Met reden geloven
Wilt u reageren op dit bericht? Maak met een paar klikken een account aan of log in om door te gaan.

Met reden geloven


 
IndexZoekenLaatste afbeeldingenRegistrerenInloggen

 

 Niemand wordt beter van het atheïsme

Ga naar beneden 
+5
Kitty
Kheops
esperanza
Kevin
Alex
9 plaatsers
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimevr jun 15, 2007 9:35 am

Stelling:

Er is geen één enkel persoon wat beter is geworden door het atheïsme

(beter in de zin van fysieke genezing, maar ook qua moraal en sociaal gedrag)

Kom maar op!
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimevr jun 15, 2007 10:45 am

Definitie atheisme:

Citaat :
Atheïsme (afwezigheid van godsgeloof) is ouder dan het geloof in goden zelf. Er waren voorheen al andere religieuze sytemen die geen godsgeloof kenden. Geloof in goden ontwikkelt zich in de geschiedenis pas na het ontstaan van de natuurreligies en het animisme (geestenverering). Daarbij ontstond het polytheïsme (meergodendom) eerder dan het monotheïsme. Vroege sporen van het atheïsme vinden we terug in het atomisme van Griekse filosoof Democritus. Het moderne atheïsme is een denken dat ontstond toen na de Middeleeuwen het denken omtrent natuur, mens en maatschappij zich los had gemaakt van het religieus denken. In het atheïstische denken wordt er van uitgegaan dat de resultaten van de maatschappijwetenschappen voldoende hebben aangetoond dat er geen kracht bestaat buiten de mens die invloed heeft op de ontwikkeling van het maatschappelijk leven en dat de resultaten van de natuurwetenschappen voldoende hebben aangetoond dat dit zich langs een geleidelijk evoluerende weg voltrekt.

Het is een filosofische stroming die ervan uitgaat dat de fundamentele uitgangspunten niet gerelateerd zijn aan of berusten op de aanname van het bestaan van goden en/of openbaring. Het atheïsme beperkt zich tot het feitelijk waarneembare of het logisch afleidbare. Zo gaat de atheïst ervan uit dat zijn overtuiging wetenschappelijk het best gefundeerd kan worden; met andere woorden het meest consistent is met de stand van de wetenschap, dat niet enkel op experimentele gegevens is gebaseerd maar ook op logische deductie.

Het begrip werd oorspronkelijk als negatieve benaming gebruikt voor mensen die een niet-officiële godsdienst beleden. Zo werden de christenen in de eerste eeuw door de Romeinen atheïsten genoemd.

Tegenwoordig noemt men atheïsten mensen die het waarschijnlijk achten dat goden of hogere wezens als geesten, duivels of engelen niet bestaan.

Bron : Wikipedia
Terug naar boven Ga naar beneden
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimevr jun 15, 2007 10:50 am

http://www.freethinker.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=116&Itemid=41
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimevr jun 15, 2007 11:20 am

The fact that a believer is happier than a skeptic is no more to the point than the fact that a drunken man is happier than a sober one.
George Bernard Shaw
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimezo jun 17, 2007 11:48 am

Zalige quote esperanza Laughing
Shaw was een slimme kerel, hij zei ook "All great truths begin as blasphemies."

Hier nog eentje van Carl Sagan:
In science it often happens that scientists say, 'You know that's a really good argument; my position is mistaken,' and then they would actually change their minds and you never hear that old view from them again. They really do it. It doesn't happen as often as it should, because scientists are human and change is sometimes painful. But it happens every day. I cannot recall the last time someting like that happened in religion.

Ik denk trouwens dat mensen WEL beter worden van Atheïsme. Ze leren kritisch na te denken en onderzoek te doen. (Goed)gelovigen zijn volgzaam en slikken alle voorkauwde nonsens zonder na te denken.

Ik vergelijk ze altijd met kinderen die in Sinterklaas en de Kerstman geloven. Op zich is daar niets mis mee, maar een volwassene die er nog in geloofd is zielig.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimezo jun 17, 2007 12:05 pm

Carl Sagan schreef:


I cannot recall the last time someting like that happened in religion.
Nou ja, gelukkig vindt tegenwoordig iedereen slavernij slecht. Hoewel... ze zeggen nog steeds niet dat God fout zat.
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimezo jun 17, 2007 12:09 pm

ja, dat slavernij gedoe snap ik nog steeds niet helemaal. Ik heb er een nieuw topic over aangemaakt, misschien zouden jullie hier jullie statement kunnen verhelderen?
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedi jun 19, 2007 4:35 am

Maar ff weer ontopic:

Hoe zouden atheïsten dan de vier levensvragen beantwoorden die elk mens heeft? (antwoorden gebaseerd op K. Hovind: the age of the earth)

1) Wie ben ik ? (wat ben ik waard)

Je bent niets waard, je bent slechts een 'aangespoeld stukje protoplasma'

2) Waar kom ik vandaan?

Je bent geëvolueerd vanuit een steen, die steen is overigens ontstaan door een grote 'kosmische boer'

3) Waarom ben ik hier? (wat is mijn doel)

Je hebt geen doel. Er is geen doel. Je bent hier zonder reden.

4) Waar ga ik heen als ik dood ga?

Je gaat nergens heen. Er is niets na de dood. Je wordt gewoon gerecycled in een worm of een plant.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
Kevin

Kevin


Aantal berichten : 169
Leeftijd : 37
Registration date : 08-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedi jun 19, 2007 5:06 am

Oké, ik zal even kort en bondig reageren.


Ten eerste, hebben de 4 vragen niets met atheisme te maken.

Ten tweede, wie je bent (het geheel aan ervaringen, je karakter, familie, vrienden, etc) en eigenwaarde zijn twee verschillende dingen.

Het beeld dat je van jezelf hebt (eigenwaarde0 hoeft niet overeen te komen met dat wat je werkelijk bent en andersom.


Dat is tevens jou probleem denk ik alex. Jij moet overal een waardeoordeel over uitspreken. Jij kan géén prioriteiten stellen als het aankomt op 'dat wat belangrijk is in het leven'. Dit komt omdat je dat wat echt belangrijk is niet kan onderscheiden van dat wat 'schijn'belangrijk is.

Voorbeeld: Het is niet belangrijk om te geloven in God. Het is wel belangrijk dat je respect hebt voor je medemens, dat je je best doet naar anderen toe om liefde te ontvangen en liefde te mogen geven. Dat geeft voldoening, en dat is niet voor niets zo.



Omdat iedere atheist anders tegen het leven aankijkt (anders dan bij christenen die voor een groot deel, vooral in de exegetenhoek, 'het boek' napapegaaien) zal ik voor mijzelf je vragen beantwoorden.


- Ik ben Kevin.
- Ik kom uit een dorpje in zeeuws-vlaanderen.
- Ik ben hier om je vragen te beantwoorden.
- Als ik dood ben ga ik nergens heen omdat ik dood ben.

Nu ga ik in op de suggestieve antwoorden die je zelf geeft. Je zegt, dat je niets waard bent als je een stukje aangespoeld protoplasma bent. Dat ben ik met je eens... De volgende vraag stel ik daarom ook aan iedereen die er op wil reageren:


Maar wat ben je als je door miljoenen en miljoenen jaren evolutie uiteindelijk tot zoiets geavanceerd bent geëvolueerd als een mens?


Het stukje onzin bij de tweede vraag ga ik niet op in. Hiervoor voel ik me te goed.


Een vraag bij de derde. Stel je bestaat inderdaad zonder reden. Ben je dan vrij?


De suggestie bij de vierde vraag laat me zien dat je bang bent voor de dood. Kies je daarom voor God? Vanuit angst om te stoppen met bestaan?

Dan ben je wel flink (piep) lijkt me.. want:

1. Als je uit je geloof stapt zal god je zeker verdoemen... Dan ben je (piep) als je dood bent.
2. Als je geloofd in god blijf je eeuwig bestaan en stop je niet met bestaan, en dat wil je, en je wil niet verdoemd worden.. Dus al twee antwoorden op essentiële levensvragen om rekening mee te houden áls je zo naief bent om dat aan te nemen... En als je dat doet, dan zit je er in principe al aan vast... Dan wordt het onbewust met die angst verbonden en is het geen bevreiding meer maar een binding aan een gedachtebeeld: Religie.



Voor mijzelf: Ik weet niet wat er gebeurt als ik dood ga.
Citaat :
Maar ik acht het niet wijs me door die angst in wat voor val dan ook te laten lokken.
De angst voor de dood is dat wat die angst is: de angst voor het onbekende, de angst voor een einde, daar waar mijn aarde kansen en mogelijkheden ophouden te bestaan en ik overga in het niet bestaan of mogelijkerwijs in iets anders.

Waarschuwing: let op je taal, houd het netjes aub
Terug naar boven Ga naar beneden
Kitty




Aantal berichten : 59
Registration date : 16-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedi jun 19, 2007 1:16 pm

De wereld is anders heel wat beter geworden door het Atheïsme, wat dacht je van de verlichting? Ik kan nog heel wat meer opnoemen, maar dit lijkt me al een heel belangrijke.
Terug naar boven Ga naar beneden
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimewo jun 20, 2007 8:00 am

Wat hebben we dan zo nodig bereikt met 'de Verlichting'? Zijn we er echt zoveel gelukkiger van geworden? Het psychisch en lichamelijk in orde zijn maakt een mens gelukkig... wat heeft dat direct te maken met 'de Verlichting'?
Terug naar boven Ga naar beneden
Kitty




Aantal berichten : 59
Registration date : 16-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimewo jun 20, 2007 10:07 am

Sion schreef:
Wat hebben we dan zo nodig bereikt met 'de Verlichting'? Zijn we er echt zoveel gelukkiger van geworden? Het psychisch en lichamelijk in orde zijn maakt een mens gelukkig... wat heeft dat direct te maken met 'de Verlichting'?

Vind jij het geen verbetering dan dat onschuldige vrouwen niet meer verbrand worden als heks? Dat iemand alleen omdat hij een geschrift van Voltaire bezit,niet meer gruwelijk gemarteld wordt? Dat mensen die niet geloven niet meer de meest afschuwelijke folteringen moesten ondergaan? Dat mensen niet meer worden gemarteld en vermoord omdat ze andere denkbeelden hadden?
De gruwelijkheden waren trouwens allemaal een gevolg van religie.

Besef jij wel dat je je geloof nu vrij mag beleven dankzij die verlichting?

Als je nu nog in de tijd van voor de verlichting zou leven, zou je als ketter ook de meest gruwelijke folteringen hebben moeten ondergaan tot de dood erop volgde, tenzij je natuurlijk vroom katholiek was en achter de praktijken van de inquisitie stond.

Ben je wel voldoende op de hoogte wat de verlichting was, en wat deze voor de mensheid heeft betekend? En dat de menselijke moraal die wij nu kennen te danken is aan diezelfde verlichting? Gezien je antwoord, weet ik wel zeker van niet.
Terug naar boven Ga naar beneden
Devious

Devious


Aantal berichten : 16
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimewo jun 20, 2007 10:58 am

Alex schreef:
Stelling:

Er is geen één enkel persoon wat beter is geworden door het atheïsme

(beter in de zin van fysieke genezing, maar ook qua moraal en sociaal gedrag)

Kom maar op!

Ik vind dat ik een beter mens ben geworden, na mijn verwerping van het christelijke bijgeloof. Lees ook eens het verhaal van ex-evangelist Dan Barker: De waarden van de verlichting zijn superieur en staan oneindig ver boven de primitieve moraal van de Bijbel of de Koran die door barbaren is bedacht. Toen vrijwel iedere christen nog geloofde dat slavernij een door God gegeven recht was, waren het vrijdenkers als Voltaire, Hume en Thomas Paine die daar tegen streden, hetgeen uiteindelijk leidde tot afschaffing van deze barbaarse praktijk.

Ik begrijp niet dat christenen zichzelf soms zo op de borst kloppen, terwijl daar geen enkele grond voor is.

Vriendelijke groet.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.freethinker.nl
Devious

Devious


Aantal berichten : 16
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimewo jun 20, 2007 11:22 am

Sion schreef:
Wat hebben we dan zo nodig bereikt met 'de Verlichting'? Zijn we er echt zoveel gelukkiger van geworden? Het psychisch en lichamelijk in orde zijn maakt een mens gelukkig... wat heeft dat direct te maken met 'de Verlichting'?
Zou jij je leven graag willen ruilen met dat van een slaaf uit de middeleeuwen? zou jij de slavenhandelaar willen zijn?
Zou jij graag willen ruilen met iemand die 600 jaar geleden op de brandstapel werd gezet? En zou jij graag de beul willen zijn?
Zou jij graag willen ruilen met iemand die 500 jaar geleden werd gefolterd op de martelbank van de priesters? Zou jij de priester willen zijn die de duimschroeven aandraaide?

Als je een beschaafd mens bent dan vermoed ik dat je met geen van deze mensen zou willen ruilen, en vermoed ik tevens dat jij inmiddels zult begrijpen wat voor enorme betekenis de verlichting heeft gehad voor de beschaving. (het is echter een fout om te denken dat het verlichtingsproces 'af' is. Het is geenszins af, we zijn nog maar net begonnen, en hebben nog een hele lange weg te gaan).

Vriendelijke groet.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.freethinker.nl
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedo jun 21, 2007 3:23 am

Inderdaad zou ik met niemand van hen willen ruilen. Toch moet je ook bedenken dat het niet altijd overal zo was en dat we het niet moeten vergelijken met nu. Als je indenkt dat je daar zou leven en de huidige omstandigheden niet zou kennen, zou je er nog best wel goed kunnen leven (zeker als rijke handelaar).

Ik heb 'ns gekeken op Wikipedia wat de Verlichting ongeveer was. Inderdaad heeft dit veel veranderd in onze cultuur. Het denken is veranderd.

Citaat :
Waardoor de verlichting precies ontstond, is moeilijk aan te geven, maar duidelijk is dat zowel de renaissance als de reformatie er invloed op hebben gehad.
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/De_verlichting, 21-6 '07

Het is niet zo dat het alleen was dat mensen gingen beweren dat er geen God was en dat kennis alles was. Een andere factor was dat de kerk terug ging naar haar oorsprong: de ware bedoeling. Men ging terug naar de Bijbel en toetste het daarop. De Rooms-Katholieke kerk had fouten gemaakt en daardoor kwamen er schisma's (scheuringen) in de kerk.
Terug naar boven Ga naar beneden
Kitty




Aantal berichten : 59
Registration date : 16-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedo jun 21, 2007 3:31 am

Eigenlijk vind ik het uitgangspunt van deze topic best onzinnig. Net alsof je niet of niet meer in God gelooft om er 'beter' van te worden. Je valt van je geloof af omdat je erachter bent gekomen dat het onzin is en berust op onwaarheden. Dus gewoon een logisch gevolg van onderzoek en goed nadenken. Of je er dan beter van wordt doet dan totaal niet ter zaken. Bij mij werkte het in ieder geval wel zo uit, ik voel me geheel bevrijd zonder al die dogmatische verzinsels, die er vooral waren om mensen te onderdrukken.
Terug naar boven Ga naar beneden
Devious

Devious


Aantal berichten : 16
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedo jun 21, 2007 4:31 am

Sion schreef:
Inderdaad zou ik met niemand van hen willen ruilen. Toch moet je ook bedenken dat het niet altijd overal zo was en dat we het niet moeten vergelijken met nu. Als je indenkt dat je daar zou leven en de huidige omstandigheden niet zou kennen, zou je er nog best wel goed kunnen leven (zeker als rijke handelaar).
Ja, als rijke handelaar ja, met flink wat slaafjes om voor je te werken en je te bedienen. Vind je het een goede zaak dat een rijke handelaar nu scherp veroordeeld wordt door de maatschappij als hij zich schuldig maakt aan mensenhandel en slavernij? Waarschijnlijk wel, en bedenk je dan dat je dit bewustzijn voornamelijk te danken hebt aan de verlichting, en op geen enkele manier aan de Bijbel.
Citaat :
Het is niet zo dat het alleen was dat mensen gingen beweren dat er geen God was en dat kennis alles was.
Heb ik niet gezegd, maar een zeer kritische houding tegen de Bijbel, tegen georganiseeerde religie, maakte er een belangrijk deel van uit.
Citaat :
Een andere factor was dat de kerk terug ging naar haar oorsprong: de ware bedoeling. Men ging terug naar de Bijbel en toetste het daarop. De Rooms-Katholieke kerk had fouten gemaakt en daardoor kwamen er schisma's (scheuringen) in de kerk.
Wat bedoel je met 'terug naar haar oorsprong'? Bedoel je Maarten Luther? Calvijn?

Vriendelijke groet.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.freethinker.nl
.




Aantal berichten : 156
Registration date : 15-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedo jun 21, 2007 10:37 am

Devious schreef:
Ja, als rijke handelaar ja, met flink wat slaafjes om voor je te werken en je te bedienen. Vind je het een goede zaak dat een rijke handelaar nu scherp veroordeeld wordt door de maatschappij als hij zich schuldig maakt aan mensenhandel en slavernij? Waarschijnlijk wel, en bedenk je dan dat je dit bewustzijn voornamelijk te danken hebt aan de verlichting, en op geen enkele manier aan de Bijbel.
Er is een verschil tussen slavernij en afmatting. Slavernij is eigenlijk het een 'mens als eigendom'. Toch betekent dit niet meteen afmatting. Paulus, dacht ik, zei ergens in één van z'n brieven dat meesters juist goed voor hun slaven moesten zorgen. Maar goed.

Devious schreef:
Heb ik niet gezegd, maar een zeer kritische houding tegen de Bijbel, tegen georganiseeerde religie, maakte er een belangrijk deel van uit.
Er was inderdaad zeer veel onenigheid in en over de Kerk. Ze hadden veel fouten gemaakt en de mensen waren het kennelijk zat. Dat betekende aan de ene kant het afscheiden van God en aan de andere kant het hernieuwen van de Kerk.

Devious schreef:
Wat bedoel je met 'terug naar haar oorsprong'? Bedoel je Maarten Luther? Calvijn?
Die hebben er inderdaad mee te maken. Met Luther bijvoorbeeld is het protestantisme ongeveer in gang gezet. Eerst was de Bijbel voor de hoogwaardigheidsbekleders en werd religie inderdaad voorgekauwd. Door de reformatie is de Bijbel er voor het volk gekomen, waardoor ze zelf konden oordelen. Het werd duidelijk dat aflaten e.d. niet nodig waren. Helaas heeft de reformatie ook tot veel ellende geleid.
Terug naar boven Ga naar beneden
Devious

Devious


Aantal berichten : 16
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimevr jun 22, 2007 2:34 am

Sion schreef:
Er is een verschil tussen slavernij en afmatting. Slavernij is eigenlijk het een 'mens als eigendom'. Toch betekent dit niet meteen afmatting. Paulus, dacht ik, zei ergens in één van z'n brieven dat meesters juist goed voor hun slaven moesten zorgen. Maar goed. .
Het verschil tussen slavernij en afmatting erken ik. Natuurlijk zijn er slavenhouders geweest die hun slaven voldoende te eten gaven, rustpauzes, en die niet bij elk probleem de zweep erbij pakten. Los daarvan blijft het idee dat je een mens kunt kopen en bezitten een volkomen verwerpelijk gebruik.
Paulus mag dan gezegd hebben dat meesters goed voor hun slaven moeten zorgen, maar hij heeft ook gezegd: 'efeze 6 vers 5: ‘Slaven, weest uw aardse meesters gehoorzaam met eerbied en in eenvoud des harten, als gold uw onderdanigheid Christus zelf.
En: 1 petrus 2 vers 18: ‘Slaven, aanvaardt met gepaste onderwerping het gezag van uw meesters, niet alleen als zij zijn goed en vriendelijk, ook als zij lastig zijn. Want met God in gedachten onverdiend leed verdragen is iets moois.
Het zijn dit soort teksten die koren op de molen zijn van de onderdrukkers. Het zijn teksten die onrecht in stand hebben gehouden; een slavenmoraal die van mensen verlangt dat ze zich laten misbruiken en vernederen en slaan, en vervolgens de andere wang laat aanbieden.
Citaat :
Er was inderdaad zeer veel onenigheid in en over de Kerk. Ze hadden veel fouten gemaakt en de mensen waren het kennelijk zat. Dat betekende aan de ene kant het afscheiden van God en aan de andere kant het hernieuwen van de Kerk.
En het veranderde nog niks aan de mentaliteit. In de 19e eeuw moest de Amerikaanse vrijdenker Robert Ingersoll nog steeds vechten tegen slavernijtoestanden, christelijk antisemitisme en vrouwenonderdrukking.
Citaat :
Helaas heeft de reformatie ook tot veel ellende geleid.
Goed dat je het zelf zegt. Er veranderde maar heel langzaam iets aan de mentaliteit, en wát er ten goede veranderde kwam niet of nauwelijks door de Bijbel. Luther was een volksmennende antisemitische oproerkraaier die oproep tot bloedige pogroms en opstanden (Adolf Hitler was een groot bewonderaar van Maarten Luther), en Calvijn werkte samen met de inquisitie om de spaanse jurist Michael Servet op de folterbank en de brandstapel te krijgen, omdat deze het dogma van de drieëenheid openlijk betwijfelde.
Als we nu kijken naar de opmars van de fundamentalistische evangelicalen in Amerika, dan moet ik zeggen dat ik daar ook niet bepaald blij van wordt.

Vriendelijke groet.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://www.freethinker.nl
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedo jul 05, 2007 2:53 am

Beetje offtopic misschien, maar ik vond nog een uitspraak van Dawkins die ik wel interessant vond:

‘I’m a passionate Darwinian when it comes to science, when it comes to explaining the world, but I’m a passionate anti-Darwinian when it comes to morality and politics.’

Richard Dawkins, The Science Show, ABC Radio, 22 January 2000.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedo jul 05, 2007 4:01 am

En legde hij ook uit wat voor moraliteit en politiek bedoelde en waarom hij het daar niet mee eens was?
Terug naar boven Ga naar beneden
Kheops

Kheops


Aantal berichten : 184
Leeftijd : 45
Woonplaats : Leuven
Registration date : 10-05-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimedo jul 05, 2007 11:57 am

Even in zijn context plaatsen ...

But interestingly enough, the man who gave the world the idea of the selfish gene is himself deeply sceptical about this notion. Richard Dawkins is a long-time supporter of the British Labour Party. In the 1989 edition of The Selfish Gene, he attacked the Thatcher government for elevating meanness and selfishness to the status of an ideology.

Richard Dawkins schreef:
There have in the past been attempts to base a morality on evolution. I don’t want to have anything to do with that. The kind of world that a Darwinian, going back to survival of the fittest now, and nature red in tooth and claw, I think nature really is red in tooth and claw.

I think if you look out at the way wild nature is, out there in the bush, in the prairie, it is extremely ruthless, extremely unpleasant, it’s exactly the kind of world that I would not wish to live in. And so any kind of politics that is based upon Darwinism for me would be bad politics, it would be immoral.

Putting it another way, I’m a passionate Darwinian when it comes to science, when it comes to explaining the world, but I’m a passionate anti-Darwinian when it comes to morality and politics.
Terug naar boven Ga naar beneden
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimevr jul 06, 2007 2:45 am

Kheops schreef:
Even in zijn context plaatsen ...

Ik verwachtte al zoiets, ja Very Happy. Creationisten zijn erg voorspelbaar. Op drdino.nl staat ook weer het bekende citaat waaruit zou blijken dat Darwin aan zijn eigen theorie zou twijfelen scratch .
Terug naar boven Ga naar beneden
Alex
Admin
Alex


Aantal berichten : 487
Woonplaats : Geen vaste
Registration date : 25-04-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimema jul 09, 2007 2:29 am

Naar mijn weten had Darwin ook zeker zijn vragen mbt tot zijn eigen theorie. Met name het feit dat de geologie en het fossielenbestand zijn theorie (+ aannames en voorspellingen) niet ondersteunde, deed bij hem vragen opkomen. Maar hij was in volle overtuiging dat naarmate de tijd verstrijkt, er wel fossielen zouden gevonden worden die zijn theorie ondersteunden. Dit blijkt echter niet het geval te zijn.
Terug naar boven Ga naar beneden
http://hamorlehem.blogspot.com/
esperanza

esperanza


Aantal berichten : 333
Leeftijd : 35
Registration date : 11-06-07

Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitimema jul 09, 2007 3:50 am

Alex schreef:
Naar mijn weten had Darwin ook zeker zijn vragen mbt tot zijn eigen theorie. Met name het feit dat de geologie en het fossielenbestand zijn theorie (+ aannames en voorspellingen) niet ondersteunde, deed bij hem vragen opkomen. Maar hij was in volle overtuiging dat naarmate de tijd verstrijkt, er wel fossielen zouden gevonden worden die zijn theorie ondersteunden. Dit blijkt echter niet het geval te zijn.
"Geen organisme dat slechts uit zachte delen bestaat, kan behouden blijven. Schelpen en botten zullen vergaan en verdwijnen wanneer ze achterblijven op de zeebodem waar geen sediment wordt geaccumuleerd." (blz. 288)
"Wat de overblijfselen van zoogdieren betreft, maakt een enkele blik op de historsiche tabel die is gepubliceerd in het Supplement bij Lyells Manual, veel beter duidelijk hoe toevallig en zeldzaam ze bouden zijn gebleven, dan bladzijden vol details. (...)
Maar de gebrekkigheid van het geolotisch archief komt vooral voort uit een (...) het feit dat de verschillende formaties van elkaar zijn gescheiden door grote tijdsintervallen." (blz. 289)
Dan volgt een uitleg hoe er sedimentformaties gevormd worden, waarbij het in de meeste gevallen te kleine lagen zijn om fossielen te laten ontstaan. Zo ontstaan de grote tijdsintervallen.
Op blz. 301 geeft hij daarnaast nog het argument dat populaties door omstandigheden soms moeten verhuizen, waardoor een soort plotseling kan verdwijnen uit het fossiel archief.
"Indien er nu enige waarheid schuilt in deze opmerkingen, hebben wij niet het recht omte verwachten dat we in onze geologische formaties een oneindig aantal subtiele overgangsvormen zullen vinden, "
Voor een duidelijkere uitleg kun je hoofdstuk 9 lezen. Met geen woord heeft hij het hier erover dat we bij genoeg onderzoek een volledig archief zullen krijgen. En al had hij dat beweerd, tegenwoordig hebben we nog steeds maar een minuscuul deel van deze wereld onderzocht.
Terug naar boven Ga naar beneden
Gesponsorde inhoud





Niemand wordt beter van het atheïsme Empty
BerichtOnderwerp: Re: Niemand wordt beter van het atheïsme   Niemand wordt beter van het atheïsme Icon_minitime

Terug naar boven Ga naar beneden
 
Niemand wordt beter van het atheïsme
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Met reden geloven :: Bible, faith and science :: Atheïsme-
Ga naar: