

hear hear
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimezo mei 20, 2007 7:19 am

Ff weer ontopic:

Bekijk volgende afbeelding eens en probeer dan nog eens te beweren dat abortus geen kindermoord is:

Abortus Abortion1
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimezo mei 20, 2007 2:59 pm

En heb je enig idee van de oorsprong van die foto en/of achtergrondsinfo?
Als het al abortus is zal het wel illegaal gebeurd zijn, die baby ziet er veel te oud uit om legaal te zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
JP2




Aantal berichten : 8
Registration date : 22-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimedi mei 22, 2007 1:49 pm

Khad net iet gepost maar tis lik verdwenen Neutral

Wat ik daarnet gepost heb (in de hoop dat het nu geen dubbelpost wordt...):

Abortus = moord.

Ge kunt nie zeggen "vanaf die dag is dat 'ding' een mens, en de dag ervoor niet", zelfs de (jonge) moeders die ik ken ervaren dit zo. Maar het is veel meer dan louter een ervaring.

"Een mens ontwikkelt zich niet tot mens, maar als mens, vanaf de conceptie" (kweet niemeer van wie dit citaat komt, maar het is zo waar...)

En bij verkrachting: dat kind kan daar toch niet aan doen?
Okay, ik kan wel begrijpen waarom een moeder abortus pleegt als het gaat om een resultaat van een verkrachting, maar daarom is de daad an sich nog niet 'goed' te noemen.
En men moet mij eens vertellen over hoeveel % het gaat, van alle moeders die een abortus plegen...
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimevr mei 25, 2007 2:40 am

Mijn reactie onder abortus is ook verdwenen????

Ik mag hopen dat dit per ongeluk is gebeurt... Ik heb er flink wat tijd in gestopt.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitimevr mei 25, 2007 3:24 am

JP2 schreef:
Khad net iet gepost maar tis lik verdwenen Neutral

Wat ik daarnet gepost heb (in de hoop dat het nu geen dubbelpost wordt...):

Abortus = moord.

Ge kunt nie zeggen "vanaf die dag is dat 'ding' een mens, en de dag ervoor niet", zelfs de (jonge) moeders die ik ken ervaren dit zo. Maar het is veel meer dan louter een ervaring.

"Een mens ontwikkelt zich niet tot mens, maar als mens, vanaf de conceptie" (kweet niemeer van wie dit citaat komt, maar het is zo waar...)

En bij verkrachting: dat kind kan daar toch niet aan doen?
Okay, ik kan wel begrijpen waarom een moeder abortus pleegt als het gaat om een resultaat van een verkrachting, maar daarom is de daad an sich nog niet 'goed' te noemen.
En men moet mij eens vertellen over hoeveel % het gaat, van alle moeders die een abortus plegen...


Omdat er nogal wat verwarring bestaat omtrend het onderwerp abortus en de ontwikkeling van de menselijke vrucht zal ik hier even een kort verloop schetsen over de groei hiervan en wat abortus nou eigelijk is. Je kan namelijk wel zeggen wanneer een vrucht eigelijk een levensvatbaar iets is en wanneer niet. Er zijn wel degelijk grenzen en mijlpalen in de ontwikkeling van de menselijke vrucht.

Daarnaast is de 'ontwikkeling als mens' een niet concrete uitspraak. Is een foetus een mens ookal ziet het eruit als een kikkervisje? Zou jij een menselijk embryo van 2 weken kunnen onderscheiden als ik het in een bak vol met kikkerdril zou leggen?

Concreet: Als jij niet kan zeggen wat een menselijke vrucht van andere vruchten onderscheid, is het dan nog steeds mens? Is het mens zijn daarvan dan méér dan het DNA, zo ja, wat dan? En is dit dan concreet of behoort het tot een van je verlangens die voortkomen uit je geloof? Zo ja, is het verstandig om uit te gaan van niet concrete zaken?




De groei van de menselijke vrucht:


Zygote:

De zygote of bevruchte eicel is het eerste stadium juist na de versmelting van een eicel met een zaadcel (de bevruchting). De zygote is een diploïde cel die wordt gevormd uit twee haploïde cellen. Bij de mens wordt een zygote gevormd wanneer een zaadcel en eicel elkaar ontmoeten in de eileider. Snel na de vorming begint de zygote met celdelingen en wordt dan embryo genoemd.

Granula:

Een Granula is een embryo in het stadium waarin alleen nog maar klievingsdelingen van de bevruchte eicel zijn opgetreden. Een Granula is dus niet groter dan een eicel, maar bestaat wel uit meer (stam)cellen (meestal tussen de twee en 64). Differentiatie van verschillende weefsels is nog niet zichtbaar.


Embryo:

Een embryo is een dier of een plant in de vroegste stadia van de ontwikkeling. De groei van het embryo wordt door de ontwikkelingsleer (embryologie) bestudeerd.

Bij gewervelde dieren spreekt men over het embryo in de stadia tussen de eerste celdeling van de zygote totaan de geboorte of uit het ei kruipen. De granula is een van de vroegste stadia van een embryo.

Een embryo wordt foetus genoemd in de meer gevorderde ontwikkelingsstadia tot aan de geboorte. Bij mensen is dat vanaf de achtste week na de bevruchting.

Het embryo van ongewervelden wordt normaal gesproken larve genoemd.

In planten is het embryo naast de voedselreserve een onderdeel van het Zaad.


Foetus:

Een foetus is een ongeboren vrucht in het stadium waarin gelijkenis met het volwassen stadium gaat optreden, dus een ouder embryo. Bij mensen spreekt men van een foetus vanaf de 8e week van de zwangerschap tot de geboorte. Deze is dan ongeveer 2,5 cm groot en weegt maar een paar gram. In de dertiende week is de foetus acht centimeter en weegt 30 gram.

De laatste drie maanden van de zwangerschap wordt de foetus dikker en groter en bij de geboorte is het gewicht tussen zes en acht pond.


Het belangrijkste stuk in de Nederlandse abortus wetgeving:

"het doden van een vrucht die naar redelijkerwijs verwacht mag worden in staat is buiten het moederlichaam in leven te blijven" gelijk staat aan "een ander, of een kind bij of kort na de geboorte, van het leven beroven". Op basis van de huidige stand van de medische wetenschap mag volgens de Ministeries van Volksgezondheid en Justitie daarom abortus op menselijke foetussen tot de 24e week (5,5 maanden) van de zwangerschap uitgevoerd worden als aan een aantal regels voldaan is. Een van die regels is dat de uitvoering van de vruchtafdrijving voorafgegaan moet zijn door een bedenktijd van minimaal 5 dagen, en dat de abortus moet worden uitgevoerd door een medicus. Een abortus provocatus, die "volgens de regels gedaan" is, wordt een abortus provocatus lege artis (APLA) genoemd.


De foto hierboven gepost, hoe schokkend ook, is duidelijk van een menselijk embryo ouder dan 6 maanden. Hierop is dus geen abortus meer van toepassing. Het kind is wellicht dood geboren, een arts heeft dood door schuld, of het is vermoord. Er is hier geen sprake van abortus zoals die in deze discussie wordt bedoeld.





Ik vind dat de grens van abortus wel omlaag moet. Niet om medische maar om etische redenen naar 10 tot 12 weken. De bedenktijd moet ook van 5 naar 14 dagen verlengd worden. Het gaat tenslotte om een mogelijkheid tot leven waarover beslist wordt.


Offtopic:

Waar ik me enorm aan erger zijn van die mensen die situaties met elkaar gaan vergelijken en aan de hand daarvan dan denken te kunnen besluiten wat 'goed' is.

!@#$%^&!!!

Goed hangt niet af van de norm maar van de essentie van de beslissing. Elke situatie is anders en onder géén beding moet een beslissing worden gemaakt op vergelijkbaar materiaal. (soms wel natuurlijk maar ik bedoel in de context met abortus).


Laatst aangepast door op vr mei 25, 2007 4:00 am; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Abortus Empty
BerichtOnderwerp: Re: Abortus   Abortus Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Abortus
Terug naar boven 
Pagina 1 van 4Ga naar pagina : 1, 2, 3, 4  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Maatschappij & Internet :: Maatschappij-
Ga naar: