Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Klimaatveranderingen

Ga naar beneden 
+2
.
Alex
6 plaatsers
AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimevr jun 01, 2007 2:57 am

De laatste tijd wordt er in het nieuws veel aandacht gegeven aan klimaatveranderingen. Zeker ook met films als 'an inconvenient truth' van Gore heeft klimaatverandering het massale publiek bereikt.

Duidelijk is dat er klimaatveranderingen plaatsvinden, dit staat vast. De meningen zijn echter verdeeld in hoeverre deze veranderingen door de mens worden veroorzaakt. We weten dat er in het verleden ook ijstijden zijn geweest, dus misschien zijn het wel natuurlijke processen.

Ook de bijbel spreekt trouwens over 'klimaatveranderingen', in Openbaringen wordt er gesproken over een tijd van extreme hitte. Misschien zijn de huidige veranderingen wel een voorloper daar naar toe.

Toch blijft het moeilijk te onderscheiden in hoeverre klimaatveranderingen passen in de politieke agenda van de regeringen vandaag de dag. Een omstreden onderwerp is bijvoorbeeld het genetisch modificeren van voedsel, klimaatverandering is natuurlijk het ideale excuus daarvoor. En zo vallen er nog wel meer dingen te verzinnen.

Hoe denken jullie hierover? Worden klimaatveranderingen veroorzaakt door mensen? Of is het een natuurlijk onomkeerlijk proces?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimevr jun 01, 2007 6:40 am

Alex schreef:
Hoe denken jullie hierover? Worden klimaatveranderingen veroorzaakt door mensen? Of is het een natuurlijk onomkeerlijk proces?
Ik denk dat klimaatveranderingen inderdaad o.a. komen door mensen, maar ook door de natuur zelf. Zover ik de informatie heb, stoot de natuur al heel veel CO2 uit en is de uitstoot die de mensheid veroorzaakt relatief klein. Ik denk ook niet dat het omkeerbaar is. Natuurlijk kunnen we wel voorzichtiger met ons milieu zijn en eventueel proberen er iets tegen te doen.
Terug naar boven Ga naar beneden
speedy




Aantal berichten : 130
Registration date : 26-04-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimevr jun 01, 2007 7:04 am

Ik denk ook wel dat klimaatveranderingen door de natuur zelf worden veroorzaakt, zo is ook wel gebleken uit wetenschappelijk onderzoek dat er vroeger zich ook verschillende klimaatveranderingen hebben voortgedaan, van warm naar koud etc. Maar ik denk mede door de mens dat tegenwoordig de aarde wat sneller aan het opwarmen is. Zulke temperatuurschommelingen zijn echter niet nieuw omdat ook tijdens de middeleeuwen/ de 19de eeuw zich in de wereld warmere en koudere perioden zich hebben afgewisseld op aarde. Wie zegt dat de bijbel spreekt over klimaatveranderingen, een tijd van extreme hitte, waar dan? als er over een wereld wordt gesproken hoeft dat niet betrekking te hebben op de hele aarde. In welk hoofdstuk en vers staat extreme hitte? dan kan iedereen het even nalezen in de Bijbel en zijn verhaal/voorstelling delen bij dit topic over klimaatveranderingen
Terug naar boven Ga naar beneden
AndyB




Aantal berichten : 35
Leeftijd : 49
Woonplaats : Hardenberg
Registration date : 27-06-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimezo jul 01, 2007 4:32 pm

Sion schreef:
Zover ik de informatie heb, stoot de natuur al heel veel CO2 uit en is de uitstoot die de mensheid veroorzaakt relatief klein.

Ik ben aardrijkskuinde leraar dus meen enigsinds verstand te hebben van deze zaak (leraren denken dat altijd, hahaha). De natuur zorgt inderdaad voor verhoogde of verlaagde CO2 uitstoot. Volkomen natuurlijk proces, wij noemen die broeikaseefect, niet mis mee overigens. Zonder broeikaseffect zou het op de evenaar in de zomer ca. -15 graden C zijn. Maar het versterkte broeikaseffect is wel problematisch. Dat is het broeikaseffect in het kwadraat zeg maar. Sion zegt dat de uitstoot van mensen relatief klein is, nou dat is niet waar. De afgelopen 100 jaar is een stijging van Co2 waargenomen die nem nog nooit voorheen heeft gemeten.

Ik geloof dat dit probleem opgelost zal worden als God de nieuwe hemel en aarde aan ons zal geven na de wederkomst van Christus. Wij mensen hebben de natuur reeds kapot gemaakt.....of je gelooft in evolutie, dan zal de mens uitsterven door uitputting van de aarde en zal de aarde zichzelf gedurende miljoenen jaren herstellen. Of je gelooft dat God zijn schepping zal herstellen zodra hij komt om als Koning over ons te heersen.(dat laatste geloof ik).
Terug naar boven Ga naar beneden
http://debijbeliswaar.tk
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimema jul 02, 2007 4:59 am

AndyB schreef:

Ik geloof dat dit probleem opgelost zal worden als God de nieuwe hemel en aarde aan ons zal geven na de wederkomst van Christus. Wij mensen hebben de natuur reeds kapot gemaakt.....of je gelooft in evolutie, dan zal de mens uitsterven door uitputting van de aarde en zal de aarde zichzelf gedurende miljoenen jaren herstellen. Of je gelooft dat God zijn schepping zal herstellen zodra hij komt om als Koning over ons te heersen.(dat laatste geloof ik).

In ieder geval is een persoonlijke ingreep van God nu nog niet noodzakelijk, aangezien de ozonlaag niet meer krimpt. ( http://www.levens.info/article.php3?id_article=163 )
Terug naar boven Ga naar beneden
AndyB




Aantal berichten : 35
Leeftijd : 49
Woonplaats : Hardenberg
Registration date : 27-06-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimema jul 02, 2007 5:35 am

KLOPT Esperanza maar het probleem van CO2 blijft bestaan. Ik hoop niet dat je de fout maakt het gat in de ozonlaag te verwarren met het broeikaseffect (hier loop ik als aardrijkskundeleraar heel veel tegen aan ook in mijn lessen en bij mijn leerlingen). Het broeikaseffect en gat in de ozonlaag zijn twee totaal verschillende dingen, alhoewel de oorzaak deels hetzelfde is, hierdoor ontstaat ook de verwarring.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://debijbeliswaar.tk
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimema jul 02, 2007 6:03 am

Ik denk dat ik het inderdaad even door elkaar haalde. Bij CO2 denk ik direct aan de ozonlaag Smile.

Maar jij gaat er nu vanuit dat door de CO2 stijging de temperatuur ook omhoog gaat. Ik heb zo'n grafiekje gezien, maar het is erg lastig te zeggen wat veroorzaakt wordt door wat; het kan ook zijn dat CO2 stijgt door hogere temperaturen.
Terug naar boven Ga naar beneden
AndyB




Aantal berichten : 35
Leeftijd : 49
Woonplaats : Hardenberg
Registration date : 27-06-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimema jul 02, 2007 6:33 am

Esperanza je hebt helemala gelijk. Het is inderdaad niet duidelijk of CO2 stijgt door temperatuurstijging of omgekeerd. Ik ken de grafiekjes waar jij op doelt ook. Toch denk ik dat CO2 de temperatuur wel degelijk beinvloed. Ben geen scheikundige, maar CO2 zou wel degelijk warmte binnen de atmosfeer houden. Dat CO2 tempertuurstijging tot gevolg heeft is in ieder geval op dit moment wel de meest aannemelijke aanname.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://debijbeliswaar.tk
Kitty




Aantal berichten : 59
Registration date : 16-06-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimevr jul 13, 2007 7:35 am

Op dit moment zou je kunnen zeggen dat klimaatveranderingen zo complex zijn dat nog niet met zekerheid is te zeggen hoe deze ontstaan en hoe dit proces verloopt. Dit is in principe ook de conclusie van de wetenschap. De rest is pure speculatie. En of we invloed hebben op omkering van dit proces is al helemaal de vraag. Daarbij kan het geen kwaad om zuinig te zijn met energie en vervuiling door co2 te beperken. Maar de bijna religieuze hype die er nu rond ontstaat, neigt naar misleiding en achterhouden van de ware feiten. Namelijk het feit dat men het gewoon nog niet weet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitimedo jul 26, 2007 7:42 am

Citaat :
Toch denk ik dat CO2 de temperatuur wel degelijk beinvloed

Ik denk het ook, want klimaatverandering zorgt voor een toename in de CO2! Studies hebben inderdaad aangetoond dat er een verband is tussen de hoeveelheid en toename CO2 en de stijging van de temperatuur. Doorgaans wordt toename van CO2 als oorzaak van de stijging van de temperatuur gezien, dit is de brede opvatting, gesteunt door enkele famous faces. Misschien is het ook wel de juiste opvatting, maar ik sta altijd een beetje sceptisch tegenover wat de grote massa gelooft.

Mijn vraag was toen direct; en waarom zijn er vroeger dan ijstijden geweest? Waarom zijn er vroeg tropische tijden geweest die we nu niet meer in die mate kennen? Wat zorgde toen dan voor de toename in CO2? En als er andere oorzaken waren, waarom kunnen die dan nu niet meer gelden? En waarom werd er vroeger in York wijn verbouwd?

Persoonlijk vind ik de hype rondom klimaatverandering een beetje overdreven. Angst creeëren bij mensen om iets positiefs te bereiken is doorgaans niet een groot succes. Mensen slaan dan eerder op de vlucht, en waar doen ze dat mee? Precies, met de auto.

Ik vind dat mensen sowieso moeten optreden als goede natuurbeheerders. Maar doemscenario's schetsen, hoe intrigerend dan ook, leid alleen maar tot doemdenken in de trant van; we kunnen er toch niets meer aan doen. Live earth was een leuk initiatief hoor, alleen heeft het volgens mij meer vervuiling opgeleverd dan dat het heeft 'opgelost'. Al die mensen die er heen gaan met het OV, auto, alle elektriciteit, filmpjes die bekeken moeten worden op You Tube, tv aandacht, wat een hoop verloren energie.

Politici hebben nu eenmaal een hang naar controle, en sommige daarin slaan door. Het klimaat is een uitstekend excuus om nog eens wat burgerrechten af te pakken en te 'controleren' op Europees niveau. Oh ja, en laat de mensen ook maar meer betalen voor hun vuil. Laten we allemaal iets waardevols maken van vuil, je zou denken dat vuil steeds waardelozer wordt, maar in deze maatschappij wordt het alleen maar kostbaarder. Mijn tip; wil je geld verdienen; ga dan in de vuilverwerkingindustrie. Daar zit het toekomstige goud.

In de jaren 70 was het een ijstijd, nu is het een tropisch klimaat. Ik ben benieuwd wat er over 30 jaar weer wordt gezegd.

Citaat :
Maar de bijna religieuze hype die er nu rond ontstaat, neigt naar misleiding en achterhouden van de ware feiten

En zo is het maar net, Kitty.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Gesponsorde inhoud





Klimaatveranderingen Empty
BerichtOnderwerp: Re: Klimaatveranderingen   Klimaatveranderingen Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Klimaatveranderingen
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Maatschappij & Internet :: Actueel-
Ga naar: